Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pikakurssi taiteen katsomiseen: Ad Reinhardtin sarjakuvanäyttely avautuu Emmassa

Samalla museossa avautuu Camilla Vuorenmaan palkintonäyttely.

Kulttuuri
 
Estate of Ad Reinhardt / Artists Rights Society (ARS)
Ad Reinhardt, Nimeämätön 1943. Julkaistu PM-sanomalehdessä 23.4.1943. Muste, värikynä ja guassi paperille.
Ad Reinhardt, Nimeämätön 1943. Julkaistu PM-sanomalehdessä 23.4.1943. Muste, värikynä ja guassi paperille. Kuva: Estate of Ad Reinhardt / Artists Rights Society (ARS)

Espoon modernin taiteen museo Emma avaa kevään päänäyttelynsä huomenna keskiviikkona. Ad Reinhardtin ja Camilla Vuorenmaan näyttelyt ovat avoinna 17. huhtikuuta asti.

Ruotsalaisen Malmö Konsthallin kanssa yhteistyössä toteutettu Ad Reinhardt -näyttely on suurin Euroopassa nähty katselmus Reinhardtin (1913–1967) poliittisiin pilapiirroksiin, satiirisiin taidesarjakuviin ja kollaaseihin.

Ensisijaisesti Reinhardt tunnetaan abstraktin taiteen pioneerina, mutta hän tuotti myös satoja pilapiirroksia ja sarjakuvia. Hänen pilapiirroksiaan julkaistiin 1930- ja 1940-lukujen aikana useissa amerikkalaislehdissä.

Estate of Ad Reinhardt / Artists Right Society (ARS)
Ad Reinhardt, How to Look at a Cubist Painting, 1946. Julkaistu PM-sanomalehdessä 27.1.1946.
Ad Reinhardt, How to Look at a Cubist Painting, 1946. Julkaistu PM-sanomalehdessä 27.1.1946.

Vuonna 1946 Reinhardt aloitti New Yorkin taidepiirejä satirisoivan ja abstraktia taidetta puolustavan How to look -sarjan, jonka suurennokset peittävät Emman näyttelytilan seiniä. Kulttimainetta nauttivat sarjakuvat opastavat kieli poskessa, miten tulisi katsoa taidetta kubismista surrealismiin, muraaleista spiraaleihin.

Reinhardtin tavaramerkiksi muodostuivat 1950- ja 1960-luvuilla yksiväriset maalaukset. Kuuluisia ”mustia” maalauksia ei saatu Emmaan esille yrityksistä huolimatta, kertoo museonjohtaja Pilvi Kalhama. Mustien maalauksien sijaan näyttelyssä on esillä kolme muuta abstraktia maalausta, taidekollaaseja, kymmenen silkkipainotyön sarja vuodelta 1966 sekä diaesitys taiteilijan valokuvista.

Marwin Lazarus
Ad Reinhardt maalaa studiossaan vuonna 1962.
Ad Reinhardt maalaa studiossaan vuonna 1962.

Lisäksi Emmassa avautuu Camilla Vuorenmaan Meri erottaa meidät -näyttely, joka on osa Vuorenmaan toukokuussa 2015 voittamaa Suomen taideakatemian palkintoa. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi kansainvälisesti kiinnostavalle, parhaassa luomisvireessään olevalle taiteilijalle.

Näyttely esittelee Vuorenmaan puupintaa maalaamalla ja kaivertamalla syntyneitä, hehkuvan värikkäitä teoksia. Emman näyttelyssä osa teoksista leviää myös näyttelytilan seinille seinämaalauksiksi.

Kuvataideakatemian maalaustaiteen osastolta vuonna 2005 valmistunut taiteilija poimii aiheet teoksiinsa aikakauslehdistä, kirjoista ja valokuvaamalla näkemäänsä. Vuorenmaa tunnetaan ihmishahmojen ja tunnetilojen kuvaajana. Emman näyttelyssä aiheiksi on valikoitunut kuitenkin myös urheilijoiden liikettä – ja Islannissa vietetyn residenssin peruina myös lampaita sekä kalastusaluksen arkea.

Ari Karttunen / EMMA
Camilla Vuorenmaan näyttely leviää myös näyttelytilan seinille.
Camilla Vuorenmaan näyttely leviää myös näyttelytilan seinille.
Ari Karttunen / EMMA
Camilla Vuorenmaa, Lampaiden äiti 2015-2016, maalaus ja kaiverrus puulle.
Camilla Vuorenmaa, Lampaiden äiti 2015-2016, maalaus ja kaiverrus puulle.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat