Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Uutuuselokuva kertoo Miles Davisin vaikeista vuosista – esillä Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla, joka alkaa tänään

HS tapasi Don Cheadlen, joka on ohjannut jazzlegendasta kertovan elokuvan.

Kulttuuri
 
Brian Douglas
Miles Aheadin ohjaaja Don Cheadle esittää itse elokuvansa pääosaa. Musiikkitoimittajan roolissa nähdään Ewan McGregor.
Miles Aheadin ohjaaja Don Cheadle esittää itse elokuvansa pääosaa. Musiikkitoimittajan roolissa nähdään Ewan McGregor. Kuva: Brian Douglas

Austin, Texas. Miten toteuttaa oikeaoppisesti elämäkertaelokuva rajoja rikkoneesta jazzmusiikin jättiläisestä Miles Davisista?

Päästämällä edesmenneen Davisin musiikki etualalle, kuvittelemalla jazzikoni itse ohjaajan ja käsikirjoittajan rooliin sekä heittämällä Hollywood-elämäkerronnan säännöt roskakoppaan.

Näin uskoo Hollywoodin suosituimpiin afrikan-amerikkalaisiin miesnäyttelijöihin lukeutuva Don Cheadle. Hän juhlisti ohjaamansa Miles Ahead -elokuvan Texasin ensi-iltaa South By Southwest -festivaaleilla Austinissa keväällä.

Cheadle istuu Congress Avenuella sijaitsevan art deco -henkisen elokuvateatterin takahuoneessa ennen näytöksen alkua. 51-vuotiaan Oscar-palkitun näyttelijän päätyminen Miles Ahead -elokuvan päärooliin ja ohjaajaksi oli yhtä absurdia kuin moni asia Miles Davisin elämässä.

”Kun Miles esiteltiin postuumisti Rock And Roll Hall Of Fameen vuonna 2006, hänen veljenpoikansa Vince Wilburn oli tokaissut eräälle toimittajalle, että minä olisin ainoa, joka voisi esittää vakuuttavasti hänen setäänsä. Sitten Vince oli vielä vihjannut, että elokuva olisi jo tekeillä. Kukaan ei ollut kyllä lähestynyt minua siinä vaiheessa”, näyttelijä sanoo.

Muutama viikko myöhemmin Cheadle sai puhelinsoiton, joka johti tapaamiseen elokuvaa suunnitelleen Davisin perikunnan kanssa. Jo teini-ikäisestä Miles Davisia palvonut ja puhaltimia vuosikymmeniä soittanut Cheadle oli projektista oitis kiinnostunut. Kesti kuitenkin vuosia, ennen kuin elokuva saatiin tuotantoon.

Rahoitusta vaikeutti elokuvan epätavallinen toteutus.

”Minua ei inspiroinut ajatus perinteisestä kronologisesti etenevästä elämäkertaelokuvasta. Milesin 50 vuotta kestäneen uran mahduttaminen tyydyttävästi kahteen tuntiin olisi ollut sula mahdottomuus.”

Kun sopivaa ohjaajaa ei ilmaantunut, Cheadle suostui perikunnan pyynnöstä tehtävään. Kirjoittamiseen hän sai aisaparikseen käsikirjoittaja Steven Baigelmanin.

”Olisimme voineet tehdä elokuvan, joka kuvaa ulkokohtaisesti Milesin elämää ja uraa, mutta halusimme tehdä elokuvan, joka tuntuu, kuulostaa ja haisee Milesilta. Halusimme tehdä elokuvan niin kuin Miles teki levyjään”, Cheadle summaa.

Paradoksaalista on, että Miles Ahead fokusoi niihin viiteen vuoteen 1970-luvulla, jolloin muutoin työteliäs Miles Davis lopetti levyttämisen ja katosi parrasvaloista.

Ajanjaksoa 1975–80 on Davisin elämässä pidetty lähes myyttisenä. Sitä edelsi äärimmäisen luova kausi, jolloin jazzpioneeri vieraantui lopullisesti perinteisestä jazzyleisöstä ja lähti syleilemään afroamerikkalaisnuorison suosimaa funkia.

Davisin holtiton päihteidenkäyttö johti kuitenkin vatsahaavaan. Hän kärsi myös vakavasta nivelrikosta, joka pakotti lopettamaan keikkailun. Sitten Davis hävisi maailmankartalta.

Lähipiirin mukaan hän erakoitui viideksi vuodeksi New Yorkin Upper West Sidella sijainneeseen kotiinsa.

”Hän eli eristyksissä kuin Howard Hughes konsanaan ja äänitti vain yhden julkaisemattoman kappaleen koko tänä aikana. Elokuvan avainkysymys onkin, mikä sai jazzin suurimman tähden hylkäämään vuosiksi koko uransa.”

Elokuvassa Ewan McGregorin esittämä kuvitteellinen musiikkitoimittaja ilmestyy esittämään kysymyksiä vainoharhaisen jazzlegendan ovelle. Musiikin ohella takautumissa päärooleihin nousevat Davisin elämän kaksi suurta rakkautta: ex-vaimo, tanssija Frances Taylor sekä kokaiini. Cheadlen esittämä Miles Davis muistuttaa ajoittain enemmän pulveria imuttelevaa blaxploitation-gangstaa kuin arvokasta jazzlegendaa.

Vaikka elokuva ottaa taiteellisia vapauksia, sekä perikunnan että ohjaajan haastattelemien aikalaisten, kuten Herbie Hancockin mukaan Davis eli 1970-luvulla kuin gangsta.

”Kova ulkokuori ja itsetuhoinen käytös johtuivat paljolti ympäröivästä rasismista ja siitä, että valkoiset markkinamiehet käyttivät häntä hyväkseen jatkuvasti”, Cheadle uskoo.

Davis teki paluun estradeille 1981 ilmestyneen The Man With Horn -albumin myötä. Tuolloin lukioikäinen Cheadle näki jazzlegendan ensi kertaa keikalla. Hänen mielessään Davis rinnastuu taiteilijana Stanley Kubrickin, Alan Parkerin ja Coenin veljesten kaltaisiin omaleimaisiin, genrejä kaihtaviin ja jatkuvassa muutoksessa eläviin elokuvantekijöihin.

Nykymusiikintekijöistä näyttelijä pitää räppäri Kendrick Lamaria varteenotettavimpana manttelinperijänä Davisille.

”Miles karttoi raja-aitoja koko uransa ajan, eikä halunnut itseään kutsuttavan jazzmuusikoksi. On kuvaavaa, ettei hän arvostanut edes Kind Of Blue -albumiaan, joka äänestetään jatkuvasti kaikkien aikojen parhaaksi jazzalbumiksi.”

Miten trumpettia vapaa-ajallaan soittavan näyttelijän suhde Miles Davisiin ja tämän musiikkiin syventyi elokuvan myötä?

”Tutustuttuani perikuntaan pääsin käsiksi Davisin julkaisemattomiin musiikkiarkistoihin. Se oli uskomaton kokemus. Osallistuin myös score-musiikin tekemiseen Davisin entisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Se oli projektin ehkä kaikista palkitsevin osuus.”

Miles Aheadista on neljä näytöstä Rakkautta ja Anarkiaa -elokuvafestivaalilla.

Don Cheadle Miles Davisin roolissa.
Don Cheadle Miles Davisin roolissa.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat