Valikko
Kulttuuri    |   HS-analyysi

Taide varoitti jo kauan sitten, että narsismi ruokkii salakatselua – elokuvahistoriassa on menty nykyotsikoitakin karmivampiin sfääreihin

”Kaikki panot kuvataan” oli ideana esimerkiksi Hymypoika-elokuvassa, Taivaansilpojassa ja Raja tuntemattomaan -trillerissä. Tosielämässä rikolliset voivat saada tuomion, mutta salakatselu yleistyy myös valtaapitävien hallintakeinona.

Jos viime aikojen salakatseluotsikot tuntuvat kuin elokuvista tutuilta, se ei ole ihme. Narsismi ja voyeurismi eli tirkistelynhalu yhdistyvät elokuva- ja yleisemmin taidehistoriassa varoittavina ja joskus myös tositapahtumia ennakoivina esimerkkeinä.

Suomessa tunnettu esimerkki on JP Siilin vuonna 2003 ohjaama Hymypoika-elokuva. Se sai alkunsa Jaajo Linnonmaan käsikirjoitusideasta, jossa kaveriporukka ryhtyy salakuvaamaan seksikokemuksensa tyttöystävien tietämättä.


”Kaikki panot kuvataan” -mainoslauseella markkinoitu elokuva perustui Linnonmaan mukaan urbaanilegendaan kulosaarelaisesta poikaporukasta, joka videoi seksielämäänsä kumppaneiltaan salaa.

Nyt.fin mukaan Linnonmaa visioi 2000-luvun alussa – tietysti nykykohuista tietämättä – ”oodia iloiselle ja humoristiselle teinipiparinmetsästykselle”. Siitä tuli Linnonmaan harmiksi ”jotain ihan muuta”.

Tähän vaikutti osaltaan käsikirjoittaja ja professorinakin toiminut Jukka Vieno, joka vei juonta perinteisemmän moraliteetin suuntaan ja korosti uhrien kärsimystä.

”Niin siinä kävi yhteistyönä ohjaajan ja tuottajan kanssa, vaikka moraalisella lekalla lyömistä pitää myöskin varoa”, Vieno muistelee.

”Salakatselun ja itsensä ikuistamisen piirre on ollut ihmiskunnassa alusta asti, ja teknologia on tehnyt siitä entistä helpompaa, jos ihminen ei kontrolloi viettejään eikä ajattele tekojensa seurauksia.”



Vuodelta 1993 löytyy vastaava juoniesimerkki Taivaansilpoja-elokuvasta, jossa William Baldwin salakatselee kokonaisen pilvenpiirtäjän asukkaiden seksi- ja muuta elämää saadakseen valtaa heidän kohtaloistaan päättämiseen. Salakatselu johtaa myös suhteeseen kuuman blondin (Sharon Stone) kanssa, mutta lopussa paha saa palkkansa.


Vain kolme vuotta aikaisemmin Baldwinilla oli vastaava rooli Raja tuntemattomaan -elokuvassa, jossa lääketieteen opiskelijat kokeilevat tuonpuoleisessa käymistä ja kertovat elvytyksen jälkeen kokemuksistaan. Tehdyt synnit palaavat vainoamaan heitä, ja Baldwinin roolihahmon synti on seksiaktien filmaaminen petikavereilta salaa.

Tämä elokuva päätyy sovituksen, katumuksen ja anteeksiannon mahdollisuuden pohtimiseen lähes perikristillisessä hengessä. Näitä teemoja sivuttiin myös Hymypojassa. Molemmat elokuvat tehtiin tosin yksityisempänä aikana ennen sosiaalisen median joskus massiivisiakin toverituomioistuinten pikatuomioita.

”Kristilliseen ja myös maalliseen tuomiovaltaan kuuluu kuitenkin yhä ajatus, että kun teko on sovitettu, ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus jatkaa elämää ja siirtyä pimeästä takaisin päivänvaloon. Se voi olla hidasta ja vaikeaa sekä tekijälle ja varsinkin teosta kärsiville uhreille. Mutta mahdollista sen pitäisi olla”, Vieno pohtii.


Jos nämä esimerkit tuntuvat ennakoivan nykyotsikoita, elokuvahistoriassa on menty tätäkin karmivimpiin sfääreihin joko moraalisen näkökulman korostamisen tai silkan eksploitaation eli sensaationhakuisilla elementeillä ratsastamisen merkeissä.


Brett Easton Ellisin Amerikan psyko -kirjaan pohjautuvassa elokuvassa Christian Bale filmaa itseään kameralla petipuuhissa naisten kanssa ennen moottorisahalla toteutettuja veritekoja ja päätyy ”No Exit” -merkin alle umpikujaan.

Brian de Palma on käsitellyt teemaa esimerkiksi vuoden 1984 Kuolema tulee kahdesti -elokuvassa ja lainaa tarkoituksellisen suoraan Alfred Hitchcockin Takaikkunasta sekä Michael Powellin Kurkistelijasta (Peeping Tom), jossa murhaaja filmaa naisten kasvoja näiden kuolinhetkellä.


Yhteistä näissä esimerkeissä (Takaikkuna jää poikkeukseksi, jossa salakatselija on murhan selvittäjä) on narsismin ja tirkistelynhalun yhdistäminen vahvasti sukupuolittuneella tavalla. Maskuliinista stereotypiaa toistavalle osapuolelle ei näissä tapauksissa riitä vain tirkistely, vaan oman seksuaalisen tai väkivaltaisen potentiaalin ikuistaminen filmille.

”Se liittyy jälleen yhteen narsismin muotoon eli itsensä hypettämiseen, ja tämä aika on antanut sille paljon välineitä”, Vieno pohtii.

Toiselle osapuolelle jää ”kohteen” rooli. Tätä maskuliinisen katseen hierarkkisuutta on viime vuosikymmeninä pyritty myös purkamaan. Elokuvien oletettu uhri käy yhä useammin voitokkaaseen taisteluun pahaa ellei peräti patriarkaattia vastaan.

Samaan on pyrkinyt feministinen elokuvatutkimus, jossa ”miehisen katseen” ylivaltaa on analysoitu ja pyritty purkamaan.

Laura Mulveyn Visual Pleasure and Narrative Cinema -klassikkoessee esitti jo 1975, että klassinen Hollywood-elokuva on eräänlainen sielultaan haavaisten miesten hoivalaitos, jossa katse on vallankäyttöä ja uhkaavien asioiden kontrollissa pitämistä”, Tukholman yliopiston elokuvatutkimuksen professori Anu Koivunen muistuttaa.

Mulveyn mukaan kameran kuvakulmissa on usein ollut naisvartaloa sadistisesti tirkistelevä tai fetisoivasti pilkkova ote.

”Katsominen ja katseen kohteena oleminen liittyy aina valtaan ja etiikkaan. Se koskee niin taidetta kuin tosielämääkin”, professori Koivunen muistuttaa.


Ongelman voi nähdä myös katselunhalussa itsessään – tarpeessa, jolle koko elokuva ilmaisumuotona perustuu. Tästä muistuttaa elokuvakriitikko Mark Kermode keskustellessaan oheisella videolla ohjaaja Martin Scorsesen kanssa.

Kermode kysyy eikö Powellin Kurkistelija pohjimmiltaan kerro tirkistelevän katseen olevan tappavan vaarallista ja niinpä myös elokuvan ilmaisumuotona olevan vaarallinen.

Ohjaajan vastaus alkaa kohdasta 5 minuuttia 45 sekuntia. Scorsese myöntää tuntevansa vetoa tällaiseen materiaaliin, ja hän prosessoi tätä vetovoimaa nimenomaan elokuvan keinoin:



Katsoja ei voi paeta vastuuta siitä, millä tajuntansa täyttää: elokuvien suosio perustuu myös siihen, että niin moni elokuvayleisöstä ”haluaa katsoa” yleensä yksityisyyden piiriin kuuluneita asioita, eikä kukaan tee sitä yhtä viattomasti kuin ”I like to watch” -hokemaa toistava vähä-älyinen päähenkilö Peter Sellersin tulkitsemana vuoden 1979 elokuvassa Tervetuloa Mr. Chance!

Sekä tekijät että kuluttajat voivat vedota siihen, että taiteen ja viihteen parissa ihmisyyteen kuuluvia barbaarisia viettejä ja väkivaltaisia impulsseja voi käsitellä jossain määrin turvallisemmin, jolloin ne eivät välttämättä purkaudu tosielämässä.

Paitsi niissä harvinaisissa tilanteissa, joissa tosielämän ihmiset ovat saaneet ideansa toimintaan fiktiosta. Sitäkin tapahtuu, mutta Vienon mukaan se ei voi kahlita käsikirjoittamista.

”Sillä logiikalla kaikki inhimillinen toiminta pitäisi lopettaa saman tien. Jos meillä on rahaa, jostain tulee varas. Jos meillä on kamerat, joku käyttää niitä väärin. Aikuisella ihmisellä on kuitenkin vastuu teoistaan. Jos kiellettäisiin asioita ja ilmiöitä, se olisi pitkällä aikavälillä ehkä vielä pahempi asia.”

Ilmiö on taiteidenvälinen. Elokuvat pohjautuvat varsin usein romaanien ja näytelmien juoniin. Valokuvaus ja yleisemmin kuvataiteen historia on sekin täynnä voyeurismia. Tate Modern -museo Lontoossa omisti vuonna 2010 jopa kokonaisen Exposed-näyttelyn tirkistelynhalulle, valvonnalle ja kameran käytölle näihin tarkoituksiin. Museo keskittyi varsinkin ilman kohteen tietoa tai lupaa tehtyihin teoksiin. Mukana oli kaikkein suurimpia taiteilijoita Man Raysta Henri Cartier-Bressoniin.

Ilmiötä käsittelevät myös jo Raamattu sekä antiikin mytologia. Katseen suuntautuminen vaarallisesti ja ”väärin” voi muuttaa naisen suolapatsaaksi, aiheuttaa nymfi Ekhon tuhon ja saada Narkissoksen hukkumaan lampeen tämän ihastuttua peilikuvaansa.


Huonosti käy Orfeuksellekin, joka katsoo Manalasta hakemaansa rakasta väärään aikaan. Sofokleen Kuningas Oidipus joutuu jopa puhkomaan silmänsä, jotta katse ei häntä enää voi syntiin houkutella. Näin verinen näytelmä saavuttaa katarsiksensa.

Katarsiksen tarkoitus tragediassa on herättää pelkoa ja sääliä, joiden kautta katsojan mieli puhdistuu, jännitys ja ahdistus laukeavat – ja ehkä moraalinen maailmanjärjestyskin vahvistuu, koska synti niin usein saa palkkansa.

Tosielämässäkin katarsis saattaa toteutua, kun poliisi ja oikeuslaitos tekevät tehtävänsä. Rangaistus toimii pelotteena ja pitää pieneltä osaltaan yllä moraalia. Työtä riittänee jatkossakin niin oikeuslaitoksella kuin terveydenhuollollakin, sillä raiskauskriisikeskus Tukinaisen havaintojen mukaan seksikumppanien salakuvaaminen on yleistynyt Suomessa, ja se voi aiheuttaa uhreille vakavia ja pitkäkestoisia seurauksia.

Turun yliopiston mediatutkimuksen professori Susanna Paasonen on kiinnostunut siitä, miten sosiaalinen media tätä kaikkea käsittelee.

”Häpäisy rangaistuskeinona on sosiaalisessa mediassa yleinen puolin ja toisin. Axl Smith käytti valtaa omien aktien salakuvaamisessa, ja kaverin yhdynnän kuvaaminen salaa on voinut liittyä myös miesköörin sisäiseen valtapeliin. Tuttavapiiriä on sosiaalisessa mediassa tapahtuneen ensimmäisen häpäisyn jälkeen nyt vapautettu epäilyistä, mutta Smithin julkisuushallinta ei ole ollut paljastumisen jälkeen esimerkillistä, joten tuskin häntä ihan lähitulevaisuudessa hyvän tahdon lähettilääksi kutsutaan”, Paasonen katsoo.


Moraalinen maailmanjärjestys ei nykyaikana välttämättä palaudu yksittäisistä tuomioista kuten ennen, sillä salakuvaaminen on hallitusten ja tiedustelupalvelujen yhä yleisemmin hyväksymä keino. Tieto on valtaa ja intiimi tieto supervaltaa.

Siksi myös supervallat ovat voyeuristeja ja tirkistelevät kansalaisia hämmentävän yleisesti. Edward Snowden paljasti tällä vuosikymmenellä, kuinka Yhdysvaltain ja myös Britannian johtajat siunasivat yksityiseksi tarkoitetun viestinnän tietojen keräämisen valtavilta massoilta – ei vain erikseen rikoksista epäillyiltä, kuten aikaisemmin. Supervaltojen johtajat eivät paljastuksista erityisemmin horjuneet.

Venäjän käytäntöä Yleisradion kirjeenvaihtaja Kerstin Kronvall kuvaili viime vuonna seuraavasti: tiedustelupalvelu kerää kaikista tärkeistä ihmisistä kielteisiäkin tietoja ”papkaan” eli kansioon. Hunaja-ansojakin arvioidaan viritellyn. Jo uskomuskin tästä saa ihmiset yrittämään toimia valtaapitävien kannalta niin harmittomasti, ettei papkaa koskaan avata. Tämä voi koskea jopa toisen supervallan presidenttiä, kuten on epäilty.

Samalla sosiaalisen median yritykset houkuttavat ihmisiä ilmaisiksi sisällöntuottajikseen paljastamaan yksityisyyttään ja seksuaalisuuttaankin vapaaehtoisesti ”tykkäyksien” avulla annostellulla mielihyvällä.

Mitä enemmän ihminen paljastaa, sitä tehokkaammin algoritmit mittaavat peukutuksia profilointimielessä ja mahdollistavat kaupallisen ja poliittisen mainonnan kohdistumisen jopa demokraattisiin vaaleihin vaikuttavalla tavalla.

Ison datan analysoijilla on enemmän vaikutusvaltaa kuin koskaan ja myös valtaapitävien – eikä vain diktaattorien – voi olla pelottavan helppo käyttää dataa väärin. Elämme maailmassa, josta Itä-Saksan valvontakoneisto saattoi vain haaveilla.

Kaiken jälkeen yksityisyyden piiri on vain runsaassa vuosikymmenessä kutistunut pienemmäksi kuin koskaan ennen maailmanhistoriassa. Terrorismin pelon avulla kirjesalaisuus ja sen perilliset sekä kotirauhan merkitys ovat samalla kaventuneet joidenkin maiden lainsäädännössä: yksityistä tilaa ei juurikaan enää ole.

”Yksilön on vain yritettävä elää asiallista elämää ottaen huomioon kaiken kattavan läpinäkyvyyden”, Vieno arvioi. Myös professori Koivunen olettaa, että itsehillinnän ja kaikenpuolisen ”sopivaisuuden” merkitys korostuu entisestään niin työnantajien vaatimuksissa kuin kaikessa muussakin.

Mutta kun poliittisen ja muun korrektiuden vaatimus muuttuu yhä kaikenkattavammaksi, myös sen hillittömät vastavoimat nousevat.

Donald Trump on nyt presidentti sen vuoksi, että hän on hillitön nettitrolli ja Breitbart-sivusto menestyy totuudenjälkeisellä viestinnällä”, professori Paasonen muistuttaa.

Tämä tekee myös ”minua saa seurata, koska en tee mitään pahaa” -ajattelun tehottomaksi. Kun kaikkea yksityistä kuvataan ja kuunnellaan niin rikollisten kuin valtakoneistonkin taholta ja kun ”vaihtoehtoiset faktat” voivat tahrata kenet tahansa, kukaan ei välttämättä ole aivan turvassa.

Salakatselun aiheuttamat tragediat tuskin jäävät tähän.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Salakuvaus
  • Elokuvat
  • Taidehistoria
  • Taide

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      HS:n laaja kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    2. 2

      Punttisalilla aloittelijat ja hyvän perimän omaavat ovat vahvoilla – HS listasi seitsemän vinkkiä lihasten kasvattamiseen

    3. 3

      Kyypartiomies Mikko Turunen puolustaa pahamaineisia käärmeitä – video näyttää, kuinka haastattelutilanne muuttuikin kyyn yllätys­hyökkäykseksi

    4. 4

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    5. 5

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    6. 6

      Barcelonalaisilla työttömyyttäkin suurempi huoli: Turismi

    7. 7

      7 vuotta sitten Alex kuuli olevansa oikeasti Alexander, venäläisten vakoilijoiden poika – oikeus päätti nyt antaa hänelle Kanadan kansalaisuuden takaisin

    8. 8

      Paljastuiko katutaiteilija Banksyn henkilöllisyys? Ystävä lipsautti nimen

    9. 9

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    10. 10

      Pariskunta muutti kaupungista maalle, hankki eläinlauman ja ryhtyi tuottamaan ruokaansa itse – ”Ensimmäisessä teurastuksessa seisoin nurkan takana sormet korvissa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    2. 2

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    3. 3

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    4. 4

      Perus­suomalaisten Laura Huhtasaari kertoo nyt, miltä tuntuu kun puolue hajoaa – ”Haava kyllä arpeutuu”

    5. 5

      Sitä Timo Soinia, jonka olemme tunteneet, ei enää ole

    6. 6

      Punavangit odottivat teloituksia Suomenlinnan kuolemanselleissä kesällä 1918, mutta moni kuoli jo ennen tuomiota – ”Pala Suomen synkintä historiaa”

    7. 7

      7 vuotta sitten Alex kuuli olevansa oikeasti Alexander, venäläisten vakoilijoiden poika – oikeus päätti nyt antaa hänelle Kanadan kansalaisuuden takaisin

    8. 8

      Suomen lippu herättää suuria tunteita – ja siksi kaikki huoltomiehet eivät uskalla kertoa omalla nimellään miten lippua käsittelevät

    9. 9

      Kaljaa läikkyy ja hyttyset syövät, mutta kun Ukkometso jyrähtää soimaan, ei märkiä housuja muista enää kukaan – Tältä näyttää juhannushurmos Himoksella

    10. 10

      En usko selviäväni yhteislauluista ja vadelmakääretortun syönnistä palvelutalossa – edessäni on elämä vanhana vaikeana naisena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni mies kärsii tietämättään testosteronin puutteesta, mutta saa vääriä lääkkeitä – Tunnista nämä oireet

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    4. 4

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    5. 5

      Kerrostalotyömaan tulipalo työllisti palokuntaa myöhään yöhön Pohjois-Helsingissä – poliisi teki kaasupulloja vaarattomiksi ampumalla

    6. 6

      Pankkiiriliikkeen entinen johtaja paljastaa, miten sijoituksia myytiin: ”Asiakkaiden eduista ei kukaan halunnut huolehtia”

    7. 7

      Haluatko elämääsi lisää seksiä? Kolme seksuaali­terapeuttia kertoo tärkeimmät vinkkinsä

    8. 8

      Oikeusasiamies ihmettelee: Miksi poliisi pakottaa musliminaiset riisumaan huivin valokuvassa?

    9. 9

      Krp: Temppeliaukion kirkon suuroperaatio johtui terrori-iskuun varautumisesta – poliisin mukaan välitöntä uhkaa ei ole

    10. 10

      Oliko Timo Soini Juudas? Näin historiallisten tapahtumien vyöry eteni kulisseissa – ja tämän tuomion suomalaiset antavat Soinin toiminnasta

    11. Näytä lisää