Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

”Televisio­kokemuksen uudistajaksi” palkattu Risto Kuulasmaa jättää Yleisradion vain vuoden jälkeen – Tubecon kiinnostaa enemmän

Tammikuussa 2015 aloittanut julkaisupäällikkö oli ”tubettajien” ystävä myös Yleisradiossa

Kulttuuri
 
Laura Oja
Risto Kuulasmaa ideoi Yleisradiossa esimerkiksi ”Prophecy”-tapahtuman.
Risto Kuulasmaa ideoi Yleisradiossa esimerkiksi ”Prophecy”-tapahtuman. Kuva: Laura Oja

Yleisradion julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa on irtisanoutunut. Tammikuussa 2015 tehtävässä aloittanut Kuulasmaa kertoo HS:lle palaavansa huhtikuussa Tubecon-tapahtuman taustavoimiin. Hän aikoo jatkaa työtään myös Yleisradion suuntaan ulkopuolisena konsulttina.

”Kyseessä olivat enemmän Ylen ulkopuoliset seikat kuin Ylen sisäiset asiat. Tubecon on kasvanut orgaanisesti, laajentunut Ruotsiin ja potentiaali kasvaa Euroopassa on selvästi nähtävissä. Minua ohjasi intohimo palata takaisin taustavoimaksi uuden sukupolven tekijöiden pariin”, Kuulasmaa kertoo.

Ennen Yle-tehtäväänsä Kuulasmaa tunnettiin esimerkiksi Duudsoneiden tuottajana, Docventures-konseptin kehittäjänä ja Tubeconin yhtenä perustajana. Yleisradiossa hän koordinoi sitä, missä, milloin ja miten ohjelmat ovat saatavilla, mikä kuulostaa hieman liikenteenohjaajan työltä.

Toisaalta hänelle annettiin Ylessä tehtäväksi ”luoda kokonaan uudenlainen televisiokokemus”.

Miten nämä tehtävät olivat yhdistettävissä?

”Sydämeltäni olen tekijä, ja mitä kauemmas luovasta työstä etääntyy, sitä enemmän se voi luovia ihmisiä turhauttaa. Silti asiakaslähtöisen muutoksen tekeminen näköalapaikalta oli tosi mielenkiintoista.”

Kuulasmaan esimies oli julkaisujohtaja Ismo Silvo. Työkenttään kuuluivat nimityshetkellä Yle Areena, Yle TV1, Yle TV2, Yle Teema, kansainväliset hankinnat, Yle arkisto, sijoittelu- ja lähetyssuunnittelu sekä kääntäjät. Nimityksensä yhteydessä Kuulasmaa myönsi, että valinta on riski Yleisradiolle ja hänelle, koska hän on ”herkkä byrokratialle”.

”Byrokratia kuuluu isoon taloon, jota vieläpä rahoitetaan verovaroin, mutta keskikerroksista on lähtenyt lean agile -työkulttuuri, jonka hyödyt näkyvät päivittäin. Tuskin Areena olisi niin palkittu ellei uusi, asiakaslähtöinen aalto olisi käynnissä.”

Kuulasmaa esiintyi Yle-kaudellaan ”tubettajien” puolestapuhujana ja rekrytoijana esimerkiksi ”julkaisupäällikön manifestissa”, toukokuisessa Prophecy-tapahtumassa ja elokuussa käynnistetyssä Yle Folk -projektissa. Tubettajat julkaisevat tekemiään videosisältöjä yhdysvaltalaisen Google-yrityksen omistamalla YouTube-alustalla.

”On aika voimakas viesti, että Suomessa on yli puoli miljoonaa YouTube-kanavaa. Ihmiset haluavat tehdä ja julkaista itse. YouTube tarjoaa myös globaalin mahdollisuuden tehdä elantoa. Suomen Top 10 -videovlogaajaa on tuplannut seuraajamääränsä kuluneen vuoden aikana”, hän huomauttaa.

Kuulasmaa halusi Yleisradion perinteisten sisältöjen rinnalle suomenkielistä sisältöä tubettajilta.

”Tubettajista voi kasvaa myös Yleisradion tulevat johtajat”, hän korostaa.

Lyhyellä kaudellaan Kuulasmaa johti sopimusneuvotteluja myös yhdysvaltalaisen Vice Media -yhtiön kanssa. Vicen ohjelmia ryhdytään näyttämään Yleisradiossa maaliskuussa.

”Käynnistin ja saatoin alulle asioita, jotka syntyivät sen prosessin ulkopuolelta, mutta ovat nyt telakoituneet emoalukseen ja elävät organisaation voimin. Epäonnistumista koen lähinnä sitä kohtaan, etten ollutkaan lopulta valmis sitoutumaan pitkään kaareen. Otan näiltä osin arvostelun avoimesti vastaan.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat