Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Artistin kuolema lisää levymyyntiä - viimeisin esimerkki saatiin, kun Viola Beachin levy ilmestyi

Kuoleman jälkeen ostetaan artistien tunnetuimpia levytyksiä

Kulttuuri
 
Ilkka Mattila Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on HS:n musiikkitoimittaja.

Kuolema myy.

Väite kuulostaa paitsi kyyniseltä myös hyvin kuluneelta. Siitä huolimatta se pitää musiikkiteollisuudessa kiusallisen hyvin paikkansa.

Kun David Bowie kuoli tammikuussa, hänen musiikkinsa striimauskuuntelut lisääntyivät yhden päivän aikana 2 700 prosentilla, ja levymyynti kasvoi seuraavan viikon aikana yli 5 000 prosenttia.

Bowien jäähyväisalbumiksi jäänyt Blackstar oli ilmestynyt vain kaksi päivää ennen kuolemaa. Myös monet vanhat Bowien albumit nousivat yhtäkkiä maailman kuunnelluimmiksi ja ostetuimmiksi.

Nyt Blackstar on nimetty ehdolle Britanniassa Mercury-palkinnon saajaksi. Kyseessä on maan arvostetuin kevyen musiikin äänitteelle myönnettävä palkinto, ja se jaetaan sisällön, ei myyntimenestyksen perusteella.

Vielä Bowietakin hurjempaan myynnin lisäykseen ylsi huhtikuussa edesmennyt Prince. Hänen levymyyntinsä kasvoi kuoleman jälkeisellä viikolla 41 000 prosenttia, ja The Very Best of Prince -kokoelmalevyä myytiin kolmessa päivässä neljännesmiljoona kappaletta, mikä oli 71 000 prosenttia enemmän kuin kuolemaa edeltävänä kolmena päivänä.

Myös maineikas Purple Rain -levy teki kauppansa: kolmessa päivässä albumia meni 133 000.

Princen myynnin kasvuun vaikutti, että hänen musiikkiaan ei ollut saatavana suoratoistopalveluissa. Silti kuoleman merkitystä ei pidä väheksyä.

Vuonna 2014 tehdyn brittiläisen tutkimuksen mukaan artistin levymyynti kasvaa kuoleman jälkeen keskimäärin 54 prosenttia. Kuoleman jälkeen myydään eniten artistin tunnetuimpia levytyksiä. Suurimmalla osalla ostajista ei ole artistin tuotantoa ennestään.

Kuolemalla artisti siis muistuttaa hitaasti reagoivia potentiaalisia faneja itsestään. Tutkimuksen mukaan ostoinnostuksen syitä voi olla muitakin.

Osa niistä ostajista, joilla oli edesmenneen artistin tuotantoa jonkin verran ennestään, oli tajunnut oman kuolevaisuutensa ja ostanut siksi lisää suosikkinsa levyjä.

Tuorein esimerkki kuoleman aiheuttamasta myyntimenestyksestä saatiin viime viikonloppuna, kun brittiläisen Viola Beach -yhtyeen esikoisalbumi nousi brittilistan ykköseksi.

Helmikuussa auto-onnettomuudessa kuolleen yhtyeen levy koottiin niistä äänityksistä, jotka parikymppiset, uransa alussa olleet soittajat olivat ehtineet tehdä.

Osa kappaleista on perinteistä brittiläistä kitarapoppia parhaimmillaan, osa luonnosmaisia ja geneerisiä. Eläessään yhtyeen jäsenet tuskin olisivat halunneet julkaista kaikkia levylle päätyneitä kappaleita.

Bowien ja Princen kuoltua ihmiset ostivat popmusiikin historian hienoimpia albumeja, joita eivät olleet aiemmin hankkineet. Viola Beachin levyllä ostetaan dokumentti kesken jääneistä unelmista.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat