Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lontoossa esitetään niin raakaa näytelmää, että katsojia pyörtyy – esitetty myös Suomessa

Ensi-iltaviikolla viisi Cleansed-näytelmän katsojaa pyörtyi.

Kulttuuri
 
Stephen Cummiskey / National Theatre
Sarah Kanen Cleansed-näytelmä sijoittuu laitokseen, jossa on piirteitä yliopistosta, sairaalasta ja keskitysleiristä.
Sarah Kanen Cleansed-näytelmä sijoittuu laitokseen, jossa on piirteitä yliopistosta, sairaalasta ja keskitysleiristä. Kuva: Stephen Cummiskey / National Theatre

Brittikirjailija Sarah Kane teki sen taas: järkytti yleisöä perin pohjin. Näin siitä huolimatta, että Kane kuoli jo 1999.

Kyse on 22. helmikuuta Lontoossa Britannian kansallisteatterin Dorfman-näyttämöllä ensi-iltansa saaneesta Cleansed-näytelmästä.

The Guardian -lehden mukaan ensimmäisellä viikolla katsomossa viisi ihmistä pyörtyi ja nelisenkymmentä lähti kesken näytelmän pois.

Useita esityksiä on pitänyt keskeyttää, kun tuupertuneita katsojia on kuljetettu ulos hoidettaviksi.

Cleansed (Puhdistetut) syntyi 1998, vuosi ennen Sarah Kanen kuolemaa. Hän hirttäytyi sairaalassa, jonne oli joutunut hoidettavaksi otettuaan yliannoksen lääkkeitä.

Draama on nähty myös Suomessa, Koko-teatterissa, jonne sen ohjasi Mikko Kanninen 2001.

Vielä ennen kuolemaansa Kane ehti kirjoittaa näytelmän 4.48 Psykoosi, joka käsitteli hänen masennustaan. Se on nähty Kansallisteatterissa 2001. Samoin täällä on esitetty esikoisnäytelmä Blasted sekä Crave – Jano.

Cleansed sijoittuu yliopistoon, joka toimii keskitysleirin tai rangaistuslaitoksen tavoin. Näyttämöohjeiden mukaan siinä on myös piirteitä sairaalasta ja bordellista.

Henkilöitä on muutama: sisarukset, homopari ja eroottinen tanssija, joita laitoksen johtaja tyrannisoi.

Siksi näytelmässä kidutetaan, raiskataan ja silvotaan – Dorfman-näyttämöllä hyvin avoimesti. Kidutuskeinoja ovat esimerkiksi pakkosyöttö ja sähköiskut. Yhdeltä henkilöltä leikataan useita ruumiinjäseniä, kuten kieli.

Näytelmän tausta-ajatuksena on rakkauden sortava, usein väkivaltainenkin vaikutus ihmiseen. Myös Jugoslavian hajoamisen jälkeen 1990-luvulla käydyt sodat Balkanilla vaikuttivat Kaneen.

Kun Cleansed esitettiin Suomessa 2001, pois oli jätetty raaimpia kohtia kuten rotat, jotka raahaavat amputoituja jäseniä.

HS-kriitikko Hannu Harjun mukaan se vyörytti eteen ”monimielisiä ja anteeksipyytelemättömiä kuvia lohdun etsimisestä maailmassa, jonka ihmiset kokevat lohduttomaksi”.

Kansallisteatterin dramaturgi Michael Baran, joka ohjasi Kanen 4.48 Psykoosi -näytelmän, näkee Kanen teksteissä ja niiden väkivaltaisuudessa suoran yhteyden sekä William Shakespearen draamoihin että antiikin tragedioihin.

”Kane menee suoraan asiaan. Samanlaista väkivallan kuvausta on vaikkapa Shakespearen Titus Andronicuksessa tai Senecan tragedioissa.”

Baranin on vaikea käsittää, että Kanen näytelmistä yhä kohistaan. Hän pitää tekstejä niin ajankohtaisina, että kertoo miettineensä jonkun ohjaamista uudelleen.

”Olen ajatellut esikoisnäytelmää Blasted (1995). Siinä vedetään hienosti yhteen henkilökohtainen ja laajempi väkivalta ja näytetään, että ne ovat pohjimmiltaan samaa ja että yksi voi johtaa toiseen. Yhtäällä on kovia puheita ja raiskaus hotellihuoneessa, toisaalla sisällissota Syyriassa.”

BBC:n haastattelussa ohjaaja Katie Mitchell myönsi, että tuore Cleansed-produktio on ollut myös näyttelijöille raskas. ”Kaikki ovat nähneet painajaisia, ja on tarvittu paljon naurua tasapainottamaan materiaalin epätoivoa ja synkkyyttä.”

Hänen mukaansa näytelmän vastaanotossa näkyy kuitenkin myös se, ettei Britanniassa ole totuttu samanlaiseen teatteriin kuin manner-Euroopassa.

”Ei täällä tutkita väkivaltaa tai pornografiaa teatterilavalla, ja vielä enemmän järkyttää, jos meitä haastetaan nuoren naisen kirjoittamalla tekstillä.”

Vaikka Sarah Kane aiheutti lyhyen uransa aikana teatterikohun toisensa jälkeen, hänen merkitystään näytelmäkirjailijana ei Britanniassakaan kiistetä.

Viittä näytelmää esitetään jatkuvasti, eikä kukaan sentään enää julista niitä ”saastaksi”, niin kuin kriitikot 1990-luvulla.

Omalla tavallaan Kane on 1900-luvun alun ekspressionistisen ja naturalistisen draamaperinteen jatkaja. Rakkauden tuhoavuutta ja elämän tarkoituksettomuutta käsittelivät myös Samuel Beckett ja Georg Büchner.

Kane on myös liitetty brittiläisen uuden polven In-yer-face-draamakirjoittajien joukkoon. Samaan Siitäs sait -tyyliin kirjoittaa mm. Mark Ravenhill, jonka näytelmiä on nähty Suomessakin useita.

Myös Cleansed-näytelmän ohjaaja Katie Mitchell (s. 1964) herättää töillään huomiota. Toiset pitävät häntä brittiläisen näyttämötaiteen uudistajana, toiset vandaalina, joka tuhoaa klassikkoja.

Esimerkiksi hänen tulkintaansa Anton Tšehovin Lokista arvosteltiin siitä, että se oli sijoitettu 1800-luvun lopun venäläisen maalaiskartanon sijasta 1930-luvun Neuvostoliittoon.

2000-luvulla Mitchell on työskennellyt enimmäkseen Saksassa ja Ranskassa ohjaten sekä näytelmiä että oopperoita. Viime vuonna hän ohjasi mm. Herta Mülleria ja Samuel Beckettiä Hampurissa.

Cleansed-näytelmän esitykset jatkuvat Lontoossa toukokuun 5. päivään asti.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat