Valikko
Kulttuuri    |   Ooppera-arvostelu

Pohjalaiset naiset ovat aina vahvoja

Uusi tulkinta Madetojan oopperaklassikosta irtautuu 1800-luvun realistisesta maaperästä.

Klassinen

Leevi Madetojan Pohjalaisia Tampere-talossa. Musiikinjohto Anna-Maria Helsing, ohjaus Tuomas Parkkinen, lavastus Sampo Pyhälä, puvut Pirjo Liiri-Majava, koreografi Osku Heiskanen, valot Jussi Kamunen, kuoron valmennus Heikki Liimola. Tampere Filharmonia ja Tampereen Oopperan kuoro. Tuotanto Tampere-talo.

Maija, Liisa ja Kaisa ovat Leevi Madetojan Pohjalaisia-oopperan kolme vahvaa suomalaista naista. Tuomas Parkkinen on halunnut nostaa heidät pääosaan ohjauksessaan.

Näkökulmassa ei ole mitään uutta.

Enpä muista nähneeni Pohjalaisia, jossa Maija, Liisa ja Kaisa olisivat jääneet statisteiksi miesten varjoon.

Naisten keskeinen merkitys on sisäänrakennettu Madetojan oopperaan, joka alkaa Maijan valituksella ja päättyy Liisan suruun.

Nykyaikainen ohjaaja haluaa irtautua 1800-luvun realistisesta pohjalaisesta maaperästä ja siirtyä tyylitellylle ja etäännytetylle tasolle.

Parkkinen on sijoittanut tapahtumat 1920-luvun elokuvateatteria muistuttavan tilan paljaalle, vaalealle näyttämölle, jolla henkilöhahmot erottuvat selvärajaisesti eräänlaisia suomalaisina arkkityyppeinä.

Naiset korostavat voimaansa kiukkuisuudellaan. Heissä on samantapaista tappelunhalua kuin miehissäkin.

Näyttämöä valaistaan etupäässä pastellimaisen hempein sävyin, joiden tarkoituksena on ilmeisesti luoda myyttistä hohdetta vahvojen naisten ympärille.

Esityksessä on paljon musikaalimaisia aineksia lähtien koreiksi tyylitellyistä pohjalaispuvuista ja tarkkaan suunnitellusta asemoinnista ja kuoron ryhmittelystä ja liikkeistä.

Viihdyttäviä musikaalimaisia kohtauksia ovat kuoron lennokas kansantanssi ja kiiltäväliivisen, rehvakkaan häjyjoukon esiinmarssi.

Kekseliäisyyttä ja visuaalista mielikuvitusta Parkkiselta ja hänen tiimiltään ei ole puuttunut. Kokonaisuus on omalla tavallaan tyylikäs ja näyttävä show.

Draamallinen logiikka vain ontuu. Alkuperäisen tarinan kanssa syntyy ristiriitoja, kuten modernisoinneissa aina käy.

Itse musiikkia ei saa onneksi millään repäistyä irti sen juurista, eteläpohjalaisesta maaperästä, tummista pohjavirroista ja kansanlauluista.

Kapellimestari Anna-Maria Helsing loihtii orkesterista vahvoin ja iskevin ottein musiikillisen draaman verenkäynnin: synkkyyden ja valon, elämänilon ja synnintunnon, huumorin ja ahdistuksen ja äkillisten rajujen purkausten vaihtelun.

Madetojan tärkein vokaalinen ilmaisukeino on on resitatiivi, joka noudattaa joustavasti pohjalaisen sananparren poljentoa ja painotuksia.

Mitä pitemmälle ooppera etenee, sitä voimakkaammin musiikki näyttämön ihmisten luonnetta kohti perinteistä maanläheistä ja juurevaa pohjalaisuutta. Erinomaiset laulajat sytyttävät musiikin täyteen voimaansa ja elämäänsä.

Ville Rusasen Jussi ryntäilee aluksi riehuen edestakaisin kuin adhd-tapaus. Tässä on siis väkivaltaan taipuvainen kuumakalle.

Päästessään keskittymään laulamiseen Rusasen Jussi kuitenkin rauhoittuu ja miehistyy ja hänen upea baritoninsa kajahtaa tumman uhmakkaasti.

Kun Jussi rakastuu kuin salamaniskusta Liisaan, äänessä on jo romanttista lämpöä. Huumorintaju on tästä Jussista kokonaan unohtunut.

Sopraano Marjukka Tepposen Liisa on aluksi kuin omaa olemassaoloaan häpeävä, harmaa piikatyttö. Rakastuminen saa Liisan puhkeamaan täyteen kukkaansa. Enpä muista ennen kuulleeni ja nähneeni näin viehättävää ja eläväistä, heleän kauniisti säteilevää Liisaa.

Päälleliimattuja efektejä on Jussin ja Liisan rakastelukohtaus, joka on sinänsä toteutettu kauniisti.

Kyseenalaista tehontavoittelua on myös vallesmannin tappo, jonka Jussi viimeistelee verta roiskuvalla kurkunkatkaisulla.

Tiina-Maija Koskelan talontytär Maija paransi lauluaan pitkiin ensi-iltaa. Alkupuolella jotkut korkeat sävelet jäivät kiinni kurkkuun, mutta hän sai vähitellen sopraanonsa soimaan tumman vakaasti ja linjakkaasti.

Maijassa on väkivaltaan taipuvaisia piirteitä kuten Jussi-veljessäkin. Kerran hän kiukuspäissään läimäyttää veljelleen kunnon korvapuustin – vaikeasti käsitettävästä syystä.

Hämmentävältä vaikuttaa takautumana esitetty kohtaus, jossa Maija suutelee intohimoisesti muuatta miestä. Mustasukkainen Antti-sulhanen puukottaa miehen kuoliaaksi.

Körtti-Maija ei siis olekaan ainakaan Parkkisen mielestä mikään siveyden sipuli.

Sopraano Päivi Nisula on omiaan tomeraksi ja reheväksi, energiaa ja kiukkua pursuavaksi Kaisa-piiaksi. Luontaisia koomikon kykyjään hän pääsee käyttämään vasta vallesmannin kuulustelussa.

Jyrki Anttila uhoaa komealla tenorillaan synkästi Antin vanginpuvussa ja kahleissa. Baritoni Waltteri Torikalla on oma shownsa itserakkaasti keikaroivana Karjanmaan Köystinä. Hän elehtii ja vääntelee kuin paraskin rokkikukko.

Vallesmannia esittää virolainen Kristjan Mõisnik. Hänellä on järeästi jyrähtävä, luja basso. Vallesmannin hahmo on lainattu sodanjälkeisen ajan rikoselokuvista. Jussia hän hakkaa pesäpallomailalla tsaarinajan ruoskan asemesta.

Ilkka Hämäläisen Salttu ja Jere Martikaisen Kaappo eivät saa irti huumoria humalaisesta huutokisastaan. Anssi Hirvosen mainio kriivari voisi hänkin olla humoristisempi. Jaakko Hietikon Harrin isäntä ja Juha Kotilaisen herastuomari ovat rehtejä ja vahvoja kunnon pohjalaishahmoja.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ooppera-arvostelut
  • Tampere Filharmonia

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Oikeustieteilijät pöyristyivät: Suomessa ei ole kahdeksaan kuukauteen hallitusta ja presidenttiä valvovaa oikeuskansleria – ”Täysin kestämätöntä perustuslain kannalta”

    2. 2

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    3. 3

      Rohkeinta on olla intiimi – Aikuisten seksipuhe on usein teinien tasolla

    4. 4

      Tutkimus: Noin puolet suomalais­nuorista ei koe mitään puoluetta omakseen – nuorten kielteisyys romaneja kohtaan yllätti tutkijat

    5. 5

      Täytyykö kolmekymppisistä repiä kaikki irti, pohtii 34-vuotias isä ja luokanopettaja – Nyt hän hoitaa kotona lapsia, jotta ei tarvitse myöhemmin katua

    6. 6

      ”Lapsen” lailla oikuttelevaa Trumpia pyritään miellyttämään Brysselissä – Trumpin toivotaan vahvistavan takinkääntönsä Nato- ja EU-puheistaan

    7. 7

      Leonardo da Vincin äidin arvoitus ratkesi viimein: Keksijä-taiteilija oli 15-vuotiaan orpotytön lapsi, josta varttui aikamme ylistetyin nero

    8. 8

      Joukkomurhista syytetyt irakilaiskaksoset pääsevät vapaaksi – ”Tunteet tietysti tulivat pintaan”

    9. 9

      Epäillyn terroristin vaatimattomalla kotikadulla Etelä-Manchesterissa kuplii järkytys ja hämmennys: ”Poliitikkojen täytyy löytää keinot”

    10. 10

      Video näyttää golfkentällä löntystelevän karhun – poliisi varoittaa Espoossa liikkuvasta yksilöstä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rohkeinta on olla intiimi – Aikuisten seksipuhe on usein teinien tasolla

    2. 2

      Täytyykö kolmekymppisistä repiä kaikki irti, pohtii 34-vuotias isä ja luokanopettaja – Nyt hän hoitaa kotona lapsia, jotta ei tarvitse myöhemmin katua

    3. 3

      Kaupunkipyörien palautuksissa ongelmia, käyttäjät saaneet lähes sadan euron mätkyjä – ”Kyllä tällaisesta väärinymmärryksestä johtuvat tilanteet on lähtökohtaisesti hyvitetty”

    4. 4

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    5. 5

      Fossiililöytö mullistaa ihmisen kehityshistorian: sukulinja erkani apinoista Euroopassa eikä Afrikassa

    6. 6

      Leonardo da Vincin äidin arvoitus ratkesi viimein: Keksijä-taiteilija oli 15-vuotiaan orpotytön lapsi, josta varttui aikamme ylistetyin nero

    7. 7

      Rikkaiden ja köyhien kuntien asukkaiden tuloissa isot erot – katso tienaatko enemmän kuin kotikuntasi asukas keskimäärin

    8. 8

      Video näyttää golfkentällä löntystelevän karhun – poliisi varoittaa Espoossa liikkuvasta yksilöstä

    9. 9

      Kiky-sopimus teki monien helatorstaista tavallisen työpäivän, eikä se miellytä kaikkia – ”Toki tämä päähän ottaa”

    10. 10

      Alkoholi­lain uudistus voi kaatua kokonaan – keskusta vastustaa vahvojen juomien tuloa kauppoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      200 tonnia kemikaaleja muutti rehevöityneen suomalais­järven turkoosin­kirkkaaksi kuin Välimeri – ”Muutos on aivan uskomaton”

    2. 2

      Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

    3. 3

      Luokkahyppy voi myös kaduttaa – yliopistoon päätynyt duunarin lapsi ikävöi takaisin työväenluokkaan

    4. 4

      Keskustelutilaisuus päättyi riitaan: Taloustieteen huippuprofessori kyllästyi Suomeen, irtisanoutui ja palaa takaisin Ruotsiin – ”Tutkimustiedolla ei ole täällä juuri mitään merkitystä”

    5. 5

      Luokkajako lentokoneessa näkyy ilmaraivona

    6. 6

      Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

    7. 7

      Kemikaalein puhdistettu järvi nousi supersuosituksi, video veden alta todistaa häkellyttävän hyvän näkyvyyden: ”Norjan meret jäävät toiseksi”

    8. 8

      Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

    9. 9

      Ihon kunto kertoo koko elimistön vanhenemisesta – Runsas sokerinkäyttö voi veltostuttaa ihoa, sanoo professori

    10. 10

      Kauppatieteiden opiskelija havahtui turhanpäiväiseen kulutukseensa ja alkoi vältellä kaikkea muoviin pakattua – nyt hän tekee jopa deodoranttinsa itse

    11. Näytä lisää