Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Poikkeuksellinen dokumentti kulkee pakolaisten mukana läpi Euroopan: ”Totuus näkyy lasten silmistä”

Ohjaaja Hamy Ramezan sanoo: ”Minun kamerani ei valehtele”. Ramezan ja dokumentin toinen tekijä Ali Jahangiri pääsivät itse Suomeen 1990-luvulla.

Kulttuuri
 
Hamy Ramezan
Poika odottaa jonotusnumeroa Lesboksen pakolaisleirillä isänsä sylissä. Värikynät on.
Poika odottaa jonotusnumeroa Lesboksen pakolaisleirillä isänsä sylissä. Värikynät on. Kuva: Hamy Ramezan
Fakta

Tampereen elokuvajuhlat alkaa

 Tampereen elokuvajuhlat on suomalaisen dokumentti- ja lyhytelokuvan keskeinen esityspaikka. Ohessa järjestetään myös käsikirjoitusfestivaali.

 Tapahtuman kansainvälisiä kärkielokuvia ovat muun muassa Laurie Andersonin elämäkerrallinen Heart of A Dog, Berliinin elokuvajuhlilla vastikään voittanut Gianfranco Rosin Fuocoammare sekä Euroopan parhaaksi lyhytelokuvaksi valittu Picnic, jonka on ohjannut Jure Pavlović.

Hetki jossa on taikaa. Eli magic moment.

Se on sanapari, joka toistuu elokuvaohjaaja Hamy Ramezanin puheissa.

Suomeniranilainen Ramezan puhuu uudesta dokumenttielokuvastaan Tuntematon pakolainen. Se ei olekaan ihan mikä tahansa juttu.

Se on elokuva, jonka Ramezan on ohjannut Eurooppaan Kreikan Lesboksen saaren kautta saapuvista ihmisistä.

Dokumenttia kuvattiin marraskuussa kolme viikkoa. Elokuva on nyt valmis, ja Ramezan puhuu magic momenteista, sillä ilman niitä hyvää elokuvaa ei synny.

Yksi näistä maagisista erikoishetkistä loi elokuvan tyylilajin.

Oltiin kuvausten alussa, Ramezan kertoo, satamassa Lesboksella ja elokuvantekijän eteen tuli seisomaan pieni meren saarelle tuoma poika. Kamera kävi.

”Elokuvan tyylilajin opin tältä pojalta. Ymmärsin, että minun pitää uskaltaa olla paikallani”, Ramezan kertoo.

Poika jää elokuvassa nimettömäksi, mutta hänen roolinsa on iso. Viimeinen pitkä kohtaus on pelkästään tätä poikaa.

Kamera katsoo poikaa, poika kameraa.

”Yhä mietin miksi hän tuli siihen kameran eteen. Hän oli siinä noin 25 minuuttia. Minun piti lopettaa, koska en jaksanut enää pitää kameraa”, Ramezan sanoo.

Torstaina 80-minuuttinen Tuntematon pakolainen saa maailmanensi-iltansa Tampereen elokuvajuhlilla. Sen jälkeen sitä pyöritetään pienesti elokuvateattereissa. Ylellä se esitetään 21. maaliskuuta.

Mikko Mäkitalo
Hamy Ramezan kuvaa Kroatiassa viranomaisia, jotka odottavat seuraavaa pakolaisjunaa Serbiasta.
Hamy Ramezan kuvaa Kroatiassa viranomaisia, jotka odottavat seuraavaa pakolaisjunaa Serbiasta.

Elokuvan idea on koomikko Ali Jahangirin, joka elokuvassa toimii kertojahahmona, Ramezanin sanojen mukaan ”esikokijana”.

Kamera seuraa Eurooppaan tulijoiden matkaa Lesboksen saarelta Suomeen Ateenan, Makedonian, Serbian, Kroatian, Slovenian, Itävallan ja Saksan kautta. Jahangiri tapaa ja jututtaa väkeä, Ramezan kuvaa.

Elokuvan alussa Ramezan ja Jahangiri ovat yön pimeydessä kumiveneessä Lesboksen edustalla vastaanottamassa saarta lähestyviä veneitä.

”Se oli aavemaista”, Ramezan sanoo ja alkaa puhua siitä, miksi niin moni eksyy lyhyellä merimatkalla yöaikaan. ”Kone sammuu, vene alkaa kiertää kehää ja menetät suunnan.”

Ramezan ja Jahangiri tekivät dokumentin heille erityisestä syystä. He ovat molemmat tulleet poikina Iranista Suomeen pakolaisina 1990-luvun alussa.

Reitti oli eri, mutta matkanteko samankaltaista.

Nykyään Ali Jahangiri on suosittu koomikko, Hamy Ramezan taas on dominoinut suomalaista lyhytelokuvaa viime vuodet.

Ramezania on pidetty suomalaisen elokuvan suurena lupauksena, mikä näkyy esimerkiksi palkintoina Tampereen elokuvajuhlilta. Ramezanin Paratiisin avaimet keräsi palkintoja 2014, ja viime vuonna tunnustuksia ropisi Kuuntele-lyhytelokuvalle.

Tulevana viikonloppuna Ramezan kilpailee Tampereella, nyt Tuntemattomalla pakolaisella. Palkintoja taitaa tulla lisää.

Mikko Mäkitalo
Elokuvantekijät lähettävät materiaalia Suomeen Belgradista.
Elokuvantekijät lähettävät materiaalia Suomeen Belgradista.

Alun perin Tuntematon pakolainen piti tehdä aivan toisin. Jahangirin ja Ramezanin piti soluttautua pakolaisryhmään Kreikassa, elokuvan piti kertoa byrokratiasta ja siitä miten ihmisiä kohdellaan. Ideasta luovuttiin.

”Kaikki elokuvat alkavat kliseestä, siitä pitää kasvaa pois”, Ramezan sanoo.

”Halusimme tehdä tarinan ihmisistä.”

Yhdeltä varastetaan matkatavarat, toiselta taksit yrittävät huijata rahaa Ateenassa. Kolmas myy rekisteröitymiskeskuksen jonotusnumeroita. Neljäs esittelee tatuointejaan ja viides huorittelee klovnia, joka on tullut piristämään pakenevia lapsia Kreikan ja Makedonian rajalle. Kuudennet ovat seikkailumielellä Euroopassa, seitsemäs hukannut perheensä Iranin ja Turkin rajalla. Monet kertovat kauhukokemuksista veneessä.

Toiveiden maana on Saksa, Ruotsi, Tanska tai Suomi.

Eurooppaan pakenevista on kerrottu jo monta kertaa, mutta Ramezan puolustaa omaa elokuvaansa vahvoin sanoin. Toimittajien työstä Ramezanin elokuvan erottaa kokemuksellisuus. Faktoja ei esitellä.

”Minun kamerani ei valehtele”, Ramezan sanoo elokuvastaan ja alkaa puhua asiasta, josta elokuvantekijät ovat harvoin äänessä. Elokuvan moraalista.

Ramezan korostaa, miten hän ei kerro yleisölle mitä pitäisi ajatella, mitä kuuluu ajatella. Siksi hän ei ole halunnut esimerkiksi zoomailla tai muuten kikkailla kameralla. Hän haluaa kunnioittaa ihmisiä.

”Elokuva on hyvä. Siinä voi kokea matkan niin kuin se on. Tämä ei ole mitään reality-show’ta. Tämä on kertomus ylpeistä ihmisistä. Tämä elokuva ei kerro tekijöistään.”

Siksi esimerkiksi elokuvantekijöiden rajalta käännytystä Serbiasta ei elokuvassa nähdä. Elokuvantekijöitä epäiltiin terroristeiksi Pariisin terrori-iskujen jälkeisenä päivänä. ”Tilanne oli kuumottava”, Ramezan kertoo.

Lapset ovat elokuvassa erityisessä roolissa, he ovat se magic moment. Tai kuten ohjaaja Ramezan asian sanoo: ”Totuus löytyy lasten silmistä, tavasta miten he ovat läsnä.”

Yksi elokuvan lapsista odottaa jonotusnumeroa leirillä isän sylissä värikynät kädessään. Avainkohtaus tallentuu kaivolla Lesboksen leirillä.

”Koko elämä on siinä”, Ramezan sanoo.

Kohtauksessa tytöt pesevät sukkia ja varpaitaan, leikkivät, puhuvat kauneudesta ja hiustenvärjäämisestä. Ohimennen yksi tytöistä kertoo, miten hänen äitinsä värjäsi hiuksia, mutta nyt äiti on kuollut, pommituksessa.

”Minkäs teet”, tyttö sanoo ja pian lapset vilkuttavat kameralle ja hyppäävät ulos kuvasta.

Elokuvan ohjaaja Hamy Ramezan nukkuu matkalla kuvauksiin.
Elokuvan ohjaaja Hamy Ramezan nukkuu matkalla kuvauksiin.
Koomikko Ali Jahangiri on Tuntematon pakolainen -elokuvan kertojahahmo. Tässä hänet on kuvattu Itävallan ja Slovenian rajalla.
Koomikko Ali Jahangiri on Tuntematon pakolainen -elokuvan kertojahahmo. Tässä hänet on kuvattu Itävallan ja Slovenian rajalla.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat