Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Stage-festivaalilla esiintyvä Laura Rämä : Näyttelijä ei saa muuttua ohjaajan muovailuvahaksi

Palkittu näyttelijä haluaa uudistaa sekä näyttelijäntyötä että teatteria

Kulttuuri
 
Emilia Kangasluoma / HS
Laura Rämä esiintyy perjantaina Stage-festivaalilla Asetelmia -esityksessä.
Laura Rämä esiintyy perjantaina Stage-festivaalilla Asetelmia -esityksessä. Kuva: Emilia Kangasluoma / HS

Perjantaina teatterifestivaali Stagella saa ensi-iltansa Asetelmia-esitys, jossa näyttelijä on vain yksi elementti äänen, valon, musiikin, tilan ja tekstin rinnalla. Tuomas Timosen runoihin pohjautuvassa esityksessä ei ole draaman henkilöhahmoja eikä psykologiaa.

Esityksen toinen esiintyjä on Laura Rämä, 34, tunnustettu kyky, joka haluaa uudistaa näyttelijäntyötä ja sitä kautta teatteria.

Rämän mielestä näyttelijän ei kuulu olla ohjaajan muovailuvahaa.

”Ei tarvitse olla huipputreenattu ja virtuoottinen kaikessa, jotta pystyy taipumaan siihen, mitä ohjaaja vaatii, voi herranjestas! Voi ihan hyvin olla möykky lavalla. Voi olla virtuoottinen möykky!”

Rämää kiinnostaa yhä enemmän sellainen esiintyminen, joka ei lähde ihmiskeskeisyydestä. Esimerkiksi sen miettiminen, mikä on hänen suhteensa puuhun.

”Tähän on vaikuttanut myös työskentelyni alkuperäiskansan kanssa, koska siihen kulttuuriin kuuluu niin vahvasti luonto, ei vain ihmisten aikaansaannokset.”

Vahvimmin Rämän esiintymisen taustalla vaikuttaa klovneria.

Klovni on ihmettelijä. Pelkästään ihmettelemällä pystyy jo suistamaan totuttua maailmaa uuteen suuntaan. Näyttelijänä Rämä pikemminkin laittaa asioita liikkeelle kuin asettuu valokeilaan.

”Kaikkein selkeimmin se tulee esille, kun teen sairaalaklovneriaa. Minä en esitä pääosaa vaan potilaat, joiden kanssa toimin. Klovnina vain käynnistän tilanteen. Jos saan lapsen edes sekunniksi unohtamaan kivun, olen onnistunut.”

Rämän kyky ihmetellä on myös saanut arvostusta. Hän sai juuri nuorelle näyttelijälle harvinaisen suuren, kolmivuotisen apurahan, joka antaa enemmän mahdollisuuksia syventää omaa tekemistä uusiin suuntiin.

Rämä opiskeli Tampereen yliopiston näyttelijäntyönlaitoksella Nätyssä. Siellä hänelle painotettiin, että mitä tahansa edustatkaan, tee se itsellesi mielenkiintoiseksi.

”Kyseenalaistan varhaisessa vaiheessa sellaiset ideat, että minun pitäisi makoilla korsetti päällä uhrina. Ja aina minua on kuunneltu.”

Viime aikoina on ollut puhetta siitä, miten etenkin nuoret naisnäyttelijät joutuvat tekemään kapeita rooleja. Laura Rämä sanoo, ettei kukaan ole asettanut häntä mihinkään sapluunaan.

Jo näyttelijäopinnoissa häntä ohjattiin ajattelemaan itse. ”Meidän piti miettiä, mitä maailmankuvaa tuomme näyttämölle, mitä maailmaa näyttelemisellä rakennamme, ehdotamme ja tarjoamme.”

Kolme vuotta sitten Laura Rämä kiersi Pauliina Feodoroffin johtaman Rospuutto-teatterin kanssa Lapissa. Kyseessä oli lastenesitys, joka kiersi saamen kielipesissä ja koulujen saamenkielisillä alaluokilla.

”Opettelin kolmella eri saamenkielellä sanoja.”

Viime vuonna puolestaan ensi-iltansa sai Rospuuton Elonkehä-esitys, joka perustui ilmastonmuutoksesta ja alkuperäiskansojen tiedosta kertoviin dokumentteihin ja tieteelliseen tutkimukseen.

Siinä Rämä toimi klovnihahmona, joka auttoi yleisöä ottamaan vastaan tietoa, jonkinlaisena inhimillisenä tekijänä tiedon ja ihmisten välillä.

Feodoroffin mukaan Rämän sisällä asuu Pelle Peloton. Rämällä on aina meneillään jonkin uuden idean tai härvelin testaaminen. Hän myös sai saamelaiskylissä vieraillessaan aikaan aina performanssin, joka otti koko kylän mukaansa. Rospuutto aloitti vierailunsa kyillä siten, että esiintyjät kulkivat esiintymisasuissa pitkin kylänraitteja.

Poliittisesti tärkein hetki Rämälle oli näyttelijänä se, kun hän opetteli pidemmän pätkän kolttasaamea esitystä varten. ”Esitysten jälkeen useampi kolttasaamea äidinkielenään puhuva vanhempi henkilö on tullut kiittämään itku silmässä. Vaikka en ole saamelainen enkä voi omaksua heidän kulttuuriaan, niin minun ja meidän on mahdollista tehdä yhteistyötä.”

Feodoroff kehuu Rämän kykyä saada kontakti etenkin lapsiyleisöön sekä sitä, ettei näyttelijä käyttänyt saamelaiskulttuuria jonkun oman taiteellisen visionsa tukena.

”Hän antoi ammattitaitonsa meidän käyttöömme. Se on mittaamattoman arvokasta.”

Asetelmia Korjaamo- teatterin Stage-festivaalilla pe 19.8. klo 18 ja la 20.8. klo 16.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat