Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Jopa odotettu Saturday Night Live romahti – miksi sketsiviihde ei houkuttele katsojia entiseen malliin?

Television uudet ja suuret sketsiviihdesatsaukset floppaavat nykyään lähes järjestään. HS kysyi syytä suosion katoamiseen viihteen veteraaneilta.

Kulttuuri
 
Helsingin Sanomat
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Suomen Saturday Night Live -ohjelman vakiokasvoja ovat muun muassa Jussi Vatanen (vas.), Aku Hirviniemi, Kalle Lamberg sekä André Wickström.
Suomen Saturday Night Live -ohjelman vakiokasvoja ovat muun muassa Jussi Vatanen (vas.), Aku Hirviniemi, Kalle Lamberg sekä André Wickström. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Television uudet ja suuret sketsiviihdesatsaukset, esimerkiksi Saturday Night Live ja Tripla, ovat flopanneet viime aikoina pahasti. Molempiin ohjelmiin asetettiin paljon odotuksia, mutta katsojamäärät ovat jääneet kauas toivotusta.

Esimerkiksi kauan odotetun, Yhdysvalloista lainatun MTV3:n Saturday Night Liven (SNL) toista katsoa katsoi viime lauantaina enää runsaat 300 000 katsojaa.

Samaan aikaan naapurikanava Nelosen perinteistäkin perinteisempi visailuohjelma Haluatko miljonääriksi? vangitsi yli 800 000 katsojan mielenkiinnon.

MTV3 vastasi tällä viikolla kisaan siirtämällä SNL:n aloitusaikaa tunnin myöhemmäksi, kello 21:een.

Kanavataistelu kiihtyi pian entisestään Nelosen uuden siirron myötä. Kanava vaihtoi kello 21:n elokuvapaikalle elokuvan, joka taatusti kiinnostaa suurta yleisöä. Kasvukipuja-elokuva siirrettiin Liv-kanavalle, ja sen paikalla nähdäänkin muutaman vuoden takainen James Bond -elokuva 007 Skyfall.

Katsojakatoon voi siis olla syynä ainakin kiristynyt kanavakilpailu. Mutta löytyykö myös muita syitä?

Miksi isoja sketsiviihdesatsauksia ei enää katsota niin kuin ennen? Kysyimme televisioviihteen konkareilta.

Taina West, toimittaja, käsikirjoittaja:

”Sarjoista ei nykyään tiedä, minkä ikäisille ne on suunnattu. Se vaikuttaa asiaan: kolmikymppistä naurattavat ihan eri jutut kuin kuusikymppistä. Ohjelmista myös ajetaan hirveästi trailereita. Tulee tunne, että on jo nähnyt jutun. Trailereihin leikataan ne parhaat palat, ne saattavat naurattaa. Mutta sitten se varsinainen sketsi kestääkin 13 minuuttia!

Markus Jokela
Taina West
Taina West

En itse ymmärrä, miksi Triplaa ei katsottu. Siinä oli viehättävää se, että oli mukana uusia ihmisiä. Heillä oli jutuissa tuoreita ja hauskoja näkökulmia. Nuorten yhteistyötä oli nautinto katsoa, he kuuntelivat toisiaan. En sanoisi, että se floppasi. Sen paikka oli huono Putousta vastaan, eikä sitä mainostettu samalla volyymillä.

Ihmiset vinkuvat uusia naamoja, mutta jos niitä on, niitä ei katsota.”

Matti Grönberg, 90-luvun menestyssarja Kummelin tuottaja, Yle:

Miska Reimaluoto
Matti Grönberg
Matti Grönberg

”Ehkä jonkinlainen kyllästyminen on tapahtunut tiettyjen kasvojen kohdalla, kun ohjelmasta toiseen nähdään samat kasvot. Jos on hyviä juttuja, käsikirjoitus kunnossa, tuoreet kasvot ja persoonallinen ote, niin kyllä katsojat löytävät. Ehkä näistä ohjelmista on puuttunut uutuuden viehätys.”

Jope Ruonansuu, viihdetaiteilija:

Jope Ruonansuu
Jope Ruonansuu

”Samat naamat liikkuvat ruudussa ihan liikaa. Ihmiset ovat kyllästyneitä. Toinen ongelma on se, että Amerikkaa tuodaan suomalaiseen viihteeseen aivan liian paljon. Kotimaisiin voimiin ei enää luoteta. Tässä nyt sitten nähdään, miten siinä käy. Suomalaisiin vetoaisivat nyt perinteiset tyylilajit, perinteiset sketsiviihdeohjelmat. Sellaiset kuin aikanaan Spede Show’t ja Pulttiboisit. Tarvitaan miettimällä mietittyjä ja hyvällä fiiliksellä tehtyjä ohjelmia. Porukalla pitää olla hyvät kemiat, jotta se lähtee lentoon.”

Nelonen ja Helsingin Sanomat kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat