Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Marimekko kaivautuu ensi syksynä syvemmälle 1970-lukuun: Anna Teurnell etsi mallistoon ”outoutta”

Marimekko esitteli Pariisin muotiviikolla syksyn ja talven 2016 mallistonsa.

Kulttuuri
 
Marimekko esitteli syksyn ja talven 2016 mallistonsa Pariisin Palais de Tokyo -museossa sunnuntai-iltapäivänä.
Marimekko esitteli syksyn ja talven 2016 mallistonsa Pariisin Palais de Tokyo -museossa sunnuntai-iltapäivänä.

Ilmassa oli tuulahdus 1970-lukua, kun Marimekko esitteli syksyn ja talven 2016 mallistonsa Pariisin Palais de Tokyo -museossa sunnuntai-iltapäivänä.

Muotiviikkoyleisön kännykät nousivat kuvausasentoon, kun näytöksen avasi kevyt trenssimallinen toppatakki, jossa Maija Isolan vuonna 1970 suunnittelema Pioni-printti hehkui keltaisen ja oranssin sävyissä.

Mohamed Khalil

Marimekko esittäytyi Pariisin muotiviikolla nyt toista kertaa. Aikaisemmin yrityksellä on ollut tapana esitellä mallistonsa eri kaupungeissa. Keskittymällä Pariisiin Marimekko pyrkii paitsi tavoittamaan Pariisiin virtaavat kansainväliset muotitoimittajat ja sisäänostajat, myös profiloitumaan vakavastiotettavaksi muotibrändiksi.

Muotiviikkojen niin sanotulla ykköslistalla Marimekko ei kuitenkaan ollut, toisin kuin suunnittelija Tuomas Merikosken luotsaama Aalto. Aalto esitteli kolmannen mallistonsa heti muotiviikon aluksi tiistaina 1. maaliskuuta.

Vaikka Marimekon presentaatio keräsi hyvin yleisöä, muotiviikkoväestä moni saattoi olla lounastauolla, sillä juuri ennen Marimekkoa nähtiin kaksi muotiviikon odotetuimmista näytöksistä: Phoebe Philon Céline sekä nuoren Demna Gvasalian ensimmäinen muotitalo Balenciagalle suunnittelema mallisto.

Mohamed Khalil

Marimekon näytöksessä muu mallisto seurasi loogisesti Pioni-takin asettamia odotuksia. Samaa printtiä seurasi leveälahkeisissa housuissa ja asymmetrisissä hameissa.

Marimekon ensi syksyn väripalettiin kuuluu 1970-lukulaisittain beigeä, toffeeta ja oranssia. Taustatukea ne saavat mustalta, ja väripilkkuna on mansikkajäätelönpunainen. Isolan klassikkokuosien lisäksi mukaan on haettu muun muassa Oiva Toikkaa, mutta tuttuun tapaan mukana on myös muutama uusi printti.

Malliston housut ovat muodikkaasti väljiä ja vajaapituisia, mutta hameiden helmat laskeutuvat polven alapuolelle. 1970-luvulle ajatukset vie myös iso, virkattu hapsusaali.

Lopputulos näyttää ihan Marimekolta, mutta myös uudelta ja erilaiselta. Se on ollut tavoitekin.

Kuten viime syksynä esitellyssä kevät-kesä 2016 -mallistossa, Marimekon luova johtaja Anna Teurnell pyrkii uudistamaan Marimekkoa pitkän perinteen asettamissa raameissa.

Siinä missä edellistä mallistoa suunnitellessaan Teurnell sukelsi Marimekon arkistoihin, nyt inspiraatiota on etsitty muualtakin kuin Herttoniemestä. Tällä kertaa Teurnellia inspiroivat surrealismi ja dada.

”Yritin löytää elementtejä, jotka tuntuisivat Marimekolta, mutta olisivat myös yllättäviä”, Teurnell sanoi haastattelussa viikkoa ennen Pariisin näytöstä.

”Weird but super nice”, Teurnell kuvailee uuden malliston vaatteita; outoja mutta kivoja. ”Jopa rumia”, Teurnell sanoo innostuneena.

Ja toki, mallistossa on vaatteita, jotka tuskin päätyvät kaikkien Marimekon uskollisten vakioasiakkaiden päälle. Niihin kuuluvat muun muassa vihreä, patalappuhenkisesti tikattu tunika sekä pinkki mekko, jonka hihat kuminauharypytys kokoaa kellomaisiksi. Yllätys ovat myös asymmetriset korkokengät, joiden ulkosyrjä nousee sisäsyrjää korkeammalle.

Symmetria tuntuu pitkästyttäneen Marimekon suunnittelijoita muutenkin. Galleria-raitakuosiset topit napitetaan takaa vinoon, ja Jokapoika-henkisen mekon kaulus on nyt nostettu pystyyn ja napitus heitetty sivuun.

Avainsanoja ovat kuitenkin edelleen käytettävyys ja perusvaatteet: simppelit housut, paidat, mekot, takit. On printtejä, mutta myös yksivärisiä vaatteita, joihin niitä voi yhdistellä.

Toimistopukeutujia ilahduttavat varmasti selkeälinjaiset mekot, joissa tummanpunainen ja violetti kesyttävät hehkuva oranssin.

Mohamed Khalil

Viime talven turkkimainen villapörrötakki on saanut jatkoa, nyt harmaana ja a-linjaisena. Yksi malliston vitsikkäimpiä asusteita on samasta materiaalista valmistettu kirjekuorilaukku, joka näyttää kainalossa kannettuna aamu-unisen mukaansa ottamalta turvatyynyltä.

Teurnell kertoo pyrkivänsä tekemään suppeampia mutta paremmin suunniteltuja mallistoja. Hän johtaa 10–15 hengen suunnittelijatiimiä, jolta hän sanoo vaativansa paljon.

”Ilahdun aina kun printtisuunnittelijat ymmärtävät, mitä kaikkea Herttoniemen kangaspainossa voidaan tehdä”, Teurnell sanoo.

Printtitalon juurien täytyy näkyä mallistoissa, mutta saman tekemistä ei voi jatkaa ikuisesti. Armi Ratian ajoista asti Marimekon menestys perustui räväyttämiseen, mikä tuntui olevan vuosien ajan hukassa.

Mutta Teurnellille klassikkoprintit ovat paitsi kaiken ydin, myös selkänoja.

”Ne ovat turvaverkko, jotka antavat vapauksia etsiä uutta”, Teurnell sanoo.

Mohamed Khalil
Mohamed Khalil
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat