Valikko
Kulttuuri

Kuuletko eron – tästä Esa-Pekka Saloselle maksetaan miljoonia

HS videoi Kevätuhrin harjoituksia ensiminuutilta lähtien – näin musiikki muuttui.

”Jotkut teistä muistavat miltä tuntui käydä 1970-luvulla hammaslääkärissä. Siltä tämän täytyy tuntua!” kapellimestari Esa-Pekka Salonen huutaa ja aukoo suuta kuin kauhuissaan.

Tällä viikolla HS seurasi videokameran kanssa Salosen ja Radion sinfoniaorkesterin Igor Stravinskyn Kevätuhrin harjoituksia.

Tarkoitus on selventää myös muille kuin asianharrastajille, mitä sinfoniaorkesterin harjoituksissa tapahtuu ja miltä muutokset kuulostavat.

Samalla voit testata videotestillä korviesi tarkkuuden: erotatko ensimmäisten harjoitusminuuttien kohdat niistä, joita oli ehditty jo harjoittaa? Videon alussa kuulet näytteet kahdelta eri harjoituspäivältä Maan tanssi -nimisen osan alusta.

Testi ei välttämättä ole lapsellisen helppo, sillä Radion sinfoniaorkesterin kaltainen laatuorkesteri osaa todella paljon heti harjoitusten alussa – vaikka kyseessä onkin kieroista tahtilajinvaihdoksista ja huikeista tehoistaan tunnettu Kevätuhri.

Suurin ero on kuuluu tietysti lopputuotteeseen eli konserttiin verrattuna. Perjantain Stravinsky-konsertin Kevätuhri-taltiointi on nähtävissä ja kuultavissa tästä linkistä ja HSTV-videon alussa harjoitettu Maan tanssi-osa alkaa kohdasta 15 minuuttia ja 30 sekuntia.

Radion sinfoniaorkesterin konsertti toistetaan lauantaina klo 15, mutta sekin esitys on loppuunmyyty.

Tiistai: ensimmäinen harjoituspäivä

Ennen harjoituksia jokainen muusikko on kerrannut omat stemmansa, ja kalenteriin on voinut mahtua myös oman soitinryhmän erillisiä harjoituksia.

Nyt soittaa varsinainen jättiorkesteri, ja kuukausipalkkaisten RSO-muusikkojen lisäksi mukana on myös muita soittajia keikkapalkalla. Aivan aluksi yhteissoitto on toki hieman epävireistä, ja pari lipsahdustakin kuullaan. Salonen ei käytä sekuntiakaan huomauttaakseen asioista, jotka muusikot tietävät korjata itsekin.

Ensimmäiset huomautukset Salonen tekee lennosta, musiikin katkeamatta. Ne koskevat esimerkiksi kohtia, jotka hän lyö toisin kuin osa orkesterista on päätellyt.

Balansointi on oleellinen osa harjoitusta. Trumpettien erään kohdan Kevätuhrin toisen osan alussa Salonen haluaa kuulla ainakin puolta hiljempaa, aivan etäältä. Trumpetistit vaihtavat sordiinoja ja lisäävät niiden ympärille kangasta.

Isorummun Salonen kuulee paljon odottamaansa vaimeammin, mikä on myös Musiikkitalon akustiikan ominaisuus. Monien kokeilujen jälkeen hän pyytää sijoittamaan ison instrumentin patarumpujen lähelle. Edellisinä iltoina esiintynyt Helsingin kaupunginorkesteri oli päätynyt aivan samaan isorummun sijoitteluun omassa konsertissaan.

Eräässä kohdassa Salonen pyytää viuluilta ”kylmempää” sointia. Konserttimestari Jari Valo soittaa hyisen fraasin esimerkiksi muille viulisteille. ”Hyvä, viluttaa”, Salonen hyväksyy.

Pian toinen fraasi pitääkin soittaa ”pitkään ja riettaasti”. Näin Kevätuhrista alkaa muotoutua juuri niin monipuolinen sointielämys kuin pitääkin.

Kevätuhrin vaikein osuus on sen päättävä Uhritanssi. Salonen omistaa sille ensimmäisestä 90 harjoitusminuutista lähes puolet. Nyt rassataan täsmällisyyttä, balanssia ja karaktereja urakalla.

Muusikot myhäilevät tyytyväisinä.

”Hän tarttui nopeasti oleellisiin ongelmiin. Kun tuli Uhritanssin kaltaisia kaikille vaikeita kohtia, ne käytiin sovinnolla hitaasti ja rauhallisesti muutaman kerran läpi. Sen jälkeen ne alkoivat toimia”, konserttimestari Jari Valo kiittää.

Soolokäyrätorvensoittaja Jukka Harju toteaa, että hänen soitinryhmänsä tuntee ylpeyttä siitä, kun käyrätorvensoittajana aloittanut Salonen on päässyt noin pitkälle. Kun kapellimestari tuntee instrumentin läpikotaisin, se tuo soittajille myös turvallisuutta.

Esimerkiksi tällaisten asioiden vuoksi Salonen on ansainnut urallaan miljoonia euroja. Radion sinfoniaorkesterilta hän kuittasi viikon harjoituksista ja perjantain konsertista noin 15 000 euroa. Suomessa konsertin uusimisesta seuraavana päivänä saa yleensä vielä puolet lisää, ja Salosen kaltaisen supertähden tapauksessa ehkä enemmänkin.

Monissa ulkomaisissa kaupungeissa hänen viikkotienestinsä viikon harjoituksista ja 2–4 konsertti-illasta samalla ohjemistolla on vielä huomattavasti korkeampi.

Keskiviikko: toinen harjoituspäivä

Nyt ollaan siirrytty ”kirvesmiehen työstä hiontaan”, konserttimestari Valo kuvailee ensimmäisen ja toisen harjoituspäivän eroja.

”Voivatko fagotit nostaa nyanssin pianosta (hiljaisesti) neljään äffään (arkikielelle kääntäen: järjettömän voimakkaasti)”, Salonen korjaa erästä kohtaa.

”Opettajallani oli tapana sanoa, että prutkuttakaa niin saatanasti”, hän lohkoo professori Jorma Panulaan viitaten.

Muusikot tekevät työtä käskettyä, ja nyt fagotit kuuluvat käyrätorvien alta.

Trumpettien sordinointi miellyttää nyt Salosta. Ne kuuluvat tarpeeksi etäisinä silloin kun pitää ja iskevät tietysti huippukohdissa koko voimallaan.

Ollaan harjoitusperiodin puolivälissä. Paradoksaalisesti osa edellisen päivän harjoittamattomista kohdista kuulosti ”ehjemmiltä” aivan samoin kuin vanha maalaus voi näyttää loogisemmalta vuosisatojen himmentämänä kuin restaurointivaiheessa, jossa vasta osa siitä on puhdistettu.

Mutta työ jatkuu ja musiikki muuttuu pelottavammaksi. Salonen elämöi välillä kuin King Kong ja karjuu rytmejä ulos: PA-PA-PA-PA!

”Tappipuolelle asti, niin paljon kuin lähtee! Kappaleen ongelma on se, että se osataan soittaa ja ihmiset ovat kuulleet sen monta kertaa. Se menee, ja siinä ei ole mitään jännää. Meidän tulee restauroida sokki. Se silkka pelko pitää kuulua.”

Tämä on tärkeää, sillä baletiksi sävelletyn Kevätuhrin juoni on kammottava: muinaisen heimon nuoren neidon pitää tanssia itsensä kuoliaaksi, jotta kevät pyhittyy ja heimo pelastuu.

Pelko asuu Salosen harjoittaessa varsinkin teoksen hiljaisissa kohdissa. Ja repeää kauhuksi väkivaltaisissa orkesteripurkauksissa.

”Nyt alkaa tulla niin rumaa kuin pitää”, Salonen huudahtaa tyytyväisenä.

Tauolla Salonen selittää nykyistä johtamisfilosofiaansa. Ennen hän uskoi Stravinskya, joka väitti, ettei musiikki voi ilmaista mitään muuta kuin musiikkia. Nyt hän löytää musiikista yhä enemmän tunteita ja Stravinskyn pohjimmaisen venäläisyyden.

Nuorena Salonen muistelee puhuneensa muusikoille vain yksiselitteisiä ohjeita, kuten nopeammin, hitaammin, lyhyemmin, pidemmin. Nykyisin hän ryydittää ohjeitaan myös värikkäillä vertauskuvilla, jotka samalla usein keventävät harjoitustunnelmaa.

”Kun musiikki saavuttaa korvani, se muuttuu aika usein metaforiksi. Voin antaa muusikoille metaforan vaikka 1970-luvun verenhimoisesta hammaslääkäristä jolla ei ollut novokaiinia eikä turbiiniporaa, vaan sellainen jurskutin. Kyllä se muusikossa tietynlaisen mielikuvan herättää!”

Perjantai: kenraaliharjoitus

Torstai oli yhteisharjoitusten poikkeuksellinen välipäivä, koska Salonen johti Richard Straussin Elektraa Kansallisoopperassa. Jokainen muusikko on tietysti voinut jatkaa harjoittelua ilman Salostakin.

Kenraaliharjoitus on konserttipäivänä perjantaina, eikä muusikoita sovi tässä vaiheessa uuvuttaa tai tehdä epävarmoiksi. Salonen johtaa teoksen läpi hyvin vähäisin huomautuksin ja säteilee Uhritanssin jälkeen täyttä luottamusta orkesteriin. Harjoitukset loppuvat yli tunnin etuajassa.

Entä ne yllätykset, joita konserteissa aina tapahtuu? Salosen mukaan parasta johtamista voi silloin olla se, että ei johda lainkaan.

”Jos ajaa autolla jäällä ja alkaa menettää auton hallintaa, ei pidä hirveästi veivata rattia ja polkea jarrua. Kun irrotat otteen ratista ja painat kytkimen alas, auto oikaisee itsensä”, hän vertaa.

”Ammattiorkesterilla on sisäinen koheesio ja taipumus soittaa hyvin yhteen. Aika usein tilanne oikenee sillä, että pyyhit itsesi hetkeksi kuvasta. Ja annat heidän käyttää omia vaistojaan!”

Radion sinfoniaorkesteri lauantaina klo 15 Musiikkitalossa, mutta esitys on loppuunmyyty. Koko Stravinsky-konsertin taltioinnit löytyvät esimerkiksi Radion sinfoniaorkesterin kotisivuilta tästä linkistä. Konsertin arvostelu julkaistaan sunnuntain kulttuurisivuilla.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    2. 2

      Vanhuksia ilman ruokaa Helsingissä jättänyt yritys lähetti epäselviä laskuja – yli sata laskua ilman kauppakuitteja

    3. 3

      Ilmavoimat on perustanut kaikessa hiljaisuudessa Raven-joukot – ”korpit” suojelevat vip-matkustajia mahdollisesti vaarallisilla paikoilla

    4. 4

      HS Alman loppuunmyydyllä keikalla Lontoossa – ”Ilman BBC:tä olisin jossain Suomessa pelailemassa siskoni kanssa”

    5. 5

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    6. 6

      Näin lähtee Jopo hävyttömän varkaan mukaan helsinkiläisnaisen kotipihasta – ”Toivottavasti tämä toimii muille opetuksena”

    7. 7

      Herätkää poliittiset päättäjät – Suomi on sairastunut, ja taudin nimi on avoin rasismi

    8. 8

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    9. 9

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    10. 10

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    2. 2

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    3. 3

      Vantaan Koivuhaassa on Jehovan todistajien päämaja, jossa valikoitu joukko odottaa pääsyä paratiisiin – lapset on kielletty ja raamatuntulkinta ainoaa oikeaa

    4. 4

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    5. 5

      Turvapaikanhakijat eivät työllisty – etenkin Irakista ja Somaliasta tulevien työllisyys on hyvin heikko

    6. 6

      Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

    7. 7

      Happohyökkääjä vaanii nuoria naisia Berliinissä – uhreja ainakin kuusi

    8. 8

      Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

    9. 9

      Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

    10. 10

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

    4. 4

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

    8. 8

      Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

    9. 9

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    10. 10

      Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

    11. Näytä lisää