Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kimmo Oksasen kirjaan perustuva Kasvoton mies on yksi Kanneltalon syksyn teatterivetonauloista

Kannelmäen kulttuurikeskuksen ensi-illoissa on kahdeksan teatteriesitystä, joista kaksi on kansainvälisiä.

Kulttuuri
 
Johnny Korkman
Safka Pekkonen (vas.) ja Puntti Valtonen soittavat Kanneltalon esityksessä Kasvonsa menettänyt mies.
Safka Pekkonen (vas.) ja Puntti Valtonen soittavat Kanneltalon esityksessä Kasvonsa menettänyt mies. Kuva: Johnny Korkman

”Se alkoi silmästä lauantaina, lokakuun neljäs 2008. Istuin hotellin aulabaarissa Katajanokalla Helsingissä, kirjoitin kirjaa kerjäläisistä, olin istunut siinä jo muutaman tunnin. Kirjoitin kirjaa kun silmääni alkoi kutittaa”, laulaa muusikko Eero ”Safka” Pekkonen ja revittää erään sairaskertomuksen alkua haitarilla bluesin suuntaan.

Kappale on esimakua Kanneltalon runsaasta syksyn teatteriohjelmistosta ja yksi niistä lauluista joita kuullaan 5. lokakuuta ensi-iltansa saavassa esityksessä Kasvonsa menettänyt mies.

Bluesilla ryyditetty esitys perustuu Helsingin Sanomien toimittaja Kimmo Oksasen samannimiseen, Bonnier-palkittuun kirjaan. Omakohtaisessa kirjassa Oksanen kertoo hengenvaarallisesta sairastumisestaan, joka tuhosi hänen kasvonsa.

Kasvonsa menettänyttä miestä tulkitsee lavalla Puntti Valtonen. Ohjaaja Kari Paukkusen mukaan luvassa on ”kabaree-henkinen tarina miehestä, joka sai valon”. Pelkästä tragediasta ei siis ole kyse, matka käy kiirastulen ja helvetin läpi paratiisiin.

Kasvonsa menettänyt mies on yksi Kanneltalon syksyn teatteri- ja sirkusesitysten kahdeksasta ensi-illasta. Niistä kaksi on kansainvälisiä Suomen ensi-iltoja.

Ensimmäinen kansainvälinen Suomen ensi-ilta on neljättä kertaa järjestettävän venäläisen kulttuurin Harasoo!-teemaviikon 11. lokakuuta avaava Jääkuvia. Kristian Smedsin näytelmän esittävät Jari Juutisen ohjauksessa georgialainen The Shota Rustaveli Theatre ja Georgia Film State Universityn toisen vuosikurssin opiskelijat.

Toinen Kanneltaloon saapuvista kansainvälisistä esityksistä on teatterifestivaali Baltic Circlen ohjelmistoon kuuluva, libanonilaisen näyttelijä-ohjaaja Rabih Mrouén Riding on a Cloud. Esityksessä Mroué tuo lavalle veljensä Yasser Mrouén, joka Libanonin sisällissodassa haavoituttuaan menetti kykynsä käyttää sanoja – veli sairastaa afasiaa.

Esityksiä on kaksi, 15. sekä 16. marraskuuta.

Kokonaisuudessaan Kanneltalon syksyn tarjonnassa on luvassa 28 teatteri- ja nykysirkusesitystä. Vaikka varsinkin lastenesityksiä nähdään paljon myös muissa aluetaloissa, ei yksikään tarjoa näin monta ensi-iltaa aikuisille. Esimerkiksi Malmitalon syksyssä on viisi aikuisten- ja kuusi lastenesitystä, ensi-iltoja ei ole. Aikaisemmin Kanneltalonkin ohjelmistopainotus on ollut vahvasti musiikissa ja lastentapahtumissa.

Toistuvampia yhteistyökuvioita on solmittu Suomen Komediateatterin kanssa joka laajentaa seiniään Kanneltaloon syksyllä viidellä esityksellä. Keskustaa halvemmat subventoidut vuokrahinnat tuntuvat myös asiakkaiden lipunhinnoissa.

Yksi syy ohjelmistopainotuksen muutokseen on, että yleisö on äänestänyt jaloillaan. ”Konserttien täyttöaste alkoi olla huono, mutta teatteri kiinnostaa asiakkaita”, kertoo Kanneltalon tuottaja Tiina Laukkanen.

Myös esiintyjien viesti oli selvä. Kun Laukkanen toteutti viime vuoden keväällä avoimen ohjelmistohaun, oli tarjousten määrä valtava. Iso osa Kanneltalon ohjelmiston tarjokkaista oli juuri teatteriesityksiä. Ei ole uutinen, että pienet teatteriryhmät tarvitsevat esiintymistiloja.

Vielä kun löytyisi kunnollisia harjoitustiloja.

Teatterin painottaminen ohjelmistossa on Laukkasen mukaan myös tapa profiloitua suhteessa muihin Helsingin kulttuurikeskuksen aluetaloihin.

Malmitalon ohjelmisto on profiloitunut vahvasti musiikkiin ja elokuvaan.

Stoa taas on ollut alusta asti tanssin talo, Vuotalossa on paljon ruotsinkielistä ohjelmaa. Teatteri on taiteenlajeista ollut aliedustettuna kaikissa aluetaloissa.

Teatteriohjelmistoa vahvistamalla halutaan lisäksi tuoda Helsingin keskustaan keskittynyttä teatteritarjontaa lähemmäs ihmisiä. Kanneltalon edessä olevalle Sitratorille on jo kevään ja kesän aikana tuotu ilmaisia nykysirkusesityksiä teattereiden ja lähiöiden asukkaiden välistä yhteistyötä kannustavan Helsingin malli – hankkeen hengessä.

Nykysirkusryhmä Agit Cirkin esitys Nuanc3d 3.9 klo 21 Kannelmäen Sitratorilla (Klaneettitie 5). Vapaa pääsy.

Alejandro Lorenzo
Paula Norosen käsikirjoittama ja Minna Koskelan ohjaama Jäikö joku alle? -kabaree kertoo turvaverkon reunalla räpiköivistä kansalaisista. Rooleissa Minna Kivelä (vas.), Jukka Nylund, Reetta Ristimäki ja Ilkka Merivaara.
Paula Norosen käsikirjoittama ja Minna Koskelan ohjaama Jäikö joku alle? -kabaree kertoo turvaverkon reunalla räpiköivistä kansalaisista. Rooleissa Minna Kivelä (vas.), Jukka Nylund, Reetta Ristimäki ja Ilkka Merivaara.
Mika Haaranen
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat