Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalais-tanskalainen Liima tekee ensilevynsä indiemusiikin jättiyhtiölle

Kulttuuri
 
Thomas M. Jauk
Casper Clausen, Mads Brauer ja Rasmus Stolberg sekä suomalaisperkussionisti Tatu Rönkkö.
Casper Clausen, Mads Brauer ja Rasmus Stolberg sekä suomalaisperkussionisti Tatu Rönkkö. Kuva: Thomas M. Jauk

Kesällä 2014 Pekka Kuusiston johtamalla Meidän festivaalilla Tuusulassa kuultiin tanskalaisen Efterklang-trion ja Berliinissä asuvan suomalaisen lyömäsoittajan Tatu Rönkön erikoisesitys.

Alun perin kokeellisempaa rockia ja myöhemmin myös elektronista indiepoppia esittänyt Efterklang oli saanut arvostusta taiderockin ja popin välissä tasapainoilevana modernina yhtyeenä.

Rönkkö taas tunnettiin Suomessa monipuolisena lyömäsoittajana, joka soitti vaikka mitä Yonan elektronisesta popista Elifantree-yhtyeen särmikkääseen jazziin. Erityistä huomiota Rönkkö oli saanut kotikonserteilla, joissa hän esiintyi ihmisten keittiöissä ja käytti instrumentteina astioita ja ruoanlaittovälineitä.

Rönkkö tunsi tanskalaiset hyvin, sillä hän oli toiminut vuoden 2013 alusta rumpalina Efterklangin kiertuekokoonpanossa.

Nyt Tatu Rönkkö, Mads Brauer, Casper Clausen ja Rasmus Stolberg muodostavat yhtyeen nimeltä Liima. Se julkaisee ii-nimisen ensilevynsä 18. maaliskuuta maineikkaan brittiläisen 4AD-levymerkin kautta.

1980-luvun alussa perustettu yhtiö on nosti aikoinaan pinnalle lukuisia vaihtoehtorockin tähtiä kuten Pixiesin ja Cocteau Twinsin, ja sen nykyisiä artisteja ovat muiden muassa The National, Grimes ja Ariel Pink.

4AD on osa Beggars Group -yhtiötä, joka julkaisee myös Adelen levyjä.

Liima syntyi Rönkön mielestä huomaamatta.

”Efterklangin tyypit olivat päättäneet, etteivät he halua enää esittää vanhoja Efterklangin kappaleita vaan mieluummin aloittavat jotain puhtaalta pöydältä”, Rönkkö sanoo.

Meidän festivaalia varten muusikot vetäytyivät viikoksi tekemään musiikkia yhdessä improvisoimalla. Jamisessiot nauhoitettiin, ja parhaista osuuksista jalostettiin sävellyksiä. Lopuksi uudet kappaleet soitettiin yleisölle konsertissa.

”Keikka meni hyvin, ja vastaanotto oli hyvä, joten päätimme jatkaa samalla menetelmällä”, Rönkkö sanoo.

Vastaavanlaisia residenssirupeamia tuli lisää, ja uudet sävellykset herättivät vähitellen kiinnostusta myös 4AD:ssa, joka oli julkaissut aikaisemmin kaksi Efterklangin albumia.

Sitten piti keksiä yhtyelle nimi. Rönkkö ja tanskalaiset tuskailivat kolmen päivän ajan ja kirjoittivat eri kielillä ehdotuksia paperille. Joku oli kirjoittanut sanan ”glue”, ja Rönkkö kirjoitti saman suomeksi: ”liima”.

”Rasmus bongasi sen, että tämähän on hyvä. Minä sanoin ensin, että ei varmasti oteta, kun siitä tulee mieleen joku liimaa haisteleva punkbändi.”

Rönkkö taipui lopulta pitämään itsekin nimestä, joka on muunkieliselle sopivan abstrakti.

Ehkä Liimassa on lopulta mukana myös pieni ripaus punkkia.

Yhtye tekee elektronista musiikkia sämplereillä ja syntesoijilla, mutta musiikkia ei ole ohjelmoitu etukäteen, vaan kaikki äänet on soitettu käsin niin keikoilla kuin ensialbumillakin. Kaikki soittimet ajetaan vielä kitaravahvistinten läpi.

”Harvemmin näkee, että mikään yhtye tekee elektronista musiikkia sillä tavalla. Tämä on vähän kuin rokkibändi tai moderni autotallibändi”, Rönkkö kuvailee.

Kuuntele Liiman ensimmäinen single Amerika alla olevasta linkistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat