Valikko
Kulttuuri    |   Essee

Maahanmuuttovastaiset ihailevat Minna Canthia – Olisiko hän silti ollut suvakki?

Maahanmuuttovastainen Rajat kiinni! -liike ihailee Minna Canthia, mutta tekstiensä perusteella tämä voisi mennä vapaaehtoistyöhön vastaanottokeskukseen.

Keskustelu pakolaisista ja turvapaikanhakijoista sai pari viikkoa sitten uuden kirjallisuushistoriallisen sivujuonteen.


”Naisrauha on sivistyksen suurimpia saavutuksia, jota ei maailmanhistoriassa ole ollut juuri missään kunnolla. Suomessa se on ollut hyvin lyhyen aikaa, vuosikymmeniä, ja se on nyt vaarassa”, Rajat kiinni! -kansanliikettä edustava Susanna Kaukinen sanoi Ylen aamu-tv-ohjelmassa.


Minna Canthin unelma oli aikoinaan se, että suomalaiset naiset voisivat kulkea yksin rauhassa, turvassa. Jos joku tulee sanomaan, että Soldiers of Odin on huono asia, en voi ymmärtää sitä. Sehän suojelee Minna Canthin unelmaa.”


Yhdistelmä häkellyttää.


Rajat kiinni! on räyhäkkä maahanmuuttovastainen ja oikeistopopulistinen liike, jonka verkko­sivuilla arvellaan pakolaiskriisiä juutalaisten sala­liitoksi ja epäillään, kuoliko Hitler todella vai pakeniko Argentiinaan.


Se järjestää mielenosoituksia ja tukee katupar­tioita, sellaisia kuin rasismiin ja uusnatsismiin yhdistetty Soldiers of Odin. Partioita arvioidaan kootun Suomessa jo kolmelletoista paikkakunnalle.


Kannattajat perustelevat katupartioita Suomen turvattomuudella, jonka syynä on viime aikojen laaja maahanmuutto.


Monien muiden mielestä katupartiot ovat ääri­oikeistolaisia ja rasistisia, lietsovat väkivaltaa, rapauttavat laillisuutta ja poliisin auktoriteettia.


Minna Canth (1844–1897) taas oli suomalainen kirjailija, jonka aiheita olivat naisasia, köyhien kohtelu ja raittius. Hänen syntymäpäivänään 19. maaliskuuta liputetaan tasa-arvon puolesta.


Entä naisrauha?


Se on käsitteenä ikivanha, Ruotsin 1200-luvun rauhanlakeihin kuuluva lainsäädäntö. Niihin kuuluivat naisrauhan lisäksi kirkko-, koti ja käräjärauha. Rikkomusten seurauksista määräsi kuninkaan edustaja, joka sai myös osansa sakoista.


Voin kuvitella, että naisrauha olikin Minna Canthin unelma. En tosin löydä termiä hänen teksteistään, vaikka yritän etsiä.


Yksi kuuluisimmista artikkeleista, Naiskysymyksestä (1884) sisältää kohdan, jossa Canth pitää itsestään selvänä, että nainen ”voi kävellä vapaasti yksin Kaisaniemellä yhtä hyvin kuin joku mieskin; eikä uskalla kukaan sentähden hänen mainettaan vahingoittaa”.


Tässä pääpaino on kuitenkin sanalla yksin. Tarkoitus on, että nainen voi kävellä yksin, ei kenenkään – miehen tai katupartion – saattamana.


Samoina vuosina ilmestyneessä artikkelissa Siveellisyys-asia Canth nimittäin kritisoi ennen muuta miesten naisiin kohdistuvaa holhoamista, jota hän piti alistavana, tekopyhänä ja vaarallisena:


”Miehet ovat ne, jotka ankaran vaatimuksen kautta ovat sisartaan, puolisoaan, tytärtään siveettömyyden loasta varjelleet ja vahvat muurit heidän ympärilleen rakentaneet.”


Tästä Minna Canth koetti kautta tuotantonsa naisia vapauttaa: ”Nyt vasta muurit hajoavat; nainen seisoo täysi-ikäisenä ja vapaana, osottakoon nyt, mihin hän kelpaa”, Siveellisyys-asia jatkuu.


Kaikissa lehtikirjoituksissaan, puheissaan, proosassa ja näytelmissä Canth nousi vastustamaan suomalaista kulttuuria ja lakeja, jotka pitivät naista miehen holhokkina ja estivät hänen pääsynsä vapauteen, koulutuksen ja oman työn äärelle.


Miehet, jotka uhkasivat 1800-luvun naisrauhaa, ­eivät siis suinkaan tulleet maan rajojen ulkopuolelta. He olivat suomalaisen naisen omaa lähipiiriä, useimmin isiä ja aviomiehiä, laajemmin katsoen moraalinvartijoita ja lainsäätäjiä.


”Vaimo ei ole avioliitossa oman ruumiinsa herra”, Canth kirjoitti 1886 ja vaati naiselle oikeutta kieltäytyä avioseksistä ja jatkuvista raskauksista.


Jo 1878 hän oli pohtinut Päijänne-lehdessä lakeja naimaoikeudesta ja perinnöstä. Miksi on niin, että ”vaimo saa usein kärsiä ja koota juuri miehen juoppouden tähden”? Vaikka ”leskeksi jäätyään hän usein paremmin kuin mies hoitaa perheensä ja lapsensa”?


Seitsemän vuotta myöhemmin, 1885, sai ensi-iltansa Canthin näytelmä Työmiehen vaimo, jossa ahkera Johanna koettaa elää lakien ja kristillisten velvoitteiden mukaan. Juoppo puoliso Risto sekä pettää että vie vaimon vaivalla ansaitsemat pennit.


Tragedian lopussa Riston toinen nainen, romanityttö Homsantuu yrittää ensin ampua pettäjäänsä, mutta tajuaa sitten, että oikea osoite olisivatkin lait – nehän suojelevat miehiä ja tuhoavat naisia.


Työmiehen vaimon katsotaan osaltaan vaikuttaneen siihen, että laki miehen oikeudesta vaimon omaisuuteen ja työansioihin kumottiin 1889.


Emme voi tietää, mitä Minna Canth olisi pakolaisista ja turvapaikanhakijoista sanonut. Todennäköisesti hän olisi pitänyt tilannetta kriisinä ja koettanut vaikuttaa siihen, kokenut aktivisti kun oli.


Köyhää kansaa -novellin (1886) ja Kovan onnen lapsia -näytelmän (1888) pohjana oli tilanne, jossa Kuopioon rakennettiin rautatietä. Vaikka työ oli huonosti palkattua, vähäväkisiä läheltä ja kaukaa tuli seudulle perheensä ruokkiakseen. Näihin ­aikansa pakolaisiin kaupunkilaisten, Canth mukaan lukien, piti nopeasti tottua ja ottaa kantaa.


Jos ratatöitä etsivät olisi koottu vastaanottokeskuksiin, Canth olisi käynyt niissä, niin kuin hän kävi Harjulan köyhäintalossa ja lääninvankilassa. Hän olisi myös raportoinut siitä mitä näki, sillä hätä ja sen syyt olivat realistisen kirjailijantyön ydintä.


”Vihollinen, joka meitä nyt hätyyttää on: köyhyys, nälkä!” hän vetosi Kuopion raittiusseuralaisiin 1886. ”Lapset itkevät, vaimot valittavat, miehet sortuvat. Jolla sydäntä on, hän rientäköön!”


Aikansa suomenmielisten konservatiivien mielestä Minna Canth edusti monenlaista vaarallista radikalismia: filosofista (naisasia), poliittista (sosialismi) ja taiteellista (realismi).


Paitsi avantgardisti hän oli kosmopoliitti, joka seurasi uusinta eurooppalaista ajattelua ja otti siitä aineksia omiin teoksiinsa. Fennomaanikuosiinkaan hän ei mahtunut, vaan kirjoitti sekä suomeksi että ruotsiksi. Kieliriitely oli hänestä aivan turhaa.


Helposti Canthia ei siis taivuteta kiihkokansallisen nykyoikeiston kulttuuri-ikoniksi.


Tapa, jolla hän käsitteli teoksissaan köyhyyttä, perheväkivaltaa ja seksuaalista hyväksikäyttöä, koet­tiin 1880-luvun Suomessa sekä kuohuttavana että vapauttavana. Näytelmät menestyivät, mutta Kuopiossa Canth suljettiin seurapiireistä.


Hän kärsi tästä itse kovasti. Kirjeissään hän valitti ”kivittämistä”, ”murhaavia katseita” ja sitä, että Kuopion piispa Gustaf Johansson vaihtoi kadun puolta, kun näki Canthin tulevan vastaan.


Ylenkatseessa ja ivassa onkin jotain tuttua ja modernia: pilkattiin keski-ikäisen naisen ulkonäköä, hiuksia ja pukeutumista. Canthia nimitettiin myös ateistiksi, nihilistiksi ja pornon edistäjäksi.


Mädännyt toukka, kuvernööri Alexander Järnefelt sivalsi. Mitä hän sanoisi nyt? Suvakkiämmä?

Kulttuurin uutiskirje

Kerran viikossa saapuva HS:n kulttuuriuutiskirje kokoaa yhteen sähköpostiin parhaat kulttuurijutut viikon varrelta sekä viikonlopun kiinnostavimmat kulttuuritärpit.

Uutiskirje on ilmainen.

Katso esimerkki uutiskirjeestä tästä.


Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    3. 3

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    4. 4

      Suomalaiset tuppisuut ja kalsarikännit hurmaavat nyt maailmalla – Riku Rantala ja kaksi muuta kansainvälistä suomalaista kertovat, onko suosiosta meille iloa

    5. 5

      IL: Paloittelumurhaaja Markus Pönkä ei saapunut vankilaan

    6. 6

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    7. 7

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    8. 8

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    9. 9

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    10. 10

      Panu Sihvolaa liki 60 vuotta piinannut kuva-arvoitus ratkesi – maisemasta ei ole nykyään jäljellä enää tiilen tiiltä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    2. 2

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    3. 3

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    4. 4

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    5. 5

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    6. 6

      Panu Sihvolaa liki 60 vuotta piinannut kuva-arvoitus ratkesi – maisemasta ei ole nykyään jäljellä enää tiilen tiiltä

    7. 7

      Presidentti Niinistö torjui virkanimityksen – ministeriön ehdotus oikeuskansleriksi poistettiin valtioneuvoston käsittelystä, vaikka siitä oli jo kerrottu hakijoille

    8. 8

      Kaksoiselämän luonut saksalaisupseeri esiintyi syyrialaisena pakolaisena ja sai paikan vastaanotto­keskuksesta – Epäillään suunnitelleen iskua

    9. 9

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    10. 10

      Trump kuvailee avoimesti elämäänsä ”pienessä kotelossa” ja harmittelee, ettei saa enää ajaa autoa: ”Rakastin entistä elämääni”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    4. 4

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    5. 5

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    6. 6

      Selvitys: Lähes kolmannes pohjoiskorealaisista käyttää huumeita – metamfetamiini on monille jo arkipäiväistä

    7. 7

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    8. 8

      Onko tässä Helsingin pienin ja kallein vuokrayksiö? 10 neliömetriä, 1 941 euroa kuukaudessa

    9. 9

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    10. 10

      Stella Sironen, 19, loi vahingossa valtavan netti-ilmiön kulmakarvakuvallaan, isot ulkomaiset mediat ottavat jatkuvasti yhteyttä – ”Kyllähän tämä tuntuu ihan absurdilta”

    11. Näytä lisää