11.5.2010 10:23
Mozartin musiikki ei teekään ihmisestä fiksumpaa. Pietro Antonio Lorenzonin maalaus nuoresta Mozartista vuodelta 1763.
Wien. Mozartin kuunteleminen ei vaikutakaan ihmisen älykkyyteen, kertoo uusi tutkimus uutistoimisto AFP:n mukaan. Itävaltalaiset tutkijat, Mozartin maanmiehet, julkaisivat tutkimustuloksensa aiheesta eilen maanantaina.
Tuloksilla tyrmätään aiheesta tehty tutkimus vuodelta 1993. Siinä Mozartin kuuntelun väitettiin vaikuttavan älykkyyteen. Tutkimuksen jälkeen alettiin yleisesti puhua "Mozart-vaikutuksesta".
Wienin yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmä kokosi vuodesta 1993 asti julkaistuja, Mozart-vaikutusta käsitelleitä tutkimuksia. Alkuperäinen tutkimus osoitti, että aikuiset selviytyivät paremmin päättelytehtävistä kuunneltuaan Mozartin D-duuri-sonaattia kahdelle pianolle kuin ne, jotka kuuntelivat joko jotain muuta tai olivat hiljaisessa huoneessa.
Analysoituaan 3 000 yksittäistapausta, jotka oli kerätty 40 tutkimuksesta ympäri maailmaa, Wienin yliopiston ryhmä totesi, ettei ilmiötä nimeltä Mozart-vaikutus ole oikeasti olemassa.
"Ne jotka kuuntelivat musiikkia, Mozartia tai vaikkapa Bachia tai Pearl Jamia, saivat parempia tuloksia kuin hiljaisen huoneen ryhmä. Mutta me tiedämme muutenkin, että ihmiset suoriutuvat paremmin, jos se saavat jonkin stimulantin", kertoi tutkija Jakob Pietschnig.
Kalifornian yliopiston vuonna 1993 tekemässä tutkimuksessa oli mukana vain 36 opiskelijaa, mikä ei ollut riittävä määrä tieteellisesti tarkkaan tulokseen.
Tutkimuksen tuloksen julkaisu vaikutti kuitenkin nopeasti yleiseen mielipiteeseen. Yhdysvalloissa päiväkodit alkoivat soittaa lapsille klassista musiikkia ja esimerkiksi Georgiassa vastasyntyneiden vanhemmille alettiin jakaa klassisen musiikin levyjä.
"Suosittelen kaikkia kuuntelemaan Mozartia, mutta kognitiivisia taitoja se ei kehitä, vaikka moni niin toivoi", Pietschnig sanoi.
Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi