Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kaija Saariahon oopperoille ihailua ja ihmetystä – kuuntele otteet ja päättele itse

Amsterdamissa kantaesitetyt kamarioopperat laajasti esillä Hollannin ja Saksan lehdissä.

Kulttuuri
 
Basso Davone Tines, kontratenori Philipp Jaroussky ja tanssija Nora Kimball-Mentzos Kaija Saariahon uudessa oopperassa Hollannin kansallisoopperassa Amsterdamissa.
Basso Davone Tines, kontratenori Philipp Jaroussky ja tanssija Nora Kimball-Mentzos Kaija Saariahon uudessa oopperassa Hollannin kansallisoopperassa Amsterdamissa.

Kaija Saariahon kahden kamarioopperan kantaesitys yhteisnimellä Only the Sound Remains Hollannin kansallisoopperassa Amsterdamissa on saanut ulkomailla ihailevia ja ihmetteleviä arvioita.

Hollannissa kriitikot ovat antaneet neljää ja kolmea tähteä viidestä mahdollisesta.

Kiittäviä neljän tähden arvioita antavat NRC Handelsbladin Mischa Spel ja Trouw-lehden Peter van der Lint, jonka mukaan kyseessä oli ”unelmastartti” Opera Forward -festivaalille. Erityistä ylistystä saa kontratenori Philippe Jaroussky.

Noordhollands Dagbladin Hans Visser kirjoittaa, että musiikki on maagista, ei mukaansatempaavaa. Hän toivoisi näitä intiimejä kamarioopperoita pienempään saliin, jotta ne pääsisivät oikeuksiinsa. Myös Volkskrant totesi introverttien teosten hukkuneen jättimäiseen saliin.

Theaterkrant näkee kokonaisuuden olevan yhtä aikaa hypermoderni ja perinteinen: se tasapainoilee nokkelasti idän ja lännen sekä maallisen ja henkisen välillä.

Saksalaislehdistä Die Weltin Manuel Brug ihailee kontratenori Philippe Jarouskya ja täyttää kontratenorien aseman pohtimisella puolet kirjoitusta. Hänkin kiittelee Saariahon musiikin kimmeltävää omaperäisyyttä, mutta moittii tiettyjä dramaturgisia ratkaisuja.

Neue Musikzeitungin Frieder Reininghaus kertoo musiikin olevan hyvin hiljaista ja lähes kokonaan hidasta. Kriitikko kaipaa enemmän jännitteitä ja suurempaa koneistoa. Hän vieroksuu suuntausta, jossa halpa kvartetti korvaa oopperakuoron ja elektroniikka koko suuren orkesterin voiman.

HS:n arviossa Samuli Tiikkaja kirjoitti Saariahon osoittavan jälleen erehtymätöntä sointivärien tajua. ”Saariahon taitavissa käsissä syntyy illuusio siitä, että mahdollisuudet ovat rajattomia – kuten korkealuokkaisin taide tekee”, Tiikkaja kiteyttää. Voit lukea Helsingin Sanomien koko arvion tästä linkistä.

Ote Saariahon oopperasta esitettiin myös Hollannin television suositussa ohjelmassa:

Hollannin kansallisoopperan video-otteilta voi lisäksi saada ennakkokäsityksiä oopperan ohjauksesta ja lavastuksesta:

Suomen kansallisooppera on yksi teoksen viidestä tilaajasta. Helsingissä teos esitetään keväällä 2017.

Joonas Brandt
Kaija Saariaho sävelsi kaksi kamarioopperaa Amsterdamiin. Helsingissä ne kuullaan vuonna 2017.
Kaija Saariaho sävelsi kaksi kamarioopperaa Amsterdamiin. Helsingissä ne kuullaan vuonna 2017.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat