Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Albumi kuolee nyt oikeasti, koska poptähdet eivät enää tarvitse sellaisia

Kulttuuri
 
Tunnelma vetää digiaikana perinteiseen levykauppaan
Tunnelma vetää digiaikana perinteiseen levykauppaan
Suoratoistopalvelut valtaavat alaa, mutta levykaupassa käydään fiiliksen vuoksi. HSTV piipahti helsinkiläisessä levykaupassa kysymässä, mikä vetää ostamaan perinteisen albumin. Toimittaja ja kuvaaja: Esa Juntunen.

Uudenvuodenaattona räpduo JVG ilmoitti Iltalehden haastattelussa, etteivät he aio enää tehdä cd-albumia. Uutta musiikkia kaksikolta on silti tulossa, mutta ei enää perinteisen, kymmenkunta kappaletta sisältävän albumikokonaisuuden muodossa.

JVG on Suomen suosituimpia yhtyeitä, ja yhtä lukuun ottamatta sen kaikki albumit ovat nousseet listaykköseksi ja viipyneet listoilla kymmeniä viikkoja.

Fyysisinä äänilevyinä niitä ei tosin ole myyty paljoakaan. JVG on malliesimerkki digitaalisen ajan poptähdestä, jonka musiikki tavoittaa yleisönsä ennen kaikkea suoratoistokuuntelun kautta.

Albumin kuolemasta on puhuttu jo vuosia, mutta JVG:n ilmoitus on siitä Suomessa ensimmäinen konkreettinen osoitus. Artisti keskittyy vastedes siihen mitä yleisö odottaa: hittikappaleisiin.

Myös Sannin ja Anna Abreun kaltaisten artistien suosio näyttää perustuvan entistä enemmän yksittäisten uusien kappaleiden saamaan huomioon. Sannin tuore kappale Että mitähän vittua sai julkaisupäivänään 350 000 kuuntelua Spotifyssa. Yleisön nuorimmalle osalle ”levyn” tai ”albumin” julkaisu on vieras tai yhdentekevä tapahtuma.

JVG, Sanni ja Anna Abreu tekevät elektronista hittimusiikkia, mutta albumia on kyseenalaistettu genrestä riippumatta. Myös englanninkielistä ja indie-juurista kitarapoppia soittava Softengine-yhtye kertoi tammikuussa HSTV:n haastattelussa tekevänsä mieluummin neljän kappaleen ep-julkaisuja, koska yleisö ei enää kaipaa albumia.

Kuluttajan näkökulmasta kehitys on täysin ymmärrettävää. Vuosikymmenten ajan ihmiset pakotettiin ostamaan vinyylille, kasetille tai cd-levylle taltioituja albumeja, vaikka tosiasiassa he olisivat halunneet kuulla vain artistin uuden hittikappaleen.

Niitä toki julkaistiin singleinä, mutta vain pieni osa tavallisista kuulijoista osti single-levyjä. Albumilla musiikki oli suhteellisesti halvempaa kuin singlellä, ja albumin sai mistä vain: marketista tai huoltoasemalta, singlen vain erikoisliikkeistä.

Poptähdet ovat aina eläneet hiteistä, mutta koska albumista oli tullut tuli musiikin myynnin ja jakelun standardi, niin poptähden piti aina julkaista albumi, jossa muutaman hitin välissä oli tukku tylsiä täytekappaleita.

2000-luvulla ensimmäisten Idols-voittajien albumeille haalittiin kappaleita paniikissa, koska levy oli saatava markkinoille pian, ennen kuin tv:stä tutun laulajan nimi ja kasvot unohtuvat.

Suoratoisto on murtanut pakkopulla-albumien ylivallan popmusiikissa. Hittimusiikissa albumi oli mielekäs ainoastaan hittikokoelman alustana.

Monissa muissa musiikin lajeissa albumi on yhä hyvä idea.

Albumille voi dokumentoida tietyn ajanjakson aikana syntynyttä musiikkia tai jostakin muusta syystä toisiinsa liittyviä kappaleita. Aina joskus joku haluaa tehdä myös kunnianhimoisen teema-albumin, jonka kappaleet muodostavat yhdessä tarinan.

Albumilla on maailman myydyimmissä artisteissakin yhä vahvoja kannattajia, kuten Adele, jonka 25-albumilla julkaistua uutta musiikkia ei voi vieläkään kuunnella suoratoistopalveluissa.

Taktiikka on toiminut, sillä albumia myytiin ensimmäisen kuukauden aikana 15 miljoonaa kappaletta.

Sirpa Räihä
CD-telineet ovat katoavaa kodinsisustusta.
CD-telineet ovat katoavaa kodinsisustusta.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat