Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ennen hän oli lapsitähti, nyt hän ohjaa Kansallisteatterin suurella näyttämöllä

Paavo Westerberg aloitti näyttelijänuransa seitsemänvuotiaana ja sai ensimmäisen lapsensa kuusitoistavuotiaana. Nyt 42-vuotias Westerberg ohjaa Kansallisteatteriin näytelmää, jonka päähenkilö on kriisiä elävä käsikirjoittaja – ja entinen lapsitähti.

Sanna Kangasniemi HS

Paavo Westerberg puhuu paljon.

Oikein erinomaisen paljon.

Siksi en viitsinyt haastattelussa kysyä ihan kaikkia kysymyksiäni. Lapsena pelkäsit tulipaloa: mitä nyt pelkäät? Kenen kanssa puhut taiteen tekemisestä? Onko kukaan suuttunut sinulle taiteesi tähden?

En kysynyt, koska istuisin muuten vieläkin kuuntelemassa hänen vastauksiaan.

Mutta, yksi: häntä kuuntelee mielellään. Ja kaksi: jotenkin hän lähes aina onnistuu palaamaan pisteeseen, josta lähdettiin. Pitkien pohdiskelevien vastausten päätteeksi hän sanoo:

”Kysyit taustoista, me lähdettiin taas jonnekin.” ”Taas me harhauduttiin.” ”Miksi mä en vaan vastannut, että en pelkää, kun se on se vastaus.”

Ominaisuutta voisi kai kutsua paitsi lahjaksi, myös ohjaajantaudiksi. Sitä sanaa Westerberg itse käyttää alkaessaan ehdotella häntä kuvaavalle valokuvaajalle kuvakulmia.

Hän on vastuussa. Ohjaa myös antaessaan haastattelua. Pitää lankoja käsissään.

Yle
Ensimmäinen Susikoira Roi -tv-sarjan aikaan Paavo Westerberg oli 12-vuotias.
Ensimmäinen Susikoira Roi -tv-sarjan aikaan Paavo Westerberg oli 12-vuotias.

Paavo Westerbergistä ei ole kirjoitettu montaa juttua, jossa ei mainittaisi Susikoira Roita. Westerberg ohjaa paraikaa Kansallisteatterin suurelle näyttämölle käsikirjoittamaansa Mahdolliset maailmat -esitystä ja on tehnyt mittavan teatteri-, elokuva- ja tv-uran ohjaajana, käsikirjoittajana ja näyttelijänä. Silti 1980-luvun tv-sarja Tomi-pojan ja saksanpaimenkoiran seikkailuista nousee aina esiin.

Luulisi että se kyllästyttää.

Westerberg kieltää. ”Ei se ole mua kyllästyttänyt.”

Eikä Roita kyllä ole heivattu mäkeen. Vähintään sen varjo on mukana myös Mahdolliset maailmat -uutuudessa, jossa päähenkilö Antti Tähtiseltä kysytään: ”Minkälaista se oli näytellä sen koiran kanssa?” Tähtinen on Westerbergin tavoin ammatiltaan käsikirjoittaja – ja selvästi myös näytellyt koiran kanssa.

Mahdollisia maailmoja mainostetaan alaotsikolla ”Erään lapsitähden tarina”.

Vaikka lause teatterin nettisivuilla on jo vaihtunut muotoon ”Tarina valinnoista”, on lähtökohta edelleen se sama, josta Westerberg meni Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaholle vuosia sitten puhumaan.

Myllyaho kiinnostui heti.

”Paavo tuli kertomaan, että hän haluaisi käsitellä tällaista, omaa historiaansa, omaa perhetaustaansa. Että lapsitähteys, mitä se tarkoitti hänelle”, Myllyaho kertoo.

Kansallisteatteri
Nuorta Antti Tähtistä näyttelee Marja Salo.
Nuorta Antti Tähtistä näyttelee Marja Salo.

Westerbergille itselleen yhtymäkohdat omaan elämäntarinaan eivät ole enää tärkeitä.

Teos on alkanut elää omaa elämäänsä. ”Kun laitat jonkin asian näyttämölle ja se saa fiktion muodon, niin vaikka lähtöpiste olisi omakohtaisessa havainnossa, niin näyttämöllä se pakenee. Fokus siirtyy siihen, mikä kiinnostaa. Minulla se on tarina”, Westerberg selittää.

Westerberg haluaa olla tarkka puhuessaan teoksen mahdollisesta tunnustuksellisuudesta.

”Tekijän kannalta on niin, että kun alat tuoda asioita näytelmän tarpeisiin, niin mikään siinä ei lopulta ole henkilökohtaista. Kaikki on tarinakohtaista, teoskohtaista. Kun lähden teatterista, henkilökohtaiseen elämään, siinä on kyse ihan muista asioista.”

Pete Aarre-Ahtio
Eero Aho (oik.) näyttelee päähenkilö Antti Tähtisen roolin Westerbergin ohjaamassa Mahdolliset maailmat -näytelmässä. Seppo Pääkkönen esittää teatterinjohtajaa.
Eero Aho (oik.) näyttelee päähenkilö Antti Tähtisen roolin Westerbergin ohjaamassa Mahdolliset maailmat -näytelmässä. Seppo Pääkkönen esittää teatterinjohtajaa.

Alaotsikon vaihdos ei ehkä ole tärkeintä, ei edes kovin kiinnostavaa. Tietyllä tapaa se tulee kuitenkin kiteyttäneeksi jotakin siitä, miten Westerberg painottaa näytelmän fiktioluonnetta. Ja miten me, yleisö, kuitenkin ilahdumme, kun huomaamme ”oikeita” asioita näyttämöllä. Tässä tapauksessa vaikka kymmenvuotiaan Westerbergin, anteeksi Antti Tähtisen paljaat jalat Galilein elämä -näytelmässä, ohjaajan, jonka nimi on Ralf, iltasatumies Lassen. Jo mainitun susikoiran, nuorena saadut lapset tai päähenkilön innostuksen kahviin. (Kerrottakoon teillekin, että lukemisen, kirjoittamisen, elokuvien ja teatterin – jotka ovat myös hänen työtään eivätkä siten ihan oikeita harrastuksia – lisäksi Westerberg on innostunut kahvista. Hän on myös intohimoinen saunoja ja Suomen Saunaseuran jäsen, mutta se ei nyt varsinaisesti kuulu tähän.)

Kansallisteatteri
Esko Salminen on näytelmässä Lasse, iltasatumies. Eero Aho on käsikirjoittaja Antti Tähtinen.
Esko Salminen on näytelmässä Lasse, iltasatumies. Eero Aho on käsikirjoittaja Antti Tähtinen.

Westerberg on syntynyt vuonna 1973 helsinkiläiseen kulttuurikotiin. Hänen isänsä on kirjailija, kääntäjä ja runoilija Caj Westerberg ja äitinsä Elina Waris, joka kävi kolme taidekoulua ennen historiantutkijan uralle ryhtymistä. Sisar Hanna on kuvataiteilija, veli Julius tekemisissä musiikin kanssa.

Taide näyttää periytyvän.

”Ehkä kyse ei ole taiteesta sinänsä. Tuntuvathan monet muutkin ammatit siirtyvän: lääkärin, toimittajan, jääkiekkoilijan. Lapsuuden ja nuoruuden mallit ylipäänsä ovat tässä varmasti merkittäviä.”

Totta. Me taidamme vain kiinnittää huomiota taiteilijoihin, nähdä heidät erityisinä.

Ihmeellisinäkin.

Westerbergkin on monella tavalla varsin ihmeellinen tyyppi.

Lapsitähti Westerbergistä tuli vuonna 1981, kun ohjaaja Raili Rusto valitsi hänet tv-elokuvaansa. Ensimmäisen jälkeen elokuvia tuli lisää.

Kuvaukset tehtiin yleensä kesällä ja vahvimmin Westerbergille on jäänyt mieleen se, miten inspiroivaa koko elokuvantekemisen prosessi oli.

”Filmikamerassa on ihan oma äänensä, kun se käynnistyy. Ja kun filmi oli kallista, sitä ei voinut tuhlailla. Ne oli jollain lailla pyhiä hetkiä, kun kamera pantiin laulamaan ja näyteltiin kohtausta.”

Parhaiten Westerberg muistaa kuvaustauot. ”Mentiin jonnekin syömään, sai pihvin, sitä muistaa, että pelasi pajatsoa.”

Kuuluisuuden kirot tulivat tutuiksi vasta Ruusun ajan Illin roolin myötä. ”Se rupesi haittaamaan ihan arkielämää, oli hankala mennä yleisötapahtumiin tai julkisiin kulkuvälineisiin. Tai kun mentiin naapurirappuun taloyhtiön saunaan, kylpytakki päällä, niin siinä oli joukko nimmarinpyytäjiä rapun edessä. Olihan se absurdia.”

MTV
Suositussa Ruusun ajassa näyttelivät Westerbergin lisäksi Jukka Puotila, Riitta Räty, Katja Kiuru, Vappu Jurkka ja Pauliina Sykkö.
Suositussa Ruusun ajassa näyttelivät Westerbergin lisäksi Jukka Puotila, Riitta Räty, Katja Kiuru, Vappu Jurkka ja Pauliina Sykkö.

Samaan aikaan tapahtui myös yksityiselämässä, kun 16-vuotias Westerberg sai lapsen 20-vuotiaan kumppaninsa kanssa. Seuraavien seitsemän vuoden aikana syntyi kolme lasta lisää.

”Se vastuun ottaminen oli mulle tosi luontevaa ja luonnollista. Nautin siitä tosi paljon.”

Vastuun ottaminen tulee esiin Westerbergin yhteydessä usein. Näyttelijä Ville Virtanen, jota Westerberg ohjasi 2009 Jälkilämmössä, mainitsee sen kuvaillessaan Westerbergiä.

Virtanen tunnustaa suhtautuneensa Westerbergiin alkujaan ennakkoluuloisesti. ”Olen suhtautunut lapsitähtiin aina varauksella. Koska olen julkisuuden henkilön poika, tiedän, että jos ei ole analyyttinen, on helppo lipsahtaa kusipääksi.”

”Minulla oli Paavosta jopa ylimielinen kuva. Kun tutustuin, ilmeni että hän onkin mitä lämminsydämisin henkilö.”

Samaa sanoo Myllyaho: ”Paavohan on äärimmäisen mukava, sympaattinen ja innostava.”

Asia selvä. Se on kyllä oikeastikin vähän ihmeellistä. Koska, jos nyt ollaan ihan rehellisiä, ei mukavuus aina kulje käsi kädessä taiteellisen lahjakkuuden kanssa.

Westerberg korostaa muutamaankin kertaan haastattelun aikana ettei ole ”mystiikkaan taipuvainen” ja pitävänsä ammattiaan ”käsityöläisammattina”. Silti teatterin energiasta puhuminen saa hänet innostumaan ehkä kaikkein eniten.

”Teatterit on hurjia paikkoja, niissä on hurja energia. Tuolla Suurella näyttämöllä esimerkiksi, joskus kun siellä kävelee yksin, niin mikä lataus siellä onkaan. Jotain niistä kaikista näytelmistä jää, jotain ajatusenergiaa. Kaikki ne tarinat näyttämöllä ja ne, jotka jokainen katsoja on jättänyt jälkeensä.”

Westerberg lisää, menemättä tän enempää mystiseksi: ”Tarkoitan että teatteri heijastaa aikaansa ja on tavallaan katoavaa, mutta silti heijastaessaan aikaansa ja keskustellessaan siinä hetkessä katsojan kanssa, niin jotain hirveän voimakasta se meihin jättää. Ja se tapahtuu jollain sellaisella alueella, jota me ei täysin ymmärretä tai tiedosteta.”

Teatterista, sen yhteistyöstä ja suuresta koneistosta puhuessaan Westerberg on myös jotenkin onnellisimmillaan. Mahdollisten maailmojen läpimenoharjoituksessa silmät oikeasti loistivat iloa kuin pikkupojalla. Ja kun harjoitus jouduttiin keskeyttämään näyttämöelementin ja valkokankaan törmäyksen tiputettua lampun, Westerberg varmisti, että näyttelijät ja koko henkilökunta olivat kunnossa. Mikä ammatti!

Kansallisteatteri
Mahdollisten maailmojen naisrooleissa nähdään muun muassa Pia Andersson ja Kristiina Halttu.
Mahdollisten maailmojen naisrooleissa nähdään muun muassa Pia Andersson ja Kristiina Halttu.

Mahdollisten maailmojen päähenkilöllä, käsikirjoittaja Antti Tähtisellä on writer’s block, hän ei saa kirjoitettua. Westerbergin mukaan se on sikäli paradoksaalista, että hän itse suhtautui näytelmää kirjoittaessaan paperiin vielä vapautuneemmin kuin aikaisemmin.

”Se liittyy varmaan ikään ja kokemukseen. Nautin vuosi vuodelta enemmän kirjoittamisesta.”

Kirjoittamista myös kehutaan. ”Paavo on äärimmäisen hyvä kirjoittamaan, kieli on kaunista, hänellä on oma tyyli ja merkitystasot”, Myllyaho sanoi.

”Hän on ahkera, hyvin valmistautunut. En tiedä ketään, joka olisi yhtä ahkerasti perehtynyt kirjoittamiseen”, totesi Ville Virtanen.

Haastattelujemme aikana Westerberg kuulostaa vain kerran nyreältä.

Se tapahtuu, kun kysyn, mitä ruokaa hän ottaa mukaansa vetäytyessään välillä kirjoittamaan saaristomökilleen.

Hän ei ymmärrä kysymystä, ei ymmärrä miten se liittyy mihinkään.

Ohjaajantauti. Sekö siinä vilahti?

Juhapekka Tukiainen
Vuonna 2002 Paavo Westerberg näytteli historiallisessa Hovimäki-draamassa.
Vuonna 2002 Paavo Westerberg näytteli historiallisessa Hovimäki-draamassa.
Aleksi Kinnunen
Mikko Kouki, Paavo Westerberg, Susanna Anteroinen, Janne Virtanen ja Aku Louhimies juhlivat Valkoisen kaupungin kuutta Jussia 2007.
Mikko Kouki, Paavo Westerberg, Susanna Anteroinen, Janne Virtanen ja Aku Louhimies juhlivat Valkoisen kaupungin kuutta Jussia 2007.
Pentti Nissinen
Paavo Westerberg kuvattiin Linnan juhlissa 2007 puolisonsa Emmi Pesosen sekä Mikko ja Emilia Leppilammen kanssa.
Paavo Westerberg kuvattiin Linnan juhlissa 2007 puolisonsa Emmi Pesosen sekä Mikko ja Emilia Leppilammen kanssa.
Antti Hämäläinen
Paavo Westerberg näyttelijäpuolisonsa Emmi Pesosen kanssa 2014 Maaseudun tulevaisuus -näytelmän ensi-illassa.
Paavo Westerberg näyttelijäpuolisonsa Emmi Pesosen kanssa 2014 Maaseudun tulevaisuus -näytelmän ensi-illassa.
Mika Ranta / HS
Paavo Westerberg viihtyy Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä sen ”mielettömän energian” vuoksi.
Paavo Westerberg viihtyy Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä sen ”mielettömän energian” vuoksi.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat