Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tässä ovat elokuvien uudet sankarit: harmaahiuksiset ja äkäiset miehet

Ruotsissa, Suomessa ja Ranskassa katsotaan elokuvia, joiden päähenkilö on eläkeläismies

Kulttuuri
 
© Solar Films / Marek Sabogal
Mielensäpahoittaja (Antti Litja) lähtee nimikkoelokuvassaan maalta kaupunkiin.
Mielensäpahoittaja (Antti Litja) lähtee nimikkoelokuvassaan maalta kaupunkiin. Kuva: © Solar Films / Marek Sabogal

 

Veikolla ei mene nyt hyvin.

Heikki Nousiaisen näyttelemä eläkeläismies on juuri karannut sairaalasta, rintamuksessa näkyy vielä Uudenmaan sairaalapesulan kukkalogo ja kädessä on tiputushaava.

Veikko istahtaa farmariauton pelkääjänpaikalle ja ärjäisee kuskille, 17-vuotiaalle Kamalille ( Noah Kin ): on aika kaasuttaa pakoon sairaalasta. Vaikeaksi tilanteen tekee se, että Kamal on maahanmuuttajataustainen, Veikko taas rasistinen jääräpää.

Ville-Veikko Kaakinen / HS
Heikki Nousiaista naurattaa Saattokeikka-elokuvan kuvaustauolla. Hahmoa Veikkoa taas ei elokuvassa paljoa naurata.
Heikki Nousiaista naurattaa Saattokeikka-elokuvan kuvaustauolla. Hahmoa Veikkoa taas ei elokuvassa paljoa naurata.

Meneillään on tulevan Saattokeikka-elokuvan kuvaukset Helsingissä. Veikko tuntuu heti tunnistettavalta hahmolta.

Hänen kaltaisistaan menneisiin aikoihin luutuneista miehistä on viimeisten vuosien aikana kuin huomaamatta tullut kassamenestyksien päähenkilöitä Euroopassa.

Katsotaan vaikka viime vuosien suosituimpia elokuvia:

Suomen katsotuin kotimainen vuonna 2014 oli Mielensäpahoittaja, tänä vuonna Ruotsin katsotuimmaksi kotimaiseksi on kipuamassa Mies, joka rakasti järjestystä.

Ranskan historian toiseksi suosituin elokuva on vuoden 2011 Koskemattomat. Yhdysvalloissa näkyvin genren edustaja on kuuden Oscar-palkinnon ehdokas vuodelta 2013 Nebraska.

Kaikissa päähenkilö on eläköitynyt, jääräpäinen ja usein äkäinen mies. Onko menossa kärttyisten miesten nousukausi elokuvissa?

Mies, joka rakasti järjestystä -elokuvan Ove murahtaa ”idiootti” aina, kun pääsee kuuloetäisyyden päähän uudesta tuttavuudesta.

Alexander Paynen elokuva Nebraska alkaa kohtauksella, jossa iäkäs Woody (veteraaninäyttelijä Bruce Dern) raahustaa moottoritien vartta.

”Mistä olet tulossa?”, ystävällinen autoilija kysyy.

”Tuolta”, Woody vastaa.

”Minne olet menossa?”

”Tuonne”, ukko sanoo ja nilkuttaa otsa rypyssä eteenpäin. Apu ei kelpaa.

”Osaako nainen ajaa tällaisella autolla, suurkaupungissa?”, Mielensäpahoittaja ( Antti Litja ) kysyy Miniältä ( Mari Perankoski ) ennen kuin alkaa puhua ”Afrikan likasta”, joka myi ranskanperunoita.

Nämä tässä ovat elokuviemme uusia sankareita.

Johan Bergmark
Eläkeläinen Ove (Rolf Lassgård) rakastaa järjestystä elokuvassa Mies, joka rakasti järjestystä.
Eläkeläinen Ove (Rolf Lassgård) rakastaa järjestystä elokuvassa Mies, joka rakasti järjestystä.

Monissa kyseisistä elokuvista päähenkilöiden arvopakka on mennyt sekaisin. Toisin kuin aiemmin, uudet sukupuoliroolit ovat liikkuvaisia, maahanmuuttajia on enemmän eikä autoistakaan pidetä huolta kuten ennen.

Tarina on tietysti tuttu aina Charles Dickensin Joulukertomuksesta lähtien – siinä vihainen ja saita Ebenezer Scrooge on juurtunut omiin kärttyisiin tapoihinsa, kunnes kolme henkeä opettavat hänelle joulun, ja siinä sivussa empatian, salat.

Aikamme Scrooget, Mielensäpahoittaja ja Ove ovat myös pakotettuja muuttumaan – elokuvien lopuksi he hyväksyvät uudet ajat ja tavat. Miniä ja Mielensäpahoittajakin halaavat lopuksi.

On oikeastaan ihme, että kärttyisistä eläkeläismiehistä kertovat elokuvat eivät ole hallinneet katsojatilastoja jo aiemmin.

Suomen suuret ikäluokat ovat kovaa vauhtia eläköitymässä, kertoo Tilastokeskus, vaikka kaikki sen tiesivät. Suomen suurin ikäluokka tällä hetkellä on 67-vuotiaat.

Kehitys näkyy elokuvakävijöissä. Varttuneet katsojat pyörittävät monen elokuvalevittäjän bisnestä. Cinema Mondon Mika Siltala ilmaisi asian HS:lle kesäkuussa näin:

”Monesti koetellaan tavoittaa ensisijaisesti nuoria, mutta huonosti siinä käy.”

Siltala puhuu tässä pienemmistä arthouse-elokuvista, mutta Pohjoismaissa suuretkin elokuvat on yhä useammin suunnattu iäkkäille katsojille.

Jo pelkästään Suomen väestörakenteen takia on siis korkea aika, että varttuneemmista ikäpolvista tehdään entistä enemmän elokuvia.

Ne todistetusti vetoavat myös nuorempiin katsojiin: Kassamenestykset ovat osoittautuneet koko kansan suosikeiksi.

Samalla kun koko Suomi vanhenee, esimerkiksi Helsingissä suurin ikäluokka on 27-vuotiaat. Tämä luo herkullisen asetelman, jonka varaan esimerkiksi Mielensäpahoittaja rakentuu.

Rahaa tulee, kriitikot kiittävät – mutta missä ovat äkäiset vanhat naiset?

Kuka tahansa pystynee luettelemaan muutaman aihepiirin elokuvan kärttyisistä miehistä, mutta naisista kertovia on hankalampi muistaa. Niitä ei yksinkertaisesti ole monta: viime vuosilta näkyvin on Lily Tomlinin tähdittämä Grandma (2015), jossa äkäinen isoäiti auttaa kiroillen tyttärentytärtään.

Saattokeikan kuvauksissa on meneillään ruokatauko ja Veikon harmistuneesti rypyssä oleva otsa on vaihtunut näyttelijä Heikki Nousiaisen hymyyn.

Ville-Veikko Kaakinen / HS
Heikki Nousiainen ja Noah Kin kuvaustauolla.
Heikki Nousiainen ja Noah Kin kuvaustauolla.

Ohjaaja Samuli Valkama (Ei kiitos, Hulluna Saraan) ei suoraan yhdistäisi Saattokeikkaa Mielensäpahoittaja ja Mies joka rakasti järjestystä -elokuvien jatkumoon.

”Veikon lisäksi elokuva kertoo nuoren Kamalin kokemuksista.”

Valkama on käsikirjoittanut elokuvaa yhdessä Khadar Ahmedin kanssa, joka tätä ennen tunnetaan nuorten teinipoikien ja somaliperheen kohtaamista käsittelevästä Me ei vietetä joulua -lyhytelokuvasta (2014).

Sukupolvien välisen kuilun lisäksi elokuva kertoo Valkaman mukaan kulttuurien kuilusta. Hän piti eritoten Koskemattomat -elokuvasta, jossa neliraajahalvautunut miljonääri (kärttyisä) saa apua senegalilaissyntyiseltä pikkurikolliselta. Elokuva pelaa ennakkoluuloilla ja koettaa haastaa niitä.

Tuottaja Rimbo Salomaa taas muistaa toisen aihetta käsitelleen tarinan, Clint Eastwoodin tähdittämän ja ohjaaman Gran Torinon (2008). Elokuvassa sotaveteraani (kärttyisä) suhtautuu ensin rasistisesti aasialaista poikaa kohtaan, sitten puolustaa häntä kiusaajilta.

THIERRY VALLETOUX
Koskemattomissa neliraajahalvaantunutta Philippea (François Cluzet) hoitaa nuori Driss (Omar Sy).
Koskemattomissa neliraajahalvaantunutta Philippea (François Cluzet) hoitaa nuori Driss (Omar Sy).

Vielä 70-luvulla ehkä se kaikista tunnetuin jääräpää, Archie Bunker sai kiroilla nojatuolistaan Edith-vaimolle ja hippinuorille kohtuullisen rauhassa. Yhdeksän tuotantokautta kestäneessä Perhe on pahin -sitcomissa Archie oli Archie alussa ja lopussa – suorasuu, jonka ei tarvinnut muuttua aikojen mukana.

Uusissa menestyselokuvissa vanhat jääräpäiset miehet sen sijaan eivät elokuvan lopussa ole ennallaan. Tai ainakin heistä paljastuu jokin seikka, joka muuttaa käsityksen heistä kokonaan. Ove ja Mielensäpahoittaja ovat elokuvissa jäännöksiä menneestä maailmasta, ja he elävät myös paljolti menneessä. Elokuvat korostavat, että taustalla on inhimillisiä traumoja ja menetyksiä, minkä ansiosta tunnelma on lempeä ja ymmärtäväinen.

Miltä tuntuu näytellä tällaista miestä, vaikkapa jääräpäistä Veikkoa?

”Mahtavalta”, Heikki Nousiainen sanoo Saattokeikka-elokuvan kuvauksissa ja hymyilee leveästi.

Vielä ei ole tietoa, näyttääkö Veikko myös lämpimämmän puolen itsestään elokuvasta, mutta ennusmerkit sille ovat olemassa.

Marek Sabogal / Solar Films
Mielensäpahoittaja
Mielensäpahoittaja
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat