Valikko
Kulttuuri

Suomalaisen muodin kompastuskivi on kaupallisuus – italialaissuunnittelija antaa suomalaisille 3 neuvoa, miten suomimuoti menestyisi maailmalla

MSGM-muotimerkin perustanut ja siitä 45 miljoonan euron bisneksen kasvattanut Massimo Giorgetti sanoo, ettei muotisuunnittelija saa hetkeksikään unohtaa hintaa, kohderyhmää ja markkinointia.

Suomalaiset nuoret suunnittelijat menestyvät vuosittain muotisuunnittelukilpailuissa ympäri maailmaa, mutta uusia, menestyviä muotimerkkejä ei synny samaa tahtia. Nuoret suunnittelijat lähtevät ulkomaille töihin isoihin muotitaloihin. Harva uskaltaa perustaa oman merkin.

Muotilehdissä näkyvistä suomalaismerkeistä Marimerkko on ylivoimaisesti suurin vajaan 100 miljoonan euron liikevaihdolla. Pitkällä kaukana tulevat esimerkiksi Samuji (2,2 miljoonaa), R/H (0,7 miljoonaa), Arela (0,3 miljoonaa) ja Onar (0,1 miljoonaa).

”Ehkä tämä näyttää ulospäin helpolta, mutta tämä on ollut todella todella vaikeaa, joka päivä täytyy taistella”, sanoo MSGM-muotimerkin perustaja Massimo Giorgetti voimakkaalla italialaisella korostuksella.

Giorgettin vuonna 2009 perustamaa MSGM-merkkiä myydään Helsingissä My o My -liikkeessä ja Stockmannilla. Psykedeelisiin printteihin ja italialaisen räväköihin vaatteisiin satsaava merkki on saanut runsaasti näkyvyyttä kansainvälisissä muotilehdissä, ja siitä on kasvanut kahdeksassa vuodessa 45 miljoonan euron bisnes.

Suomalaisen muodin kansainvälistä kaupallistamista edistävä Helsinki New järjesti tiistaina Helsingin kaupungintalolla seminaarin, johon Giorgetti ja kourallinen muita kansainvälisen muodin ammattilaisia oli kutsuttu kertomaan, miten muotialalla onnistutaan.

Miten hän sitten neuvoisi suomalaisia muodintekijöitä?

Suoraan hän ei suomalaisia muotimerkkejä kommentoi, sillä hänet on lennätetty seminaaria varten Helsinkiin edellisenä iltana. Hän tiivistää oman taipaleensa varrelta kuitenkin kolme neuvoa, jotka hän antaa myös suomalaisten käyttöön.

1. Osaa muotibisnes.

Giorgetti rakasti muotia jo teininä, ja alalla hän aloitti 20-vuotiaana – mutta ei muotitalon assistenttina vaan myyjänä putiikissa.

”Se oli minun todellinen kouluni”, hän sanoo.

Nick & Sons -putiikissa hän oppi muotibisneksen säännöt.

”Tiukasti istuvat vaatteet ja raskaat kankaat eivät myy, kevyet kankaat myyvät, kukkaprintit myyvät, oudot graafiset printit eivät”, hän luettelee.

Konsultointihommien kautta Giorgetti liukui kohti omia projektejaan, ja vuonna 2009 oli aika perustaa MSGM. Ensin hän esitteli miestenmalliston, jonka sivussa oli pieni naistenmallisto. Miesten mallisto innosti vain muutamaa sisäänostajaa, mutta ensimmäistä naistenmallistoa tilattiin 150 liikkeeseen.

”Ajattelin että wow, ehkä pitää keskittyä tähän.”

Vaikka Giorgetti on merkkinsä pää­suunnittelija, vaatteita hän ehtii suunnit­telemaan tunnin siellä täällä, usein lauantai- ja sunnuntai-iltapäivinä, hän sanoo.

”Olen kuin orkesterinjohtaja”, hän sanoo.

Pitää pohtia markkinoita, jälleenmyyjiä, stylistejä, pressiä, raha-asioita, verkkokauppaa. (Ihmiset ostavat Giorgetin mukaan erilaisia vaatteita verkossa kuin kivijalkakaupoissa. Verkossa kauppansa tekevät yksinkertaiset vaatteet, kun kivijalkakaupoissa hypistellään ja sovitetaan erikoisempia luomuksia.)

2. Pidä kiinni linjastasi.

Toki kaiken ytimessä on luovuus, ja siinä suomalaiset ovat hyviä.

”Täytyy ymmärtää paitsi itseään myös sitä, missä on hyvä, ja sitä mitä haluaa viestiä. Jos tykkäät mustasta, viesti mustaa”, Giorgetti selittää.

Pitää myös jaksaa pitää pintansa.

”Ja usein joku sisäänostaja haluaa sinun tekevän jotain muuta, mutta sinun täytyy pitää kiinni visiostasi. Luulen, että se on tämän homman salaisuus.”

Kun Giorgetti starttasi MSGM:n, Milanon muotiväki ei pitänyt hänen t-paitojaan ja collegeitaan erityisen kiinnostavina. Nyt rento muoti ja logo-colleget ovat joka paikassa.

”Se oli silloin vaikeaa, mutta nyt olen tyytyväinen. Pidin kiinni linjastani.”

3. Mutta ennen kaikkea: tee vaatteita, jotka menevät kaupaksi.

”Muistan todella hyvin miten ensimmäiset sisäänostajat tulivat käymään ja olivat että wow wow wow”, Giorgetti selittää innostuneena.

Mutta wow-efektistä ei ole apua, jos vaatteet eivät mene kaupaksi.

Sisäänostaja ei osta liikkeeseensä lisää MSGM:n vaatteita, jos edelliset eivät ole kiinnostaneet asiakkaita, Giorgetti sanoo. ”Vaikka sisäänostaja rakastaa kokoelmaa, jos se ei mene kaupaksi, se on bye bye.”

Giorgetti miettii siksi tarkkaan, mikä menee kaupaksi ja mihin hintaan.

”Mietin hintoja ja kohderyhmiä joka hetki”, Giorgetti sanoo. ”Tietysti haluaisin käyttää upeita kankaita ja kirjailuja. Toki voisin käyttää niitä, mutta en halua, sillä haluan vaatteiden olevan järkevän hintaisia.”

Mutta hintapaineista huolimatta Giorgettille on tärkeää, että hänen merkkinsä tuotanto pysyy Italiassa. Se tekee merkistä erityisen ja uskottavan.

Suomesta muotiteollisuus on pitkälti kadonnut, joten kotimaisten muotimerkkien on vaikeaa liputtaa yhtä voimakkaasti kotimaansa puolesta. Vaikka Marimekko painaa kankaansa Helsingissä, merkin vaatteita ommellaan esimerkiksi Portugalissa, Liettuassa, Kiinassa ja Vietnamissa.

Pienemmät suomalaiset merkit, kuten R/H ja Onar, ovat Giorgettin kanssa samoilla linjoilla: ainakin osa tuotannosta on pidetty Suomessa. Ne esittelevät tällä viikolla tuotteitaan kansainvälisille kutsuvieraille osana Helsingin epävirallisen muotiviikon ohjelmaa.

Tietoa Helsingin muotiviikon tapahtumista 13.–20.5.: fashioninhelsinki.com

Kuka?

Massimo Giorgetti


 Syntynyt Riminillä 1977. Opiskellut kirjanpitoa.

 Perusti muotimerkki MSGM:n yhdessä Paoloni Groupin kanssa vuonna 2009. Työskentelee merkin pääsuunnittelijana.

 Voitti vuonna 2010 Voguen uusien kykyjen palkinnon.

 MSGM-merkkiä myydään nyt noin 600 putiikissa ympäri maailmaa.

 Palkattiin keväällä 2015 myös perinteikkään italialaismerkki Puccin taiteelliseksi johtajaksi. Ilmoitti erostaan huhtikuussa keskittyäkseen MSGM:ään.

 Pitää suurimpana vaikutteenaan musiikkia.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Muoti
  • Vaateteollisuus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kallion ydinbaareihin kuuluva Cafe Mascot suljettu toistaiseksi, asiasta ilmoitettiin maanantai-iltana Facebookissa: ”Sata tapahtumaa peruuntuu”

    2. 2

      Leipäjono kiemurteli Helsingissä yli kilometrin matkan Myllypurosta Kurkimäkeen

    3. 3

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    4. 4

      Talonvaltaajien tukikohdakseen ottama saaristohuvila oli partiolaisten leiripaikka, kunnes Helsinki kaksinkertaisti vuokran – nyt sama huvila on vuokrattu rutkasti halvemmalla

    5. 5

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    6. 6

      Käpylän lonkerovarkauksille saattoi löytyä selitys: greippi vahvistaa huumaavien lääkkeiden vaikutusta – kolesterolilääkkeiden kanssa voi syntyä jopa hengenvaara

    7. 7

      Obamacare on jälleen USA:n ykkösuutinen: miksi se luotiin ja miksi se ei kelpaa republikaaneille? – ”Julkista terveydenhuoltoa pidetään sosialismina”

    8. 8

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    9. 9

      Alman hitti nostettiin jo Britannian suurimman radiokanavan A-listalle – merkitsee suurta näkyvyyttä

    10. 10

      It-yhtiön johtaja Sami Karkkila: Tekoälyn ja robottien kehitys tuo osan Intiaan menetetyistä työpaikoista pian takaisin Suomeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    2. 2

      Sompasaunassa on ahdasta, alastonta ja aitoa – ”Helsinki on paljon siistimpi kuin Tukholma”

    3. 3

      Sylki paljastaa, että nykyihminen on joskus paritellut tuntemattoman ihmislajin kanssa

    4. 4

      Kontulan koti­hälytykset työllistävät poliisia eniten: ”Päiväsaikaan on rauhallista, kun ne kovimmat jätkät nukkuu” – HS:n hakukone kertoo, mikä työllistää poliisia kotikulmillasi

    5. 5

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    6. 6

      Kallion ydinbaareihin kuuluva Cafe Mascot suljettu toistaiseksi, asiasta ilmoitettiin maanantai-iltana Facebookissa: ”Sata tapahtumaa peruuntuu”

    7. 7

      Kookosrapua ei kannata kutsua juhliin – jättimäinen otus tyhjentää pöydän ja vie kissankin

    8. 8

      Kohukenkä myytiin loppuun saman tien verkkokaupassa – suomalaisissa urheilukaupoissa Niken uutta juoksutossua ei ole ollut tarjolla

    9. 9

      Vanhat hääperinteet tuntuvat yhä useammista vaivaannuttavilta – Suvi Sahakarin häissä morsiamen sijaan ryöstettiin kakkulapiot

    10. 10

      Posti lopetti kirjeiden jakamisen tiistaisin – ”En näe, että tässä tulisi ongelmaa täyttää postilain asettamaa laatuvaatimusta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    2. 2

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    3. 3

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    4. 4

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    5. 5

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    6. 6

      Ruokatoimittaja ja viestintäyrittäjä Elina Jyväs kuoli 40-vuotiaana

    7. 7

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    8. 8

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    9. 9

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää