Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Professori syyttää yliopistoja ”jatkuvasta valittamisesta” – Helsingin yliopiston rehtori torjuu arvostelun

Hallituksen leikkauksista eniten kärsivän yliopiston rehtori kaipaa laatuvertailua opinnäytteisiin ja tehoa tutkimusrahoitukseen.

Kulttuuri
 
Kaisa Rautaheimo / HS
Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.
Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Turha valitus pois yliopistoista, kirjoitti Pekka Neittaanmäki 10. helmikuuta Helsingin Sanomien Vieraskynä-artikkelissaan.

Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnan dekaani pitää Suomen yliopistojen rahoitusta edelleen ”kohtuullisena”, eivätkä Suomen tiede ja kilpailukyky murene ”muutaman prosentin vähennyksistä”. Hänestä ”jatkuva valittaminen” johtaa yliopistojen uskottavuuden menettämiseen

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola ei kuitenkaan katso valittaneensa turhaan, kun on julkisuudessa kommentoinut loppuvuodesta 2015 yliopistoonsa kohdistuneita leikkausvaatimuksia.

”Meillä leikkaustarve on jo tänä vuonna yli kymmenen prosenttia, minkä takia henkilökuntaa on vähennettävä liki tuhannella. Emme ole valittaneet, kun olemme kertoneet, miten näin suuret, täsmäiskuna Helsingin yliopistoon kohdistuvat leikkaukset vaikuttavat.”

Irtisanottavien joukossa on opettajia ja tutkijoita yli seitsemänkymmentä.

Siitä Kola on Neittaanmäen kanssa samaa mieltä, että yliopistoissakin on uudistamisen ja kehittämisen tarvetta.

Puhe tästä kiihtyi jo viime syksynä, kun uusi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) paimensi korkeakouluja sekä tehostamaan toimintojaan että parantamaan laatuaan.

Vastavetona liki kahdeksankymmentä Suomen tiedeyhteisön jäsentä allekirjoitti nk. Marraskuun manifestin, jossa vedottiin hallitukseen ja eduskuntaan, jotta ne eivät vaurioittaisi yliopistoja pysyvästi mittavilla budjettileikkauksilla. Mukana oli kanslereita, rehtoreita, akateemikkoja, akatemiaprofessoreja, huippuyksikön johtajia, professoreja ja tutkijoita eri yliopistoista.

”Ongelmia pitää ratkaista järkevillä rahoituspäätöksillä, ei budjettien kiristyksellä äärimmilleen”, lausunnossa sanottiin.

Manifestissa kuitenkin myönnettiin, että yliopistoissa laatu kaipaa kohentamista, järjestelmä on hajanainen, monet yksiköt liian pieniä. Myös Pekka Neittaanmäki kirjoitti sekä tutkimuksen että rahoituksen sirpaleisuudesta.

Yksiköitä Suomessa riittää, Jukka Kola myöntää ja luettelee: ”Yliopistoja on neljätoista, ammattikorkeakouluja kaksikymmentäkuusi, valtion tutkimuslaitoksia toistakymmentä. On vaikea uskoa, että se parantaa koulutuksen tai tutkimuksen laatua.”

Hän jakaisi Suomen viiteen–kuuteen korkeakoulualueeseen, joilla toimivat yliopistot, ammattikorkeakoulut ja tutkimuslaitokset voisivat yhteistyössä parantaa laatuaan ja järjestää toimintaansa tarkemmin, alueen omien voimavarojen ja työllisyystarpeiden mukaan.

”Tärkeintä on järkevä työnjako, ei välttämättä yksiköiden lakkauttaminen.”

Yliopistojen ja tutkimuksen rahoituksessa pitäisi laadun ratkaista enemmän, Jukka Kola sanoo. Sitä pitäisi myös arvioida ja tarkkailla paremmin.

Helsingin yliopistolla laatua on riittänyt. Se onkin päässyt maailmanlaajuisessa vertailuissa sadan parhaan joukkoon.

Pekka Neittaanmäen mielestä maistereita on kuitenkin koulutettu liikaa, eivätkä valmistuvat tohtoritkaan ole kaikki järin päteviä. Hän kritisoi myös tutkimuksen pikku puroista koostuvaa rahoitusta ja hakemusrumbaa, johon menee professoreilta suhteettoman paljon aikaa.

”Tarvitaan valtakunnallisia laatuvertailuja tutkimukseen, opetukseen ja tutkintoihin sekä tehokkaampia prosesseja tutkimuksen rahoittamiseen, etenkin niukemmiksi käyvinä aikoina”, Kola sanoo.

”Tässä on tosiaan norminpurkutalkoiden paikka, ja se on osin myös yliopistojen omissa käsissä.”

It-tutkija kun on, Neittaanmäki suosittelee yliopistojen tehostamislääkkeeksi digitaalisia alustoja ja enemmän akateemisen tason it-opetusta ylipäätään.

Hyvä idea, Kola sanoo.

”Mutta samalla on digitalisoitava koko koulutusjärjestelmä, ja sitä varten on koulutettava uudella tavalla kaikki opettajat.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat