Kulttuuri

Valikko

Ennen hän oli lapsitähti, nyt hän ohjaa Kansallisteatterin suurella näyttämöllä

Paavo Westerberg aloitti näyttelijänuransa seitsemänvuotiaana ja sai ensimmäisen lapsensa kuusitoistavuotiaana. Nyt 42-vuotias Westerberg ohjaa Kansallisteatteriin näytelmää, jonka päähenkilö on kriisiä elävä käsikirjoittaja – ja entinen lapsitähti.

Paavo Westerberg puhuu paljon.

Oikein erinomaisen paljon.

Siksi en viitsinyt haastattelussa kysyä ihan kaikkia kysymyk­siäni. Lapsena pelkäsit tulipaloa: mitä nyt pelkäät? Kenen kanssa puhut taiteen tekemisestä? Onko kukaan suuttunut sinulle taiteesi tähden?

En kysynyt, koska istuisin muuten vieläkin kuuntelemassa hänen vastauksiaan.

Mutta, yksi: häntä kuuntelee mielellään. Ja kaksi: jotenkin hän lähes aina onnistuu palaamaan pisteeseen, josta lähdettiin. Pitkien pohdiskelevien vastausten päätteeksi hän sanoo:

”Kysyit taustoista, me lähdettiin taas jonnekin.” ”Taas me harhauduttiin.” ”Miksi mä en vaan vastannut, että en pelkää, kun se on se vastaus.”

Ominaisuutta voisi kai kutsua paitsi lahjaksi, myös ohjaajantaudiksi. Sitä sanaa Westerberg itse käyttää alkaessaan ehdotella häntä kuvaavalle valokuvaajalle kuvakulmia.

Hän on vastuussa. Ohjaa myös antaessaan haastattelua. Pitää lankoja käsissään.

Paavo Westerbergistä ei ole kirjoitettu montaa juttua, jossa ei mainittaisi Susikoira Roita. Westerberg ohjaa paraikaa Kansallisteatterin suurelle näyttämölle käsikirjoittamaansa Mahdolliset maailmat -esitystä ja on tehnyt mittavan teatteri-, elokuva- ja tv-uran ohjaajana, käsikirjoittajana ja näyttelijänä. Silti 1980-luvun tv-sarja Tomi-pojan ja saksanpaimenkoiran seikkailuista nousee aina esiin.

Luulisi että se kyllästyttää.

Westerberg kieltää. ”Ei se ole mua kyllästyttänyt.”

Eikä Roita kyllä ole heivattu mäkeen. Vähintään sen varjo on mukana myös Mahdolliset maailmat -uutuudessa, jossa päähenkilö Antti Tähtiseltä kysytään: ”Minkälaista se oli näytellä sen koiran kanssa?” Tähtinen on Westerbergin tavoin ammatiltaan käsikirjoittaja – ja selvästi myös näytellyt koiran kanssa.

Mahdollisia maailmoja mainostetaan alaotsikolla ”Erään lapsitähden tarina”.

Vaikka lause teatterin netti­sivuilla on jo vaihtunut muotoon ”Tarina valinnoista”, on lähtökohta edelleen se sama, josta Westerberg meni Kansallisteat­terin pääjohtaja Mika Myllyaholle vuosia sitten puhumaan.

Myllyaho kiinnostui heti.

”Paavo tuli kertomaan, että hän haluaisi käsitellä tällaista, omaa historiaansa, omaa perhetaustaansa. Että lapsitähteys, mitä se tarkoitti hänelle”, Myllyaho kertoo.

Westerbergille itselleen yhtymäkohdat omaan elämäntarinaan eivät ole enää tärkeitä.

­Teos on alkanut elää omaa elämäänsä. ”Kun laitat jonkin asian näyttämölle ja se saa fiktion muodon, niin vaikka lähtöpiste olisi omakohtaisessa havainnossa, niin näyttämöllä se pakenee. Fokus siirtyy siihen, mikä kiinnostaa. Minulla se on tarina”, Westerberg selittää.

Westerberg haluaa olla tarkka puhuessaan teoksen mahdollisesta tunnustuksellisuudesta.

”Tekijän kannalta on niin, että kun alat tuoda asioita näytelmän tarpeisiin, niin mikään siinä ei lopulta ole henkilökohtaista. Kaikki on tarinakohtaista, teoskohtaista. Kun lähden teatterista, henkilökohtaiseen elämään, siinä on kyse ihan muista asioista.”

Alaotsikon vaihdos ei ehkä ole tärkeintä, ei edes kovin kiinnostavaa. Tietyllä tapaa se tulee kuitenkin kiteyttäneeksi jotakin siitä, miten Westerberg painottaa näytelmän fiktioluonnetta. Ja miten me, yleisö, kuitenkin ilahdumme, kun huomaamme ”oikeita” asioita näyttämöllä. Tässä tapauksessa vaikka kymmenvuotiaan Westerbergin, anteeksi Antti Tähtisen paljaat jalat Galilein elämä -näytelmässä, ohjaajan, jonka nimi on Ralf, iltasatumies Lassen. Jo mainitun susikoiran, nuorena saadut lapset tai päähenkilön innostuksen kahviin. (Kerrottakoon teillekin, että lukemisen, kirjoittamisen, elokuvien ja teatterin – jotka ovat myös hänen työtään eivätkä siten ihan oikeita harrastuksia – lisäksi Westerberg on innostunut kahvista. Hän on myös intohimoinen saunoja ja Suomen Saunaseuran jäsen, mutta se ei nyt varsinaisesti kuulu tähän.)

Westerberg on syntynyt vuonna 1973 helsinkiläiseen kulttuurikotiin. Hänen isänsä on kirjailija, kääntäjä ja runoilija Caj Westerberg ja äitinsä Elina Waris, joka kävi kolme taidekoulua ennen historiantutkijan uralle ryhtymistä. Sisar Hanna on kuvataiteilija, veli Julius tekemisissä musiikin kanssa.

Taide näyttää periytyvän.

”Ehkä kyse ei ole taiteesta sinänsä. Tuntuvathan monet muutkin ammatit siirtyvän: lääkärin, toimittajan, jääkiekkoilijan. Lapsuuden ja nuoruuden mallit ylipäänsä ovat tässä varmasti merkittäviä.”

Totta. Me taidamme vain kiinnittää huomiota taiteilijoihin, nähdä heidät erityisinä.

Ihmeellisinäkin.

Westerbergkin on monella tavalla varsin ihmeellinen tyyppi.

Lapsitähti Westerbergistä tuli vuonna 1981, kun ohjaaja Raili Rusto valitsi hänet tv-elokuvaansa. Ensimmäisen jälkeen elokuvia tuli lisää.

Kuvaukset tehtiin yleensä kesällä ja vahvimmin Westerbergille on jäänyt mieleen se, miten inspiroivaa koko elokuvantekemisen prosessi oli.

”Filmikamerassa on ihan oma äänensä, kun se käynnistyy. Ja kun filmi oli kallista, sitä ei voinut tuhlailla. Ne oli jollain lailla pyhiä hetkiä, kun kamera pantiin laulamaan ja näyteltiin kohtausta.”

Parhaiten Westerberg muistaa kuvaustauot. ”Mentiin jonnekin syömään, sai pihvin, sitä muistaa, että pelasi pajatsoa.”

Kuuluisuuden kirot tulivat tutuiksi vasta Ruusun ajan Illin roolin myötä. ”Se rupesi haittaamaan ihan arkielämää, oli hankala mennä yleisötapahtumiin tai julkisiin kulkuvälineisiin. Tai kun mentiin naapurirappuun taloyhtiön saunaan, kylpytakki päällä, niin siinä oli joukko nimmarinpyytäjiä rapun edessä. Olihan se absurdia.”

Samaan aikaan tapahtui myös yksityiselämässä, kun 16-vuotias Westerberg sai lapsen 20-vuotiaan kumppaninsa kanssa. Seuraavien seitsemän vuoden aikana syntyi kolme lasta lisää.

”Se vastuun ottaminen oli mulle tosi luontevaa ja luonnollista. Nautin siitä tosi paljon.”

Vastuun ottaminen tulee esiin Westerbergin yhteydessä usein. Näyttelijä Ville Virtanen, jota Westerberg ohjasi 2009 Jälkilämmössä, mainitsee sen kuvaillessaan Westerbergiä.

Virtanen tunnustaa suhtautuneensa Westerbergiin alkujaan ennakkoluuloisesti. ”Olen suhtautunut lapsitähtiin aina varauksella. Koska olen julkisuuden henkilön poika, tiedän, että jos ei ole analyyttinen, on helppo lipsahtaa kusipääksi.”

”Minulla oli Paavosta jopa ylimielinen kuva. Kun tutustuin, ilmeni että hän onkin mitä lämminsydämisin henkilö.”

Samaa sanoo Myllyaho: ”Paavohan on äärimmäisen mukava, sympaattinen ja innostava.”

Asia selvä. Se on kyllä oikeastikin vähän ihmeellistä. Koska, jos nyt ollaan ihan rehellisiä, ei mukavuus aina kulje käsi kädessä taiteellisen lahjakkuuden kanssa.

Westerberg korostaa muutamaankin kertaan haastattelun aikana ettei ole ”mystiikkaan taipuvainen” ja pitävänsä ammattiaan ”käsityöläisammattina”. Silti teatterin energiasta puhuminen saa hänet innostumaan ehkä kaikkein eniten.

”Teatterit on hurjia paikkoja, niissä on hurja energia. Tuolla Suurella näyttämöllä esimerkiksi, joskus kun siellä kävelee yksin, niin mikä lataus siellä onkaan. Jotain niistä kaikista näytelmistä jää, jotain ajatusenergiaa. Kaikki ne tarinat näyttämöllä ja ne, jotka jokainen katsoja on jättänyt jälkeensä.”

Westerberg lisää, menemättä tän enempää mystiseksi: ”Tarkoitan että teatteri heijastaa aikaansa ja on tavallaan katoavaa, mutta silti heijastaessaan aikaansa ja keskustellessaan siinä hetkessä katsojan kanssa, niin jotain hirveän voimakasta se meihin jättää. Ja se tapahtuu jollain sellaisella alueella, jota me ei täysin ymmärretä tai tiedosteta.”

Teatterista, sen yhteistyöstä ja suuresta koneistosta puhuessaan Westerberg on myös jotenkin onnellisimmillaan. Mahdollisten maailmojen läpimenoharjoituksessa silmät oikeasti loistivat iloa kuin pikkupojalla. Ja kun harjoitus jouduttiin keskeyttämään näyttämöelementin ja valkokankaan törmäyksen tiputettua lampun, Westerberg varmisti, että näyttelijät ja koko henkilökunta olivat kunnossa. Mikä ammatti!

Mahdollisten maailmojen päähenkilöllä, käsikirjoittaja Antti Tähtisellä on writer’s block, hän ei saa kirjoitettua. Westerbergin mukaan se on sikäli paradoksaalista, että hän itse suhtautui näytelmää kirjoittaessaan paperiin vielä vapautuneemmin kuin aikaisemmin.

”Se liittyy varmaan ikään ja kokemukseen. Nautin vuosi vuodelta enemmän kirjoittamisesta.”

Kirjoittamista myös kehutaan. ”Paavo on äärimmäisen hyvä kirjoittamaan, kieli on kaunista, hänellä on oma tyyli ja merkitystasot”, Myllyaho sanoi.

”Hän on ahkera, hyvin valmistautunut. En tiedä ketään, joka olisi yhtä ahkerasti perehtynyt kirjoittamiseen”, totesi Ville Virtanen.

Haastattelujemme aikana Westerberg kuulostaa vain kerran nyreältä.

Se tapahtuu, kun kysyn, mitä ruokaa hän ottaa mukaansa vetäytyessään välillä kirjoittamaan saaristomökilleen.

Hän ei ymmärrä kysymystä, ei ymmärrä miten se liittyy mihinkään.

Ohjaajantauti. Sekö siinä vilahti?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Imatran keskustassa vakava ampumistapaus – Yle: Kolme kuollutta

    2. 2

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    3. 3

      On aika uskoa siihen: Saara Aalto menee X Factorin finaaliin

    4. 4

      Iran aikoo teloittaa miljardöörin – korkein oikeus piti kuolemantuomion voimassa

    5. 5

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    6. 6

      Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

    7. 7

      Tutkijat vertaavat Sipilän johtamistapaa Trumpiin ja Berlusconiin – johtajuutta on kunnioitettava kyseenalaistamatta

    8. 8

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    9. 9

      Entä jos Linnaan kutsuttaisiin Suomen kansa? Kolmasosa joisi liikaa ja kuuden tausta olisi Somaliassa

    10. 10

      Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    2. 2

      Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

    3. 3

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    4. 4

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    5. 5

      Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

    6. 6

      Teillä kulkee kymmeniätuhansia kolariautoja – näin tunnistat kolarikorjatun auton

    7. 7

      Lapsiperheen arki kuihdutti seksielämän ja vei läheisyyden – pelkään parisuhteeni puolesta

    8. 8

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    9. 9

      Eläkekeskustelussa kytee sukupolvien sota – Katso HS:n laskurista, paljonko kukin ikäpolvi on säästänyt eläkettä ja paljonko sitä on luvassa

    10. 10

      Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläinen myönsi tehneensä virheen Sipilä-asiassa – Ruben Stiller: ”Ylessä on paljon pelkoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

    5. 5

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    6. 6

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    7. 7

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    8. 8

      Miten elämäsi sujuu muihin verrattuna? Lue sinulle räätälöity juttu perheestä, terveydestä, työstä ja onnesta

    9. 9

      Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

    10. 10

      Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin taidemuseon äänin 53–32

    11. Näytä lisää