Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

New Yorkin filharmonikoilta harvinainen kunnianosoitus Kaija Saariaholle

Suomalaissäveltäjälle omistetut orkesterikonsertit edeltävät Saariahon Kaukainen rakkaus -oopperan ensiesityksiä New Yorkin Metropolitanin oopperassa.

Kulttuuri
 
Benjamin Suomela
New Yorkin filharmonikot juhlii Kaija Saariahoa lokakuussa ja Metropolitan-ooppera historiallisella tavalla joulukuussa.
New Yorkin filharmonikot juhlii Kaija Saariahoa lokakuussa ja Metropolitan-ooppera historiallisella tavalla joulukuussa. Kuva: Benjamin Suomela

New Yorkin filharmonikot soittaa kaksi konserttia Kaija Saariahoa lokakuun 13. ja 14. päivä nimikkosäveltäjänsä Esa-Pekka Salosen johdolla. Molemmissa konserteissa kuullaan neljä Saariahon sävellystä solisteina sopraano Jennifer Zetlan ja klarinetisti Kari Kriikku. Esityksiin liittyy Pierre Audin ohjaus.

Kaisa Rautaheimo / HS
Esa-Pekka Salonen johtaa New Yorkin filharmonikkojen Kaija Saariaho -konsertit lokakuussa.
Esa-Pekka Salonen johtaa New Yorkin filharmonikkojen Kaija Saariaho -konsertit lokakuussa.

Ei ole aivan yleistä, että New Yorkin filharmonikot omistaa kokonaisia konsertteja yhden elävän säveltäjän tuotannolle. Saariaho on kuitenkin New Yorkissa iso nimi: hän on Carnegie Hallin entinen nimikkosäveltäjä ja hänen kansainvälisesti suosittu oopperansa L’amour de loin (Kaukainen rakkaus) saa New Yorkin -debyyttinsä 1. päivä joulukuuta. Oopperaesitykset johtaa Helsingin kaupunginorkesterin uusi ylikapellimestari Susanna Mälkki omassa Metropolitan-debyytissään.

Rio Gandara / HS
Susanna Mälkki debytoi New Yorkin Metropolitan-oopperassa joulukuussa, kun Kaija Saariahon L’amour de loin -ooppera saa ensimmäiset esityksensä legendaarisessa oopperatalossa.
Susanna Mälkki debytoi New Yorkin Metropolitan-oopperassa joulukuussa, kun Kaija Saariahon L’amour de loin -ooppera saa ensimmäiset esityksensä legendaarisessa oopperatalossa.

New York Timesin kriitikko Anthony Tommasini pitää filharmonikkojen ja Metropolitanin Saariaho-juhlintaa yhteistyönä, jota kaupungissa pitäisi kokea useammin.

Näyttävässä artikkelissa Tommasini muistuttaa jälleen, että Metropolitanin edellinen naispuolisen säveltäjän ooppera kuultiin vuonna 1903 ja Mälkki on vasta neljäs Metropolitanissa johtava naispuolinen kapellimestari. Joissakin muissa maailman parhaissa oopperataloissa tasa-arvo on edennyt jo kauan sitten pidemmälle. ”Parempi myöhään kuin ei milloinkaan”, Tommasini kirjoittaa.

Ohjaaja Robert Lepage esittelee Metropolitaniin valmistuvaa produktiota yhdessä Kaija Saariahon kanssa englanniksi seuraavalla videolla:

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat