Valikko
Kulttuuri

Barokkitaiteilija kävi oikeutta raiskauksestaan jo 1600-luvulla ja teki uran feministisillä maalauksillaan

Artemisia Gentileschin näyttely Rooman Palazzo Braschissa paljastaa, miten 1600-luvulla elänyt taidemaalari halusi päästä eroon menneisyyden aaveista ja maskuliinisista alistamisen mekanismeista.

Maalauksen lukee ehkä tahtomattakin ennustukseksi tulevasta. Kaksi vanhaa miestä – todennäköisesti useamman viinipikarin kumottuaan – kuiskivat keskenään ja mittailevat nuorta naista irstaasti ja ahnaasti. Hätääntynyt nainen yrittää torjua miesten uhkaavan lähentelyn. Hän on lähes alasti, koska on valmistautumassa kylpemään puutarhassa, toinen jalkaterä on jo uponnut vilvoittavaan veteen.

Isokokoisen maalauksen nimi on Susanna e i vecchioni (Susanna ja vanhukset). Sen on maalannut Roomassa syntynyt italialainen barokkitaiteilija Artemisia Gentileschi vuonna 1610. Seuraavana vuonna 6. päivänä toukokuuta Agostino Tassi raiskasi vasta 18-vuotiaan taiteilijan tämän kotitalossa Via della Crocella Roomassa. Tuohon aikaan Rooman 100 000 asukkaasta vain kolmannes oli naisia.

Tragiikkaa syvensi se, että Agostino Tassi oli barokkimestari Caravaggion oppilaisiin kuuluneen Artemisia Gentileschin isän Orazio Gentileschin kollega – taidemaalari hänkin. Orazio vei raiskauksen oikeuteen seuraavana vuonna.

Raamatun Danielin kirjasta tuttua aihetta omaperäisesti tulkitseva maalaus Susanna e i vecchioni on esillä Piazza Navonan kaakkoiskulmassa sijaitsevan Palazzo Braschin laajassa näyttelyssä Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Näyttely koostuu Artemisia Gentileschin nelisenkymmentä vuotta kestäneen uran noin kolmestakymmenestä keskeisestä maalauksesta. Aikalaiskuvaa syventää yli 60 teoksen otos 1600-luvun italialaisesta taiteesta.

Tekijöinä ovat muun muassa Cristofano Allori, Simon Vouet, Giovanni Baglione, Antiveduto Gramatica, Jusepe de Ribera, Francesco Guarino, Massimo Stanzione ja taiteilijan isä Orazio Gentileschi sekä taiteilijan suojelija Caravaggio eli Michelangelo Merisi.

Mutta takaisin raiskaukseen, koska se monella leimasi Artemisia Gentileschin myöhempää elämää ja antoi hänen taiteelleen vahvan feministisen otteen. Raiskausoikeudenkäynti kesti seitsemän kuukautta, ja sitä reposteltiin paljon myös julkisuudessa.

Syytettynä oli myös Vatikaanissa vaikuttanut perheystävä Cosimo Quorli, joka oli ollut mukana juonimassa Agostino Tassin vierailua Gentileschien kotitaloon sellaisena ajankohtana, jolloin Orazio ei ollut kotona.

Aiemmin Quorli oli itse yrittänyt raiskata Artemisian. Hän oli myös varastanut yhden Artemisian varhaisista maalauksista.

Useaan otteeseen oikeudenkäynnin kuluessa syytettyjen todistajat yrittivät luoda mielikuvan Artemisiasta kevytkenkäisenä hepsankeikkana ja tehdä hänestä syyllisen. Nuorta naistaiteilijaa myös kidutettiin oikeudenkäynnin aikana, koska silloisen tavan mukaisesti totuus tiristettiin esiin käyttämällä peukaloruuvia ja metallisia sormikiristi­miä.

Lopulta oikeus totesi Agostino Tassin syylliseksi ja tuomitsi hänet kahdeksaksi kuukaudeksi vankeuteen. Quorli taas kuoli kesken oikeudenkäynnin. Parivaljakko oli syyllistynyt monien vuosien ajan Artemisia Gentileschin seksuaaliseen häirintään jo ennen raiskausta.

Siinä ehkä yksi syy, miksi vahvasti ladattu Susanna e i vecchioni -maalaus tuntuu ennustavan tulevaa pelottavan tarkasti. Jotkut tutkijat ovat nimittäin sitä mieltä, että Artemisia Gentileschi käytti kahden irstaan vanhan miehen malleina juuri Agostino Tassia ja Cosmio Quorlia maalauksessa.

Teeman merkityksestä kertoo se, että Artemisia Gentileschi teki maalauksesta myös toisen version hiukan ennen kuolemaansa Napolissa 1653.

Ahdistus, viha, raivo ja kosto purkautuvat rajuna ryöpsähdyksenä Artemisia Gentileschin oikeudenkäynnin aikoihin aloittamassa maalauksessa Giuditta che decapita Oloferne (Judit leikkaa Holoferneen pään irti), jossa henkilökohtainen kohtalo toimii mytologisen aiheen kaikukoppana.

Aihe on Vanhan testamentin apokryfi­kirjoihin kuuluvasta Juditin kirjasta, jossa hurskas juutalais­nainen Judit pelastaa kansansa tappamalla vihollis­armeijan päällikön Holoferneen. Leskeksi jäänyt Merarin tytär Judit juottaa Holoferneelle niin paljon viiniä ennen mestausta, että tämä sammuu. ”Herra, Kaikkivaltias, tue minun kättäni, anna tekoni koitua Jerusalemin kunniaksi”, hän toteaa ennen kuin ottaa miekan käteensä.

Pahan tappamista kuvaavaa maalausta ei ole vaikeaa lukea vasten Artemisia Gentileschin (1593–1653) omaa elämää. Taiteilija halusi päästä eroon menneisyyden aaveista ja maskuliinisista alistamisen mekanismeista. Pitkälle 1900-luvulle asti useita hänen teoksiaan pantiin hänen isänsä nimiin. Hän oli ensimmäisiä naistaiteilijoita, joka ajoi sukupuolten välistä tasa-arvoa ja naisten oikeuksia.

Oikeudenkäynti Roomassa muutti myös Artemisia Gentileschin elämäntilanteen. Hän meni naimisiin Tassia ja Quorlia vastaan todistaneen Giovanni Stiattesin veljen, firenzeläisen taidemaalari Pietro Antonio de Stiattesin kanssa ja muutti Firenzeen. Uudessa ympäristössä hän pääsi Galileo Galilein ystäväpiiriin.

Taiteilijan mesenaatti Cosimo II de’Medici osti Artemisia Gentileschin Giuditta decapita Oloferne -maalauksesta kuutisen vuotta myöhemmin tekemän toisen version, mutta piti sitä piilossa, koska se oli hänen makuunsa liian pelottava ja herätti hänessä syvää kauhua. Alkuperäisen maalauksen osti maineikkaaseen firenzeläiseen aatelisukuun kuulunut Laura Corsini 140 liiralla 31. päivänä elokuuta 1617.

Miehestään vain seitsemän avioliittovuoden jälkeen eronnut Artemisia Gentileschi on caravaggiolaisen valon ja varjon maagisen vuoropuhelun, chiaroscuron mestari, joka toi italialaiseen barokkiin myös aistillisuuden ja ruumiillisuuden. Ei ole ihme, että yksi hänen taiteensa lempihahmoista oli Kleo­patra.

Taidepiirien arvostuksesta kertoo se, että Artemisia Gentileschi hyväksyttiin ensimmäisenä naistaiteilijana Medicien perustamaan Firenzen kuvataide­akatemiaan, L’Accademia delle arti del disegno di Firenzeen, jossa myös Galilei vaikutti. Ensimmäisiä jäseniä oli itse Michel­angelo. Firenzessä syntyi kaksi ensimmäistä maalausta Kleopatrasta.

Erottuaan miehestään Gentileschi muutti takaisin Roomaan vuonna 1621, josta hän lähti Genovan kautta Venetsiaan kuusi vuotta myöhemmin, koska työnteko ei ei edennyt Roomassa hänen toivomallaan tavalla. Venetsian jälkeen vuorossa oli Napoli, jossa hän työsti uusia Kleopatra-maalauksia. Englannin, Skotlannin ja Irlannin kuningas Kaarle I kutsui Artemisia Gentileschin ja hänen Genovaan päätyneen isänsä Lontooseen vuonna 1638. He tekivät esimerkiksi uuden Queen’s Housen hallin ovaalin kattomaalauksen Greenwichissä.

Tältä ajalta on peräisin paljonpuhuva omakuva Allegoria della Pittura (1638/39), jossa Artemisia Gentileschi maalaa omakuvaansa. Teos kuitenkin on vahvasti allegorinen maalaus, koska se paljastaa taiteilijan oman aseen, jolla vangita tai tuomita maailma. Tuo ase on sivellin. Sillä kaatuu Goljatkin.

Tätä maalausta ei ole kuitenkaan saatu lainaksi muuten varsin kattavaan näyttelyyn.

Artemisia Gentileschi e il suo tempo. Palazzo Braschi (Piazza di S. Pantaleo 10 tai Piazza Navona 2, Rooma) 7. toukokuuta 2017 asti. Auki ti–su 10–19. Liput 11 e.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kuvataide
  • Barokki
  • Italia
  • Näyttelyt
  • Sanoma Pro
Luetuimmat
  1. 1

    Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

  2. 2

    Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

  3. 3

    Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

  4. 4

    Toimi näin, jos kohtaat terrori-iskun: Poliisi antaa videolla ohjeet yllättäviin vaaratilanteisiin

  5. 5

    Poliisi hääti taas Suomi ensin -mielenosoittajia Rautatientorilta

  6. 6

    Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

  7. 7

    Ranskan ilmavoimien komentajalla oli kiire viettämään viikonloppuja – lensi toistuvasti suihkuhävittäjällä veronmaksajien piikkiin

  8. 8

    Soten uusin käänne saa ruusuja ja risuja – Julkinen terveydenhoito ei pilkkoudu, mutta sen kilpailuedut epäilyttävät

  9. 9

    Käräjäoikeus määräsi Uberin maajohtajan Joel Järvisen omaisuutta takavarikkoon 250 000 euron edestä – Uber aikoo valittaa päätöksestä

  10. 10

    Verkossa leviävä kiristysohjelma saastuttaa koneita ympäri maailmaa – näin suojaudut piinaavalta ohjelmalta

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

  2. 2

    Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

  3. 3

    Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

  4. 4

    Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

  5. 5

    Maailmanlaajuista verkkohyökkäystä ei ole saatu pysäytettyä – Asiantuntija: Moni tekijä viittaa venäläisrikollisiin

  6. 6

    Microsoft lakkautti viimein puhelinyksikkönsä – kaikki Nokiasta siirtyneet menettivät työpaikkansa Suomessa

  7. 7

    Netflix peruu sarjojaan, ja se on hyvä uutinen

  8. 8

    Mika Kaurismäki muistelee kuollutta Michael Nyqvistiä: ”Corona-baarissa hän kävi pelaamassa biljardia Antti Reinin ja muiden kanssa”

  9. 9

    Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

  10. 10

    Suomalainen unisex-symboli ei ollutkaan uusi: Merkin suunnittelija vastaa plagiointisyytöksiin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

  2. 2

    Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

  3. 3

    Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

  4. 4

    Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

  5. 5

    Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

  6. 6

    Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

  7. 7

    Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

  8. 8

    Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

  9. 9

    Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

  10. 10

    HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

  11. Näytä lisää