Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vaatesuunnittelija vyörytti Suomi-muistonsa Pariisin muotiviikoille

Onko Tuomas Merikosken Aalto seuraava suomalaisen muodin menestysnimi?

Kulttuuri
 
Aalto / Guillaume Roujas
Kuva: Aalto / Guillaume Roujas

Pariisi

Muotisuunnittelija Tuomas Merikoski esitteli Aalto-merkkinsä kolmannen malliston eilen tiistaina Pariisissa Ranskan muotifederaation ykkösnäytöslistalla. Viime syksynä Aalto oli valittu noin 90 sesongin kiinnostavimman näytöksen listalle, joka ohjaa ostajien ja toimittajien muotiviikko-ohjelmaa.

Aallon brändi kumpuaa suomalaisesta nuoruudesta. Esikoismallisto Young Heroes toi Jouko Lehtolan teinikuvat vaatteisiin. Toinen, Endless Summer, inspiroitui juhannuksesta ja rave-juhlista liekkipaitoineen.

Eilen esitelty ensi syksyn ja talven Hellsinki-mallisto taas tutkii urbaaneja nomadeja, saamelaisnuoria Helsingissä.

Merikoski on tehnyt uransa Pariisissa Louis Vuittonin ja Givenchyn miesten mallistojen pääsuunnittelijana. Aallon naistenvaatteet hän suunnitteli vasta, kun oli saanut rahoituksen, investoinnit, strategian ja imagon konseptoitua.

Millaisen vastaanoton Aallon näytös sai Pariisissa?

Tunnetun Espace Commines -muotinäytöstilan valkoiseen lattiaan oli vedetty mustalla graffitimaalilla näyttävä kolmijalkainen A-kirjain. Sama kirjain toistui mallistossa: mustavalkoisissa nilkkureissa, takinhihoissa ja neuleen selässä reikänä. Yleisökin huomioi onnistuneen brändäyksen, kuten myös viehättävät värit, taitavat leikkaukset ja vaatteiden käytettävyyden. Saamelaistyyli näkyi vähäeleisesti kirkkaansinisenä värinä, suorakaitaleista rakennettuina olkapääleikkauksina sekä takapuolta alemmas tippuvina vöinä takeissa ja mekoissa. Mustahuulisten mallien yllä nähtiin myös ylipitkähihaisia pooloja, leveitä housuja, mohairneuleita, mokkaa ja silkkiä.

Mitä mallistosta sanottiin?

Le Monden muotitoimittaja Alice Pfeiffer tykkäsi nuorisoalakulttuurin ja taitavan räätälöinnin raikkaasta yhdistelmästä, jonka ei liian tyttömäinen lopputulos sopii kaikenlaisille naisille. Saksalaisen Flair-muotilehden stylisti Claire Sibille taas hehkutti kenkiä ja kerroksellisuutta. Muotibloggaaja Susie Lau kehui henkilökohtaisuutta, suomalaista identiteettiä, joka välittyy malliston kautta kansainväliselle yleisölle. Meikkitaiteilija Michelle Rainerin mukaan mallisto tulee myymään kuin häkä, jos tärkeä muotiväki on ollut paikalla. Ja olihan niitä: Amerikan ja Japanin WWD, i-D, Grazia, vogue.com, Ranskan L'Officiel, Le Figaro, Galeries Lafayette, Opening Ceremony ja moni muu, vaikka näytös pidettiin muotiviikon ensimmäisenä päivänä ja väki vasta toipui Milanosta.

Lunastiko Merikoski paikkansa kansainvälisen muodin huipulla?

Merikoski on tehnyt uransa huippumuotimerkkien parissa, mutta Aalto ei pyri kilpailemaan Chanelin tai Hermèsin kanssa. Sen sijaan siitä voi ihan hyvin kasvaa varteenotettava kilpailija edullisemmille, lähestyttävimmille luksusmerkeille kuten Sacai, Carven tai ruotsalainen Acne.

Kuinka suurta menestystä Aallosta voi tämän perusteella ennakoida?

Aalto on tänä vuonna kuuluisan ranskalaisen LVMH-muotisuunnittelupalkinnon semifinalisti. Mukana on myös toinen suomalainen, Julia Männistö. Kahdeksan finalistia valitaan torstaina, voittajat kesäkuussa. Ykköspalkinto on 300 000 euroa. On yllätys, jos Aalto ei pääse finaaliin. Ei palkintokaan mahdoton ole. Le Monden Pfeifferin mukaan Aalto voisi olla tuomariston mieleen, koska aiemmatkin voittajat ovat yhdistäneet vanhaa kunnon käsityötä nuorekkuuteen. Finaalipaikka antaisi Aallolle myötätuulta myös myyntimenestykseksi. Viime mallisto myi sen verran, että merkki pysyi liiketoimintasuunnitelmassaan. Uusi mallisto ei horjuta sitä ainakaan huonoon suuntaan.

Mikä on Aallon menestyksen salaisuus?

Vahva muotokieli ja selvä strategia. Merikoski on luonut alusti asti tarinallisen brändin. Se selkiytyy mallisto mallistolta. Vaatteet alkavat näyttää tutuilta ja tunnistettavilta, Aallolta, joka on selkeä ja hienostunut, särmikäs ja skarppi. Joistakin brändäys voi tuntua liian päälle liimatulta, mutta se on fiksua, jos haluaa tehdä bisnestä. Aallon joka mallistosta löytyy kansainväliselle yleisölle mietityt Suomi-referenssit, harmoninen värimaailma, taitavat leikkaukset ja jokin twist, oli se sitten Hellsinki-lätkä hihassa tai hameenhelman graafinen leikkaus. Ja ennen kaikkea, nämä luksusvaatteet voi kuvitella jokapäiväiseen käyttöön. Siinä jos missä on kaupallista potentiaalia.

Lue myös Tuomas Merikosken haastattelu viime syksyltä täällä.

Aalto / Guillaume Roujas
Aalto / Guillaume Roujas
Aalto / Guillaume Roujas
Aalto / Guillaume Roujas
Aalto / Guillaume Roujas
Aalto / Guillaume Roujas
Aalto / Guillaume Roujas
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat