Valikko
Konserttiarvostelut

Maahanmuuttaja-Mahlerin Ylösnousemus valtasi Musiikkitalon – esitys omistettiin Ulf Söderblomin muistolle

Kansallisooppera omisti esityksen äskettäin lähes 86-vuotiaana kuolleelle entiselle ylikapellimestarilleen Ulf Söderblomille

Yli tunnin musisoinnin jälkeen se tapahtui jälleen: hirmuisen epätoivon huudon jälkeen haudat aukenivat ja rikkaat, köyhät, kuninkaat ja paavit lähtivät vavisten kohti viimeistä tuomiota.

Oltiin siis Gustav Mahlerin (1860–1911) toisen sinfonian (Ylösnousemus) finaalin alkupuoliskolla säveltäjän itsensä kertoman ohjelmatekstin mukaisesti.

Teos vaatii jättikoneistoa, ja ainutlaatuiseksi esityksen teki se, että Kansallisoopperan orkesteri nousi montustaan ja vieraili yli 110-päiseksi muhevoituneena Musiikkitalossa.

Mukana oli lisäksi tietysti Kansallisoopperan ammattikuoro. Ja nämä jättimäiset voimat omistivat esityksen äskettäin edesmenneelle entiselle ylikapellimestarilleen Ulf Söderblomille (1930–2016).

Voi hyvin kuvitella, miten ylpeänä Söderblom olisi 1960-luvun alusta rakentamaansa orkesteria tälläkin kerralla kuunnellut.

Ja miten tarkasti huolellinen harjoittaja olisi analysoinut kaiken, mikä ei vielä tässä esityksessä mennyt täydellisesti.

Tätä sinfoniaa ei voi suositella heikkohermoisille eikä välttämättä edes kylmäverisille bisnesmiehille, paitsi jos he haluavat täydellistä elämänmuutosta.

Esimerkiksi äskettäin kuollut liikemies Gilbert Kaplan hurahti täysin tästä teoksesta nuoruudessaan. Itkunkouristusten jälkeen hän päätti ryhtyä sijoittamaan miljoonaomaisuuttaan Mahler-työhön ja kustansi myöhemmin esimerkiksi tämän sinfonian käsikirjoituksen näköispainoksen. Hän jopa johti vain tätä teosta harrastelijapohjalta niin Radion sinfoniaorkesterimme kuin New Yorkin filharmonikkojen konserteissa – ilmaiseksi, miljonäärimesenaatin maineensa ansiosta.

Nyt oltiin ammattimaisemmissa käsissä: esityksen johti Kansallisoopperan ylikapellimestari Michael Güttler, jonka seuraajaa etsitään parhaillaan. Hän johti jäntevästi, joskin ajoittain hieman fraasien loppuja oikoen. Se toki korostaa liikesuuntaa kohti viimeistä tuomiota.

Gustav Mahler oli maahanmuuttaja ja mielestään ”kolmasti koditon: böömiläinen itävaltalaisten keskuudessa, itävaltalainen saksalaisten keskuudessa ja juutalainen koko maailman silmissä”. Samaa jengiä oltaisiin kuitenkin sitten lopulta: viimeisellä tuomiolla.

Vähän kodittomalta tuntui Kansallisoopperan orkesterikin jouduttuaan levittäytymään montustaan lavalle ja tietyin osin sen ulkopuolelle: tuonpuoleiset soinnit tulee soittaa lavan ulkopuolelta. Tällä kertaa ne kuuluivat oikein vaikuttavasti korkealta salin takaa. Mutta yhtenäisen soiton tämä orkesteri toki taitaa paremmin kotimontussaan.

Sinfonian ponteva surumarssi alkoi sinänsä erinomaisesti. Vasemmalle sijoitetut kontrabassot ja keskelle sijoitetut sellot soivat istumapaikalleni tymäkästi.

Toisen osan leikkisyyskin toimi. Güttler tietää hyvin milloin vaatia jousilta tarkkoja alukkeita ja milloin vanhan wieniläistyylin liu’uttelua ja leikillisen maalaismaista meininkiä.

Vähitellen toki huomasi, että Mahlerin sinfonia on orkesterille vieraampaa kuin vaikkapa Wagnerin jättioopperat. Pieniä karheuksia ja epävireisyyksiä ei voinut olla huomioimatta. Mutta kuten Mahler itse totesi: tämä sinfonia tekee vaikutuksen missä oloissa tahansa.

Mahler ei ollut vaatimaton nero. Kun ensimmäinen sinfonia (Titaani, pohjimmiltaan Mahler itse) kuvaa sankarin tietä vaikeuksien ja jopa groteskin pilkan kautta voittoon, toisessa sinfoniassa Mahler päätti ratkaista tuonpuoleisen arvoituksen: mitä sankarille tapahtuu kuoleman jälkeen? Onko elämä lopulta vain valtava julma pila?

Hän kirjoitti päätyneensä loppuratkaisuun vasta sinfoniaa pitkään kypsyteltyään: tulkoon ylösnousemus! Niinpä lyhyt neljäs osa Urlicht tuo mukaan ihmisäänen, joka kertoo ihmisen suuresta hädästä ja kaipuusta Jumalan luo. Mezzosopraano Tuija Knihtilä osoitti, että hänelle sopii nykyisin myös laskeutuminen alttomaisen mataliin ja reheviin syvyyksiin.

Finaalissa Mahler halusi nuijia kuulijan maahan ja nostaa hänet sitten enkelten siivin ”korkeimpiin korkeuksiin”.

Näin tapahtui nytkin. Kun tuskanhuudot, ruumisarkusta kömpimiset ja kuolleiden marssi viimeiselle tuomiolle on horjuttanut vahvimpienkin uskoa, Mahler hiljentää melskeen ja säveltää yhden maagisimmista hetkistään: kuoro laulaa mitä pehmeimmin ja hiljaisimmin siitä, että mikään ei ole kadonnut. Että et syntynyt, elänyt ja kärsinyt turhaan.

Ja kaiken päällä leijailee sopraanosolisti, tällä kertaa hieman rasittuneelta kuulostanut ruotsalaishuippu Miah Persson.

Vanhemmiten Mahler hieman häpeili kirjoittamaansa ohjelmaselitystä, jonka mukaan viimeistä tuomiota ei oikeastaan tule: ei rangaistuksia eikä palkintoja. On vain ”kaikkivaltias rakkaudentunne”, joka valaisee meidät siunatulla tiedollaan ja olemuksellaan.

Sellaisia tunteita hän oppi säveltämään vasta hieman myöhemmin. Toisen sinfonian ylösnousemus päättyy nuoren Mahlerin täysin pidäkkeettömään riemuun, jolla tämä säveltäjä-kapellimestari irrottaa jättikoneistostaan viimeiset korviahuumaavat tehot.

Eihän tätä ylettömyyttä voi olla rakastamatta!

Mahler: Ylösnousemussinfonia

Laji: Klassinen musiikki

Säveltäjä: Gustav Mahler

Esittäjä: Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro. Kapellimestari Michael Güttler. Laulusolistit Tuija Knihtilä ja Miah Persson.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Klassinen musiikki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Venäjällä media valmistautuu Putinin Suomen-vierailuun syyllistämällä, nöyryyttämällä ja vähättelemällä Suomea

    2. 2

      Räjähtäviä kaasuputkia ja rapistuvia moottoriteitä – edes Trumpin lupailemat tuhat miljardia eivät riitä korjaamaan USA:n rapakuntoon päässyttä infrastruktuuria

    3. 3

      Viisilapsisen perheen äiti Aino Kämäräinen tekee itse hammastahnansa, välttää vihannespusseja ja elää heinäkuun ilman muovia – näin sinäkin voit vähentää muovijätettäsi

    4. 4

      Jalankulkijat kävelevät päin punaisia ja pyöräilijät ajelevat jalkakäytävillä – miksei liikenne­sääntöjen rikkomisesta sakoteta?

    5. 5

      Slush-vaikuttajien mielestä Suomi on tärvännyt liikaa aikaa soteen, kikyyn ja keskioluisiin – ”Meidän pitää rakentaa maailman parhaita yrityksiä”

    6. 6

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    7. 7

      Kun Sakari Paakkisen leski-isä kuoli kesken työpäivän, poika meni heti iltalypsylle ja otti sukutilan hoitaakseen – näin poikamiehen elämä mullistui 30 vuodessa

    8. 8

      Viileä kesä on oikeasti luksusta

    9. 9

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    10. 10

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    2. 2

      ”Naamat” on kuin tuhannen ihmisen kotibileet – Tältä näyttää festivaalilla, joka suututti Sami Hedbergin managerin ja jonka liput myytiin loppuun ennen kuin esiintyjiä oli edes julkistettu

    3. 3

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    4. 4

      Dna-testi voi paljastaa sukusalaisuuksia satojen vuosien takaa – Laurin jälkeläisille selvisi, että he eivät polveudukaan Laurista

    5. 5

      ”Boksi” esti nukkumisen ja kuulustelijan sylki lensi – Ageeda Paavel muistaa tarkkaan, mitä KGB:n edeltäjä teki hänelle teinityttönä Tallinnan synkimmässä kellarissa kesällä 1946

    6. 6

      Venäjällä media valmistautuu Putinin Suomen-vierailuun syyllistämällä, nöyryyttämällä ja vähättelemällä Suomea

    7. 7

      Kolmen päivän katkaisuhoito ei riitä koko kesän jatkuneen tissuttelun lopettamiseen – tuntuu, että puolisoni on jätetty heitteille

    8. 8

      Kehäradan lipunmyynti on ajoittain ruuhkautunut Helsinki-Vantaalla – ”Oli säälittävää nähdä turhautuneet ulkomaalaiset ja kärsimättömät suomalaiset yhden lippuautomaatin edessä”

    9. 9

      Trump: Minulla on tarvittaessa ”täydelliset armahdusvaltuudet” – tutkijat kyseenalaistavat

    10. 10

      Lääkäri Pippa Laukka tyrmää epäilyn: ”Lankutuksella ei saa selän rasitusmurtumaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ole oma kesäheilasi: Näin masturboit, jos sinulla on penis

    2. 2

      Asuntopula ajaa nuoria aikuisia Inarin metsiin – Kaisa Tikka peseytyy purossa ja käyttää jääkaappinaan kivenkoloa

    3. 3

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu – Yhdysvaltoja riivaa historian pahin huume-epidemia, ja yliannostuksia ottavat niin eläkeläiset kuin lapsetkin

    4. 4

      Joka kolmas muistisairaus voitaisiin ehkäistä korjaamalla elintapoja – tutkijat tunnistivat yhdeksän vaaran paikkaa, jotka altistavat dementioille eri elämänvaiheissa

    5. 5

      Lilli Pukka, 28, on ollut ilman parisuhdetta 10 vuotta ja järjestää ”mää-juhlat” juhlistaakseen sitä – tyytyväiset sinkut voidaan kuitenkin kokea itsekkäinä tai jopa uhkana, sanoo asiantuntija

    6. 6

      Australialaisnainen soitti hätänumeroon Yhdysvalloissa, paikalle tullut poliisi ampui hänet – omaiset vaativat vastauksia surmasta

    7. 7

      Maistamaan pakottaminen vain pahentaa lapsen nirsoilua, ja sipulin piilottaminen ruokaan on epäreilua – lastenpsykiatri neuvoo, miten valikoivan lapsen voi saada syömään

    8. 8

      Pikkupojat surmasivat 4-vuotiaan leikkitoverinsa, väitti Ruotsin poliisi vuonna 1998 – ”Tapaus Kevinin” esitutkinta-aineisto tuli vihdoin julki, ja lähes kaikki siinä viittaa veljesten syyttömyyteen

    9. 9

      Onko Helsinki kupla, jota muu Suomi ei ymmärrä? ”Osa muualla asuvien Helsinki-kritiikistä voi olla ihmettelyä sen äärellä, mihin ei itsellä ole mahdollisuutta”

    10. 10

      Jos alamme tuomita toisiamme kuvottavien mutta yksityisiksi tarkoitettujen sanomisten vuoksi, olemme matkalla takaisin keskiajalle

    11. Näytä lisää