Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tällainen on legendaksi noussut Tähtien sota -säveltäjä – mutta onko John Williams plagioija? Kuuntele ja vertaa

50 Oscar-ehdokkuutta saanut John Williams ammentaa vanhoilta mestareilta Korngoldista Stravinskyyn ja on nyt arvostetumpi kuin koskaan.

Kulttuuri
 
Mathew Imaging / WireImage
John Williams johti Los Angelesin filharmonikkoja gaalassa syyskuussa 2014 Walt Disney Concert Hallissa.
John Williams johti Los Angelesin filharmonikkoja gaalassa syyskuussa 2014 Walt Disney Concert Hallissa.

Säveltäjä John Williams nousi viime viikolla taas uuteen ennätykseen.

Williams (s. 1932) sai peräti viidennenkymmenennen Oscar-ehdokkuutensa, tällä kertaa uusimman Star Wars: The Force Awakens -elokuvan musiikista. Williamsin edellä Oscar-ehdokkuuksissa on vain Walt Disney. Oscar-palkintojakin Williamsilla on jo viisi. Nyt 83-vuotiaana hän on arvostetumpi kuin koskaan.

Syytä kiitollisuuteen on sinfoniaorkestereillakin. Williamsin ansiosta niiden voimavarat ovat tuttuja myös monille elokuvakävijöille, jotka eivät vielä harrasta klassista musiikkia.

Ensimmäisen Tähtien sodan musiikin levytti London Symphony Orchestra, jonka nykyisistä jäsenistä osa on kertonut hurahtaneensa sinfoniseen sointiin nimenomaan Tähtien sota -elokuvia katsoessaan.

Tähtien sotaa soittavat nykyisin niin Berliinin filharmonikot Sir Simon Rattlen johdolla kuin Los Angelesin filharmonikot Gustavo Dudamelin johdolla. Dudamel myös johti The Force Awakens -elokuvan soundtrackin alun ja lopun Williamsin pyynnöstä.

Williams on säveltänyt musiikin kaikkiin seitsemään Tähtien sota -elokuvaan ja hän toi sinfoniaorkesterin myös moniin muihin hittielokuviin. Niitä ovat esimerkiksi Tappajahai, E. T., Indiana Jones -elokuvat, Yksin kotona, Schindlerin lista, Jurassic Park ja ensimmäiset Harry Potter -elokuvat.

Harrison Ford (oikealla) seikkailee säveltäjä John Williamsin sävelin esimerkiksi Tähtien sota -elokuvissa ja Indiana Jones -elokuvissa. Kuva on uusimmasta Tähtien sota -elokuvasta The Force Awakens.
Harrison Ford (oikealla) seikkailee säveltäjä John Williamsin sävelin esimerkiksi Tähtien sota -elokuvissa ja Indiana Jones -elokuvissa. Kuva on uusimmasta Tähtien sota -elokuvasta The Force Awakens.

Sinfoniaorkesterit ja suuret solistit ovat osoittaneet kunnioitusta ja kiitollisuutta tilaamalla Williamsilta varsinkin konserttoja, esimerkiksi sellokonserton Yo-Yo Malle.

Suomalaisorkesterien ja -kapellimestarien Williams-panos on yleisesti ottaen ollut Tähtien sota -painotteista.

Elokuvamusiikkia on kuultu useiden kaupunginorkesterien konserteissa, usein täysille saleille. Williamsia johtanut säveltäjä, kapellimestari ja viulisti Jaakko Kuusisto kutsuu häntä HS:lle ”täysin ylivoimaiseksi orkesterisäveltäjäksi nykyisten leffasäveltäjien joukossa”.

”Sävelkieli on aina optimaalista kuhunkin projektiin, ja hänen kykynsä luoda tunnetiloja on hämmästyttävä”, Kuusisto ylistää.

Sinfonia Lahden seuraava ylikapellimestari Dima Slobodeniouk vaihtoi jopa viime vuonna tahtipuikon lasermiekkaan ja taisteli tarmokkaasti Darth Vaderia vastaan ennen Youtubesta löytyvää Williams-konserttiaan Galiciassa Espanjassa:


”Lasermiekkailu oli todella nastaa!” Slobodeniouk ylistää HS:lle, vaikka aikookin pitäytyä lavalla yleensä tahtipuikossa.

”Williams on mestari. Häntä ei välttämättä edes tarvitse kutsua elokuvasäveltäjäksi – hän on vain säveltäjä isolla S:lla. Loistava melodikko, hallitsee muodon ja tekee värikästä, rohkeaa orkestrointia.”

Aivan pelkkään elokuvamusiikkiin suomalaisorkesterien Williams-ohjelmisto ei ole jääynyt. Esimerkiksi säveltäjän tuubakonsertto on soinut Helsingin kaupunginorkesterin konsertissa vuonna 2009. Tänä keväänä Williamsia on jälleen Tampere Filharmonian ohjelmistossa, kun Santtu-Matias Rouvali johtaa maaliskuuta Williamsin pienen Fanfare of Fenway -sävellyksen.

Williamsin menestys vaati kovan pohjatyön ja paljon onnea.

Hän opiskeli New Yorkin maineikkaassa Juilliard School of Musicissa itsensä Rhosina Lhévinnen johdolla pianonsoittoa ja esiintyi samaan aikaan jazzklubeissa. Hän päätyi Hollywoodiin aluksi pianistina ja sovittajana. Williams teki yhteistyötä sittemmin myös Vaaleanpunaisen pantterin teeman keksijänä tunnetun Henri Mancinin sekä esimerkiksi Alfred Hitchcockin hovisäveltäjä Bernard Herrmannin kanssa.

Sovitustyöt johtivat oman tv-sarja- ja elokuvamusiikin tekoon jo 1950-luvulla. Ensimmäinen Oscar-ehdokkuus tuli 1960-luvulla Nukkelaakson (Valley of the Dolls) musiikista ja ensimmäinen Oscar vuoden 1971 sovitustyöstä Viulunsoittaja katolla -elokuvaan. Williams oli huipulla jo ennen kuin nuori Steven Spielberg teki hänestä hovisäveltäjänsä elokuvissa Kovat ratsastajat, Tappajahai ja Kolmannen asteen yhteys.

Juuri Spielberg suositteli Williamsia myös ohjaaja George Lucasille, joka oli jo ehtinyt valita levyhyllystään klassisia suosikkejaan Tähtien sodan väliaikaiselle musiikkiraidalle eli ”temp trackille”. Mukana oli esimerkiksi Erich Wolfgang Korngoldia, Gustav Holstin Planeetat-teosta sekä Ravelin Boleroa ja Stravinskyn Kevätuhria. Näiden pohjalta syntyi Williamsin Tähtien sota -musiikki, ja menestystarina oli valmis.

Yksi syytös on kuitenkin seurannut pitkin matkaa. Onko elokuvamusiikin mestari plagioinut suuria säveltäjiä? Sellainen ei olisi elokuvamusiikin piirissä tavatonta. Joskus säveltäjiä pyydetään jopa mukailemaan väliaikaisen ”temp trackin” sävellyksiä omassa työssään. Näin saattoi käydä vielä ensimmäisessä Tähtien sodassakin.

Tunnetuin esimerkki on Korngoldin Renkaita vedessä -elokuvamusiikin (King’s Row 1942, pääosassa tuleva presidentti Ronald Reagan ) ja Tähtien sodan avainteeman yhteys:


Jaakko Kuusisto ei syytöksestä hätkähdä.

”Samanlaista on pääteeman viisi ensimmäistä säveltä, josta mielleyhtymä kyllä syntyy, mutta sen jälkeen uskon, että samankaltaisuuden vaikutelma syntyy lähinnä orkestrointityylin kautta.”

Yhteyksiä on muitakin. Tällä Youtube-videolla esitellään Williamsin musiikin samankaltaisuuksia vanhoihin mestariteoksiin rumalla termillä ”rip off” (varastaa), kun taas seuraavassa videossa otsikoidaan maltillisemmin ”tajunnanräjäyttävistä samankaltaisuuksista”. Musiikkinäytteet alkavat kohdasta 00.36:


Näissä näytteissä kutsuisin lähinnä Tähtien sodan Tatooine-planeetan musiikkia varsin suoraksi kopioksi Igor Stravinskylta. Samankaltaisuutta on Kevätuhrin toisen osan johdannon kanssa. Tosin Stravinsky teki itsekin omat varkautensa.

Williams vaikuttaa lainanneen myös Holstin Planeettoja varsin vapautuneesti.

Useissa muissa esimerkeissä mikään oikeuslaitos ei Williamsia tuomitsisi. Esimerkiksi jouluelokuva Yksin kotona -musiikin muistuma Pjotr Tšaikovskin jouluisen Pähkinänsärkijän musiikkiin ei ole kopio, vaan silmänisku ja kunnianosoitus vanhemmalle mestarille.

”Vaikutteet ovat kyllä joskus selviä, mutta ne jäävät vaikutteiksi olematta varsinaisia lainoja”, Kuusisto arvioi.

Keskustelu jatkuu. Newyorkilainen klassisen musiikin radioasema WQRX mainitsi joulukuussa Tähtien sodan ”keisarillisen marssin” (tai ”Darth Vader -teeman”) yhteydet Holstin Planeettojen Mars-osaan sekä Chopinin toisen pianosonaatin Surumarssiin. Tälläkään kertaa kyse ei ole plagioinnista, vaan ehkä pikemminkin parafraaseista, kuten tutkija Jeremy Orosz arvioi viime vuonna Journal of Musicological Researchin artikkelissa.

Teemojen yhtäläisyyksien pohtimisen jälkeen on hyödyllistä tarkastella miten Williams teemoja käyttää. Klassisesti koulittuna hän tietää hyvin, kuinka teemoja kehitellään esimerkiksi sonaattimuodossa ja kuinka motiiveja voidaan käyttää myös johtoaiheina Richard Wagnerin oopperoiden tapaan. Johtoaiheet voivat liittyä henkilöhin, esineisiin ja ideoihin.

Yksinkertainen, mutta elokuvallisesti toimiva esimerkki löytyy uudesta Force Awakens -elokuvasta. Williams esittelee uuden päähenkilön Reyn ja hänen teemansa, jolla on yhteys aiempien elokuvien ”Voiman” teemaan. Hän esittelee myös esimerkiksi uuden pahiksen Kylo Renin musiikin, ja taistelukohtauksessa nämä teematkin lähtevät taistoon.

Pelkällä musiikilla saatetaan viitata myös henkilöön, jota ei sillä hetkellä nähdä ja ehkä jopa antaa juoniviitteitä tuleviin tapahtumiin.

Spoilerivaroituksen kera todettakoon, että musiikin avulla fanit ovat kehitelleet teorian yhden päähenkilön mahdollisesta taustasta. Hänen ilmestyessään kuullaan musiikkia, joka häivähti aiemmassa elokuvasarjan jaksossa tietystä henkilöstä puhuttaessa.

Williamsin taidoista säveltäjänä kiistellään yhä.

Kriitikkojen taistelu koettiin äskettäin esimerkiksi laadukkaassa New Yorker -lehdessä. Arvostettu musiikkitoimittaja ja -kirjailija Alex Ross kirjoitti Williamsista ylistävästi, vapautti hänet plagiointisyytöksistä ja totesi toki samalla, että kun Williamsista tuli brändi, hänen rohkeammat kokeilunsa ja monipuolisuutensa jossain määrin vähenivät.

Elokuvatoimittaja Richard Brody myönsi Rossin ylivertaiset kyvyt musiikilliseen analyysiin mutta haukkui säveltäjä Williamsin sittenkin pataluhaksi.

”Williamsin Tähtien sota -musiikki komentaa äänekkäästi ja aggressiivisesti tuntemaan, ja tuntemaan yhtä asiaa”, Brody tykitti.

Hänen mukaansa Williamsin musiikki yrittää pakottaa katsojat alistumaan yksinkertaisiin ja kapeisiin tunne-elämyksiin ja edustaa vastakohtaa mielikuvitukselle.

Toisaalta Williams on jossain määrin tarinan armoilla. Jo 1977 Helsingin Sanomien elokuvatoimittaja Helena Ylänen kirjoitti ensimmäisen Tähtien sota -elokuvan myönteisessä arviossaan ”sadun yksinkertaisuudesta”.

”On olemassa nuori poika, vanha viisas mies, paha kuningas, vangittu prinsessa. Korkeampi Voima ja onnellinen loppu”, Ylänen kirjoitti.

Williamsin puolustukseksi voinee sanoa, että kun juoneen ilmestyi Imperiumin vastaiskussa moniselitteisyyttä, se heijastui myös musiikissa. Juuri Imperiumin vastaiskussa Williams sai johtoaihetekniikkansakin rikastumaan.

Force Awakens -elokuva ei tarjoa Williamsin parasta Tähtien sota -musiikkia, vaikka hän käyttää taitavasti muistumia aikaisempien osien musiikista ja tuottaa myös ihan hyviä uusia musiikkipätkiä.

Tätä on arveltu ohjaaja J. J. Abramsin syyksi. Aikaisemmin Williams saattoi säveltää valmiimmaksi leikattua elokuvaa. Nyt hän sai eteensä yhä uusia Abramsin tekemiä muutoksia. Näin sävellystyö ja myös soundtrackin levytys tehtiin monissa pätkissä.

Lucas ja muut alkuperäisen trilogian ohjaajat antoivat kameran levätä välillä avaruusnäyissä pidempäänkin, ja juuri niinä hetkinä Williams saattoi kehitellä musiikistaan jotain varsin vangitsevaa. Abrams pitää toiminnan käynnissä ja suvantoja on varsin vähän, mikä antaa Williamsille vähemmän mahdollisuuksia.

Mutta kyllä hän osaa ne yhä hyödyntää.



Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat