Valikko
Kulttuuri

Näin soi Ultra Bran laulajan säveltämä konsertto Apocalyptican Pertulle – ”sähkön ja luomun karhea liitto”

Klassisen koulutuksen saaneet Olli Virtaperko ja Perttu Kivilaakso yhdistävät voimansa Turun musiikkijuhlilla ja kommentoivat Waltteri Torikka -keskustelua

Turku

Hurinan ja kohinan keskellä Apocalyptica-yhtyeestä tuttu sellisti Perttu Kivilaakso älähtää puolitosissaan:

”Sähkö ja musiikki eivät sovi yhteen. Varsinkaan sähkö ja sellomusiikki!”

Olemme klassisen musiikin pyhätössä Turun konserttitalossa. Täällä Helsingin kaupungin­orkesterin entinen äänenjohtaja ja nykyinen rocktähti palaa klassisen konserton solistiksi.

Säveltäjä on Ultra Bra -yh­tyeessä laulanut Olli Virtaperko, joka on Kivilaakson tavoin saanut pitkän klassisen koulutuksen.

Virtaperkon Romer’s Gap -konserton kantaesitys kuullaan tänään torstaina Turun filharmonisen orkesterin konsertissa, joka myös radioidaan.

Kyseessä on Turun musiikkijuhlien avauskonsertti.

Kaksikko ei hurinoista liikaa häiriinny. Mutta neljän tunnin orkesteriharjoitusten jälkeen he toki vääntävät efektien ja vahvistuksen säätöjä tuntikausia, jotta kaikki onnistuisi torstaina.

”Räätälöin konserton sellaiseksi, että Perttu voi rikastaa sello-osuuttaan Apocalypticasta tutuilla efektipedaaleillaan”, Virtaperko kertoo.

”Myös sinfoniaorkesteri vahvistetaan, jotta solisti ja orkesteri ovat soinninkin puolesta yhteisessä tilassa.”

Tältä kaksikolta voi kysyä myös kesän polttavasta musiikkikeskustelusta.

Sen aloitti Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti. Hänen mukaansa sekä viihde- että klassisessa musiikissa menestyvä baritoni Waltteri Torikka ei voi jatkaa nykymenoa loputtomasti.

”Nyt hän ajaa kaksilla rattailla. Hän joutuu tekemään valinnan jossain vaiheessa, sillä muuten kumpikaan homma ei ole sata­prosenttisesti sitä, mitä se voi olla”, Silvasti arvioi (HS 9.7.)

Tämä sai Apu-lehden blogistin Raakel Lignellin suuttumaan.

”Että vielä jaksetaan lokeroida ihmisiä moisella tavalla! – – ettei muka voisi kehittyä sekä oopperalaulajana ja samalla olla pidetty viihteellisemmän musiikin tulkitsija… katin kontit sanon minä!”

Silvasti ei toki väittänyt, ettei kahdessa genressä voi ”kehittyä” ja olla ”pidetty”. Hän väitti, ettei ­lahjakkuus voi yltää molemmissa lajeissa ”sataprosenttisesti” potentiaalinsa huipulle.

Ainakin Perttu Kivilaakso teki aikapulan vuoksi valinnan. Vaikka hän sai soolosellistin arvostetun tehtävän, hän irtisanoutui Helsingin kaupungin­orkesterista ja keskittyi Apocalypticaan.

”Mitä klassiselta puolelta voi viedä rockiin on kuin rahaa pankissa”, Kivilaakso näkee.

”Samoin rock on tuonut uutta näkemystä klassiseen soittooni. Kun nykyisin soitan Beethovenia, löydän asioita, joita en ole aikaisemmin ymmärtänyt.”

Kovaa harjoittelua se vaatii. Klassisen musiikin hienostunut tulkinta huipputasolla vaatii vibraton herkkää säätelyä ja miljoonaa muuta asiaa, joihin Kivilaakson pitää tarkasti keskittyä Apocalyptica-kiertueiden jälkeen.

”Minulla on kuitenkin vaativaa solistista soitettavaa Apocalypticassa, ja se auttaa. Jos koko ajan riffittelisin kvinttejä lapio-otteella Eican (yhtyekaveri Eicca Toppinen) tapaan, se laittaisi kädet lukkoon ihan eri tavalla.”

Yksi esimerkki Kivilaakson klassisemmasta otteesta Apocalypticassa löytyy seuraavalta videolta:

Virtaperko kasvoi klassiseen musiikkiin Kivilaakson tavoin. Isä oli harrastelijaurkuri ja -pianisti, joka rakensi itselleen cembalon Ollin synnyinvuonna 1973. Äiti tuuditti lapsen nukkumaan Nikolaus Harnoncourtin johtamilla Bach-levyillä.

”Soitin 8-vuotiaasta sellolla kaikkea barokista varhais­romantiikkaan. Valtavirran popista en pitänyt, paitsi Abbasta. Yritin kuunnella myös Twisted Sisteriä ja Gary Moorea.”

Tajunta räjähti Helsingin Kal­liossa lukiovuosina, kun tutut levykaupanpitäjät Levylaiturissa soittivat Frank Zappaa.

”Ymmärsin, että Gary Mooren musiikillinen maailma on ankea, pieni ja suljettu, joskin bluesimpaa Moorea en ollut kuullut. Zappan maailma oli rönsyilevä, voimakas ja laaja.”

Virtaperko perehtyi Zappan klassisiin esikuviin, joita ovat esimerkiksi Edgar Varèse, Iannis Xenakis ja Igor Stravinsky.

Se johti musiikkitieteen opintoihin Helsingin ja Edinburghin yliopistoissa sekä teoria-, sello- ja sävellysopintoihin Sibelius-Akate­miassa.

Hän kävi myös entisen luokkakaverinsa Kerkko Koskisen kotibileissä laulamassa stemmoja Koskisen paukuttaessa pianoa. Siitä syntyi Ultra Bra -yhtye vuonna 1995.

Samana vuonna Virtaperko perusti Zappaa barokkisoittimilla esittävän Ensemble Ambrosiuksen.

Virtaperkokin ajoi siis ”kaksilla rattailla”. Haittasiko se?

”Keikkoja oli jopa 50 vuodessa. Ulta Bra oli hajotessaan vuonna 2001 Suomen suosituin bändi. Taloudellisesti se ei todellakaan haitannut, vaikka kovia keikkapalkkioita olikin jakamassa 12 muusikkoa sekä tiimi äänimiehistä lähtien. Kustansin Ensemble Ambrosiuksen kaksi ensimmäistä levyä Ultra Bra -laulamisesta tulleilla tuloilla.”

Julkisuuden kirot eivät erityisesti haitanneet Virtaperkoa. Huomio keskittyi lauluntekijä Koskiseen sekä laulajista lähinnä Vuokko Hovattaan ja Terhi Kokkoseen, kuten esimerkiksi seuraavasta videosta huomaa.

Sävellysopettaja Tapio Nevanlinna sanoi Ultra Bran kuitenkin haittaavan Virtaperkon sävellysopintoja.

”Keskustelimme tästä usein. Väitin, että voin laulaa Ultra Bran yksinkertaisia stemmoja viikonloppuisin keikoilla ja tehdä silti sävellysharjoituksia”, Virtaperko muistelee.

Nyt hän ymmärtää opettajaansa paremmin.

”Sävellysopintojen edistyminen saattoi hidastua. Sävellystekniikan kehittäminen ja laajentaminen vaatii jatkuvaa omistautumista ilman hajottavia tekijöitä.”

Pitkällä aikavälillä sekä Ultra Bra että Zappa-sovitustyö on Virtaperkon mielestä kannattanut.

”Germaanisen perinnön pohjalta tehdystä nykymusiikista puuttuu usein kehollinen kokeminen. Ultra Bra auttoi pitämään mielessä, miten suurta kehollista mielihyvää jo yksinkertaisten neliäänisten harmonioiden laulaminen voi tuottaa.”

Virtaperko löytää fyysistä nautintoa tuottavia harmonioita ja yläsävelsarjoja myös vanhasta gambamusiikista.

”Tällä hetkellä kuuntelen eniten John Jenkinsin (1592–1678) 4–6-äänisiä fantasioita.”

Virtaperko ei ole aikaisemmin juuri säveltänyt sinfoniaorkestereille cross­overia. Esimerkiksi Radion sinfoniaorkesterin kantaesittämä Kuru (2009) oli taidokas nykymusiikkipartituuri Kaija Saariahon ja Magnus Lindbergin tapaan.

”Crossover on niin helvetin vaikeata! Suurin osa yrityksistä epäonnistuu surkeasti.”

Sinfoniaorkesterin parissa Virtaperko päästi sisäisen Zappansa irti vasta Ambrosian Delights -konsertossa (2013). Se onnistui, koska Virtaperko oli täysin sisäistänyt käyttämänsä elementit Zappasta nykymusiikkiin. (Voit kuunnella koko 28 minuutin teoksen tältä videolta:)

Mutta Apocalyptican levyihin Virtaperko ei nyt syventynyt.

”Keskityin Perttuun. Kuuntelin ja videoin treenikämpällä miten hän soittaa ja käyttää efektejä. Soitin itsekin satoja tunteja selloa efektien kanssa säveltäessäni. Teoksessa Pertun ilmaisukieli ja oma sävelmaailmani joutuvat välillä konfliktiin ja välillä ne myös tukevat toisiaan. Itseni kuuloinen kappale tämä on.”

Virtaperko pohtii ”modernin muusikkouden ristiriitaisia vaatimuksia”.

”On syvän erikoistumisen vaatimus ja monipuolisen muusikkouden vaatimus. Monipuolisuus vaatii valtavasti tietoa ja tyylillistä ymmärrystä eri genreistä. Klassinen viulisti ei helposti muutu jazzviulistiksi, vaikka pitäisi jazzista. Sekin on elämänpituinen tehtävä.”

Monipuolisuus on kuitenkin lisääntymässä, koska niin moni kasvaa klassiseen musiikkiin ja johonkin muuhun musiikkikulttuuriin lapsuudesta asti.

”Jos on koko elämänsä ajan omaksunut intohimoisesti erilaisia genrejä, voi ymmärtää ­useamman musiikkityylin sisäistä logiikkaa. Esimerkiksi Veli Kujala ja vastaavat harmonikansoittajat ovat yhtä sisällä rillumareissa, Kultainen harmonikka -ohjelmistossa ja nykymusiikissa.”

Romer’s Gap viittaa nimellään siihen, että fossiileja ei ole löytynyt odotetusti aikakaudelta noin 350 miljoonaa vuotta sitten. Konsertto jatkaa toisen tilaajansa Jyväskylä Sinfonian konserttiin jo 7. syyskuuta.

”Sitten 30. lokakuuta kuullaan Joonatan Rautiolle ja Tampere Raw -ensemblelle sävelletty konsertto baritonisaksofonille Tampere-talon pienessä salissa. Ja vuoden kuluttua on Radion sinfoniaorkesterin seuraavan tilausteoksen kantaesitys.”

Johtaako tie syvemmälle cross­overiin?

”Tuskin”, Virtaperko torjuu. ”Mutta Radion sinfoniaorkesterin teoksessa olen kaavaillut orkesterin omista riveistä löytyvän nelihenkisen gambasektion käyttämistä. Eri aikakausien sointimaailmojen yhdistäminen lienee omanlaistaan crossoveria.”

Turun filharmoninen orkesteri kapellimestarina Ville Matvejeff ja solistina sellisti Perttu Kivilaakso Turun konsertti­talossa torstaina klo 19. – Salonen, Virtaperko, Bernstein. Suora radiointi: Yle Radio 1.

Olli Virtaperko ja Perttu Kivilaakso

Olli Virtaperko:

 Syntyi Espoossa 1973.

 Opiskeli musiikkitiedettä Helsingin ja Edinburghin yliopistoissa sekä musiikin teoriaa, säveltämistä ja selloa Sibelius-Akatemiassa.

 Lauloi Ultra Bra -yhtyeessä 1995–2001.

 Perusti 1995 Ensemble Ambrosius -yhtyeen.

 Tampere Biennalen taiteellinen johtaja 2012–2014.

 Freelance-kolumnisti ja -radiotoimittaja. Suomen säveltäjien johtokunnassa.

 Orkesteriteoksia mm. Kuru, Ambrosian Delights ja uusi Romer’s Gap.

Perttu Kivilaakso:

 Syntyi 1978 Helsingissä.

 Kolmas sija Paulon kansainvälisessä sellokilpailussa 1996.

 Valmistui diplomisellistiksi Sibelius-Akatemiasta 2000.

 Helsingin kaupunginorkesterissa vakituisesti 1999–2005, myös virkaatekevänä soolosellistinä.

 Apocalyptica-yhtyeen jäsen 1995 ja uudelleen vuodesta 1999 lähtien.

 Säveltänyt Apocalypticalle, dokumenttielokuviin sekä Eicca Toppisen kanssa Indigo-oopperan Kansallisoopperalle.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Musiikki
  • Klassinen musiikki
  • Festivaalit
  • Apocalyptica
  • Vesa Sirén

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Lääkärit ovat kalliita osastonsihteereitä

    2. 2

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    3. 3

      Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

    4. 4

      Östersundomin metrolinja vedettiin jälleen kerran uusiksi – kalliiksi tullut unelma uudesta jätti­kaupunginosasta on ajautumassa vuosikymmeniksi pöytälaatikkoon

    5. 5

      Maa on litteä – Voiko se olla totta? Skepsis-yhdistyksen juhlakirja esittelee epäilijöille nykyajan huuhaata ja rajatietoa

    6. 6

      Valtio myi 128-vuotiaan arvorakennuksen Punavuoresta 14 miljoonalla – taloon aiotaan rakentaa taas asuntoja

    7. 7

      Saimme hädin tuskin pelastettua naisen Hietalahden satama-altaasta – tikkaista olisi ollut apua

    8. 8

      Suomea uhkaavat yhä rajummat verkkohyökkäykset – ”Olemme kokeneet vain pieniä laineita”

    9. 9

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    10. 10

      Syyte: Sarjakuristaja valmisteli alaikäisen tytön kuristamista Helsingissä – syyttäjä vaatii neljän vuoden enimmäistuomiota, syytetty pysyy vangittuna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

    2. 2

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    3. 3

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    4. 4

      Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

    5. 5

      Maailmanlaajuista verkkohyökkäystä ei ole saatu pysäytettyä – Asiantuntija: Moni tekijä viittaa venäläisrikollisiin

    6. 6

      Netflix peruu sarjojaan, ja se on hyvä uutinen

    7. 7

      Suomalainen unisex-symboli ei ollutkaan uusi: Merkin suunnittelija vastaa plagiointisyytöksiin

    8. 8

      Microsoft lakkautti viimein puhelinyksikkönsä – kaikki Nokiasta siirtyneet menettivät työpaikkansa Suomessa

    9. 9

      Syyte: Sarjakuristaja valmisteli alaikäisen tytön kuristamista Helsingissä – syyttäjä vaatii neljän vuoden enimmäistuomiota, syytetty pysyy vangittuna

    10. 10

      Käräjäoikeus määräsi Uberin maajohtajan Joel Järvisen omaisuutta takavarikkoon 250 000 euron edestä – Uber aikoo valittaa päätöksestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    7. 7

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    8. 8

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    9. 9

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    10. 10

      Yhä useampi suomalainen harrastaa suuseksiä, mutta harva ymmärtää suojautua taudeilta – ”Ihmiset hämmästelevät, että tarttuuko näinkin”

    11. Näytä lisää