Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tanssiryhmä Helsinki Dance Company pelkää rahoituksensa puolesta

Jos uudesta talosta tulee HDC:n hauta, niin se ei ole hyvä alku yhteiselle Tanssin talolle, pelkää Jyrki Karttunen.

Kulttuuri
 
Raisa Rauhamaa
Kaisa Rautaheimo / HS
Vuonna 1973 aloittanut HDC tunnettiin aiemmin Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmänä. Ryhmä koostuu 12 tanssijasta.
Vuonna 1973 aloittanut HDC tunnettiin aiemmin Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmänä. Ryhmä koostuu 12 tanssijasta. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Tanssin ystävien pitkäaikainen unelma toteutui loppuvuodesta, kun päätös Tanssin talon perustamisesta Kaapelitehtaalle sinetöitiin. Helsingin kaupungin ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoitusneuvotteluiden tulokseen oli kuitenkin koira haudattuna.

Tanssin talolle luvattu valtionosuus napataan Helsingin kaupunginteatterin nykyisestä tukipotista, ja summa on sama, jolla rahoitetaan kaupunginteatterin nykytanssiryhmää Helsinki Dance Companya (HDC). Lakkautetaanko HDC, on vielä epäselvää. Ryhmää nyt johtava koreografi Jyrki Karttunen valmistautuu uuteen ensi-iltaan Pieniä pääosia keskittyen tulevien huolien sijasta omaan luovaan työhönsä.

Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmä HDC on ollut suomalaisen tanssitaiteen kruununjalokivi jo 42 vuotta.

Ryhmällä on iso merkitys koko alan kehitykselle. Tanssijoille se on suurin työllistäjä Kansallisbaletin jälkeen ja suurelle yleisölle näköala nykytanssiin.

Karttuselle, kuten kaikille muillekin, Tanssin talon rahoituksen mukanaan tuoma rahoituksen sivujuonne tuli yllätyksenä.

”Luin uutisen lehdestä. Suoraan ei sanottu, mutta pommi oli rivien välissä.” Ministeriön ilmoituksen mukaan Tanssin talon vuosittaisiin käyttömenoihin tarvittavat rahat tulisi riipiä Helsingin kaupunginteatterin henkilötyövuosista. Toisin sanoen kaupunginteatterin säätiön hallitus päättäisi vapaaehtoisesti luopua 23 henkilötyövuodesta.

Summa vastaa tismalleen tanssiryhmän saamaa vuosittaista tukea. Luopuminen tarkoittaisi 11 tanssijan vakanssin lakkauttamista. Näyttää siis siltä, että tanssijoiden harvoja henkilötyövuosia ollaan päätöksellä siirtämässä talon byrokratian ylläpitämiseen.

”Jos uudesta talosta tulee HDC:n hauta, niin se ei ole hyvä alku yhteiselle Tanssin talolle”, ennustaa Karttunen.

Päätös on irvokas. Lopultakin kun tanssin ala saa pitkään kaipaamaansa kovaa maata jalkojen alle, matto lentää sen keskeisimpien tekijöiden alta.

Tanssin taloa on puuhattu Helsinkiin vuosikausia. Talon rakentuminen otti ratkaisevan askeleen toissa vuonna, kun Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi hankkeelle 15 miljoonan euron avustuksen. Sen ehtona oli, että muusta rahoituksesta sovitaan viimeistään vuonna 2015.

Karttunen uskoo, että tuen ehdollisuus vaikutti joulukuun päätökseen.

”Tehtiinkö vain väliaikainen päätös, jotta ei menetetty Erkon rahaa? Haluan uskoa, että jossain on intressi korjata tällainen typeryys. Olisi pöyristyttävää, jos ministeriön päätös ohjailisi taiteellisia linjauksia tyyliin ’teitä pakotetaan itse luopumaan omastanne’.”

HDC on vahva brändi, jolla on uskollinen yleisö ja jonka merkitys viihteelliseksi koetun kaupunginteatterin kyljessä on tärkeä.

Jorma Uotinen, Carolyn Carlson, Nigel Charnock, Marjo Kuusela, Ari Tenhula, Kenneth Kvarnström ja Jyrki Karttunen edustavat kovaa johtajakaartia.

Heistä jokainen on nostanut vuorollaan tanssin rimaa ja kasvattanut kaupunginteatteriin moniosaajia, joiden työhön on kuulunut myös musikaalit.

Karttunen aloitti uransa ryhmässä Jorma Uotisen ansiosta. Ryhmän silloinen johtaja Uotinen poimi vuonna 1989 Kuopion kesäkurssilta 19-vuotiaan lahjakkuuden.

”Silloin mie en ymmärtänyt yhtään, kuinka arvostetulle paikalle pääsin”, sanoo Karttunen joensuulaismurteellaan.

Pian Karttunen löysi itsensä tyllihameessa Uotisen seitsemän miestanssijan hitissä Ballet Pathetique.

Välillä Karttunen on johtanut omaa ryhmäänsä, mutta palannut taas kaupunginteatteriin.

Tanssijoille ryhmä on maan tavoitelluin työpaikka. Parhaimmillaan se on vetänyt suuren näyttämön katsomot täyteen. Tanssissa temppu ei ole helppo.

”Yleisösuhdetta ei pidä halveksia. Johtajakoulutuksessa opin lauseen: älä syytä palloa, jos et osu siihen. Kannattaa kirkastaa viestiä ennen kuin sättii yleisöä.”

”Minulle HDC suo mahdollisuuden kasvaa tekijänä, koska energia ei mene resursseista tappelemiseen kuten vapaalla kentällä.”

Vuonna 2012 Karttunen joutui pistämään ryhmänsä Karttunen Kollektiv pillit pussiin.

”Kahdenkymmenen vuoden yrittämisen jälkeen kaikki tiivistyi rahan puutteeseen, onnistumisista huolimatta”, sanoo Karttunen.

”Johtaja roikkuu vuodesta toiseen löysässä hirressä yrittäessään myydä, markkinoida, vakuuttaa tanssijoitaan, hankkia esitystiloja. Ei mikään voi kasvaa ilman resursseja ammattimaiseksi. Homma pysyy piiperryksenä ja lopulta itsekin kyynistyy.”

HDC:n viimeisin hitti Keijukaisneuvos Koo, vetää täysiä saleja lapsia ja aikuisia. Se on filosofinen teos ajan olemuksesta, ja se näyttää satukirjojen kuvitusmaailmalta, jossa irtoneniä, peruukkeja, sarvia ja siipiä ei ole säästelty. ”Ilman ison teatterin huippukäsityöläisiä sitäkään ei olisi voitu vapaalla kentällä toteuttaa.”

Mutta palataan joulunalusmyrskyyn. Karttusen itse määrittelemän ”hitusen härön” pinnan alla asuu myös maltillinen diplomaatti, joka nauttii ison talon luottamusta.

”Uhkaava tilanne käytiin avoimesti johdon taholta läpi. Nyt ei kannata provosoitua, sillä tämä ei ole ensimmäinen uhka tanssiryhmän historiassa. Meillä on myös vapaan kentän tuki puolellamme.”

Seuraavan kerran leikkauksia käsitellään vuonna 2018, jolloin päätetään, miten ne kohdennetaan. Sitä ennen on edessä kuntavaalit, ja kaupunginteatterin säätiön hallituskin ehtii vaihtua.

Kaisa Rautaheimo / HS
Koreografi Jyrki Karttunen johtaa Helsingin kaupunginteatterin Helsinki Dance Company -tanssiryhmää.
Koreografi Jyrki Karttunen johtaa Helsingin kaupunginteatterin Helsinki Dance Company -tanssiryhmää.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat