Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Näin media muuttuu tänä vuonna – esittelyssä seitsemän trendiä

Internet muuttaa yhä kerrontaa ja mediamaisemaa

Kulttuuri
 
Robert Galbraith / Reuters
Googlen Jump-järjestelmässä käytettävää 16 kameran panoraamalaitetta esiteltiin San Franciscossa Kaliforniassa viime toukokuussa.
Googlen Jump-järjestelmässä käytettävää 16 kameran panoraamalaitetta esiteltiin San Franciscossa Kaliforniassa viime toukokuussa. Kuva: Robert Galbraith / Reuters

1

360 asteen videot

Panoraamavideolla tarkoitetaan erikoiskameralla kuvattua videota, jossa käyttäjä voi itse valita, mitä kohtaa kameran ympäristössä katsoo. Videota katsotaan erikoislaseilla, ja pään kääntäminen myös muuttaa sitä paikkaa, jonka käyttäjä näkee. Lopputuloksena on vaikutelma, että olisi itse paikalla tapahtumien keskellä.

Panoraamavideot ovat todennäköisesti yksi suurimmista trendeistä vuonna 2016. Jo viime vuonna New York Times julkaisi ensimmäiset panoraamadokumentit ja jakoi lukijoilleen miljoonia pahvisia laseja, joihin pannaan älypuhelin ruuduksi.

2

Sosiaalinen media kertoo tarinoita

Snapchat, Facebook ja Twitter panostavat vuonna 2016 siihen, että mediasisältöä käytettäisiin suoraan palveluiden sisällä sen sijaan, että artikkeleita tai videoita katsottaisiin medioiden omilla sivuilla tai omissa sovelluksissa. Sosiaalisesta mediasta tulee tavallaan uusi julkaisukanava muiden julkaisukanavien joukkoon. Sosiaalisen median yhtiöiden tavoitteena on pitää käyttäjät omissa palveluissaan ja saada osa mainosmyynnin tuotoista itselleen.

3

Google keksii mobiilinetin uudestaan

Vastaiskuna Facebookin ja muiden halulle saada mediasisällöt itselleen Google on alkanut kehittää nopeammin latautuvia verkkosivuja. Accelerated Mobile Pages -projektin tarkoitus on tarjota medioille ja muillekin julkaisijoille paremmin ja nopeammin kännyköissä toimivia sivuja. Paremmin mobiilissa toimivat sivut saavat tulevaisuudessa myös enemmän näkyvyyttä Googlen hakukoneesta.

Suljettujen sosiaalisen median palveluiden käytön lisääntyminen on Googlen kannalta huono asia, koska yhtiön liiketoiminta perustuu tiedon mahdollisimman suureen avoimuuteen. AMP-hankkeen tarkoitus on säilyttää internetin avoimuus.

4

Pystyvideot tulevat

Kuvaputkitelevisioiden aikaan videot näytettiin televisioissa lähes neliön muotoisena, kuvasuhteessa 4:3. Litteiden televisioiden yleistyminen on muuttanut televisiokuvan samanlaiseksi kuin elokuvateattereissa, eli 16:9-muotoon. Kun videoiden katsominen kännyköissä yleistyy, seuraava yleistyvä muoto on pystyvideo. Tänä vuonna yhä useampi video kuvataan ja näytetään korkeampana kuin leveänä. Etenkin Snapchatin käyttäjille – eli nuorille – pystyvideo on luonnollinen muoto.

5

Maksumuurit muuttuvat

Lähes kaikki mediatalot ympäri maailman pyrkivät jatkossa tarjoamaan maksullisia, tilattavia sisältöjä. Mitään yhtä maksumuurin mallia ei kuitenkaan ole vielä vakiintunut. Esimerkiksi HBL luopui alkuvuodesta maksumuurista verkkosivuillaan ja otti sen käyttöön kännykkä- ja tablettisovelluksiin.

Monet mediat tarjoavat ilmaisten sisältöjen ohella vain tilaajille tarkoitettuja maksullisia sisältöjä. Ja Suomessa markkinoille on tulossa myös Readom, joka myy eri medioista yksittäisiä artikkeleita.

6

Mainospoistajien estot lisääntyvät

Mainokset verkkosivuilta poistavia ohjelmistoja käyttää maasta ja mediasta riippuen 5–50 prosenttia käyttäjistä. Esto-ohjelmien tarjonta on lisääntynyt viime aikoina.

Saksassa ja Yhdysvalloissa kustantajat ovat ryhtyneet vastatoimiin. Bild- ja Wired-lehtien sivuilla on jo käytössä menetelmä, joka estää mainospoistajien käytön. Oletettavaa on, että sama käytäntö yleistyy muuallakin.

7

Äänen suosio kasvaa

Äänikirjojen ja koska vain kuunneltavien radio-ohjelmien eli podcastien suosio on viime vuonna kasvanut Ruotsissa merkittävästi.

HS:n omistavan Sanoman julkaisema podcast-sovellus Supla on ollut Suomessa suosittu. Vuonna 2016 todennäköisesti yhä useampi kuuntelee kirjansa ja journalisminsa.

Oikaisu 17.2.: Toisin kuin jutussa aiemmin sanottiin, television kuvasuhde ei ollut neliö vaan 4:3.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat