Kulttuuri

Näyttelijä Noora Dadu teki näytelmän Palestiinasta ja muuttui Suomen viralliseksi arabiksi

Kuusankosken mustikkametsissä lapsuutensa viettänyt näyttelijä Noora Dadu leimattiin erilaiseksi vasta, kun hän teki omakohtaisen näytelmän Palestiinasta.

Tässä haastattelussa on ongelma. Sen laatuinen, että tätä juttua ei oikeastaan pitäisi olla olemassakaan.

Näyttelijä Noora Dadu, jonka näytelmä Fail – virheellinen esitys sai kolme viikkoa sitten ensi-iltansa Kiasma-teatterissa, on ainakin sitä mieltä.

”Mietin että pitäisikö mun tämän esityksen kohdalla vain kieltäytyä kaikista haastatteluista.”

Se voi kuulostaa ylimieliseltä tai erikoisuudentavoittelulta, mutta Dadu ei sano sitä siihen sävyyn ollenkaan.

Hänen mielestään on vain ”mieletön paradoksi” istua haastateltavana, kun samalla ”en kuitenkaan itse usko tähän henkilöön, jota tässä haastatellaan”.

Dadu ei tarkoita, että hän ei uskoisi itseensä – eikä hän tarkoita valehtelevansa. Hän on vain miettinyt asioiden henkilöitymistä ja tullut tähän tulokseen:

”Jos eläisin omassa ideaalimaailmassani, en varmaan olisi henkilönä millään tavalla näkyvissä, tekisin vain teoksia.”

Dadun kahdessa viimeisimmässä teoksessa hänen henkilöönsä ei kuitenkaan voi olla törmäämättä.


Dadu on sekä käsi­kirjoittanut että ohjannut paraikaa Kiasma-teatterissa esitettävän Fail – virheellinen esitys -näytelmän ja kirjoitti ja ohjasi myös viime vuonna ensi-iltaan tulleen Minun Palestiinani. Molemmissa Dadu on lähestulkoon yksin näyttämöllä ja kumpikin esitys on syvästi henkilökohtainen.

Fail on jatkoa Palestiinalle, jossa Dadu ei yrittänyt vähempää kuin ratkaista Lähi-idän kriisin. Se oli paitsi henkilökohtaista myös poliittista teatteria. Uuden esityksen voisi määritellä ainakin terapeuttiseksi, Dadu ehdottaa.

”Kaikki taide lähtee taiteilijasta, ja kaipasin jotain hassua ja hoitavaa myös itselleni. Mulla on olo, että me ollaan kollektiivisesti jumissa, ähkyssä, huonovointisia.”

 

”Me ollaan kollektiivisesti jumissa, ähkyssä, huonovointisia.”

Terapeuttisen lohdulliselta Fail monin paikoin tuntuukin. Terapian lisäksi siitä on moneksi.

Näyttämöllä on Palestiina-esityksen muurinpaloista koottu mökki, jonne Dadulle – pleksi-ikkunan taakse – soitellaan tarjouksia arabirooleista. Puhelujen lisäksi on myös elämänvalintojen pohdintaa huippuluokan sketsiviihteen tapaan, kymmenen käskyä -testi, josta nykyihminen voi luottaa saavansa täydet pisteet, häpeä-ääniä tieteellisesti luokitteleva osuus sekä näyttämöllä ”ulkomaailmasta” piipahtava ihminen, joka ensi-illassa oli sulkapallotreeneihinsä matkalla ollut Dadun puoliso, kuvataiteilija Teemu Mäki.

Nykyteatteria, taatusti. Paitsi että Dadu ei sanoisi niin. Pois etuliitteet: teatteri riittää hänelle.

”Uudet sanat ovat minulle vähän ongelmallisia: ensin teatteri, sen rinnalle nykyteatteri, sitten joku ja sitten joku. Se tukee marginalisoitumista, koska uusiin sanoihin on vaikeampi tarttua. Ajattelen, että Fail on teatteria. Ja teatteri muuttuu koko ajan, se voi olla tosi montaa, uutta ja vanhaa samaan aikaan.”

Nykyteatteri, se toden totta on jotakin, jota moni vierastaa.

”Ehkä se virhe, jonka katsoja voi tehdä, on se, että ajattelee, että pitäisi olla jotakin enemmän kuin on. Mitään alemmuuskompleksia ei kenenkään pitäisi kokea katsomossa. Jos joku juttu ei aukea, se ei vain aukea. Sitä paitsi, joskus jutut ovat yksinkertaisesti tylsiä tai sotkuisia.”

”Klassista teatteria”, sanotaan nyt vaikka Shakespearea suurilla näyttämöillä Dadu ei väheksy – eikä suostu osoittelemaan sormella mihinkään suuntaan. Mutta.

 

”Kyllä koen, että suomalaisella teatterilla on varaa uudistua.”

”Kyllä koen, että suomalaisella teatterilla on varaa uudistua. Eikä se tarkoita, että teatteri muuttuisi vaikeammaksi tai kummalliseksi. Vaan päinvastoin uskon, että se voi nimenomaan syleillä yleisöä ja olla todellinen, jos ei nyt maailman muuttaja, niin ainakin tärisyttäjä.”

Kun Noora Dadu valittiin vuosi sitten Vuoden nuoreksi näyttelijäksi, hän tunsi iloa – mutta myös häpeää.

”Se liittyi siihen, että minä olin tehnyt esityksen muiden ihmisten kärsimyksestä ja sain siitä palkinnon. Se oli jotenkin rajua, että sain henkilönä niin paljon kehuja, kun olisin ollut onnellinen, jos vain Palestiinasta olisi puhuttu tosi paljon. ”

Palkintoperusteissa toki mainittiin Minun Palestiinani -teoksen lisäksi Dadun muitakin töitä. Se helpotti.

Mutta palestiinalaisuudesta Dadu ei enää päässyt. Hänelle, Kuusankosken mustikkametsissä varttuneelle suomalaiselle, jolla on palestiinalainen isä, alettiin soittaa, kun tarvittiin näyttelijää arabirooliin.

Se tuntui oudolta ja väärältä. Dadu koki, että oli vaarassa menettää näyttelijyytensä – ja oman identiteettinsä, joka on hänelle vapaa kaikista määritelmistä.

”En ajattele, että roolien tarjoajat olisivat tyhmiä ja ilkeitä. Voi olla, että he jopa tietävät, että ei se mene ihan näin. Mutta ajattelevat sitten, että yleisö ajattelisi, että edustan jotain oikeaa arabiutta. Siinä sitten yhdessä ikään kuin suostutaan siihen, että mut rodullistetaan. Ja pahimmassa tapauksessa lakataan näkemästä se näyttelemisen akti, se ytimeltään mahdoton yritys olla joku toinen.”

Pyynnöt olivat Dadun ensikosketus rodullistamiseen – jolla siis tarkoitetaan sitä, että joku nähdään ensisijaisesti jonkin etnisen ryhmän edustajana, ei yksilönä.

Roolitarjoukset kertovat Dadun mielestä myös ongelmista, joita rodullistamisesta ja kulttuurisesta omimisesta – jolla puolestaan tarkoitetaan sitä, että enemmistökulttuuri ottaa käyttöön vähemmistökulttuurin elementtejä – käytävässä keskustelussa on.

Yksi ongelma on se, että keskustelun sijaan osapuolet kaivautuvat poteroihin, syyttävät ja syyllistyvät.

Aika lailla näin kävi esimerkiksi Koko Hubaran julkaistua blogikirjoituksensa, jossa hän kritisoi Laura Lindstedtin Oneiron-romaania kulttuurisesta omimisesta. Kirjoitus poiki vastakirjoituksia, ja ne taas vastakirjoituksia. HS summasi kiihkeänä käyvää keskustelua jutulla, jonka otsikko kuului: ”Kuka saa kirjoittaa vähemmistöistä ja mitä? Netissä puhkesi riita Finlandia-voittajan naiskuvasta.

”Jankataan siitä, että mitä sitten saa tehdä ja kuka saa. Se on aivan uuvuttavaa.”

Syyttelyn sijaan pitäisi Dadun mielestä puhua siitä, miten jokin oma teko – on se sitten vaikka pakolaisen esittäminen säälittävänä uhrina tai sovinistinen stereotypia naisesta – vaikuttaa maailmaan. ”Että mitä me teoillamme tuodaan tänne.”

Dadu on ehdottomasti sitä mieltä, että lakien puitteissa jokainen saa tehdä ihan mitä vain. ”Se on vapaan maan ja demokratian peruskivi.”

Myöskään uusia sääntöjä ei tarvita. Jokainen saa tehdä esimerkiksi taiteessaan kuten parhaaksi näkee. Mutta. ”Valkoisen heteroenemmistön on syytä tottua siihen, että vähemmistöjen edustajat eivät enää katsele hiljaa heistä piirrettäviä eksoottisia kuvia. Keskustelu on alkanut ja muuttaa toivottavasti muun muassa sitä kenet näemme vieraana. Muta taide ei muutu virheitä pelkäämällä vaan oivaltamalla.”

Uusia sääntöjä ei tarvita, mutta uusia rakenteita tarvitaan.

 

”Entä voisiko meillä olla Suomessa näyttelijä, joka käyttää aina huivia?”

”Tummaihoisia suomalaisia on iso joukko. Ja kuinka se näkyy näyttämöllä? Onko heille tarjolla muuta kuin sidekick-maahanmuuttajan roolia? Entä voisiko meillä olla Suomessa näyttelijä, joka käyttää aina huivia? Millaisen haasteen se asettaisi teatterille? Voisiko olla näyttelijöitä, jotka puhuvat suomea murtaen? Tai miten arabimaista muuttaneita tyttöjä saisi kiinnostumaan teatterista? Mitä näyttämö mahdollistaa? Voisiko se olla paikka, jossa rotu on toissijainen kysymys? Jossa kurotetaan kohti ihmeellistä?”

Kysymyksiä on paljon, vastauksia ei vielä niinkään. Ei Dadullakaan.

”Se on tosi iso rakenteellinen keskustelu ja se vaatii paljon työtä. Ei mulla ole siihen vastausta.”

Mutta juuri se, ettei vastauksia ole, voikin olla hedelmällistä. Dadu puhui esimerkiksi vastikään Teatterikorkean professorin Hannu-Pekka Björkmanin kanssa aiheesta.

”Siellä on nyt hyvä meininki, keskustelua käydään. Voidaan sanoa ääneen, että me ei vielä tiedetä, mutta etsitään.”

Juuri sellaista keskustelua olisi Dadun mielestä hyvä käydä luottavaisin mielin, muuallakin kuin teatterin parissa.

”Ettei heti, kun joku kritisoi, tule siilipuolustus.”

Dadun uusi näytelmä Fail – virheellinen esitys liittyy nimeään myöten ajatukseen luottavaisesta keskustelusta.

Failin yksi perusoivalluksista on, että elämä olisi helpompaa, jos uskaltaisi katsoa omia virheitään aika suoraan. Ja miettiä, mitä voisi tehdä toisin.”

Dadun mukaan on varsin oireellista, että samalla kun ilmastonmuutos uhkaa koko maapalloa, ja moni muukin asia on kriisissä, ovat maailman johtajat virheettömiä.

”Se oireilee myös siinä, millaisiksi olemme ryhtyneet somessa ja työelämässä. Julkisen alueelle kuuluu vain ehjä kuva, vajavaisuus ja epäonnistuminen kuuluvat yksityisen alueelle.”

Dadu hengittää syvään, hymyilee.

”Mua itseäni helpottaa, kun ajattelen, että oikeastaan missään ei voi onnistua. Se on ihanaa.”

Fail – virheellinen esitys Kiasma-teatterissa 7.12. ja 10.12.

Kuka?

Noora Dadu


  35-vuotias näyttelijä, valmistunut Teakista 2010.

  Vuoden nuori lausuja 2006, Vuoden nuori näyttelijä 2015.

  Käsikirjoittanut ja ohjannut muun muassa näytelmät Fail – virheellinen esitys (2016), Minun Palestiinani (2015) sekä Estella ja Sofia -ystävyystrilogian (2010–2014) (yhdessä Joanna Haartin kanssa).

  Näytteli Susanna Kupari­sen Eduskunta-trilogiassa.

  Puoliso kuvataiteilija Teemu Mäki, kaksi lasta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Teatteri
  • Palestiina

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Moni lapsi saa vahingossa trendikkään nimen – Katso nimet, joiden suosio on nyt kasvussa

    2. 2

      Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

    3. 3

      Mikä nimeksi lapselle? Löydä HS:n vauvannimikoneella sinun ja kumppanisi yhteiset nimisuosikit

    4. 4

      16-vuotias somalityttö pahoinpideltiin kotirapussa, parturi uhattiin tappaa – maahanmuuttajat kertovat, että täysin sivullisia uhkaillaan nyt väkivallalla Turun tapahtumien vuoksi

    5. 5

      Tanskan poliisi: sukellusveneestä löytyi paljon toimittaja Kim Wallin verta, merestä löydetty naisen ruumis on Kim Wallin

    6. 6

      Mira, 21, sai unelmalomalta ESBL-superbakteerin, joka on lähes kaikille antibiooteille vastustuskykyinen – ”Jatkuvat kivut saivat minut miettimään vakavissani, kuolenko tähän”

    7. 7

      Vahvat naishahmot ja feministiset supersankari­elokuvat nostivat naisten ihaileman Joss Whedonin korkealle jalustalle – ex-vaimon avoin kirje repi hänet nyt alas

    8. 8

      Unkari hyväksyi lain: Kaikki turvapaikanhakijat pidetään leireillä

    9. 9

      Jokaisen aikuisenkin pitäisi hankkia harrastus – Huonot elintavat ja tylsistyminen heijastuvat koko perheeseen

    10. 10

      Aivot hyötyvät eniten liikunnasta, väittää ruotsalaispsykiatri – kolme reipasta harjoitusta viikossa piristää uusien aivosolujen muodostumista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Heti ulos Britanniasta! Suomalaistutkija sai käskyn muuttaa maasta kuukauden sisällä, vaikka on töissä, maksaa veroja ja on naimisissa brittimiehen kanssa

    2. 2

      Somessa raivostuttiin kuvasta, jossa ”laiskat maahanmuuttajat” istuskelevat penkillä Italiassa – kunnes selvisi, että penkillä istuivat Samuel L. Jackson ja Magic Johnson

    3. 3

      Afganistaniin heinäkuussa pakkopalautettu Zaki Hussaini lensi takaisin Suomeen – tukiryhmä auttoi oleskeluluvassa ja maksoi lennot

    4. 4

      16-vuotias somalityttö pahoinpideltiin kotirapussa, parturi uhattiin tappaa – maahanmuuttajat kertovat, että täysin sivullisia uhkaillaan nyt väkivallalla Turun tapahtumien vuoksi

    5. 5

      Poliisi tutkii Vantaalla ilmoitettua maahanmuuttajataustaisen miehen puukotusta – Uhrin mukaan epäilty puukottaja kysyi, onko uhri muslimi

    6. 6

      Kolmevuotias sai kiinalaisesta nettikaupasta maailman ihanimman pinkin puudelipyörän – sitten ilmestyivät mystiset näppylät

    7. 7

      Donald Trump katsoi auringon­pimennystä ilman suojalaseja varoituksista huolimatta – internet täyttyi meemeistä

    8. 8

      Linja-auto ja rekka törmäsivät Länsiväylällä, bussin kuljettaja kuoli

    9. 9

      Mira, 21, sai unelmalomalta ESBL-superbakteerin, joka on lähes kaikille antibiooteille vastustuskykyinen – ”Jatkuvat kivut saivat minut miettimään vakavissani, kuolenko tähän”

    10. 10

      Tanskan poliisi: sukellusveneestä löytyi paljon toimittaja Kim Wallin verta, merestä löydetty naisen ruumis on Kim Wallin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    2. 2

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    3. 3

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    4. 4

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    5. 5

      Poliisi tutkii Vantaalla ilmoitettua maahanmuuttajataustaisen miehen puukotusta – Uhrin mukaan epäilty puukottaja kysyi, onko uhri muslimi

    6. 6

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    7. 7

      Kasper Hannula viritti ovelan ansan pyörävarkaalle – poliisi oli mukana juonessa, ja väijytyksessä vastassa oli ”tavallisen oloinen suomalainen mies”

    8. 8

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    9. 9

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    10. 10

      ”Näin säästin kymppitonnin vuodessa” – Bloggari Julia Thurén puhuu avoimesti rahasta ja kannustaa muita tekemään samoin

    11. Näytä lisää