Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Ivana Helsinki laajentaa tapahtumajärjestäjäksi

Yhtiö aikoo vähentää vaatenimikkeidensä määrän noin puoleen.

Kulttuuri
 
Antti Hämäläinen, Sabrina Bqain
Paola Suhonen
Paola Suhonen Kuva: Antti Hämäläinen, Sabrina Bqain

Vaatevalmistajana tunnettu Ivana Helsinki muuttaa bisnesmalliaan ja vähentää selvästi vaatteiden valmistusta. Tähän asti yhtiö on tunnettu erityisesti suunnittelija Paola Suhosen vaatteista, erityisesti mekoista.

Nyt yhtiö aikoo vähentää vaatenimikkeidensä määrän noin puoleen ja tuoda tilalle muiden ”Ivana Helsinki -elämäntapaan” liittyvien tuotteiden ja aineettomien tapahtumien ja elämysten kauppaa. Tarjolle tulee esimerkiksi yhtiön järjestämiä keikkoja, drinkki-iltoja sekä lähiruokaa ja juomaa. Näitä yhtiö aikoo myydä verkkokaupastaan elokuun viimeisestä päivästä alkaen.

Ivana Helsingissä tuottajan nimikkeellä työskentelevän Pirjo Suhosen mukaan yhtiössä on käyty pitkään keskustelua siitä, mihin suuntaan brändiä pitäisi kehittää. Pirjo Suhonen on yhtiön toinen perustaja siskonsa Paolan ohella. Lopputuloksena oli päätelmä, että yhtiö tekee liikaa tuotteita.

”Todettiin, että eihän kukaan osta kahtasataa vaatetta vuodessa”, Pirjo Suhonen sanoo puhelimessa.

Käytännössä Ivana Helsinki aikoo tuoda verkkokaupassaan myyntiin kolme asiaa joka tiistai. Asia voi olla lippu yhtiön järjestämälle keikalle, taidetta, muualta tuotu tuote tai yhtiön oma mekko tai muu vaate, joita siis yhä valmistetaan.

Samalla Ivana Helsinki luopuu erillisistä kausittain esiteltävistä vaatemallistoista.

Vaatteita julkistetaan tiistaisin, ja silloin ne ovat myös ostettavissa. Suhosen mukaan viive perinteisen mallistoesittelyn ja sen välillä, että kuluttaja löytää tuotteen kaupasta, on muuttunut liian pitkäksi.

Kuluttajat haluavat ostaa muotinäytöksissä näkemänsä vaatteet heti, kun niiden kuvat leviävät muussa sosiaalisessa mediassa.

Pirjo Suhonen vakuuttaa, että Ivana Helsingin kohdalla kyse on aidosta muutoksesta.

”Kyllä me odotamme, että tästä muusta puolesta tulee [liikevaihtoa]”, Suhonen sanoo.

Ivana Helsinki on viime vuosina kasvanut suhteellisen nopeasti. Yhtiön liikevaihto kasvoi vuoden 2012 tilinpäätöksen yhdestä miljoonasta viime vuonna jo 1,4 miljoonaan. Suhosen mukaan viimeisimmällä tilikaudella liikevaihto oli noin 1,6 miljoonaa euroa vuodessa. Tulosta tästä jäi noin 80 000 euroa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat