Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kilo raakaa lihaa päivässä – Kansallisoopperan klarinetisti ja kehonrakentaja paljastaa dieettinsä ja antaa neuvot hyvään elämään

Kansallisoopperan klarinetisti Arto Vainio on kansainvälisesti menestynyt kehonrakentaja. Hänen kaksi maailmaansa kohtaavat tänään kamariorkesteri Avantin konsertissa. Stressaantuneille hän suosittelee kovaa treeniä ja treenaajille klassisen musiikin konsertteja.

Kulttuuri
 
Hauis kuin klarinetistilla! Kansallisoopperan kehonrakentaja syö raakaa lihaa kilon päivässä
Hauis kuin klarinetistilla! Kansallisoopperan kehonrakentaja syö raakaa lihaa kilon päivässä
Arto Vainio on kansainvälisesti palkittu kehonrakentaja ja Kansallisoopperan klarinetisti. Hänen kaksi maailmaansa yhdistyvät tiistaina kamariorkesteri Avantin konsertissa, jossa hän ”tanssi lihaksilla” Makeishaltijattaren tanssin Pjotr Tšaikovskin säveltämästä Pähkinänsärkijä-baletista. HSTV seurasi Vainion treenausta. Musiikki: ote Pjotr Tšaikovskin Pähkinänsärkijä-baletista. Herbert von Karajan johtaa Wienin filharmonikkoja. Toimittaja Vesa Sirén, kuvaus Kaisa Rautaheimo, leikkaus Terhi Liimu.

Hän syö kilon raakaa lihaa päivittäin ja rääkkää lihaksiaan 12–14 kertaa viikossa erittäin kovissa treeneissä vapaa-ajallaan. Työkseen hän on soittanut jo 26 vuotta Kansallisoopperan orkesterissa bassoklarinettia ja klarinettia.

Ja tänään kansainvälisesti menestyneen kehonrakentajan ja Kansallisoopperan klarinetistin Arto Vainion kaksi maailmaa vihdoin yhdistyvät.

Hänen entinen opettajansa ja kamariorkesteri Avantin taiteellinen johtaja Kari Kriikku on pyytänyt Vainiota ”tanssimaan lihaksilla” Pjotr Tšaikovskin tahtiin Avantin ”hyvinvointitaide-pahoinvointitaide”-konsertissa.

Kaisa Rautaheimo / HS
”En välitä siitä, kuinka monta kiloa tangossa on painoa. Raskailla vastuksilla haluan vain kuormittaa lihaksiani mahdollisimman tehokkaasti”, Arto Vainio kertoo kuntosalilla Ruoholahdessa. Klarinetisti esiintyy tiistai-iltana kamariorkesteri Avantin konsertissa.
”En välitä siitä, kuinka monta kiloa tangossa on painoa. Raskailla vastuksilla haluan vain kuormittaa lihaksiani mahdollisimman tehokkaasti”, Arto Vainio kertoo kuntosalilla Ruoholahdessa. Klarinetisti esiintyy tiistai-iltana kamariorkesteri Avantin konsertissa.

Kriikku on valinnut Pasi Heikuran juontamaan konserttiin pahoinvointia ilmentäviä teoksia, kuten esimerkiksi René Leibowitzin Marijuana-sarjan ja tutkitusti hyvinvointia lisääviä teoksia, kuten Mozartin musiikkia.

Puujalkahuumoria ilmentää se, että Tšaikovskin Pähkinänsärkijä-baletin Makeishaltijattaren tanssin esittää lihaksillaan mies, joka ei ole syönyt sokeria vuosikymmeniin.

”Syön päivässä kilon ruoholla ruokitun luomusonnin raakaa lihaa, neljä raakaa luomukananmunaa sekä hienonnettua pakastepinaattia ja valkoista riisiä”, hän kertoo treenatessaan Mayor’s Gym -salilla Ruoholahden kauppakeskuksessa.

Täysjyväriisi sisältää Vainion dieettiin liikaa kuituja. Ruokavalio täydentyy ainoastaan marjoilla, joita hän syö harvakseltaan.

”Punnitsen jokaisen aterian ja pidän niistä kirjaa. Alkoholia otin viimeksi vuonna 2005 viinilasillisen verran silloisen vaimoni mieliksi.”

Juttu jatkuu kuvan alla.

Mike Sirén
Kansallisoopperan bassoklarinetisti ja klarinetisti Arto Vainio treenasi kehonrakennusta 30 vuotta ennen kuin osallistui ensimmäiseen kilpailuun. Hän nousi heti mitaleille yleisessä sarjassa SM-kisoissa ja Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. MM-kisoissa hän oli ikäluokkansa viidenneksi paras.
Kansallisoopperan bassoklarinetisti ja klarinetisti Arto Vainio treenasi kehonrakennusta 30 vuotta ennen kuin osallistui ensimmäiseen kilpailuun. Hän nousi heti mitaleille yleisessä sarjassa SM-kisoissa ja Pohjoismaiden mestaruuskisoissa. MM-kisoissa hän oli ikäluokkansa viidenneksi paras.

Kaikki alkoi Seinäjoella, kun yhdeksänvuotias Arto pääsi piano- ja klarinettitunneille.

”Se asettaa pojan heti erilaiseksi ja kiusaamiselle alttiiksi. Seitsemännellä luokalla olin vähän pulska, mistä huomauteltiin. Olin aina halunnut isot lihakset, ja päätin tehdä asialle jotakin.”

Kiusaaminen väheni lihasten kasvaessa ja vartalon tiukentuessa. Tie johti Sibelius-Akatemiaan, jossa hän teki pianosta C- ja klarinetista A-tutkinnon. Musiikin maisteri voitti koesoiton jo varhain Lahden kaupunginorkesteriin, ja vuonna 1990 hän pääsi Suomen kansallisoopperan orkesteriin.

”Sekä soittoharjoittelu että kehonrakennus ovat yksinäistä puurtamista, mikä sopii minulle. Nämä eivät ole joukkuelajeja.”

Sepä yllättävää. Orkesterissahan on paljon yhteisharjoituksia.

”Mutta se lähtee siitä, että jokainen tekee yksilösuorituksensa mahdollisimman hyvin.”

Hän sanoo inhoavansa esiintymistä, mikä kuulostaa oudolta muusikolle ja kehonrakentajalle.

”Olen väärällä alalla molemmissa hommissa! Mutta Kansallisoopperan montussa on hyvä soittaa katseilta piilossa. Sitä paitsi tykkään tehdä asioita pitkään ja kunnolla. Pitkät oopperat sopivat paremmin kuin lyhyemmät sinfoniaorkesterien konsertit.”

Vainio pitää raskaista ja synkistä oopperoista. Hän soitti viime viikolla mielellään synkkää ja napakkaa Richard Straussin Elektraa Esa-Pekka Salosen johdolla, mutta erityisen läheisiä ovat Richard Wagnerin pisimmät oopperat, kuten Tristan ja Isolde bassoklarinettisooloineen.

”Yleensä lopetan treenit viideltä, jos ooppera alkaa seitsemältä. Tristan-esityksiä ennen lepään varmuuden vuoksi vähän pidempään.”

Bassoklarinetti vaatii soittajalta myös voimaa, ja sitähän Vainiolla riittää.

”Jotkut kapellimestarit pyytävät soittamaan bassoklarinetilla yllättävän vahvasti, vaikka stemmaan olisi merkitty hyvinkin hiljainen nyanssi”, Vainio tietää.

Vainio rakensi kehoa itsekseen kotona kolmekymmentä vuotta. Kerrostalossa puntit eivät saa kolista, joten tekniikasta tuli erittäin puhdas.

Toisen avioeron jälkeen treenaus vain lisääntyi, ja viime talvena tyttäretkin olivat usein isän kanssa salilla.

”Kova treeni on aina ollut valtavan helppo tapa päästä kaikesta stressistä ja murheesta. Mitä kovempi treeni, sitä suurempi nautinto! Suosittelen avioerossakin ilman muuta kuntosalia enkä baariin menoa.”

Viime vuonna Vainio päätti osallistua ensimmäistä kertaa kehonrakennuskilpailuihin. Hän yllätti kehonrakentajapiirit täysin SM-kisojen hopeallaan ja Pohjoismaiden mestaruuskilpailujen pronssillaan yleisessä sarjassa. Ensimmäisen kilpailuvuoden kruunasi MM-kisojen viides sija 40–49-vuotiaiden sarjassa.

”Se oli valtava yllätys tällaiselle kotijumppailijalle. Mutta olen aina pitänyt lihaksikkaista vartaloista ja päätin näyttää, että tällainen minulla on.”

Vainio on juuri nyt kilpailudieetillä ja treenaa välillä tajunnan rajamailla. SM-kisat ovat kolmen viikon päästä.

”Osalle kilpailijoista dieettiin varattu aika ei tunnu aina riittävän, ja lavalle ei päästä niin kireässä kunnossa kuin on tavoite.”

Hänen painonsa on sata kiloa.

”En halua pudottaa painoa, vaan mahdollisimman vähän rasvaa ja erottuvat lihakset. Ja kilpailussa toki myös mahdollisimman isot lihakset, sopusuhtaisuutta menettämättä.”

Häntä harmittaa treenauksessa vain yksi asia.

”Haluaisin tehdä kaksi rankkaa treeniä ihan joka päivä. Paremmat tulokset tulevat kuitenkin sillä, että viikossa on yksi lepopäivä.”

Jos menestys jatkuu, Vainiosta tulee yhä isompi julkkis. Miten se vaikuttaa ujoon mieheen?

”Ei se työpaikalla kauheasti vaikuta, koska viihdyn itsekseni.”

Vainio syö lounastauollakin raakaa lihaa omissa oloissaan. Häntä ei näe koskaan Kansallisoopperan työpaikkaruokalassa saati baarissa töiden jälkeen.

”Työkavereiden kommentit ovat olleet kivoja. Ja siitä olen hyvin iloinen, että jotkut muusikot ovat lähteneet salille esimerkkini ansiosta. Lihaskunto on valtavan tärkeää kaikille, erityisesti vanhemmille ihmisille.”

Kuntosalilla Arton mitaleista oltiin niin ylpeitä, että taustamusiikki haluttiin vaihtaa rockista klassiseen musiikkiin yhdeksi päiväksi.

”Kielsin sen. Mikä tahansa musiikki häiritsee treenaustani, joten käytän salilla usein sekä korvatulppia että niiden päällä kuulosuojaimia”, Vainio sanoo.

”Sen sijaan suosittelen kehonrakentajille klassisen musiikin konserttien ja oopperaesitysten kokeilemista”, hän sanoo.

Ja kun hän tänään simuloi kehonrakennuskilpailuun kuuluvaa musiikin säestyksellä tehtävää vapaaohjelmaa Avantin konsertissa, hän toivoo yleisön innostuvan treenaamaan ja parantamaan elämänlaatuaan.

”Jokaiselle tekee hyvää saada uusia ja itselleen vieraita kokemuksia. Rasismit ja monet muut ikävyydet syntyvät kaikkea vierasta kohtaan tunnetuista ennakkoluuloista. Omat ennakkoluulot voi kuitenkin myös hälventää.”

Kamariorkesteri Avanti ja Otaniemen Kaiku sekä solisteja kapellimestari Jaakko Kuusiston johdolla Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa tiistaina 20. syyskuuta klo 19.

Kaisa Rautaheimo / HS
”Mitä kovempi treeni, sen parempi”, klarinetisti Arto Vainio kertoo.
”Mitä kovempi treeni, sen parempi”, klarinetisti Arto Vainio kertoo.
Mike Sirén
Bassoklarinetin soittaminen vaatii myös voimaa, ja sitä Arto Vainiolla on. Kehonrakennuksen kilpailukunnon hän viimeistelee viime vuoden tapaan Jari ”Bull” Mentulan avulla.
Bassoklarinetin soittaminen vaatii myös voimaa, ja sitä Arto Vainiolla on. Kehonrakennuksen kilpailukunnon hän viimeistelee viime vuoden tapaan Jari ”Bull” Mentulan avulla.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat