Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Klassikkobaletin päivitys tuo Kansallisbaletin lavalle seksiä ja väkivaltaa

Natália Horečnán Romeo ja Julia -koreografia kertoo kahtia jakautuneesta nyky-yhteiskunnasta

Kulttuuri
 
Taika Dahlbom
Julian nahoissa: Ensi-iltaballerina Linda Haakana
Julian nahoissa: Ensi-iltaballerina Linda Haakana
Romeon ja Julian maailmanensi-illassa 13-vuotiaan Julian osan tanssii 33-vuotias Linda Haakana. Miltä Julia näyttää tanssijan silmin? Toimittaja: Taika Dahlbom, kuvaus ja leikkaus: Esa Syväkuru
Akseli Valmunen / HS
Natália Horečná
Natália Horečná

”Todellinen voima kumpuaa itsensä rakastamisesta. Suurin virheeni elämässä on ollut, että jaoin rakkautta kaikille muille paitsi itselleni. Nykyään halaan itseäni joka ilta ja sanon ’kiitos, kylläpä minä olen toiminut hyvin’”, kertoo slovakialainen koreografi Natália Horečná.

Hänen neljäs täysimittainen balettinsa saa maailmanensi-iltansa Kansallisbaletissa tänään. Sitä harjoitellaan parhaillaan.

Matkallaan harjoitussalin peilin eteen hän etenee halaillen oikealle ja vasemmalle. Sali on näyttämön kokoinen, sen harmaalla lattialla hälisee monikymmenpäinen tanssijalauma harkkaverkkareissaan.

Horečnán verkkarit ovat tummansiniset. Tuntekaa hahmonne, hän huutaa lempeän käheästi.

Akseli Valmunen / HS
Horečná ohjaa Juliasta (Linda Haakana) esiin nuoren tytön valtaisaa tunnehyökyä. Taustalla tilannetta seuraavat Julian vanhemmat (Ira Lindahl, Aapo Siikala) sekä Romeo (Ilja Bolotov).
Horečná ohjaa Juliasta (Linda Haakana) esiin nuoren tytön valtaisaa tunnehyökyä. Taustalla tilannetta seuraavat Julian vanhemmat (Ira Lindahl, Aapo Siikala) sekä Romeo (Ilja Bolotov).

Uuden Romeon ja Julian läpimeno alkaa, kun cd-soitin napsahtaa päälle. Lattia tärisee ja värähtelee tanssijoiden tahtiin. Horečná eläytyy tanssijoiden liikkeisiin, yrittää ikäänkuin omin käsin nostaa tanssijat vielä korkeammalle.

Nelikymppinen koreografi tanssi itse 17-vuotiaana Romeossa ja Juliassa Hampurin Baletissa. Balettia johtaa legendaarinen John Neumeier, joka on tehnyt yhden tunnetuimmista Romeo ja Julia -koreografioista.

”Minulle ei jäänyt siitä paloa tehdä oma koreografia, en ollut tuolloin ylipäänsä kiinnostunut koreografioiden tekemisestä. Baletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve pyysi tätä minulta. Nimenomaan Romeon ja Julian. Saat tehdä sille ihan mitä haluat, hän lupasi.”

Horečná laittoi tuulemaan, omista moderneista lähtökohdistaan. Juliakin tanssii kapinallisen kulmikkaasti, ei en pointe, tossujen kärjillä, kuten yleensä.

Viimeistään ensimmäisen näytöksen tanssiaiskohtaus varmistaa, että musiikkikin on myllätty uuteen järjestykseen. Veronan silmäätekevät eivät pöyhkeile Ritarien tanssin tahtiin.

Prokofjevin musiikki on niin vapauttavaa, että pystyin muuttamaan kaiken muun paitsi hahmot. Ne kantavat tarinaa.”

Akseli Valmunen / HS
Henget (Tiina Myllymäki, Sergei Popov) ilmaantuvat paikalle, kun tragedia iskee.
Henget (Tiina Myllymäki, Sergei Popov) ilmaantuvat paikalle, kun tragedia iskee.

Pappi Lorenzo, Mercutio, Julian äiti ja muut hahmot ovatkin yllättävän tuttuja verkkareidenkin läpi. Horecna vaatii tanssijoita kuorimaan ihmisen esiin teeskentelyn alta. Hän kuiskailee ”hyvä, hyvä”, kun liikkeen huippukohdan ajoitus onnistuu täydelleen – mutta myös silloin, kun tanssijan eläytyminen huipentuu.

”Jos tunne ei nouse sisimmästä, sen avulla ei voi luoda yhteyttä yleisöön. Kun se unohdetaan, keskitytään siihen kuka saa hypättyä korkeimmalle tai venytettyä pisimmälle ja baletista tulee sirkustemppuilua”, Horečná toteaa silmiään pyöritellen.

Jos Horečnálta ei liikene ymmärrystä temppubaletille, ei häneltä liikene ymmärrystä myöskään taiteelle, joka ei käsittele yhteiskuntaa. Siksi hän teki klassikkobaletista ajankohtaisen tarinan väkivallasta, kuolemasta ja ennen kaikkea rakkaudesta.

Akseli Valmunen / HS
Horečnán koreografia leikkaa yhtäaikaisesta tapahtumasta toiseen. Tybaltin (Samuli Poutanen) kuolema sinetöi Romeon kohtalon.
Horečnán koreografia leikkaa yhtäaikaisesta tapahtumasta toiseen. Tybaltin (Samuli Poutanen) kuolema sinetöi Romeon kohtalon.

Yhteiskunnan kahtiajakautuminen ja sen seuraukset huolettavat koreografia, joka tarttuu Romeossa ja Juliassa sukujen väliseen vihanpitoon. Kahtiajakautuminen konkretisoituu nykyaikaistetusti esimerkiksi Mercution surmakohtauksessa, jossa kuolemaan johtava tapahtumaketju alkaa läppänä, hevosenleikkinä.

Horečnálle väkivalta ja rakkaus ovat lihaa, verta – ja sydäntä. Koska yhteiskunnalliset säännöt ovat muuttuneet Shakespearen ajoista, Romeon ja Julian romanssi etenee ihastumisesta rakasteluun jo ensimmäisessä näytöksessä.

”Haluan näyttää, että rakkaus lihallistuu rakastelussa, että se on yhteistä, sisimmästä kumpuavan rakkauden jakamista. En voi sietää pop-kulttuurin tapaa esittää seksiä, se on mautonta.”

Mauttomana hän pitää myös pop-kulttuurin teinitytöille tarjoamaa naiskuvaa. Beyoncé esittää voimakasta naista näyttämällä keskisormea, Nicki Minaj vilauttamalla nänniä. Horečná haluaa Juliallaan näyttää, että rakkauden jakaminen lähtee sisimmästä, itsensä rakastamisesta.

”Me teemme tanssia ihmisiä varten, emme itseämme. Katsoja ei tule tänne katsomaan minun saavutuksiani, hän tulee tänne löytämään jotain itsestään ja maailmasta.”

Akseli Valmunen / HS
Tanssijat odottelevat harjoitusten alkua. Edessä ensitanssija Linda Haakana (Julia), istumassa Emilia Karmitsa, ovella Michal Krčmář, peilin kautta heijastuu Ilja Bolotov (Romeo).
Tanssijat odottelevat harjoitusten alkua. Edessä ensitanssija Linda Haakana (Julia), istumassa Emilia Karmitsa, ovella Michal Krčmář, peilin kautta heijastuu Ilja Bolotov (Romeo).
Akseli Valmunen / HS
Kapellimestari Pietro Rizzo oli seuraamassa baletin ensimmäistä läpivientiä.
Kapellimestari Pietro Rizzo oli seuraamassa baletin ensimmäistä läpivientiä.
Akseli Valmunen / HS
Horečná ohjaa Juliasta (Linda Haakana) esiin nuoren tytön valtaisaa tunnehyökyä. Taustalla tilannetta seuraavat Julian vanhemmat (Ira Lindahl, Aapo Siikala) sekä Romeo (Ilja Bolotov).
Horečná ohjaa Juliasta (Linda Haakana) esiin nuoren tytön valtaisaa tunnehyökyä. Taustalla tilannetta seuraavat Julian vanhemmat (Ira Lindahl, Aapo Siikala) sekä Romeo (Ilja Bolotov).
Akseli Valmunen / HS
Henget (Tiina Myllymäki, Sergei Popov) ilmaantuvat paikalle, kun tragedia iskee.
Henget (Tiina Myllymäki, Sergei Popov) ilmaantuvat paikalle, kun tragedia iskee.
Akseli Valmunen / HS
Horečnán koreografia leikkaa yhtäaikaisesta tapahtumasta toiseen. Tybaltin (Samuli Poutanen) kuolema sinetöi Romeon kohtalon.
Horečnán koreografia leikkaa yhtäaikaisesta tapahtumasta toiseen. Tybaltin (Samuli Poutanen) kuolema sinetöi Romeon kohtalon.
Akseli Valmunen / HS
Natália Horečná
Natália Horečná
Akseli Valmunen / HS
Tanssijat odottelevat harjoitusten alkua. Edessä ensitanssija Linda Haakana (Julia), istumassa Emilia Karmitsa, ovella Michal Krčmář, peilin kautta heijastuu Ilja Bolotov (Romeo).
Tanssijat odottelevat harjoitusten alkua. Edessä ensitanssija Linda Haakana (Julia), istumassa Emilia Karmitsa, ovella Michal Krčmář, peilin kautta heijastuu Ilja Bolotov (Romeo).
Akseli Valmunen / HS
Kapellimestari Pietro Rizzo oli seuraamassa baletin ensimmäistä läpivientiä.
Kapellimestari Pietro Rizzo oli seuraamassa baletin ensimmäistä läpivientiä.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat