Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Keskiviikkona kuollut tuottaja George Martin oli enemmän kuin ”viides Beatle”

The Beatles sai alusta asti levyttää omia kappaleitaan, koska George Martin uskoi Lennonin ja McCartneyn kykyihin

Kulttuuri
 
Apple Records Inc
Teetauko EMI-yhtiön kuppilassa 5. maaliskuuta 1963: John Lennon (vas.), Ringo Starr, George Harrison, Paul McCartney ja George Martin.
Teetauko EMI-yhtiön kuppilassa 5. maaliskuuta 1963: John Lennon (vas.), Ringo Starr, George Harrison, Paul McCartney ja George Martin. Kuva: Apple Records Inc

”Viides beatle on kuollut”, mediat kautta maailman raportoivat keskiviikkoaamuna. Mutta 9. maaliskuuta 90-vuotiaana kuollut Sir George Martin oli paljon enemmän kuin The Beatles- yhtyeen tuottaja ja yhtyeen viides, epävirallinen jäsen.

Martin oli Britannian innovatiivisimpia tuottajia jo kauan ennen Beatles-yhtyettä. Ja hän säilytti luovuutensa aina kuulon alenemasta johtuneeseen vähittäiseen vetäytymiseen asti.

Martinin valtava kulttuurinen merkitys tunnustettiin heti suru-uutisen saavuttua.

Britannian pääministeri David Cameron ja Beatlesissa maailmanmaineeseen nousseet Paul McCartneya ja Ringo Starr esittivät pian suruvalittelunsa. McCartney kutsui Martinia jopa toiseksi isäkseen.

Suruvalitteluihin yhtyi pian muusikoita Brian Enosta ja Liam Gallagherista John Lennonin poikaan Sean Ono Lennoniin. He kaikki suitsuttivat tribuuttejaan herrasmiehelle, joka ehti tuottaa valtavasti musiikillista iloa pitkän elämänsä aikana.

George Henry Martin syntyi 3. tammikuuta 1926 ja opiskeli pianonsoittoa jo varhain. Hän halusi ”seuraavaksi Sergei Rahmaninoviksi”, mutta palveli sodan aikaan laivastossa ja pääsi vasta sodan jälkeen huippukoulutukseen Guildhall School of Music and Draman opiskelijaksi 1947–50.

Reuters
George Martin 1960-luvun alussa.
George Martin 1960-luvun alussa.

Martin työskenteli lyhyesti BBC:n klassisen musiikin äänittäjänä ja tuottajana ja siirtyi sitten EMI-levy-yhtiön Parlophone-merkille. Hän tuotti esimerkiksi Lontoon barokkiorkesterin klassisia levyjä ja sai varhaista menestystä myös huumorilevyillä, kuten Peter Ustinovin Mock Mozartilla ja Peter Sellersin sekä Spike Milliganin irrotteluilla.

Vastoin yleistä käsitystä The Beatles oli saanut levytyssopimuksen singlelevystä jo ennen kuin he tapasivat George Martinin vuonna 1962. Juuri Martin kuitenkin päätti, että ensimmäinen sessio on julkaisukelvoton jo rumpali Pete Bestin epävakaan työskentelyn vuoksi.

Yhtye vaihtoi rumpaliksi Ringo Starrin, jonka taidot Martin myös kyseenalaisti ja käytti kertaalleen vuonna 1962 myös studiorumpali Andy Whitea.

Ringo Starr sai trauman, mutta tämän jälkeen yhteistyö sujui. Starr ehti ensimmäisenä ylistää Martinia Twitter-palvelussa kuolinuutisen saapuessa.

Martin ohjeisti Beatlesia suorasukaisesti. Love Me Do:n lauluosuudet piti jakaa toisin kuin yhtye oli ajatellut. Please Please Me -balladi piti nopeuttaa rockversioksi ja lisätä huuliharppuintro. Kun yhtye totteli, se sai ensimmäiset listahittinsä.

Jo ennen lopullista läpimurtoa Martin tarjosi yhtyeelle mahdollisuutta tehdä albumi, mikä oli tuohon aikaan varsin poikkeuksellista. Hän myös hyväksyi Beatlesin omat laulut yhä halukkaammin.

Johtava Beatles-tuntija Mark Lewisohn arvioikin viime viikolla HS:n haastattelussa, että ilman Martinia The Beatles ei välttämättä olisi saanut levyttää alusta asti omaa materiaaliaan.

Martinin tuotannon vaikutuksen huomaa kuuntelemalla The Beatlesin ilman Martinia tekemiä BBC-nauhoja vuosilta 1963–65.

BBC-nauhoilla yhtye soittaa arkisin soundein kirjavaa materiaalia Chuck Berrystä Mikis Teodorakisiin. EMI:n Abbey Roadin studioilla Martin äkseerasi yhtyeen soittamaan BBC-nauhoja paremmin ja loihti levyille huippusoundit.

Fred Prouser / Reuters
George Martin kesäkuussa 2015.
George Martin kesäkuussa 2015.

Seuraava askel oli vuoden 1965 Yesterday. Paul McCartneyn (s. 1942) hämmennykseksi hän päätti sovittaa Yesterday-balladiin jousikvartettiosuuden. McCartney innostui jäntevästä äänityksestä ja vaati jousikvartettia myös Eleanor Rigbyyn vuonna 1966.

Klassisista muusikoista tuli vakituisia vieraita Beatles-levyille. Martin kirjoitti loistavia sovituksia John Lennonin (1940–1980) ja McCartneyn ideoiden pohjalta ja soitti raidoilla itsekin – esimerkiksi kosketinsoitinsoolon In My Life -klassikkoon.

Vuonna 1966 Martin käynnisti myös yhtyeen kokeellisimman kauden leikitellessään nauhaefekteillä Rain-laulun lopussa. Lennon innostui tavattomasti. ”Siitä lähtien he halusivat kaiken soivan takaperin”, Martin muistelee dokumentissa.

Martin oli tottunut rakentamaan poikkeuksellisia äänimaisemia jo 1950-luvulla komedialevyihin. Taidot olivat tarpeen, kun hän sai Lennonilta niin villejä sovitustoiveita Tomorrow Never Knows -lauluun, että lopputulos kuulostaa hetkittäin jopa Karlheinz Stockhausenin avantgardelta. Yhtye olikin innoissaan Stockhausenista, joka päätyi Sgt. Pepper's Lonely Heart's Club Band -albumin kanteen vuonna 1967.

Martin loisti yhdistäessään The Beatlesin luovuuden nauhakokeiluihin ja orkesterisovituksiin. Tuloksena oli klassikkoja, kuten Strawberry Fields Forever, A Day in the Life ja Penny Lane, jonka pikkolotrumpettisolistiksi hän pestasi itsensä David Masonin.

John Lennon oli ajoittain närkästynyt Martinin saamasta kunniasta ja muistutti, että Lennon ja Yoko Ono päättivät itse Beatlesin kokeellisimman raidan Revolution 9:n lopullisesta muodosta. Kollaasilla on myös klassisen musiikin taltioita, esimerkiksi luuppi Jean Sibeliuksen seitsemännestä sinfoniasta.

Beatlesin itsenäistyminen johtui myös Martinin muista kiireistä. Jopa kiihkeimmän beatlemanian aikaan hän tuotti hittejä myös esimerkiksi Cilla Blackille, Gerry and the Pacemakersille, Ella Fitzgeraldille ja Shirley Basseylle sekä teki sävellyksiä, orkesterisovituksia ja esimerkiksi elokuvamusiikkia.

Omat kiireensä tuotti uusi avioliitto. Martin oli avioitunut jo 1948, mutta erosi kahden lapsen syntymän jälkeen. 1960-luvulla hän rakastui työpaikkansa sihteeriin, ja avioliitto Judy Lockhart-Smithin kanssa osoittautui kestäväksi. Martinin perhe kasvoi vielä kahdella lapsella.

The Beatles horjui pahiten hetkinä, jolloin George Martin ei ollut auttamassa. Let It Be -sessioissa yhtye halusi palata juurilleen ”ilman tuotantopaskaa”, kuten John Lennon epäreilusti sanoi.

On kohtalon ivaa, että juuri tällä levyllä on mauttomin tuotanto, kiitos Phil Spectorin myöhemmin tekemien päällekkäisäänitysten ja yhtyeen sisäisten ristiriitojen.

”Minä tuotin levyn ja Spector ylituotti sen”, Martin kommentoi.

Taika palasi kesän 1969 Abbey Road -levyn äänityksissä, joissa Martinille annettiin vielä kerran tuottajan ja sovittajan valtaa. Kaikki meni loistavasti, joskin McCartney ja George Harrison viihtyivät nyt studiolla Lennonia paremmin ja saivat sävellyksiinsä viimeistellymmät sovitukset.

Beatlesin hajottua Lennon – joka välillä muisti myös kehua entistä tuottajaansa - sivalsi vielä kerran: jos Martin oli niin kova, mitä hän muka sai aikaan ilman heitä?

Vastaus on: vaikka mitä. Beatlesin hajottua Martin ensinnäkin tuotti ajoittain Ringo Starrin ja Paul McCartneyn soolotuotantoa, kuten oheiselta videolta näkee.

Lisäksi Martin tuotti esimerkiksi American, Jimmy Webbin, Elton Johnin, The King’s Singersin, Mahavishnu Orchestran, Jeff Beckin, Cheap Trickin ja lopulta myös Celine Dionin julkaisuja.

Kaikkiaan hän tuotti 23 Yhdysvaltain ja 30 Britannian ykköshittiä.

Martin aateloitiin vuonna 1996, vuotta ennen Paul McCartneya.

Beatles-yhtyeeseen hän palasi myös Anthology-sarjassa, muistelmissaan, Love-produktiossa, jonka hän tuotti poikansa Giles Martinin kanssa sekä cd-kokoelmassa Produced by George Martin ja samaa nimeä kantavalla dokumentilla.

2000-luvun edetessä edes kuulon vakava heikentyminen ei vienyt Martinilta hänelle niin ominaista myönteisyyttä.

”Minulla on ollut valtavan hieno elämä”, Martin kertoi dokumentissa. ”Ei mitään valittamista. Fantastinen perhe ja paljon rakkautta.”

Suomalaiset toivat ensimmäiset kukat

HS:n toimittaja Jarkko Jokelainen oli paikalla, kun Abbey Roadin studion ovi avautui keskiviikkona puolen päivän jälkeen. Työntekijät kantoivat aidan päälle George Martinille omistetun kukkalaitteen. Samalla hetkellä paikalle tulivat ensimmäiset fanit kukkineen.

Pitihän se arvata: He olivat suomalaisia.

Turkulainen Frimanien perhe on lomamatkalla Lontoossa, ja päivän retkikohde oli selvä, kun tieto Martinin kuolemasta tavoitti heidät aamulla.

”Eilen vielä mietittiin, että jaksaako tänne lähteä, kun oli luvattu sadetta”, Aleksi Friman kertoo tihkusateessa. ”Aamulla oli selvää, että täytyyhän tänne lähteä. Sen jälkeen on yritetty selittää mukuloille, mistä on kyse.”

Frimanit kuuluvat Facebook-ryhmään, jossa suomalaiset The Beatles -fanit ruotivat läpi yhtyeen tuotantoa yhden kappaleen päivätahdilla. Kukat he toivat Abbey Roadille keskusteluryhmän ja samalla ”kaikkien suomalaisfanien” puolesta.

Englantilaiset valokuvaajat ottavat vimmatusti kuvia kortista, jossa lukee selvällä suomella ”kiitos musiikista”.

Apple Records Inc
Tuottaja ja bändi Sgt Pepper -levyn äänityksissä.
Tuottaja ja bändi Sgt Pepper -levyn äänityksissä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat