Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Argentiinalainen ohjaaja Fernando Rubio pystyttää Helsingin keskustaan seitsemän sänkyä näyttämökseen

Argentiinalaistaiteilija Fernando Rubio petaa sängyn yhdelle katsojalle kerrallaan Everything by my side -esityksessään.

Kulttuuri
 
Sirpa Räihä / HS
Argentiinalainen Fernando Rubio on kiinnostunut muistista ja ajasta.
Argentiinalainen Fernando Rubio on kiinnostunut muistista ja ajasta. Kuva: Sirpa Räihä / HS
Kuka?

Fernando Rubio

  Argentiinalaistaiteilija Fernando Rubio (s.1975) on syntynyt ja kasvanut Buenos Airesissa.

  Rubio on paitsi ohjaaja, myös näytelmäkirjailija, näyttelijä sekä buenosairesilaisen draamaoppilaitoksen professori.

  Yksi hänen keskeisiä teemojaan on muisti ja muistaminen.

  Hänen töitään on esitetty ympäri maailman, muun muassa Kuubassa, Meksikossa, Egyptissä, Ranskassa, Yhdysvalloissa, Saksassa, Venäjällä, Irlannissa ja Unkarissa.

Perjantaina Keskuskadulle – tai rankan sateen sattuessa Finlandia-talon Piazzalle – pedataan valkoisin lakanoin seitsemän sänkyä. Ne kuuluvat argentiinalaistaiteilija Fernando Rubion (s. 1975) näytelmään Everything by my side.

Kussakin sängyssä yksi näyttelijä esittää kymmenminuuttisen monologin yhdelle katsojalle kerrallaan.

Rubion näytelmä on kiertänyt maailmalla yhdessätoista kaupungissa – muun muassa Buenos Airesissa, New Yorkissa, Ateenassa ja Amsterdamissa – ja esityksen New Yorkissa nähneiden haastatteluvideon perusteella kokemus on ollut vaikuttava. ”Rakastin sitä. En olisi uskonut, että se on niin koskettava kuin mitä se oli.” ”Se oli kaunista.” ”Se oli rentouttavaa, kuin meditaatiota.”

Suomessa näyttelijöinä ovat Iida-Maria Heinonen, Tarja Heinula, Niina Hosiasluoma, Marjaana Kuusniemi-Korhonen, Sara Melleri, Ulla Raitio ja Annika Tudeer.

Heidät valittiin kuvapuhelujen avulla tehdyillä castingeillä. Ja he ovat kaikki naisia, koska teoksen tekstin kirjoitettuaan Rubio tiesi ”vaistomaisesti, että teoksen ääni on naisen ääni”.

”Uskon, että naisten ryhmä antaa voimaa, lämpöä, suojaa. Mutta halusin myös purkaa sen asetelman, että on niin luonnollista katsoa nimenomaan naisia.”

Rubio antaa haastattelun hotellihuoneessa ennen siellä pidettävien harjoitusten alkua.

Hän kertoo kirjoittaneensa teoksensa viisi vuotta sitten eräänä aamuna. ”Työskentelen paljon unimateriaalin kanssa: minulle on tyypillistä kirjoittaa heti herättyäni.”

Rubion tekstiä ei missään tapauksessa voi sanoa suoraviivaiseksi tai perinteiseksi monologiksi. Se on pikemminkin hapuileva, tunnusteleva, muistiin ja muistamiseen punoutuva.

Ohjaaja kertoo, että teksti sai alkunsa hänen omasta lapsuusmuistostaan, mutta sen on tarkoitus välittää huomattavasti suurempia asioita. ”Kun seitsemän näyttelijää esittää tekstiä samanaikaisesti omalla äänellään, tulee äänestä jotakin, joka kuuluu kaikille ja resonoi ajassa”, Rubio selittää.

Sängyn intiimissä tilassa näyttelijän ääni myös toimii heijastuksena katsojan kehossa, Rubio jatkaa. ”Katsoja on osa teosta, kun ei katsele sitä vain etäisyyden päästä. Hän on ihminen, jolla on historiansa, muistonsa, surunsa, ilonsa, yksinäisyytensä. Tuo kaikki muuttaa teosta joka kerralla. Näytelmä ei ole koskaan sama.”

Paitsi katsoja, myös ympäristö muuttuu kerrasta toiseen. ”Valo muuttuu, on kylmä tai kuuma.”

Äänen ja kehojen lisäksi olennaista teoksessa on Rubion mukaan hiljaisuus.

”Se on tärkeä osa. Kaikki on hiljaisuudessa selittämätöntä; se mitä tapahtuu kehoissa hiljaisuudessa.”

Everything by my side on olemukseltaan paitsi yksityinen, myös julkinen visuaalinen performanssi. Jos ei halua antautua intiimiin katsomiskokemukseen ja kivuta sänkyyn katsojaksi, voi teosta seurata etäämpää. ”Tärkeää ei ole vain se, mitä tapahtuu sängyssä. Vaikka tietenkin fyysinen ja emotionaalinen kokemus ovat nimenomaan siellä.”

Fyysiseen kokemukseen kuuluu paitsi läsnäolo peiton alla, myös näyttelijän ääni.

”Äänenkäyttö on tärkeässä roolissa. Äänenvoimakkuudet vaihtelevat normaalista hiljaiseen, jopa kuiskaukseen. Se on osa kutsua intiimiyteen.”

Hotellihuoneen oveen koputetaan. Ensimmäisenä näyttelijöistä saapuu Niina Hosiasluoma.

Hän kertoo vaikuttuneensa syvästi Rubion teoksesta ja sen teemoista. ”Miten kaupungissa voi ottaa tilaa? Ja miten itse ottaa tilaa, mahtuuko sitä itse maailmaan?”

Ohjaaja on myös onnistunut Hosiasluoman mukaan luomaan työryhmän kesken uskomattoman tasa-arvoisen ilmapiirin. ”Me mahdutaan kaikki samaan huoneeseen.”

Ennen kuin harjoitukset alkavat, täytyy Fernando Rubiota vielä pyytää tiivistämään Everything by my siden olennaisin sisältö.

”En tiedä, käykö se mitä haluan sanoa, niin selkeästi ilmi. En ajattele näytelmiä viesteinä. Mutta tietenkin työt ovat aina kallellaan johonkin suuntaan. Tällä hetkellä olen kiinnostunut siitä miten elämme ja käytämme aikamme”, Rubio sanoo.

”Että miten aikana, jolloin teknologia synnyttää yhä enemmän individuaalisuutta ja yhteiskunnat tietyllä tavalla tiivistyvät, luomme tiloja, joissa voimme elää sovussa? Miten luomme uusia rituaaleja? Uusia tapoja ymmärtää keitä olemme? Mitä toiset ihmiset tarkoittavat?”

Everything by my side -esitykset Keskuskadulla tai sateen sattuessa Finlandia-talossa 19.8.–21.8. Liput 11,50 e. www.helsinginjuhlaviikot.fi

Sirpa Räihä / HS
Fernando Rubio harjoitteli näyttelijöidensä kanssa helsinkiläisessä hotellihuoneessa.
Fernando Rubio harjoitteli näyttelijöidensä kanssa helsinkiläisessä hotellihuoneessa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat