Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ukraina, Venäjä, Suomi – kolmen kansan juuret omaava Kansallisbaletin tähtivieras suree konfliktia

Moskovan Bolšoi-teatterin tähtiballerina Svetlana Zaharova tanssii Kansallisbaletin Bajadeerissa perjantaina

Kulttuuri
 
Jukka Gröndahl / HS
Moskovan Bolšoi-teatterin supertähti Svetlana Zaharova vierailee Bajadeerin tähtenä perjantaina Kansallisbaletissa.
Moskovan Bolšoi-teatterin supertähti Svetlana Zaharova vierailee Bajadeerin tähtenä perjantaina Kansallisbaletissa. Kuva: Jukka Gröndahl / HS

Kansallisbaletilla on perjantaina juhlapäivä, kun itse Svetlana Zaharova (s. 1979) tanssii Natalia Makarovan Bajadeeri-koreografian tähtenä.

Zaharova on Moskovan Bolšoi-teatterin supertähti ja suuri persoona, joka herättää maailmalla myös ristiriitoja. Hän kuuluu Venäjän presidentin Vladimir Putinin tukijoihin.

”Seison maani ja presidenttimme takana, mutta en ole poliitikko. Tiedän vain, että naapuritalojen asukkaiden kannattaisi elää rauhassa keskenään”, Ukrainassa syntynyt venäläistähti huokaa.

Zaharova suostui tulemaan Helsinkiin kahdesta syystä.

”Ensimmäinen on oma sukuperintöni. Rakas isoisoäitini oli suomalainen Anna Kekkinen, joka muutti avioliiton myötä Pietariin.”

Rajan sulkeuduttua isoisoäiti ei enää päässyt tapaamaan laajaa sukuaan Suomessa. Suomalainen korostus kuitenkin säilyi.

”Muistan hyvin kuinka hän kutsui veljeäni nimellä Sasa, ei Saša. Juureni ovat myös Suomessa, ja halusin vihdoin nähdä Suomen pääkaupungin! Mikkelin musiikkijuhlillahan minä tanssin vuonna 2007, mutta se on nykyisin kuin kaukaista unta. Olin silloin vielä Pietarin Mariinski-teatterissa.”

Toinen syy suostua vierailuun oli Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve.

Jukka Gröndahl / HS
Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve auttoi tähtivierasta Svetlana Zaharovaa harjoituksissa tiistaina.
Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve auttoi tähtivierasta Svetlana Zaharovaa harjoituksissa tiistaina.

”Suuri Bolšoi-juhlagaalani menetti ohjelmanumeron erään peruutuksen vuoksi vuonna 2013. Kansallisbalettinne oli silloin meillä vierailulla, ja Greve jätti ystävällisesti neljä tanssijaa käyttöömme. Näin sain ohjelman täydennettyä Jorma Elon koreografianumerolla. Olen hänelle ja Kansallisbaletille hyvin kiitollinen ja suostuin mielelläni tähän pyyntöön.”

HS teki tuolloin artikkelin myös siitä, miten Bolšoi-teatteri yritti toipua baletinjohtajaan kohdistuneesta happoiskusta. Yksi tanssijoista tuomittiin iskun suunnittelusta oikeudessa.

”En puhu siitä asiasta”, Zaharova sanoo, mutta toipumisprosessia hän lupaa kommentoida.

”Teatteri on iso mekanismi. Tapahtuu mitä tahansa, on jatkettava harjoituksia ja esityksiä. Sokki oli henkisellä ja emotionaalisella tasolla ja me kaikki otimme osaa siihen suruun.”

Samoihin aikoihin baletti sai omalaatuista mainetta myös Darren Aronofskyn Black Swan -hittielokuvassa. Sen veriset houreet näyttivät toteutuvan Bolšoissa, jossa mustasukkaisuus rooleista johti osaltaan siihen, että johtajan kasvoille heitettiin happoa.

”Sillä elokuvalla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, miten balettiseurue työskentelee”, Zaharova sanoo.

Elokuvassa Natalie Portman löytää Pjotr Tšaikovskin Joutsenlammen ”mustan joutsenen” demonisuuden sisältään traagisin seurauksin.

Artikkeliin liittyvät

”Todellisuudessa kuka tahansa hyvän tekniikan omaava voi onnistua Mustan joutsenen määrätietoisessa ja selkeässä roolissa. Valkoisen joutsenen puhtaus ja haavoittuvuus on sekä sielullisesti että fyysisesti vaikeampi saavuttaa.”

Yksi asia elokuvassa on kuitenkin totta: roolijako on tanssijoille valtavan tärkeä asia.

”Roolien saaminen on vaativaa ja se vaatii taistelua. Se taistelu käydään salissa ja myös itsensä kanssa. Mitään muuta tietä ei ole, eikä mitään niin äärimmäistä kuin fyysinen väkivalta saa missään tapauksessa tapahtua.”

Demonisuus ei nykyaikana jää lavalle. Maailma on mustavalkoisempi kuin koskaan, ja Zaharova suree tilannetta.

”Kasvoin Ukrainan Lutskissa. Puhuin venäjää ja leikin yhdessä ukrainankielisten lasten kanssa, eikä kukaan nähnyt siinä mitään erikoista.”

Lutsk on lähellä Puolan rajaa. Tilanne muuttui sielläkin, kun Neuvostoliitto hajosi ja Ukraina itsenäistyi.

”Vanhempani salkoivat saada paheksuntaa kun puhuivat lapselleen venäjää. Yltiöisänmaallisuus kohosi, ja asiasta tuli suurempi kuin sen pitäisi olla.”

Hänen äitinsä suuri haave oli tulla ballerinaksi, mutta vanhemmat vastustivat. Svetlana sai lähteä toteuttamaan äitinsä haavetta opinnoilla Kiovan balettiakatemiassa. Koulutus jatkui Pietarin Vaganova-akatemiassa, ja Zaharova huomasi viihtyvänsä.

”Venäjällä on niin monta eri kieltä ja monta eri kansaa, että kaikki tulevat paremmin toimeen keskenään.”

Joitakin vuosia sitten Zaharova kävi pitkästä aikaa Kiovassa vanhassa opinahjossaan ja sanoo kauhistuneensa rakennuksen huonoa kuntoa.

”Sieltä on lähtenyt erinomaisia tanssijoita maailmalle ja kokosin heitä hyväntekeväisyysgaalaan rakennuksen kunnostamisen edistämiseksi. En halunnut, että lapset joutuvat palelemaan ja kärsimään rakennuksessa.”

Ukrainasta ilmoitettiin, että Zaharovan rahoja ei oteta vastaan, koska tämä oli allekirjoittanut Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia tukevan adressin. Venäjän kulttuuriministeriö lisäsi adressiin tosin myös kuolleita taiteilijoita, joten kysytään varmuuden vuoksi: allekirjoititteko adressin?

”Kyllä. Ja onneksi balettikoulun remontti joka tapauksessa tehtiin.”

Adressin allekirjoittajat ”kannattavat lujasti Venäjän presidentin kantaa koskien Ukrainaa ja Krimiä”, mutta silloin ei lainkaan täsmennetty, mitä Putinin moninaisista kannanotoista tarkoitettiin. Putin ei ollut vielä napannut Krimin niemimaata Ukrainalta saati kertonut suunnitelmasta julkisesti.

Sen jälkeen tilanne on kärjistynyt myös EU:n ja Venäjän välillä. Mitä taiteilija ajattelee EU-pakotteista, jotka kulttuuriin laajentuessaan voisivat vaikuttaa hänenkin kalenteriinsa merkittävästi? Tämä johtuu siitä, että Zaharovan sopimus antaa hänelle paljon vapauksia vierailla Moskovasta muissa maailman huipputaloissa.

”Asia esitetään televisiossamme niin, että Eurooppa kärsii, kun Venäjän-kauppa on hyytynyt pakotteiden vuoksi. Tietysti toivon pakotteiden poistamista. Elintarvikkeiden hinnatkin ovat nousseet tämän vuoksi, mikä ei ole ihmisille hyväksi.”

Mutta palataan tanssiin. Mitä taiteellisia haasteita kaiken kokenut huipputanssija seuraavaksi odottaa?

”Seuraava suuri haaste on kolmen koreografian ilta, jonka valmistaminen on raskasta ja hyvin mielenkiintoista.”

Mukaan tulevat Juri Posohovin Francesca da Rimini Pjotr Tšaikovskin musiikkiin, Marguerite Donlonin Strokes through the Trail Mozartin musiikkiin sekä uutuus.

Patrick De Bana tekee minulle minulle Rain. . . before it Falls -koreografian Händelin ja Carlos Pino-Quintanan musiikkiin. Kokonaisuus esitetään Italiassa, ja se saapuu tietysti myös kotiini Moskovan Bolšoi-teatteriin.”

Seuraavilta videoilta voit nähdä suuren balettitähden harjoittelua sekä esiintymistä Bajadeerissa ja Joutsenlammessa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat