Konserttiarvostelut

Valikko
Konserttiarvostelut

Maahanmuuttaja-Mahlerin Ylösnousemus valtasi Musiikkitalon – esitys omistettiin Ulf Söderblomin muistolle

Kansallisooppera omisti esityksen äskettäin lähes 86-vuotiaana kuolleelle entiselle ylikapellimestarilleen Ulf Söderblomille

Yli tunnin musisoinnin jälkeen se tapahtui jälleen: hirmuisen epätoivon huudon jälkeen haudat aukenivat ja rikkaat, köyhät, kuninkaat ja paavit lähtivät vavisten kohti viimeistä tuomiota.

Oltiin siis Gustav Mahlerin (1860–1911) toisen sinfonian (Ylösnousemus) finaalin alkupuoliskolla säveltäjän itsensä kertoman ohjelmatekstin mukaisesti.

Teos vaatii jättikoneistoa, ja ainutlaatuiseksi esityksen teki se, että Kansallisoopperan orkesteri nousi montustaan ja vieraili yli 110-päiseksi muhevoituneena Musiikkitalossa.

Mukana oli lisäksi tietysti Kansallisoopperan ammattikuoro. Ja nämä jättimäiset voimat omistivat esityksen äskettäin edesmenneelle entiselle ylikapellimestarilleen Ulf Söderblomille (1930–2016).

Voi hyvin kuvitella, miten ylpeänä Söderblom olisi 1960-luvun alusta rakentamaansa orkesteria tälläkin kerralla kuunnellut.

Ja miten tarkasti huolellinen harjoittaja olisi analysoinut kaiken, mikä ei vielä tässä esityksessä mennyt täydellisesti.

Tätä sinfoniaa ei voi suositella heikkohermoisille eikä välttämättä edes kylmäverisille bisnesmiehille, paitsi jos he haluavat täydellistä elämänmuutosta.

Esimerkiksi äskettäin kuollut liikemies Gilbert Kaplan hurahti täysin tästä teoksesta nuoruudessaan. Itkunkouristusten jälkeen hän päätti ryhtyä sijoittamaan miljoonaomaisuuttaan Mahler-työhön ja kustansi myöhemmin esimerkiksi tämän sinfonian käsikirjoituksen näköispainoksen. Hän jopa johti vain tätä teosta harrastelijapohjalta niin Radion sinfoniaorkesterimme kuin New Yorkin filharmonikkojen konserteissa – ilmaiseksi, miljonäärimesenaatin maineensa ansiosta.

Nyt oltiin ammattimaisemmissa käsissä: esityksen johti Kansallisoopperan ylikapellimestari Michael Güttler, jonka seuraajaa etsitään parhaillaan. Hän johti jäntevästi, joskin ajoittain hieman fraasien loppuja oikoen. Se toki korostaa liikesuuntaa kohti viimeistä tuomiota.

Gustav Mahler oli maahanmuuttaja ja mielestään ”kolmasti koditon: böömiläinen itävaltalaisten keskuudessa, itävaltalainen saksalaisten keskuudessa ja juutalainen koko maailman silmissä”. Samaa jengiä oltaisiin kuitenkin sitten lopulta: viimeisellä tuomiolla.

Vähän kodittomalta tuntui Kansallisoopperan orkesterikin jouduttuaan levittäytymään montustaan lavalle ja tietyin osin sen ulkopuolelle: tuonpuoleiset soinnit tulee soittaa lavan ulkopuolelta. Tällä kertaa ne kuuluivat oikein vaikuttavasti korkealta salin takaa. Mutta yhtenäisen soiton tämä orkesteri toki taitaa paremmin kotimontussaan.

Sinfonian ponteva surumarssi alkoi sinänsä erinomaisesti. Vasemmalle sijoitetut kontrabassot ja keskelle sijoitetut sellot soivat istumapaikalleni tymäkästi.

Toisen osan leikkisyyskin toimi. Güttler tietää hyvin milloin vaatia jousilta tarkkoja alukkeita ja milloin vanhan wieniläistyylin liu’uttelua ja leikillisen maalaismaista meininkiä.

Vähitellen toki huomasi, että Mahlerin sinfonia on orkesterille vieraampaa kuin vaikkapa Wagnerin jättioopperat. Pieniä karheuksia ja epävireisyyksiä ei voinut olla huomioimatta. Mutta kuten Mahler itse totesi: tämä sinfonia tekee vaikutuksen missä oloissa tahansa.

Mahler ei ollut vaatimaton nero. Kun ensimmäinen sinfonia (Titaani, pohjimmiltaan Mahler itse) kuvaa sankarin tietä vaikeuksien ja jopa groteskin pilkan kautta voittoon, toisessa sinfoniassa Mahler päätti ratkaista tuonpuoleisen arvoituksen: mitä sankarille tapahtuu kuoleman jälkeen? Onko elämä lopulta vain valtava julma pila?

Hän kirjoitti päätyneensä loppuratkaisuun vasta sinfoniaa pitkään kypsyteltyään: tulkoon ylösnousemus! Niinpä lyhyt neljäs osa Urlicht tuo mukaan ihmisäänen, joka kertoo ihmisen suuresta hädästä ja kaipuusta Jumalan luo. Mezzosopraano Tuija Knihtilä osoitti, että hänelle sopii nykyisin myös laskeutuminen alttomaisen mataliin ja reheviin syvyyksiin.

Finaalissa Mahler halusi nuijia kuulijan maahan ja nostaa hänet sitten enkelten siivin ”korkeimpiin korkeuksiin”.

Näin tapahtui nytkin. Kun tuskanhuudot, ruumisarkusta kömpimiset ja kuolleiden marssi viimeiselle tuomiolle on horjuttanut vahvimpienkin uskoa, Mahler hiljentää melskeen ja säveltää yhden maagisimmista hetkistään: kuoro laulaa mitä pehmeimmin ja hiljaisimmin siitä, että mikään ei ole kadonnut. Että et syntynyt, elänyt ja kärsinyt turhaan.

Ja kaiken päällä leijailee sopraanosolisti, tällä kertaa hieman rasittuneelta kuulostanut ruotsalaishuippu Miah Persson.

Vanhemmiten Mahler hieman häpeili kirjoittamaansa ohjelmaselitystä, jonka mukaan viimeistä tuomiota ei oikeastaan tule: ei rangaistuksia eikä palkintoja. On vain ”kaikkivaltias rakkaudentunne”, joka valaisee meidät siunatulla tiedollaan ja olemuksellaan.

Sellaisia tunteita hän oppi säveltämään vasta hieman myöhemmin. Toisen sinfonian ylösnousemus päättyy nuoren Mahlerin täysin pidäkkeettömään riemuun, jolla tämä säveltäjä-kapellimestari irrottaa jättikoneistostaan viimeiset korviahuumaavat tehot.

Eihän tätä ylettömyyttä voi olla rakastamatta!

Mahler: Ylösnousemussinfonia

Laji: Klassinen musiikki

Säveltäjä: Gustav Mahler

Esittäjä: Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro. Kapellimestari Michael Güttler. Laulusolistit Tuija Knihtilä ja Miah Persson.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Nämä 17 kirjaa muuttavat mielipiteesi ja auttavat ymmärtämään ihan eri tavalla ajattelevia

    2. 2

      Näkökulma: Timo Soinin sairausloman syiden salaamisessa on vaaransa

    3. 3

      ”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

    4. 4

      Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

    5. 5

      Pisa sen kertoo: Suomi eriytyy – tutkijan mukaan ajatus yhtenäisestä nuorisosta voidaan unohtaa

    6. 6

      Seksuaalisen väkivallan maa: Papua-Uuden-Guinean miehistä yli puolet on osallistunut joukkoraiskaukseen

    7. 7

      Ruben Stiller jäi sairauslomalle – Pressiklubia vetää Sanna Ukkola

    8. 8

      Stylisti arvioi Linnan juhlien puvut – ja valitsi neljä suosikkiaan

    9. 9

      Yhdysvaltain presidentin tulevaan lentokoneeseen voisi lastata kymmenen norsua enemmän kuin nykyiseen – tällainen on uusi Air Force One, jota Donald Trump ei halua

    10. 10

      Haimme turhaan apua poikamme raivokohtauksiin – pakkohoidon kynnys on aivan liian korkea

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

    2. 2

      Upeita laahuksia, hehkuvia värejä – valitsimme Linnan juhlien kymmenen näyttävintä pukua

    3. 3

      Sallan ”pieni pintaremontti” Punavuoressa muuttui täydeksi painajaiseksi – näin tilaat remontin turvallisesti

    4. 4

      Seksuaalisen väkivallan maa: Papua-Uuden-Guinean miehistä yli puolet on osallistunut joukkoraiskaukseen

    5. 5

      Li Andersson juhli sairaalan kierrätys­kankaissa ja turvapaikan­hakijoiden tekemässä korussa – ”Tuntuu vähän oudolta tulla tänne ja hymyillä”

    6. 6

      ”Kaikki talot pitää peruskorjata säännöllisin välein” ja 6 muuta harhaluuloa: Valtionpalkinnon saaneet arkkitehdit kumoavat tutut rakennusmyytit

    7. 7

      Stylisti arvioi Linnan juhlien puvut – ja valitsi neljä suosikkiaan

    8. 8

      Haimme turhaan apua poikamme raivokohtauksiin – pakkohoidon kynnys on aivan liian korkea

    9. 9

      Nämä 17 kirjaa muuttavat mielipiteesi ja auttavat ymmärtämään ihan eri tavalla ajattelevia

    10. 10

      Kuka oli tänä vuonna Linnan edustavin? Äänestä upeinta asukokonaisuutta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Avarat kaula-aukot ja erottuvat nännit kohahduttivat Linnassa – Stylisti: ”Kaula-aukko voi olla antavakin, jos se on kaunis ja diskreetti”

    5. 5

      Tuhannet koulutetut karkaavat Suomesta ulkomaille joka vuosi, ja entistä harvempi aikoo palata – ”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”

    6. 6

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    7. 7

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    8. 8

      Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

    9. 9

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    10. 10

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    11. Näytä lisää