Valikko
Kulttuuri

Imaamin tytär suunnittelee muotivaatteita muslimeille – ”Musliminaiset eivät halua mukautua stereotypiaan alistetuista”

Monella on mielipide siitä, miten musliminaisen pitäisi pukeutua. Sen tietää tukholmalainen muotisuunnittelija Iman Aldebe.

Tukholma

Ensisilmäyksellä heillä on huivit, piste. Mutta kun katsoo tarkemmin, musliminaisten pukeutuminen on kaukana univormusta. Hartaimmat musliminaiset pukeutuvat neutraalisti, väljästi ja peittävästi, mutta on myös niitä, jotka käyttävät väriä, sitovat huivinsa eri tavoin tai joiden abayan alta vilahtavat maihinnousukengät. Toisia ei pillifarkuissa ja nahkatakissa voi päällepäin arvata muslimeiksi ollenkaan.

Sama kirjo toistuu niin Helsingin kuin Tukholmankin kaduilla, ja tukholmalainen muotisuunnittelija Iman Aldebe tuntee sen pienet eroavaisuudet tarkkaan.

Hän ottaa vieraat vastaan keittiössään Södermalmilla, sillä työhuone on remontissa. Päähänsä hän on sitonut turbaanin niin kuin joka päivä – Koraani käskee peittämään hiukset – mutta mustilla sulilla koristeltu liivi ja pitkät irtoripset kertovat naisesta, joka nauttii näyttävästä pukeutumisesta.

”Euroopassa monet musliminaiset eivät halua mukautua stereotypiaan alistetuista, kotiin suljetuista naisista”, Aldebe sanoo.

”Heillä on kaksi yliopistotutkintoa ja kauniit vaatteet vain todistaakseen, että he ovat yksilöitä eivätkä pelkkiä hijabeja.”

Kun puhutaan muslimimuodista, Ruotsissa soitetaan yleensä Aldebelle, ja viime aikoina muslimimuoti on ollut kuuma puheenaihe.

Tammikuun alussa muotimerkki Dolce & Gabbana esitteli muslimeille suunnatun kokoelman, ja aikaisemmin Oscar de la Rentan, Tommy Hilfigerin ja Mangon kaltaiset merkit ovat suunnitelleet erityisiä Ramadan-mallistoja.

Viime syksynä Ruotsissa kiisteltiin tavarataloketju Åhlénsin mainoksesta, jossa esiintyi huivia käyttävä nainen. Toisten mielestä mainos oli hieno ele muslimiasiakkaiden suuntaan. Toisten mukaan se oli epäilyttävä yritys normalisoida naisten alistamista huivipakolla. Åhlénsin viestintäjohtajan mukaan mainoksessa haluttiin vain heijastaa sitä, miltä ruotsalainen yhteiskunta tätä nykyä näyttää.

Ja vuosien mittaan se on alkanut näyttää vähän erilaiselta.

Kun sanomalehti Aftonbladet kysyi vuonna 2006 ruotsalaisilta vaateketjuilta, ottaisivatko he myyntiin muslimeille suunnattua muotia, oli vastaus vielä ei, Aldebe kertoo.

Nyt Aldeben suunnittelemia turbaaneja myydään Pariisin ja Dubain ohella Tukholman kuuluisassa NK-tavaratalossa.

Tunnetuksi Aldebe tuli vuonna 2011, kun Ruotsin poliisihallitus tilasi häneltä poliisin univormuun sopivan huivin ja hatun yhdistelmän. Viime vuosina samanlaisia päähineitä on syntynyt myös palokunnan, puolustusvoimien, sairaaloiden ja julkisen liikenteen työntekijöille.

Asenteet muuttuvat siis sekä kansainvälisissä muotitaloissa että ruotsalaisissa vaateketjuissakin. Se johtuu sosiaalisesta mediasta, Aldebe arvioi.

Muslimibloggaajia on yhä enemmän, ja Instagramissa #hijabfashion-hashtagilla löytää lähes viisi miljoonaa kuvaa. Vaikka uskonnollisimmat eivät pidä sopivana sitä, että heidän vaatteensa herättävät huomiota, yhä enemmän on myös niitä, jotka haluavat irrotella. Muslimimuodista on tullut ilmiö.

Thomson Reutersin raportin mukaan muslimit käyttivät vaatteisiin ja kenkiin 266 miljardia dollaria eli noin 244 miljardia euroa vuonna 2013, mikä on enemmän kuin Japanin ja Ita­lian muotikulutus yhteensä. Luvun odotetaan lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2019 mennessä.

Suomessa musliminaisia ei vielä juuri muotimainoksissa näy. Marimekon mallistoihin on kuitenkin ilmaantunut aikaisempaa enemmän pitkiä helmoja ja hihoja sen jälkeen, kun yhtiö avasi liikkeen Dubaissa runsas vuosi sitten.

Mutta palataan Södermalmille. Kahvikupit sijoitellaan pöydälle kangaspakkojen, strassikoristeiden ja turbaanien lomaan.

Kun poliisipäähine julkistettiin vuonna 2011, puhelin rupesi piippaamaan, Aldebe kertoo.

Tuli haastattelupyyntöjä, mutta myös vihapostia tekstiviestitse, sähköpostitse, Facebookissa ja blogikommenteissa. Internetin keskustelupalstoilla Aldebea haukuttiin ja uhkailtiin.

Verkkokommentoijien mukaan hän edisti ruotsalaisen yhteiskunnan islamisaatiota ja terrorismia.

”Ensin he valittavat etteivät musliminaiset osallistu yhteiskuntaan, ja sitten kun naiset osallistuvat, sekään ei ole hyvä”, Aldebe sanoo ja pyörittelee silmiään.

”Mutta en minä tee tätä pakottaakseni ihmiset käyttämään hijabia”, Aldebe sanoo, ”vaan yritän tuoda kaksi maailmaa lähemmäs toisiaan.”

Siinä hän on onnistunut, ainakin osittain. Valtaosa hänen asiakkaistaan on ”tavallisia svenssoneita”, jotka haluavat muodikkaan turbaanin.

Vuoden 2001 World Trade Center -iskun jälkeen moni musliminainen lakkasi käyttämästä huivia länsimaissa. Se päällään kohtasi ennakkoluuloja ja huutelua. Arabikevään myötä moni on kaivanut huivin taas kaapista. Siinä on kyse musliminaisten välisestä solidaarisuudesta ja ylpeydestä, Aldebe sanoo.

Mutta mitä hän vastaa huivi­kriitikoiden näkemyksiin naisten alistamisesta?

Ei, huivin käyttö ei alista naisia, sanoo Aldebe. Hän on selvästi väsynyt keskustelemaan ­aiheesta.

”Hijabissa on niin suuri arvolataus. Kukaan ei puhu muslimimiesten pukeutumisesta, vaikka hekin pukeutuvat Persianlahden maissa peittävästi. Suunnittelen ylitseampuvia turbaaneja näyttääkseni, etteivät niiden käyttäjät ole alistettuja.”

Vaikka moni näkee huivin käytössä yhteisön painetta, Aldeben mielestä huivit on kuin tatuointi: oma valinta.

”Minun puolestani ihmiset saavat käyttää päässään vaikka kattilaa.”

Lähi-idässä monet naiset eivät käytä hijabia, Aldebe muistuttaa. Mutta niille, jotka muuttavat Ruotsiin, huivi on tärkeä muistutus omista juurista, eikä niitä pidä kieltää. Se lähettäisi viestin, etteivät muslimit ole tervetulleita ruotsalaiseen yhteiskuntaan.

”Ja siitä ääri-islamistit saisivat vain vettä myllyynsä.”

Aldebe on suorapuheinen ja omapäinen. On helppo uskoa, että hänellä on ollut omat ongelmansa myös Tukholman muslimiyhteisön kanssa.

Muodista hän kiinnostui jo pienenä, ja hän inhosi sitä, miten hänen äitinsä pukeutui – tummiin väreihin, tylsiin vaatteisiin. Tytär kaipasi väriä ja kimallusta.

Hankalaksi tilanteen teki se, että Aldeben isä oli imaami ja Ruotsin muslimineuvoston puheenjohtaja. Kun tytär esitteli näkemyksiään julkisesti, isä sai vastata vihaisiin puheluihin. Ajateltiin, että imaamin tytär yrittää muuttaa islamia.

”Isä stressasi ja kysyi, että ­eikö niitä vaatteita voisi tehdä vaikka ruskeina”, Aldebe sanoo ja nauraa päälle.

Hän sanoo ymmärtävänsä kyllä isän hankalan tilanteen: tämän täytyi yhtä aikaa rauhoittaa muslimiyhteisöä ja tukea tytärtään.

”Mutta hän osti minulle ompelukoneen”, hän sanoo.

Lopulta Iman Aldebe päätyi kuitenkin muuttamaan pois kotoa.

”Jotta ei tarvitsisi koko ajan ajatella, että mitä naapurit ajattelevat.”

Silti hän toivoo, että sekä hartaat muslimit että hijabin vastustajat ymmärtäisivät, että hän haluaa rakentaa siltoja. Vielä on ihmisiä käännytettävänä.

Kun Aldebelta kysyy, käyttääkö hänen äitinsä hänen suunnittelemiaan vaatteita, hän on hetken hiljaa.

”Ei”, hän vastaa.

”Ne eivät ole hänen tyyli­siään. Olisi outoa, jos hän vaihtaisi yhtäkkiä turbaaniin. Mutta on se minulla työn alla.”

Iman Aldebe

 Syntynyt Uppsalassa vuonna 1984 jordanialaissyntyisille vanhemmille.

 Opiskellut oikeustiedettä ja journalistiikkaa.

 Esiintyi Ruotsin Muodin huipulle -tv-sarjassa vuonna 2012.

 Suunnittelee turbaaneja Happy Turbans -merkin alla sekä vaatteita Iman Aldebe Haute -nimellä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Muoti
  • Islam
Kulttuurin uutiskirje

Kerran viikossa saapuva HS:n kulttuuriuutiskirje kokoaa yhteen sähköpostiin parhaat kulttuurijutut viikon varrelta sekä viikonlopun kiinnostavimmat kulttuuritärpit.

Uutiskirje on ilmainen.

Katso esimerkki uutiskirjeestä tästä.


Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Jari Lindström yritti johtaa kahta ministeriötä mutta sairastui vakavasti – Nyt hän puhuu HS:lle aiheesta, josta poliitikot ovat vaienneet

    2. 2

      Vanha rouva näytti herttaiselta, mutta yhtäkkiä olinkin rasististen herjausten kohteena

    3. 3

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    4. 4

      ”Minulla on mielenterveysongelmia, petyin niin pahasti ” – Mohammad Tamim palasi Jyväskylästä Afganistaniin, mutta onko hän nyt turvassa?

    5. 5

      Poliisi etsi asenaista Helsingin rautatieasemalla

    6. 6

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    7. 7

      Loskaa oli niin, että huviteatterin katto repesi – Katso kuvakooste Helsingin historiallisista lumivapuista

    8. 8

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    9. 9

      145 asteen pakkasta sietävä Shefki Kuqi piiskasi puku päällä lumipyryssä joukkuettaan tasapeliin – ”Hänen kroppansa on niin karaistunut”

    10. 10

      Lempi, parinhaku ja taiat kuuluivat satojen vuosien takaiseen vappuun – ”Nuoriso juoksenteli pakanallisen hekuman vallassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    3. 3

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    4. 4

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    5. 5

      Poliisi etsi asenaista Helsingin rautatieasemalla

    6. 6

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    7. 7

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    8. 8

      Taksit vastaavat kilpailuun: Helsingin takseille yhtenäinen ilme, Oulu aloitti jo kansainvälisellä keltaisella

    9. 9

      Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja ja ylellisyystuotteita, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

    10. 10

      Suomalaisen näytelmän kantava voima Outi Nyytäjä on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    3. 3

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    6. 6

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    7. 7

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    8. 8

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    9. 9

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    10. 10

      Erittäin tappava tunnistamaton tauti levinnyt Liberiassa – alustavien tietojen mukaan kyse ei ole ebolasta

    11. Näytä lisää