Valikko
Konserttiarvostelut

Maahanmuuttaja-Mahlerin Ylösnousemus valtasi Musiikkitalon – esitys omistettiin Ulf Söderblomin muistolle

Kansallisooppera omisti esityksen äskettäin lähes 86-vuotiaana kuolleelle entiselle ylikapellimestarilleen Ulf Söderblomille

Yli tunnin musisoinnin jälkeen se tapahtui jälleen: hirmuisen epätoivon huudon jälkeen haudat aukenivat ja rikkaat, köyhät, kuninkaat ja paavit lähtivät vavisten kohti viimeistä tuomiota.

Oltiin siis Gustav Mahlerin (1860–1911) toisen sinfonian (Ylösnousemus) finaalin alkupuoliskolla säveltäjän itsensä kertoman ohjelmatekstin mukaisesti.

Teos vaatii jättikoneistoa, ja ainutlaatuiseksi esityksen teki se, että Kansallisoopperan orkesteri nousi montustaan ja vieraili yli 110-päiseksi muhevoituneena Musiikkitalossa.

Mukana oli lisäksi tietysti Kansallisoopperan ammattikuoro. Ja nämä jättimäiset voimat omistivat esityksen äskettäin edesmenneelle entiselle ylikapellimestarilleen Ulf Söderblomille (1930–2016).

Voi hyvin kuvitella, miten ylpeänä Söderblom olisi 1960-luvun alusta rakentamaansa orkesteria tälläkin kerralla kuunnellut.

Ja miten tarkasti huolellinen harjoittaja olisi analysoinut kaiken, mikä ei vielä tässä esityksessä mennyt täydellisesti.

Tätä sinfoniaa ei voi suositella heikkohermoisille eikä välttämättä edes kylmäverisille bisnesmiehille, paitsi jos he haluavat täydellistä elämänmuutosta.

Esimerkiksi äskettäin kuollut liikemies Gilbert Kaplan hurahti täysin tästä teoksesta nuoruudessaan. Itkunkouristusten jälkeen hän päätti ryhtyä sijoittamaan miljoonaomaisuuttaan Mahler-työhön ja kustansi myöhemmin esimerkiksi tämän sinfonian käsikirjoituksen näköispainoksen. Hän jopa johti vain tätä teosta harrastelijapohjalta niin Radion sinfoniaorkesterimme kuin New Yorkin filharmonikkojen konserteissa – ilmaiseksi, miljonäärimesenaatin maineensa ansiosta.

Nyt oltiin ammattimaisemmissa käsissä: esityksen johti Kansallisoopperan ylikapellimestari Michael Güttler, jonka seuraajaa etsitään parhaillaan. Hän johti jäntevästi, joskin ajoittain hieman fraasien loppuja oikoen. Se toki korostaa liikesuuntaa kohti viimeistä tuomiota.

Gustav Mahler oli maahanmuuttaja ja mielestään ”kolmasti koditon: böömiläinen itävaltalaisten keskuudessa, itävaltalainen saksalaisten keskuudessa ja juutalainen koko maailman silmissä”. Samaa jengiä oltaisiin kuitenkin sitten lopulta: viimeisellä tuomiolla.

Vähän kodittomalta tuntui Kansallisoopperan orkesterikin jouduttuaan levittäytymään montustaan lavalle ja tietyin osin sen ulkopuolelle: tuonpuoleiset soinnit tulee soittaa lavan ulkopuolelta. Tällä kertaa ne kuuluivat oikein vaikuttavasti korkealta salin takaa. Mutta yhtenäisen soiton tämä orkesteri toki taitaa paremmin kotimontussaan.

Sinfonian ponteva surumarssi alkoi sinänsä erinomaisesti. Vasemmalle sijoitetut kontrabassot ja keskelle sijoitetut sellot soivat istumapaikalleni tymäkästi.

Toisen osan leikkisyyskin toimi. Güttler tietää hyvin milloin vaatia jousilta tarkkoja alukkeita ja milloin vanhan wieniläistyylin liu’uttelua ja leikillisen maalaismaista meininkiä.

Vähitellen toki huomasi, että Mahlerin sinfonia on orkesterille vieraampaa kuin vaikkapa Wagnerin jättioopperat. Pieniä karheuksia ja epävireisyyksiä ei voinut olla huomioimatta. Mutta kuten Mahler itse totesi: tämä sinfonia tekee vaikutuksen missä oloissa tahansa.

Mahler ei ollut vaatimaton nero. Kun ensimmäinen sinfonia (Titaani, pohjimmiltaan Mahler itse) kuvaa sankarin tietä vaikeuksien ja jopa groteskin pilkan kautta voittoon, toisessa sinfoniassa Mahler päätti ratkaista tuonpuoleisen arvoituksen: mitä sankarille tapahtuu kuoleman jälkeen? Onko elämä lopulta vain valtava julma pila?

Hän kirjoitti päätyneensä loppuratkaisuun vasta sinfoniaa pitkään kypsyteltyään: tulkoon ylösnousemus! Niinpä lyhyt neljäs osa Urlicht tuo mukaan ihmisäänen, joka kertoo ihmisen suuresta hädästä ja kaipuusta Jumalan luo. Mezzosopraano Tuija Knihtilä osoitti, että hänelle sopii nykyisin myös laskeutuminen alttomaisen mataliin ja reheviin syvyyksiin.

Finaalissa Mahler halusi nuijia kuulijan maahan ja nostaa hänet sitten enkelten siivin ”korkeimpiin korkeuksiin”.

Näin tapahtui nytkin. Kun tuskanhuudot, ruumisarkusta kömpimiset ja kuolleiden marssi viimeiselle tuomiolle on horjuttanut vahvimpienkin uskoa, Mahler hiljentää melskeen ja säveltää yhden maagisimmista hetkistään: kuoro laulaa mitä pehmeimmin ja hiljaisimmin siitä, että mikään ei ole kadonnut. Että et syntynyt, elänyt ja kärsinyt turhaan.

Ja kaiken päällä leijailee sopraanosolisti, tällä kertaa hieman rasittuneelta kuulostanut ruotsalaishuippu Miah Persson.

Vanhemmiten Mahler hieman häpeili kirjoittamaansa ohjelmaselitystä, jonka mukaan viimeistä tuomiota ei oikeastaan tule: ei rangaistuksia eikä palkintoja. On vain ”kaikkivaltias rakkaudentunne”, joka valaisee meidät siunatulla tiedollaan ja olemuksellaan.

Sellaisia tunteita hän oppi säveltämään vasta hieman myöhemmin. Toisen sinfonian ylösnousemus päättyy nuoren Mahlerin täysin pidäkkeettömään riemuun, jolla tämä säveltäjä-kapellimestari irrottaa jättikoneistostaan viimeiset korviahuumaavat tehot.

Eihän tätä ylettömyyttä voi olla rakastamatta!

Mahler: Ylösnousemussinfonia

Laji: Klassinen musiikki

Säveltäjä: Gustav Mahler

Esittäjä: Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro. Kapellimestari Michael Güttler. Laulusolistit Tuija Knihtilä ja Miah Persson.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      Sinisilmäiset vanhemmat uskoivat sadun koulun järjestämästä laivaristeilystä – valvojia olikin hankittu Tinderistä

    2. 2

      Sadan päivän myllerrys – Donald Trump nousee tänään valtaan, ja nämä asiat hän aikoo mullistaa heti

    3. 3

      Juristit vaativat sarjoja ja elokuvia ladanneilta rahaa uhkauskirjeillä – ”Lakimieheltä on turha kysyä moraalista”

    4. 4

      15-vuotiaan julma joukkopahoinpitely kuohuttaa Sipoossa – kuntalaiset puuhaavat mielenosoitusta lauantaiksi

    5. 5

      Vuosikymmeniä autoveron poistamiseksi työskennellyt juristi tyrmää Bernerin toiminnan – ”Autokaupan kannalta tilanne on hirveä”

    6. 6

      Selkäkipu ei estä seksiä – katso kuvat kahdeksasta asennosta, joissa petipuuhat asiantuntijoiden mukaan onnistuvat

    7. 7

      Mies, jos haluat nöyrän kumppanin, ota koira

    8. 8

      Berner tulistui HSTV:n keskustelussa: ”Hallitus päättää, onko liikenne-esitykseni surkea”

    9. 9

      Ministeri Berner perui osallistumisensa Ylen suoraan lähetykseen

    10. 10

      Financial Timesin arkkitehtuurikriitikko Helsingistä: ”Kaupungilla on identiteettikriisi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies, jos haluat nöyrän kumppanin, ota koira

    2. 2

      Sinnikkyyttä voi opettaa, ja se on nyt erityisen tärkeää, sanoo erityisluokanopettaja – ”Lapset ja nuoret eivät enää tajua, miten paljon työtä asiat vaativat”

    3. 3

      Vuosikymmeniä autoveron poistamiseksi työskennellyt juristi tyrmää Bernerin toiminnan – ”Autokaupan kannalta tilanne on hirveä”

    4. 4

      Kuluttaja tuskin käärisi täyttä hyötyä autoveron poistosta – myyjien ei välttämättä kannata laskea hintoja täysimääräisesti

    5. 5

      Juristit vaativat sarjoja ja elokuvia ladanneilta rahaa uhkauskirjeillä – ”Lakimieheltä on turha kysyä moraalista”

    6. 6

      Selkäkipu ei estä seksiä – katso kuvat kahdeksasta asennosta, joissa petipuuhat asiantuntijoiden mukaan onnistuvat

    7. 7

      Autoveron poistuminen laskisi uusien autojen hintoja tuhansilla euroilla – katso yli 6 000 automallin uusi hinta

    8. 8

      HS asensi kohutun ”mustan laatikon” testiautoon – tällaista tietoa Bernerin esille nostama seurantalaite keräsi

    9. 9

      Bernerin liikennevisio on kunnianhimoinen – toteutuessaan hanke muuttaisi suomalaista yhteiskuntaa peruuttamattomalla tavalla

    10. 10

      Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”

    2. 2

      Poliisi epäilee Helsingissä ”kaikkien aikojen korruptiotapausta” – Helsingin opetusviraston turvallisuuspäällikkö vangittu

    3. 3

      Olivia Oras ryhtyi instaamaan, sai tuhansia seuraajia ja vietti 16-vuotiaana vip-elämää – mutta alkoi pelätä imeytymistä someen ja palasi kotiin

    4. 4

      Joukko Munkkiniemen yhteiskoulun lukion oppilaita karkasi bileristeilylle Ruotsiin – Rehtori: ”Viitteitä suuresta salajuonesta”

    5. 5

      Heli Kurjanen kehitti maailman myydyimmän kuukautiskupin – suorasukainen markkinointi on järkyttänyt Yhdysvalloissa

    6. 6

      Ruokatrendit, kuten sushi, veganismi ja pienoluet, ovat esittämistä, jolla hyväosaiset tekevät eroa muihin, sanoo tutkija – ja hänellä on lukuja todisteeksi

    7. 7

      Kukaan ei tunne 25-vuotiasta Axel Thesleffiä, mutta hänen biisinsä oli viime vuoden suurin Suomi-hitti, jota on kuunneltu yli 130 miljoonaa kertaa – Miten se on mahdollista?

    8. 8

      Muutin 41-vuotiaana vanhempieni luokse ja toivon, että oma lapseni voi keski-ikäisenä kivuta syliini itkemään

    9. 9

      Viranomaiset hakivat espoolaispojan kesken koulupäivän – vakavasti sairas äiti ei pääse tapaamaan satojen kilometrien päähän vietyä lastaan

    10. 10

      Huonossa parisuhteessa on turha roikkua – olen suomalainen nainen 2010-luvulla ja voin tehdä mitä haluan

    11. Näytä lisää