Valikko
Kulttuuri

Ilmaiskanavaksi muuttunut National Geographic kerää nyt miljoonayleisön viikoittain – ”Kanavan lanseeraus on mennyt jopa paremmin kuin uskalsimme odottaa”

Asiaviihteen kysyntä ja mahdollisesti Ylen Teema- ja Fem-kanavien yhdistyminen voivat jatkossa lisätä National Geographicin katsojamääriä.

Ensiaskeleet National Geographicin ilmaiskanavataipaleella näyttävät Finnpanelin tilastojen perusteella onnistuneilta.

Kanava onnistui kahdessa kuukaudessa nostamaan viikkotavoittavuutensa 4 prosentista 28:aan eli selvästi yli 20 prosentin tavoitteen.

”Kanavan lanseeraus on mennyt hyvin, jopa paremmin kuin uskalsimme odottaa”, sanoo maajohtaja Pia Kuhakoski Fox Networks Groupista.

”Kyllä Suomessa tällaiselle faktaviihteelle on kysyntää. National Geographic on brändinä toki tunnettu ja liki 130 vuotta vanha, sitä ei ole tarvinnut esitellä suomalaisille.”

Huhtikuun viimeisellä viikolla kanava tavoitti noin 1 450 000 neljä vuotta täyttänyttä katsojaa. Sitä katsoivat etenkin 45–64-vuotiaat, joiden parissa viikkotavoittavuus oli huhtikuun lopussa 41 prosenttia.

Sen sijaan päivittäiset katseluosuudet ovat yhä pieniä: vuorokauden kaikesta televisionkatselusta kanava keräsi 2,5 prosenttia ja kello 18–23 välisestä primetime-katselusta 2 prosenttia.

National Geographic on viikkotavoittavuudessaan yhä keskisuurten mainosrahoitteisten kanavien takana. Discovery Networksin kanavista Kutonen ja TV5, Nelonen Median kanavista Jim ja Liv sekä MTV:n kanavista Ava tavoittavat viikossa 34–46 prosenttia väestöstä.

Kuhakoski ei myönnä, että kilpailijat olisivat mittapuu National Geographicin menestyksen arvioinnille. Hänen mukaansa tärkeämpää on, että yhtiön Suomen-kanavat Fox ja National Geographic täydentävät toisiaan ja kokoavat yhdessä laajan yleisön.


Yhtiö kuitenkin haluaa National Geographicin taajuudelle entistä enemmän naisia ja nuoria miesten ja keski-ikäisten lisäksi.

”Mainosrahoitteiseksi siirtymisen jälkeen katsojaprofiilimme on nuorentunut huomattavasti. Haemme erilaisilla ohjelmilla erilaista katsojakuntaa. Esimerkiksi Albert Einsteinista kertova draamasarja Geniusin katsojista kolmannes on 25-44-vuotiaita.”

National Geographic on oman kuvauksensa mukaan ”tieteeseen ja tutkimukseen keskittyvä asiaviihteellisten ohjelmien kanava”. Taajuudelle on myös luvassa yhä enemmän käsikirjoitettua draamaa ja elokuvia.

Vertailtuna esimerkiksi Yle Teemaan dokumentaariset ohjelmat ovat usein viihteellisempiä ja tositelevisiomaisempia. Kanavan Suomessa National Geographicin katsotuimmat ohjelmat ovat Natsien jättimäiset rakennusurakat, Autojen ensiapu, Lentoturmatutkinta ja Mars.

Ohjelmia lähetetään kansainvälisen sapluunan puitteissa, eikä yhtiö suunnittele tarjontaansa suomalaisia painotuksia.

Suomessa maksukanavana aiemmin saatavalla ollut National Geographic muuttui maksuttomaksi mainoskanavaksi maaliskuun alussa.

Ajankohta osui sopivasti hetkeen vajaat kaksi kuukautta ennen kuin Yleisradio yhdisti televisiopuolella Teema- ja Fem-kanavansa. Kuhakoski sanoo, että muun muassa dokumentteja esittävän Teeman lähetysajan väheneminen todennäköisesti tuo katsojia myös National Geographicille.

”Olemme tietenkin olleet onnekkaita, että tämä osui samoihin aikoihin. Emme voi sanoa, paljonko sieltä on siirtynyt meille katsojia, mutta on mahdollista, että meidän kanavaamme katsovat samat ihmiset, jotka ovat katsoneet Teemaa. Kyllä se varmasti meitä on meitä auttanut.”

Suomi on ensimmäinen Euroopassa ja toinen National Geographicin peittoon kuuluvasta 169 maasta, jossa kanavaa voi katsoa maksutta. Kansainvälisesti vertaillen suomalaisten maksuhalukkuus television katselusta on pientä, Kuhakoski sanoo.

”Suomen markkina on sellainen, että täällä mainosrahoitteinen televisiotoiminta on huomattavasti isompaa kuin maksutelevisio. Olemme tietynlaisen erikoisluupin alla, kun maailmalla on seurattu Suomen alkutaivalta.”

Kuhakoski sanoo, että yhtiössä on vahva usko mainosrahoitteiseen toimintaan Suomessa. Hänen mukaansa mainosmarkkinan volyymi on suurin piirtein samalla tasolla kuin viime vuonna samaan aikaan, mutta kilpailu tuonut hintoja alas.

Fakta

National Geographic brändinä


 National Georgaphic -televisiokanava on yhteys samalla nimellä ilmestyvään aikakauslehteen, joka tunnetaan erityisesti värikkäästä luontovalokuvauksesta.

 Brändiä hallinnoi nykyisin mediayhtiö 21st Century Foxin pääosin omistama yhtiö.

 Aikakauslehden ja siitä kasvaneiden tv-kanavien alkuperäinen julkaisija, luonnontieteiden edistämiseen ja luonnonsuojeluun keskittynyt National Geography Society -järjestö, on yhtiössä vähemmistöosakkaana.

 Järjestön toimintaa rahoitetaan mediabrändin tuotoilla.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Televisio
  • National Geographic

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Teslan luova johtaja jätti työnsä ja päätti matkustaa Käpylään – Teknologia tekee meistä narsistisia addikteja, hän väittää

    2. 2

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    3. 3

      Lääkärit ovat kalliita osastonsihteereitä

    4. 4

      Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

    5. 5

      Etera ja Ilmarinen aikovat yhdistyä Suomen suurimmaksi työeläkeyhtiöksi

    6. 6

      Maa on litteä – Voiko se olla totta? Skepsis-yhdistyksen juhlakirja esittelee epäilijöille nykyajan huuhaata ja rajatietoa

    7. 7

      Östersundomin metrolinja vedettiin jälleen kerran uusiksi – kalliiksi tullut unelma uudesta jätti­kaupunginosasta on ajautumassa vuosikymmeniksi pöytälaatikkoon

    8. 8

      Ulkoministeri Soini nimitti Jutta Urpilaisen rauhanvälityksen erityisedustajaksi

    9. 9

      Seppo Ojala on pappi, mutta hän ei tiedä, onko Jumalaa olemassa – ”Haluan pysyä mieluummin kriittisenä epäilijänä”

    10. 10

      Valtio myi 128-vuotiaan arvorakennuksen Punavuoresta 14 miljoonalla – taloon aiotaan rakentaa taas asuntoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin paljon autosi arvo alenee, kun ajat sen ulos autokaupasta – data-analyytikon gradutyöstä syntyi laskuri, joka paljastaa autokaupan todellisuuden

    2. 2

      Parisuhde tuntuu puuduttavalta nykymaailman helppouden keskellä – Pitkästä liitosta on rakastuminen kaukana

    3. 3

      Tiina luuli saaneensa pojan, mutta lapsi sanoo olevansa tyttö ja pukeutuu pinkkiin – Alaikäisten transsukupuoli­suuden selvitykset lisääntyvät räjähdysmäisesti

    4. 4

      Tutkimusprofessori: Yksi kysymys paljastaa parisuhteen tilan – ”Jos suhteessa ei ole suutelua, harvoin siinä on onnellisuutta”

    5. 5

      Netflix peruu sarjojaan, ja se on hyvä uutinen

    6. 6

      Maailmanlaajuista verkkohyökkäystä ei ole saatu pysäytettyä – Asiantuntija: Moni tekijä viittaa venäläisrikollisiin

    7. 7

      Suomalainen unisex-symboli ei ollutkaan uusi: Merkin suunnittelija vastaa plagiointisyytöksiin

    8. 8

      Käräjäoikeus määräsi Uberin maajohtajan Joel Järvisen omaisuutta takavarikkoon 250 000 euron edestä – Uber aikoo valittaa päätöksestä

    9. 9

      Syyte: Sarjakuristaja valmisteli alaikäisen tytön kuristamista Helsingissä – syyttäjä vaatii neljän vuoden enimmäistuomiota, syytetty pysyy vangittuna

    10. 10

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mitä synnytyksissä todella tapahtuu? Lue sinulle räätälöity juttu siitä, miten lapsesi tulisi maailmaan

    2. 2

      Ole oma juhannusheilasi: Näin masturboit jos sinulla on klitoris ja vagina

    3. 3

      Japanilaissotilaat häpesivät niin, että jatkoivat toista maailmansotaa viidakoissa melkein 30 vuotta

    4. 4

      Monikulttuurisuudesta pitäisi luopua Suomessa, koska se ruokkii rasismia ja syrjintää, sanoo tutkija – tästä on kyse

    5. 5

      Britti Joel Willans muutti Suomeen ja hämmästyi uskollista sääntöjen tottelemista – ”Ehkä suomalaiset juovat itsensä niin humalaan juuri sääntöjen takia”

    6. 6

      Teinipojat tuhosivat päiväkodin käyttökelvottomaksi Nurmijärvellä – Edes välikaton eristeet eivät säästyneet

    7. 7

      Suomi ensin -mielenosoitusleiri purettiin Rautatientorilla – poliisi jatkaa tänään tiivistä partiointia paikalla

    8. 8

      Liika hygienia lisää suolistosairauksia, ja yhä useampi elää avanteen kanssa – Sauli Suomiselle avanne toi neljä lisätuntia päivään: ”Haaveilen edelleen normaalista elämästä”

    9. 9

      HS:n epätieteellinen kysely paljastaa, miten Suomessa saa elitistin leiman – jopa kahvin väri vaikuttaa

    10. 10

      Yhä useampi suomalainen harrastaa suuseksiä, mutta harva ymmärtää suojautua taudeilta – ”Ihmiset hämmästelevät, että tarttuuko näinkin”

    11. Näytä lisää