Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Remedyn uutuus yhdistää ensimmäistä kertaa maailmassa pelin ja tv-sarjan – Quantum Break on todennäköisesti Suomen kallein viihdetuote

Huhtikuussa julkaistavassa videopeli-televisiosarjassa näyttelijöinä nähdään tuttuja tähtiä menestyssarjoista The Wire ja Game of Thrones.

Kulttuuri
 
Tältä näyttää Suomen todennäköisesti kallein viihdetuote
Tältä näyttää Suomen todennäköisesti kallein viihdetuote
Remedyn neljän vuoden ajan valmistelema Quantum Break –peli julkaistaan 5. huhtikuuta. Suomalaisen pelitalon mukaan kyseessä on Suomen kaikkien aikojen kallein viihdetuote, jota tavoittelee Hollywood blockbustereiden henkeä. Toimittaja ja kuvaaja: Mark Autio.
Fakta

Quantum Break

 Suomalaisen Remedyn uusin peli, jonka julkaisee yksinoikeudella Microsoft.

  Yhdistää uudella tavalla peliä ja tv-sarjaa.

 Pelin ja tv-jaksojen pääosissa ovat mm. Shawn Ashmore (X-Men: Days of Future Past), Dominic Monaghan (Taru sormusten herrasta), Aidan Gillen (Game of Thrones) ja Lance Reddick (The Wire).

 Budjetti on liikesalaisuus. Remedyn ex-toimitusjohtajan Matias Myllyrinteen mukaan se on ”useita kertoja suurempi” kuin yhtiön edellisen pelin Alan Waken noin 20 miljoonan euron budjetti.

 Ilmestyy 5. huhtikuuta Xbox One -konsolille ja PC:lle.

Suomen menestynein isojen toimintapelien tekijä Remedy on ottanut tähän asti kunnianhimoisimman loikkansa. Huhtikuussa ilmestyvä Quantum Break yhdistää ensi kertaa videopelin ja tv-sarjan.

Monissa videopeleissä pelaaja välillä pelaa ja välillä katsoo tarinaa eteenpäin vievää videota. Quantum Breakissa nämä videot ovat oikeita tv-sarjan jaksoja. Jaksojen sisältö muuttuu pelaajan valintojen mukaan. Näyttelijöinä on muun muassa The Wiresta ja Game of Thronesista tuttuja tähtiä. Samat tähdet ovat myös pelin päähenkilöinä.

Pelin julkaisee jättiyhtiö Microsoft. Budjetti on liikesalaisuus, mutta peli on todennäköisesti kallein Suomessa tehty viihdetuote.

Pelien ja tv-sarjojen rajoja rikkova viihdetuote on tiukasti ajassa kiinni, kun Microsoft, Sony ja muut laitevalmistajat kilpailevat kodin viihdekeskuksen herruudesta.

”Tähän on tietoisesti pyritty laittamaan kaikki, mitä kahdenkymmenen vuoden taipaleella on opittu, ja puskettu sitä vielä eteenpäin”, sanoo Remedyn luova johtaja Sami Järvi.

Quantum Breakissa Remedy tavallaan tekee ympyrän yhtiön alkuvaiheisiin. Quantum Break on peli ajasta. Aika oli keskeisessä roolissa myös Remedyn ensihitissä, suomalaisen pelialan ensimmäisessä kansainvälisessä menestyksessä Max Paynessa (2001).

”Huomasimme jo Max Paynea tehdessämme, että jos halutaan tehdä näyttävää toimintaa, niin asioiden hidastaminen ja sitä kautta korostaminen on toimiva keino”, Järvi kertoo.

Quantum Breakin tarinassa epäonnistunut aikamatkakoe jotenkin rikkoo ajan. Sankari Jack Joyce ( Shawn Ashmore ) yrittää korjata sen. Vastassa hänellä on Paul Serene ( Aidan Gillen ) ja tämän yhtiö Monarch Solutions.

”Pelissä kaikki palaset liittyvät toisiinsa”, johtava pelisuunnittelija Mikael Kasurinen jatkaa.

”Pelattavuus, tarina, vuorovaikutus maailman kanssa, kaikki liittyvät jotenkin aikaan.”

Remedy
Quantum Breakin päähenkilö Jack Joyce taistelee pahan Monarch Solutions -jättiyhtiön sotilaita vastaan.
Quantum Breakin päähenkilö Jack Joyce taistelee pahan Monarch Solutions -jättiyhtiön sotilaita vastaan.

Quantum Breakissa päähenkilö Joyce on saanut kokeen ansiosta voimia, joilla hän voi manipuloida aikaa. Pelaaja voi nappulaa painamalla esimerkiksi hidastaa tai nopeuttaa aikaa. Juju on siinä, että Joyce käyttää samaa voimaa pelin tarinassa, eli pelimekaniikan toiminta tapahtuu myös pelin tarinan sisällä.

Tämä on merkittävä ero Max Payneen, jossa pelaaja pystyi hidastamaan aikaa, mutta pelin tarinassa aika ei kuitenkaan hidastunut. Eli pelimekaniikka oli liimattu tarinan maailman päälle.

Peliala kehittyy kovaa vauhtia teknologian mukana, ja tätä peliä varten Remedy on kehittänyt enemmän omaa tekniikkaa kuin ennen.

Sami Järvi pitää kasvojenkaappaus ja -skannaustekniikkaa yhtiön merkittävimpänä innovaationa. ”Ne ovat ihan alan kärjessä. Pystymme parhaimman näköiseen näyttelijätyön tulkintaan, mitä tässä muodossa maailmassa on.”

Tavoitteena on, että esimerkiksi näyttelijä Aidan Gillen näyttää ja vaikuttaa pelissä mahdollisimman samalta kuin Aidan Gillen tv-jaksossa.

Perinteisiäkin keinoja käytettiin. Digitaalisten kasvojen mallinnusta varten näyttelijöiden hampaista otettiin kipsimallit. Paikallisen hammaslääkärin työntekijät hämmästyivät, kun tuoliin istuutuikin Taru sormusten herrasta -elokuvien ja Lost-sarjan tähti Dominic Monaghan. Hän esittää yhtä pelin päähenkilöistä.

Työ oli pikkutarkkaa ja aikaa vievää. Pääosan esittäjä, X-Men-elokuvissa näytellyt Shawn Ashmore, vietti yli 200 tuntia pikkuruisessa kasvojentallennusstudiossa Remedyn toimiston alakerrassa.

Draaman tärkeät hetket ja lähikuvat kuvattiin yhdeksällä kameralla, samalla kun dialogi jälkiäänitettiin. Sen jälkeen kasvokuvat menivät hyvin tarkkaan jälkikäsittelyyn.

Tekniikka ei ole kuitenkaan itsetarkoitus. Järvi ja Kasurinen toistavat useasti, että ennen kaikkea halutaan kertoa tarinoita.

Quantum Breakissa Remedyn käsikirjoittajatiimiä vahvistettiin kansainvälisillä, eri taustoista tulevilla kirjoittajilla.

Aikamatkatarinat voivat käydä mutkikkaiksi, kun henkilöt hyppivät ajassa edestakaisin. Kirjoittajilla oli iso haaste pitää kokonaisuus ehyenä.

”Varmasti joku tarkka pelaaja löytää sieltä jotain”, Järvi naurahtaa. ”Tiimiläisiltä olen kuullut niin moneen kertaan, että miksi sen piti olla aikamatkustustarina, ei enää ikinä. Monta kertaa kaikki olivat jo tyytyväisiä, että nyt se toimii. Sitten joku katsoi taulua ja meni kalpeaksi. Juonesta löytyikin taas aukko, ja taas mietittiin uudelleen.”

Remedy-peli tunnetaan jo maailmalla käsitteenä. Sillä on tutut peruspiirteensä.

Sami Järvi luettelee alueita, joita Remedy haluaa painottaa. Niitä ovat tarinankerronta, fotorealismi, maailman rakentaminen ja elokuvamainen toiminta.

Jokainen Remedyn peli on tietysti kuitenkin omanlaisensa teos.

Max Payne (2001) oli dekkari, Alan Wake (2010) psykologinen trilleri.

Quantum Break on Remedyn versio Hollywoodin kesäblockbuster-action-scifi-pläjäyksestä”, Järvi sanoo.

Tv-jaksojen varsinaiset kuvaukset olivat Los Angelesissa. Esityö ja mittava jälkituotanto tehtiin Remedyllä Espoossa. Kun digitaaliset kuvaukset oli tehty, Remedyn draamaohjaaja Stobe Harju pystyi omassa studiossa liikuttamaan kameroita virtuaalisissa kohtauksissa ja kuvaamaan niitä haluamistaan kuvakulmista.

Remedy pyysi kosmologi Syksy Räsäsen asiantuntijaksi neuvomaan heitä aikamatkustustarinan fysikaalisissa ulottuvuuksissa.

”Syksy otti asian hienosti, tosi vakavissaan. Selitimme hänelle kaikki hullut ideamme. Syksy purki ne, että klassisen fysiikan näkemys on näin, kvanttifysiikan ymmärrys on näin”, Järvi kertoo. ”En teeskentele, että ymmärsin kaiken oikein, mutta se oli hirveän hyödyllistä.”

Sen perusteella käsikirjoittajat suunnittelivat aikakoneen, jonka ydin simuloi mustaa aukkoa.

Jos liikkuu tietyllä etäisyydellä mustasta aukosta, liikkuu samalla ajan läpi. Pelissä aikakoneen ytimen ympärillä on pyöreä käytävä, jossa pelaaja kävelee.

”Pelien perustekemistä on, että pelaaja liikkuu ympäristössä”, Järvi selittää. ”Tässä pelaaja tekee juuri sitä, eli kävelee. Myötäpäivään tulevaisuuteen, vastapäivään menneisyyteen. Meidän aikakoneemme tuntuu loogiselta ja uniikilta. Olen iloinen ja ylpeä sen designista”, Järvi sanoo.

Remedy tekee Quantum Breakin yksinoikeudella Microsoftille. Myös Remedyn edellinen peli Alan Wake oli yksinoikeudella Microsoftille tehty.

Suuri ero on, että Remedy omisti Alan Waken tuotemerkin. Quantum Breakin omistaa Microsoft.

Pelialalla tehdään valtavan paljon jatko-osia ja paljon lisenssipelejä, jotka perustuvat esimerkiksi jollekin elokuvalle. Kokonaan uusi pelinimike on aina isompi riski. Nyt Microsoft julkaisijana kantaa riskin.

”Menemättä lukuihin, onhan tämä valtava sijoitus tehdä tällainen tyhjästä”, Järvi sanoo.

Remedyllä on omakohtaista kokemusta siitä, miten vaikeaa on saada uusi peli markkinoille. Alan Wake oli erinomainen peli, mutta siitä ei kasvanut sellaista franchisea, kuin yhtiö suunnitteli.

”En ole kuopannut sitä kokonaan. Sitä voisi tulla vielä lisää”, Järvi sanoo.

Remedyn sittemmin väistynyt toimitusjohtaja Matias Myllyrinne sanoi pari vuotta sitten, että siinä missä Alan Wake oli parinkymmenen miljoonan juttu, Quantum Break on monta kertaa isompi. Siitä voi laskea, että Angry Birds -elokuvan 75 miljoonan budjettia ollaan ainakin hyvin lähellä, ellei ylikin.

Remedyn tapana on ollut, että käytännössä koko yhtiö tekee yhtä peliä kerrallaan. Näin tehtiin myös Quantum Break.

Yhdelle julkaisijalle yhden pelin tekeminen kerrallaan on turvallista, kunhan pelit menestyvät. Mutta siinä on myös riskinsä. Koko yhtiön toiminta on yhden projektin menestyksen varassa.

Nyt tämä perinne on muuttumassa.

”Ollaan viemässä Remedyä vähän toiseen suuntaan”, Sami Järvi muotoilee. ”Meillä olisi ainakin jossain määrin eri tiimejä. Se on riskinhallinta-ajattelua. Ei oltaisi vain yhden julkaisijan varassa.”

Remedy
Aidan Gillen (Game of Thrones, The Wire) esittää yhtä pelin pääosista.
Aidan Gillen (Game of Thrones, The Wire) esittää yhtä pelin pääosista.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat