Valikko
Kulttuuri    |   maailman kirjat

Elämme jo kulttuurin ei-kenenkään-maassa

Palstalla kerrotaan mitä maailmalla luetaan

Tilaajille

J ohn Seabrook on newyorkilainen skribentti ja kulttuurikriitikko, jonka vuonna 2000 ilmestynyt esseekokoelma Nobrow: The Culture of Marketing, the Marketing of Culture puhuttaa yhä kulttuuripiirejä. Seabrookin ajatus on herättänyt runsaasti keskustelua Suomessakin viime vuosina: onko korkeakulttuuri kuollut? Ja jos on, mitä on tullut tilalle?

Esseiden punainen lanka ja kiistelty teesi on se, että klassisten kulttuuristen hierarkioiden, highbrow'n (yläluokkainen eliittimaku) ja lowbrow'n (alaluokan viihteellinen ja yksinkertainen maku) tilalle on uudella vuosituhannella singahtanut nobrow, kokonaan vanhoista arvojärjestelmistä piittaamaton tapa kuluttaa kulttuuria.

Nobrow-ajallamme se, mitä olemme tottuneet ymmärtämään kulttuurilla, korvautuu Seabrookin mukaan "korkeaa" ja "matalaa" iloisesti sekoittavalla, kaikenkattavalla kaupallisella populaarikultturilla.

Nobrow on itse asiassa kertomus The New Yorker -lehdessä työskennelleen Seabrookin omasta karusta heräämisestä kulttuuriseen todellisuuteen.

Arvostettu älykköjulkaisu kääntyi 1990-luvulla mediashow'ksi, jossa kuului kirjoittaa markkinoista ja markkinoida kulttuuria.

Seabrookin usko koulusivistykseen ja hyvin istuvaan pukuun romahti, kun konsultit vyöryivät toimistoon muodikkaissa lenkkitossuissaan ja neonkeltaisissa huppareissaan. Harvardin päästötodistuksella ei enää tehnyt mitään, sillä tärkeintä oli olla "hyvä tyyppi".

Aikaisemmin henkilön luokkatausta heijastui Seabrookin mukaan hänen kulttuuriseen makuunsa.

Eliitit teettivät pukunsa ompelijoilla ja kävivät oopperassa ja teatterissa. Nyt hyvästä yhteiskunnallisesta asemasta voi kertoa pikemminkin revitty Guccin t-paita, jota ei toisaalta erota sen H&M-kopiosta.

Nykyinen huippumuoti kopioikin tyylejä kadulta eikä toisinpäin: esimerkiksi Tommy Hilfigerin suosio perustuu Seabrookin mukaan siihen, että valkoiset nuoret saatiin ostamaan itselleen mustan gangsta-nuorison tyyli.

Sosiologi Thorstein Veblenin lähes sata vuotta vanhan väitteen mukaan rikkaat perustelivat mieltymystään käsityöhön epätäydellisyydellä, joka erottaa uniikkituotteet rahvaanomaisesta massatuotannosta.

Kun matkimisen peli on nyt kiihtynyt, rikkaat ostavat mielihyvin repaleisia design-vaatteita, joita keskiluokka ei Seabrookin mukaan harkitsisikaan pukevansa ylleen.

Nobrow-maailmassa kuka tahansa voi hankkia itselleen "hyvän maun" ostamalla kaiken, mitä sisustusfirman katalogin kannessa tai musiikkivideossa näkee.

Taide ei ole ainoastaan kaupallistunutta, kuten klisee kuuluu, vaan entisten "korkean" ja "matalan" kulttuurin raja on Seabrookin mukaan vesitetty kokonaan.

Muun kaupunkiviihteen kanssa avoimestikin kilpailevissa modernin taiteen museoissa törmää useammin epämääräisiin videoinstallaatioihin kuin maalauksiin, ja Titanic-soundtrack löytyy klassisen musiikin hyllystä.

Nowbrow-ajalla erottautumisen kilpailu käydään Seabrookin mukaan identiteetillä, joka on kokonaan hankittavissa rahalla - ei enää luokkastatuksella.

Samalla on siirrytty kapitalismista kuluttajuuteen: jos kapitalismi perustui tuotannon ja tarpeen suhteeseen, kuluttajuus (jonka ajalla Seabrookin mukaan elämme) perustuu valinnanvapauteen, joka voi olla jopa ahdistava.

Suurissa globaaleissa keskuksissa tarjolla on kaikkea aina syötävistä kukkasista design-kännykkäpusseihin ja värikkäisiin maidonvaahdottimiin. Maku- ja kulutustottumukset yhdistävät ja yksilöivät: olet sitä mitä ostat.

Seabrookin mukaan olemme tulleet pisteeseen, jossa kulttuurin ja markkinoiden välillä ei ole enää mitään eroa: kulttuurista tulee ostettava hyödyke muiden joukossa, eikä eliittikään enää vastusta ajatusta vaan erottautuu mieluummin merkkituotteilla kuin käymällä kalliita yksityiskouluja.

Kuitenkin Seabrook uskoo optimistisesti, että nobrow-kulttuurin läpimurto voimistaa marginaalikulttuureita ja voi tehdä kulttuurista demokraattisemman.

Jos ennen olikin tärkeää pysyä lestissään, nyt on etu sekoittaa tyylejä ja rakentaa yksilöllinen maku: pidän samaan aikaan oopperasta ja rapista, ranskalaisista uuden aallon elokuvista ja spaghettiwesterneistä, ja se ainoastaan nostaa statustani nobrow-kulttuurissa.

Riie Heikkilä

Kirjoittaja valmistelee väitöskirjaa kulttuurisesta pääomasta.

John Seabrook: Nobrow: The Culture of Marketing, the Marketing of Culture. Alfred A. Knopf. 215 s.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    2. 2

      Mies löytyi tapettuna kotoaan Helsingissä – Poliisi epäilee erityisen raakaa murhaa

    3. 3

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    4. 4

      Tällaisen merkin voit pian nähdä vessoissa ja pukuhuoneissa – Nyt puhuu suomalaisen unisex-logon suunnittelija: ”Halusin turvallisia tiloja kaikille”

    5. 5

      Viinaralli kallistuu, Viro nostaa oluen verotusta tällä viikolla peräti 70 prosenttia – sataman alkoholimarket hamstrasi varastot täyteen

    6. 6

      Poliisi keskeytti uuden Suomi ensin -mielenosoituksen Rautatientorilla – neljä ihmistä otettiin kiinni

    7. 7

      Euroopan maihin kohdistunut laaja kyberhyökkäysten sarja – Häiriötilanteet vakavia ainakin Ukrainassa, Venäjällä ja eri puolilla Länsi-Eurooppaa

    8. 8

      Venäläismiehen yhdeksänmetrinen matkailuvene upposi Kotkassa laituriin, sitten omistaja katosi

    9. 9

      Suomi ja Ruskeat tytöt mainittu! Isolla jenkkisivustolla julkaistiin pitkä juttu siitä, millaista on olla ei-valkoinen nainen Suomessa

    10. 10

      CNN veti pois Venäjä-jutun, kolme toimittajaa erosi – Trump: Vau!

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    2. 2

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    3. 3

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    4. 4

      Helsingin alueiden eriytyminen näkyy nuorten arjessa – ”Alepan kulmalta saa helpommin kannabista kuin kaljaa”

    5. 5

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    6. 6

      Liian lapsikeskeisessä liitossa kaikki häviävät – Lapsi voi olla tekosyy vältellä omia ongelmia

    7. 7

      Helsingin pormestari Jan Vapaavuori palkkasi avukseen stand up -koomikon – Kaikki pormestarien erityisavustajat ansaitsevat yli 5 000 euroa kuussa

    8. 8

      Rautatientorille on ilmoitettu jo uusia mielenosoituksia – Poliisi Suomi ensin -aktivisteille: ”Tällä porukalla ei enää Helsingissä osoiteta mieltä”

    9. 9

      Ruotsalaismeteorologin suomenkielisestä ennusteesta tuli somehitti – Pererikin upeasti lausumaa juhannussäätä katsottiin satojatuhansia kertoja

    10. 10

      Venäjä uhkaa kieltää viestipalvelun käytön, uutissivuston mukaan Telegram on siirtänyt työntekijänsä Suomeen – HS etsi heitä venäläisomisteisesta lomakeskuksesta Savitaipaleella

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    7. 7

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    8. 8

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    9. 9

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    10. 10

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    11. Näytä lisää