Valikko
Kulttuuri

Kuuletko eron – tästä Esa-Pekka Saloselle maksetaan miljoonia

HS videoi Kevätuhrin harjoituksia ensiminuutilta lähtien – näin musiikki muuttui.

”Jotkut teistä muistavat miltä tuntui käydä 1970-luvulla hammaslääkärissä. Siltä tämän täytyy tuntua!” kapellimestari Esa-Pekka Salonen huutaa ja aukoo suuta kuin kauhuissaan.

Tällä viikolla HS seurasi videokameran kanssa Salosen ja Radion sinfoniaorkesterin Igor Stravinskyn Kevätuhrin harjoituksia.

Tarkoitus on selventää myös muille kuin asianharrastajille, mitä sinfoniaorkesterin harjoituksissa tapahtuu ja miltä muutokset kuulostavat.

Samalla voit testata videotestillä korviesi tarkkuuden: erotatko ensimmäisten harjoitusminuuttien kohdat niistä, joita oli ehditty jo harjoittaa? Videon alussa kuulet näytteet kahdelta eri harjoituspäivältä Maan tanssi -nimisen osan alusta.

Testi ei välttämättä ole lapsellisen helppo, sillä Radion sinfoniaorkesterin kaltainen laatuorkesteri osaa todella paljon heti harjoitusten alussa – vaikka kyseessä onkin kieroista tahtilajinvaihdoksista ja huikeista tehoistaan tunnettu Kevätuhri.

Suurin ero on kuuluu tietysti lopputuotteeseen eli konserttiin verrattuna. Perjantain Stravinsky-konsertin Kevätuhri-taltiointi on nähtävissä ja kuultavissa tästä linkistä ja HSTV-videon alussa harjoitettu Maan tanssi-osa alkaa kohdasta 15 minuuttia ja 30 sekuntia.

Radion sinfoniaorkesterin konsertti toistetaan lauantaina klo 15, mutta sekin esitys on loppuunmyyty.

Tiistai: ensimmäinen harjoituspäivä

Ennen harjoituksia jokainen muusikko on kerrannut omat stemmansa, ja kalenteriin on voinut mahtua myös oman soitinryhmän erillisiä harjoituksia.

Nyt soittaa varsinainen jättiorkesteri, ja kuukausipalkkaisten RSO-muusikkojen lisäksi mukana on myös muita soittajia keikkapalkalla. Aivan aluksi yhteissoitto on toki hieman epävireistä, ja pari lipsahdustakin kuullaan. Salonen ei käytä sekuntiakaan huomauttaakseen asioista, jotka muusikot tietävät korjata itsekin.

Ensimmäiset huomautukset Salonen tekee lennosta, musiikin katkeamatta. Ne koskevat esimerkiksi kohtia, jotka hän lyö toisin kuin osa orkesterista on päätellyt.

Balansointi on oleellinen osa harjoitusta. Trumpettien erään kohdan Kevätuhrin toisen osan alussa Salonen haluaa kuulla ainakin puolta hiljempaa, aivan etäältä. Trumpetistit vaihtavat sordiinoja ja lisäävät niiden ympärille kangasta.

Isorummun Salonen kuulee paljon odottamaansa vaimeammin, mikä on myös Musiikkitalon akustiikan ominaisuus. Monien kokeilujen jälkeen hän pyytää sijoittamaan ison instrumentin patarumpujen lähelle. Edellisinä iltoina esiintynyt Helsingin kaupunginorkesteri oli päätynyt aivan samaan isorummun sijoitteluun omassa konsertissaan.

Eräässä kohdassa Salonen pyytää viuluilta ”kylmempää” sointia. Konserttimestari Jari Valo soittaa hyisen fraasin esimerkiksi muille viulisteille. ”Hyvä, viluttaa”, Salonen hyväksyy.

Pian toinen fraasi pitääkin soittaa ”pitkään ja riettaasti”. Näin Kevätuhrista alkaa muotoutua juuri niin monipuolinen sointielämys kuin pitääkin.

Kevätuhrin vaikein osuus on sen päättävä Uhritanssi. Salonen omistaa sille ensimmäisestä 90 harjoitusminuutista lähes puolet. Nyt rassataan täsmällisyyttä, balanssia ja karaktereja urakalla.

Muusikot myhäilevät tyytyväisinä.

”Hän tarttui nopeasti oleellisiin ongelmiin. Kun tuli Uhritanssin kaltaisia kaikille vaikeita kohtia, ne käytiin sovinnolla hitaasti ja rauhallisesti muutaman kerran läpi. Sen jälkeen ne alkoivat toimia”, konserttimestari Jari Valo kiittää.

Soolokäyrätorvensoittaja Jukka Harju toteaa, että hänen soitinryhmänsä tuntee ylpeyttä siitä, kun käyrätorvensoittajana aloittanut Salonen on päässyt noin pitkälle. Kun kapellimestari tuntee instrumentin läpikotaisin, se tuo soittajille myös turvallisuutta.

Esimerkiksi tällaisten asioiden vuoksi Salonen on ansainnut urallaan miljoonia euroja. Radion sinfoniaorkesterilta hän kuittasi viikon harjoituksista ja perjantain konsertista noin 15 000 euroa. Suomessa konsertin uusimisesta seuraavana päivänä saa yleensä vielä puolet lisää, ja Salosen kaltaisen supertähden tapauksessa ehkä enemmänkin.

Monissa ulkomaisissa kaupungeissa hänen viikkotienestinsä viikon harjoituksista ja 2–4 konsertti-illasta samalla ohjemistolla on vielä huomattavasti korkeampi.

Keskiviikko: toinen harjoituspäivä

Nyt ollaan siirrytty ”kirvesmiehen työstä hiontaan”, konserttimestari Valo kuvailee ensimmäisen ja toisen harjoituspäivän eroja.

”Voivatko fagotit nostaa nyanssin pianosta (hiljaisesti) neljään äffään (arkikielelle kääntäen: järjettömän voimakkaasti)”, Salonen korjaa erästä kohtaa.

”Opettajallani oli tapana sanoa, että prutkuttakaa niin saatanasti”, hän lohkoo professori Jorma Panulaan viitaten.

Muusikot tekevät työtä käskettyä, ja nyt fagotit kuuluvat käyrätorvien alta.

Trumpettien sordinointi miellyttää nyt Salosta. Ne kuuluvat tarpeeksi etäisinä silloin kun pitää ja iskevät tietysti huippukohdissa koko voimallaan.

Ollaan harjoitusperiodin puolivälissä. Paradoksaalisesti osa edellisen päivän harjoittamattomista kohdista kuulosti ”ehjemmiltä” aivan samoin kuin vanha maalaus voi näyttää loogisemmalta vuosisatojen himmentämänä kuin restaurointivaiheessa, jossa vasta osa siitä on puhdistettu.

Mutta työ jatkuu ja musiikki muuttuu pelottavammaksi. Salonen elämöi välillä kuin King Kong ja karjuu rytmejä ulos: PA-PA-PA-PA!

”Tappipuolelle asti, niin paljon kuin lähtee! Kappaleen ongelma on se, että se osataan soittaa ja ihmiset ovat kuulleet sen monta kertaa. Se menee, ja siinä ei ole mitään jännää. Meidän tulee restauroida sokki. Se silkka pelko pitää kuulua.”

Tämä on tärkeää, sillä baletiksi sävelletyn Kevätuhrin juoni on kammottava: muinaisen heimon nuoren neidon pitää tanssia itsensä kuoliaaksi, jotta kevät pyhittyy ja heimo pelastuu.

Pelko asuu Salosen harjoittaessa varsinkin teoksen hiljaisissa kohdissa. Ja repeää kauhuksi väkivaltaisissa orkesteripurkauksissa.

”Nyt alkaa tulla niin rumaa kuin pitää”, Salonen huudahtaa tyytyväisenä.

Tauolla Salonen selittää nykyistä johtamisfilosofiaansa. Ennen hän uskoi Stravinskya, joka väitti, ettei musiikki voi ilmaista mitään muuta kuin musiikkia. Nyt hän löytää musiikista yhä enemmän tunteita ja Stravinskyn pohjimmaisen venäläisyyden.

Nuorena Salonen muistelee puhuneensa muusikoille vain yksiselitteisiä ohjeita, kuten nopeammin, hitaammin, lyhyemmin, pidemmin. Nykyisin hän ryydittää ohjeitaan myös värikkäillä vertauskuvilla, jotka samalla usein keventävät harjoitustunnelmaa.

”Kun musiikki saavuttaa korvani, se muuttuu aika usein metaforiksi. Voin antaa muusikoille metaforan vaikka 1970-luvun verenhimoisesta hammaslääkäristä jolla ei ollut novokaiinia eikä turbiiniporaa, vaan sellainen jurskutin. Kyllä se muusikossa tietynlaisen mielikuvan herättää!”

Perjantai: kenraaliharjoitus

Torstai oli yhteisharjoitusten poikkeuksellinen välipäivä, koska Salonen johti Richard Straussin Elektraa Kansallisoopperassa. Jokainen muusikko on tietysti voinut jatkaa harjoittelua ilman Salostakin.

Kenraaliharjoitus on konserttipäivänä perjantaina, eikä muusikoita sovi tässä vaiheessa uuvuttaa tai tehdä epävarmoiksi. Salonen johtaa teoksen läpi hyvin vähäisin huomautuksin ja säteilee Uhritanssin jälkeen täyttä luottamusta orkesteriin. Harjoitukset loppuvat yli tunnin etuajassa.

Entä ne yllätykset, joita konserteissa aina tapahtuu? Salosen mukaan parasta johtamista voi silloin olla se, että ei johda lainkaan.

”Jos ajaa autolla jäällä ja alkaa menettää auton hallintaa, ei pidä hirveästi veivata rattia ja polkea jarrua. Kun irrotat otteen ratista ja painat kytkimen alas, auto oikaisee itsensä”, hän vertaa.

”Ammattiorkesterilla on sisäinen koheesio ja taipumus soittaa hyvin yhteen. Aika usein tilanne oikenee sillä, että pyyhit itsesi hetkeksi kuvasta. Ja annat heidän käyttää omia vaistojaan!”

Radion sinfoniaorkesteri lauantaina klo 15 Musiikkitalossa, mutta esitys on loppuunmyyty. Koko Stravinsky-konsertin taltioinnit löytyvät esimerkiksi Radion sinfoniaorkesterin kotisivuilta tästä linkistä. Konsertin arvostelu julkaistaan sunnuntain kulttuurisivuilla.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

    2. 2

      Ennen musiikkiluokille jonotettiin, nyt niitä ajetaan alas: ”Musiikista tulee tätä menoa vain eliitin harrastus”

    3. 3

      Olen 48-vuotiaana erinomaisessa kunnossa – silti työnhakuni tyssäsi ”iän asettamiin rajoituksiin”

    4. 4

      Vanhemmat ovat menneet digiloikasta sekaisin, ja siksi monien lasten sanavarasto laahaa pahasti jäljessä

    5. 5

      Moni treenaaja lepää liian vähän, sanoo urheilufysiologi – ”Lepo ei ole sama asia kuin se, että ei harjoitella”

    6. 6

      Olivia Oras alkoi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana VIP-elämää – Mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    7. 7

      Tällaista on käydä Cheekin luona kylässä

    8. 8

      Juristi menetti työttömyys­korvauksensa, vaikka ei ollut tienannut senttiäkään – työttömyysturvassa on sudenkuoppia, jos pyrkii työllistymään itse

    9. 9

      Trumpia ahdistelusta syyttävä nainen aikoo haastaa tulevan presidentin oikeuteen kunnian­loukkauksesta

    10. 10

      Obama määräsi Wikileaks-vuotaja Chelsea Manningin vapautettavaksi – nyt kysytään jo, mitä tekee Julian Assange

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olivia Oras alkoi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana VIP-elämää – Mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    2. 2

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    3. 3

      Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

    4. 4

      Tammikuun palkkakuitissa odottaa yllätys – tarkista, paljonko maksusi ovat nousseet kilpailukykypäätösten takia

    5. 5

      ”En syö juuri mitään, enkä silti laihdu” – Asiantuntijat kertovat, kuinka paljon aineenvaihdunnan hidastuminen oikeasti vaikuttaa laihtumiseen

    6. 6

      Juristi menetti työttömyys­korvauksensa, vaikka ei ollut tienannut senttiäkään – työttömyysturvassa on sudenkuoppia, jos pyrkii työllistymään itse

    7. 7

      Sarjahukuttamisista tuomittu on yhä kateissa, poliisi julkaisi kasvokuvan – ”mahdolliset vihjeet hätäkeskukseen”

    8. 8

      Influenssa vai tavallinen flunssa? Lääkäri kertoo, miksi influenssaa kannattaa seurata tarkasti

    9. 9

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    10. 10

      Vanhemmat ovat menneet digiloikasta sekaisin, ja siksi monien lasten sanavarasto laahaa pahasti jäljessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ulkomailla asuneet suomalaiset kertovat rajusta paluusokista: ”Tuntui siltä, että ainoa vaihtoehto on lähteä taas pois”

    2. 2

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    3. 3

      Uudet seksitavat lisäävät rajusti nielusyöpien määrää – tutkija ehdottaa HPV-rokotusohjelman laajentamista poikiin

    4. 4

      Olivia Oras alkoi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana VIP-elämää – Mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    5. 5

      Fysioterapeutti: Moni nainen kärsii tietämättään vatsalihasten erkaumasta – näin treenaat keskivartalosi kuntoon

    6. 6

      Joukko Munkkiniemen yhteiskoulun lukion oppilaita karkasi bileristeilylle Ruotsiin – Rehtori: ”Viitteitä suuresta salajuonesta”

    7. 7

      Lohikäärmeet pilaavat seksielämäni

    8. 8

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    9. 9

      Kukaan ei tunne 25-vuotiasta Axel Thesleffiä, mutta hänen biisinsä oli viime vuoden suurin Suomi-hitti, jota on kuunneltu yli 130 miljoonaa kertaa – Miten se on mahdollista?

    10. 10

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    11. Näytä lisää