Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kaupunginteatterin uusi johtaja uskoo matalaan kynnykseen

Helsinki Dance Company jää ja Tanssin talo tulee, toivoo Kaupunginteatterin Kari Arffman

Kulttuuri
 
Rio Gandara / HS
Kari Arffmanin mukaan musikaali voi koskettaa katsojaa todella syvältä.
Kari Arffmanin mukaan musikaali voi koskettaa katsojaa todella syvältä. Kuva: Rio Gandara / HS
Kuka?

Kari Arffman

 Aloittaa Helsingin kaupunginteatterin johtajana syksyllä 2016.

 47-vuotias, teatteritaiteen maisteri.

 Aloitti uransa Tampereen Teatterissa 1992.

 Johti Kotkan kaupunginteatteria 2003–2008 ja Jyväskylän kaupunginteatteria 2011–2015.

 Tehnyt paljon musikaaleja, ohjaa parhaillaan Helsingin kaupunginteatterissa ensi syksynä ensi-iltansa saavaa Shrekiä.

 Koti Kotkassa. Perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi lasta.

Helsingin kaupunginteatterin johtajaksi torstaina nimitetyllä Kari Arffmanilla on pitänyt kiirettä sitten viime viikon torstain. Silloin häntä esitettiin teatterin johtoon, nyt teatterin hallitus on sinetöinyt valinnan.

”Olin silloin Virossa ja tuntuu, että olen edelleen kuin samalla matkalla.” Puhelin soi ja viestejä tulee.

Teatterin johtaminen ei sinänsä ole Arffmanille uutta hommaa, mutta tämä oli ensimmäinen johtajanpesti, johon hän haki. Kotkaan ja Jyväskylään on pyydetty.

Sen verran omanarvontuntoa Arffman sanoo omaavansa, että ajatus meni seuraavasti: ”Jos ei pyydetä haastatteluun, olen loukkaantunut.”

No, pyydettiin, valittiin ja nyt Arffman on ”kauhean iloinen”. Talo on tuttu vuosien ajalta ja tunne siellä on aina ollut hyvä. Sellainen ”kuulun tänne” -tyyppinen, Arffman selittää.

Ja kertoo yllättyneensä, kun kuuli, että johtajanpaikka tulee avoimeen hakuun.

”Olin toki joskus aiemmin ajatellut, että jos jotain taloa pitää johtaa, niin miksei se sitten olisi Helsingin kaupunginteatteri. Täällä on hyvät kortit.”

Sitten, samaan hengenvetoon lisäys: ”Väitän etten ole vallanhimoinen. Ei ole tarvetta päästä Suomen suurimman teatterin johtoon. Koko sinänsä ei ole merkityksellinen.”

Mutta: tuttu organisaatio, Arffmanin arvostama henkilökunta. Lisäksi sopiva etäisyys kotikaupunki Kotkaan. ”Helsinki on sekä fyysisesti että henkisesti riittävän lähellä Kotkaa.”

Arffman tulee keskelle remonttia: kaupunginteatterin peruskorjauksen pitäisi valmistua vuoden päästä. Suuri näyttämö avautuu Myrskyluodon Maijan ensi-iltaan syksyllä 2017.

Virallisesti Arffman aloittaa työt tänä syksynä, mutta ”käytännössä ne alkoivat jo viikko sitten”. Syksyllä Peacockin näyttämöllä nähdään myös ohjaaja sekä näyttelijä Arffman, kun Shrek-musikaali saa ensi-iltansa.

Musikaaleista Arffman tunnetaan. Kaupunginteatterin totuttuun suurmusikaalilinjaan ei siis ole tulossa muutosta, vaikka Arffman mielellään lähteekin mukaan ”kaikki uusiksi!” -vitsiin. Ei, oikeasti ounastelu kuuluu: ”Yksi musikaali suurella näyttämöllä vuodessa.”

Mutta erinomaisesti tehtynä. ”Musikaali on todella vaativa laji. Se ei saa tyrkyttää, sen pitää olla rehti ja suoraselkäinen.”

Musiikilla päästään Arffmanin mukaan ”iisimmin ihon alle” ja parhaimmillaan musikaali koskettaa todella syvältä.

Kuten Billy Elliot joitakin vuosia sitten Lontoossa. ”Itkin niin paljon, että silloin yhdeksänvuotias lapseni oli hieman huolissaan, että selviääkö isä.”

Arffman sanookin nousevansa seuraavasta barrikadeille milloin vain:

”Että sekoitetaan laatu ja lajityyppi. Inhoan, että niin usein tehdään kulttuuripiireissä.”

Kaupunginteatterin kuuden näyttämön profiileihin uusi johtaja kaipaa kirkastusta. Pasilan näyttämöllä Arffman näkisi mielellään jonkinlaista yhteistyötä Teatterikorkean opiskelijoiden kanssa. ”Siitä haluan käydä Teakin johdon kanssa neuvotteluita. Pasila voisi profiloitua nuoremman polven näyttämöksi, ja tuoreet tekijät kummuta sitä kautta myös muualle taloon.”

Nuorta polvea kaivataan myös yleisöiksi. Kuten kaikissa taidetaloissa, Arffman huomauttaa. Matalakynnyksistä pitää olla. Sellaista, että teatteriin olisi helppo tulla.

Vaikka työ alkaa virallisesti vasta tämän vuoden syksyllä, on ensimmäinen tehtävä jo selvillä: Lilla Teaternille pitää löytää johtaja.

”Siihen täytyy löytää suomenruotsalaisuuden tuntija.”

Entäpä sitten Helsinki Dance Company? Ja Tanssin talo?

”Luulin jo ettet kysyisi! Haluan ehdottomasti, että HDC säilyy meillä ja kannatan Tanssin taloa. Ne eivät voi olla toisiaan poissulkevia. Siihen täytyy löytää kunniakas kompromissi.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat