Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Suomalaiset yritysjohtajat hellivät metsällä koiriaan – dokumentti näyttää Ollilan, Herlinin ja Reenpään luonnossa

Dokumenttiohjaaja Virpi Suutari sai metsästyksen eleganssista kertovan elokuvansa pääosiin Heikki A. Reenpään, Jorma Ollilan ja Antti Herlinin.

Kulttuuri
 
Helsingin Sanomat
Jorma Ollila ja muut johtajat nähdään metsällä uudessa dokumentissa
Jorma Ollila ja muut johtajat nähdään metsällä uudessa dokumentissa
Dokumenttiohjaaja Virpi Suutari pääsi metsälle johtajien kanssa. HSTV näyttää katkelman dokumentin alusta. Kuva: Virpi Suutari / Euphoria Film.

Ohjaaja Virpi Suutarin uusi lyhytelokuva Suomen mahtavimpien yritysjohtajien metsästysharrastuksista saa lisäesityksen DocPoint-festivaalilla kovan kysynnän vuoksi.

Ensi-ilta oli keskiviikkona. Kun perjantain toinen esitys lähestyi loppuunmyytyä, Eleganssi päätettiin esittää myös ensi sunnuntainaamuna klo 10.45. suuressa Kinopalatsi 1 -teatterissa.

”Se on ilahduttavaa!” Suutari sanoo puhelinhaastattelussa. Yleisradio esittää Eleganssin syksyllä.

Terhi Ylimäinen
Virpi Suutari
Virpi Suutari

Mikä ihme sai syrjäytyneistä nuorista ja toisaalta esimerkiksi puutarhanhoidosta dokumentteja tehneen Suutarin ottamaan aiheeksi yritysjohtajien metsästysharrastuksen?

”Minulla on sellainen tyyli, että pidän itseni ja muiden yllättämisestä. On hauska mennä tuntemattomille alueille.”

Eleganssissa nähdään yritysjohtajat ampumassa peltopyitä, fasaaneja ja lehtokurppia sekä hellimässä metsästystyössä auttavia koiriaan.

Pääosissa ovat Nokiasta Shellin hallituksen puheenjohtajaksi siirtynyt Jorma Ollila, Koneen ja Sanoman hallitusten puheenjohtaja Antti Herlin sekä suomalaisen kustannusmaailman grand old man, Otavan entinen toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Heikki A. Reenpää (s. 1922), joka toimii elokuvassa eräänlaisena seremoniamestarina.

Miten Suutari sai julkisuuskuvastaan joskus varsin tarkat maan mahtavat suostumaan dokumenttiin?

”Tämä on Heikki A. Reenpään ansiota. Hän on suurenmoinen kulttuuripersoona ja tärkeä hahmo myös puutarhanhoidosta kertovassa Eedenistä pohjoiseen -dokumenttielokuvassani. Hän väittää suostutelleensa miehet mukaan sanomalla, että he eivät varmaan uskalla tulla metsästysaiheisessa dokumentissa kameran eteen. Kyllä he sitten uskalsivat.”

Euphoria Film
Heikki A. Reenpää, 93, metsästää Eleganssi-elokuvassa ja kertoo kulttuurihistoriallisia muistojaan.
Heikki A. Reenpää, 93, metsästää Eleganssi-elokuvassa ja kertoo kulttuurihistoriallisia muistojaan.

Suutarin kiinnostus heräsi Reenpään näytettyä valokuva-albumistaan vanhan maailman tyyliä henkiviä metsästyskuvia.

”Heikki puhui minulle metsästyksen eleganssista. Minulle tulivat mieleen 1600-luvun laatukuvamaalaukset, kun näin ne käsintehdyt kengät, muun vaatetuksen ja komeat pointterit ja setterit. Tämä vaikutti myös elokuvan estetiikkaan.”

Suutarin elokuva alkaa pitkällä siteerauksella Suomen metsästys -teoksesta. Siinä muistutetaan, että metsästäjät eivät vanhoina aikoina olleet yksinäisiä yrittäjiä, vaan liittyivät yhtiöksi eli seuraksi. ”Nämä molemmat suomen kielen sanat ovat alkuaan merkinneet pyyntiyhtiöitä, miesten vapaita yhteenliittymiä”, elokuva siteeraa. Pyynnin jälkeen saalis tuotiin yhdessä sovittuun paikkaan ja jaettiin niin, että ”vanhin osakas paloitteli lihat”.

Tahtooko ohjaaja Suutari siis rinnastaa metsästyksen ja lihan jakamisen sekä yritystoiminnan?

”Sitaatti on itse asiassa Antti Herlinin ehdotus. On selvää, että metsästys eri muodoissaan on liike-elämässä yleinen seurustelumuoto, mutta sehän on Suomessa myös hyvin yleinen harrastus. Nuoruuteni Kainuussa kaikki sukulaismiehet metsästivät.”

Suutari halusi myös näyttää elokuvan yritysjohtajille jo leikkausvaiheessa. Poistoehdotuksia ei tullut.

”Antti Herlin vähän pilke silmäkulmassa kysyi, että mitä, eikö tämä kerrokaan vain koirista”, Suutari naurahtaa.

Antti Herlin keskustelee Heikki A. Reenpään kanssa Eleganssi-elokuvassa.
Antti Herlin keskustelee Heikki A. Reenpään kanssa Eleganssi-elokuvassa.

Koirien sijasta elokuva keskittyy huippujohtajien intiimeihin koirasuhteisiin. Koirien kanssa täysin suvereeni 93-vuotias Reenpää muistelee esimerkiksi metsästysretkeä Ruotsin kuninkaan kanssa sekä Kleopatra-koiraa, joka oli ”viettelijäkuningatar”.

”Kun sitä oli vähän aikaa hieronut, niin sitten se halusi nukkua minun kanssani samassa makuusäkissä. Siellä sitten nukuttiin oikein hyvin ja pysyttiin lämpimänä”, Reenpää kertoo.

Suutarin mukaan elokuva osoittaa, miten tärkeitä nämä koirat johtajille ovat.

”Tällainen harrastus, jossa liikutaan luonnossa ja ollaan luonnonvoimien keskellä, on myös aistikas ja sensuelli. Sen halusin elokuvassani tavoittaa.”

Jorma Ollilalla on Tempo-koiran – jonka sukupuusta kerrotaan pitkään – kanssa vaikeampaa. Reenpää mainitsee elokuvassa, että Ollilaa kiinnostavat eniten ”koirien suoritukset”.

Elokuvassa Tempo-koira ei istu eikä mene maahan Ollilan käskystä ja karkaa välillä latkimaan vettä, kun pitäisi metsästää. Tätä katsoessa voi herätä ajatus ohjaajan tarkoitusperistä. Haluaako Suutari esimerkiksi herättää katsojan pohtimaan miten mies voi johtaa Nokiaa tai Shelliä, jos ei saa koiraansa istumaan?

”Ei todellakaan! Minun tarkoitukseni on titteleistä riippumatta saada päähenkilöiden sielu jollain tavalla esiin. Se on tehty lämpimällä katseella. Jos ajattelen itseäni kasvattajana, niin aika usein löydän itseni samasta tilanteesta. Henkilöltä vaatii hyvää itsetuntoa se, että näyttää itsensä myös haavoittuvana. Heikkouksien peittäminen on luusereitten hommaa.”

Elokuva jatkuu johtajien iltahetkellä.

”Anna pusu isälle”, Reenpää kehottaa Ollilan Tempo-koiraa. Koira tottelee heti ja pussaa Ollilaa.

”Narttukoirat ovat oikein hyviä antamaan pusuja, mutta kyllä Tempokin tekee, kun käsketään”, Reenpää huomauttaa.

Antti Herlin yllättää kertomalla nuoruudestaan metsästyskoirana.

”Nuorenakin me oltiin tosi innokkaita metsästäjiä mun veljien kanssa. Varsinkin jäniksiä metsästettiin paljon. Koska meillä ei ollut ajokoiraa, yksi meistä toimi koirana, kulki jäniksen perässä, haukkui niin kuin koira ja kaksi muuta oli sitten passissa. Se, joka sai jäniksen ammuttua, sai mennä seuraavana koiraksi.”

Herlin puhui koiran näkökulmasta myös ohjaaja Suutarin kanssa.

”Keskustelimme Leo Tolstoin Anna Kareninan hienoista metsästyskohtauksista, joissa kirjailija menee koiran pään sisään. Kirjassahan on hauska kohtaus, jossa Laska-koira vähän säälienkin katsoo isäntäänsä Leviniä, joka ei osaa mennä siihen suuntaan, missä ne linnut ovat.”

Euphoria Film
Jorma Ollila esiintyy muiden yritysjohtajien kanssa metsästysharrastuksesta kertovassa lyhytelokuvassa Eleganssi.
Jorma Ollila esiintyy muiden yritysjohtajien kanssa metsästysharrastuksesta kertovassa lyhytelokuvassa Eleganssi.

Suutarin elokuva on moniselitteinen. Pinnalta se on esteettinen ja lämmin, mutta olisiko mukana sittenkin myös jotakin koiruutta yritysjohtajia kohtaan?

”Ei lainkaan. Taide on aina moniselitteistä, mutta kerroin heille hyvin avoimesti minkälaista elokuvaa olin tekemässä.”

Metsämiesten ateria odottaa.
Metsämiesten ateria odottaa.

Naisia ei Eleganssissa nähdä. Ainoa maininta heistä sisältyy Reenpään kulttuurihistorialliseen anekdoottiin 1950-luvun lopun Düsseldorfin linnanpuiston piknikistä, jossa arvostetut daamit riisuutuivat alastomiksi Edouard Manet’n Aamiainen ruohikolla -maalauksen hengessä.

Ollila puhuu metsästyksestä ”miesten lajina”, joka on kuitenkin ”jossain suhteessa erityisen emotionaalinen”. Mitä ajatuksia tämä herätti Virpi Suutarissa?

”Ei sen kummempia. En tiedä miksi hän niin sanoi. Varmasti Jorma Ollila on metsästänyt myös naisten kanssa. Kyllähän Suomessa on paljon naismetsästäjiä, myös liike-elämässä.”

Elokuva loppuu lintujen nyppimiseen ja ruokailuun.

”Yleensä näemme näitä johtajia yritysten vuosikatsausten yhteydessä, emme näinä ystävien kesken vietettyinä hetkinä, jolloin he voivat olla onnellisia ja rentoja”, Suutari muistuttaa.

Aurinko paistaa Eleganssi-elokuvan alkukohtauksessa.
Aurinko paistaa Eleganssi-elokuvan alkukohtauksessa.

Suutari tekee jo uusia projekteja. Seuraavaksi saadaan pitkä dokumenttielokuva suomalaisesta yrittäjyydestä. Se ei keskity vain eliitin eleganssiin.

”Siinä on koskettavia tarinoita pienyrittäjistä. Heidän työssään on paljon iloa ja ylpeyttä. Nyt Suomessa ajetaan kuitenkin sellaisiakin ihmisiä yrittäjiksi, joilla ei ole siihen edellytyksiä. Heistä saattaa tulla uutta köyhälistöä”, Suutari pohtii.

Heikki A. Reenpää, Jorma Ollila ja Tempo-koira.
Heikki A. Reenpää, Jorma Ollila ja Tempo-koira.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat