Konserttiarvostelut

Valikko
Konserttiarvostelut

”Kunniamurhaaja” riehuu Tampereen oopperassa – Verdin mestariteos on valitettavan ajankohtainen

Kari Heiskasen ohjaus sijoittuu toiseen maailmansotaan. Santtu-Matias Rouvalin johdolla teokseen saatiin voimaa ja volyymiä, arvioi HS:n Vesa Sirén.

Tampere. Tämän oopperan ei olisi koskaan enää pitänyt olla ajankohtainen.

Giuseppe Verdin Kohtalon voiman alkukohtauksessa isä toivoo tyttärensä poikaystävän kuolemaa tämän vierasmaalaisen ja ”alhaisen” syntyperän vuoksi. Ja veli haluaa tehdä jotain täysin kunniatonta eli ”kunniamurhata” siskonsa, joka ei totellut isän tahtoa.

1860-luvun mestariteos osuu kuitenkin aikamme kipupisteisiin. Vapaus, veljeys saati tasa-arvo eivät ole toteutuneet. Ihmisiä jaotellaan syntyperän mukaan hämmentävänkin yksioikoisesti kansojen vaeltaessa ja uusia piikkilanka-aitoja pystytettäessä. Ja Helsingin hovioikeus kumosi tammikuussa käräjäoikeuden tuomion, jonka veli oli saanut siskonsa murhan suunnittelusta.

Siksi Tampereen oopperan ensi-iltaan lähti erityisen kiinnostuneena. Miten laatuohjaaja Kari Heiskanen aihetta käsittelisi?

Heiskanen sijoittaa tapahtumat toiseen maailmansotaan, mikä ei tuo alkupuolella mitään lisäarvoa ohjaukseen. Myöhemmin taistelukohtauksessa konekiväärien papatus ja räjähdykset jopa häiritsevät hetken musiikista nauttimista. Sotilasleirin ryhmäseksikohtaus on kliseinen, joskin vauhdikas. Hyvin laulaneen kuoron muuntautumiskykyä sotilaista ja muista rietastelijoista kerjäläisiksi ja munkeiksi sopii ihailla.

Heiskanen selittää videolla ratkaisuaan tässä linkissä. Jos ”tunnistettavuus” oman aikamme kokemusmaailmaan oli ohjaajan tavoitteena, olisiko vielä kiintoisampi ratkaisu ollut tuoda tapahtumat nykyaikaan?

Verdi oli supertähti 1850-luvun hittiensä (Rigoletto, Trubaduuri, La traviata, Naamiohuvit. . .) jälkeen, ja vain kiintoisa kutsu Pietarin nykyisestä Mariinski-teatterista sai hänet tarttumaan taas työhön.

”Raideri” Pietarin harjoitusviikoille herättäisi rockyhtyeissäkin kunnioitusta: 120 pulloa bordeaux-viiniä, 20 pulloa samppanjaa, erilaiset pastalaadut sekä ilmakuivattu kinkku pitivät italialaissäveltäjän työvireessä.

Kohtalon voimasta tuli musiikin puolesta mestariteos, kuten vaikkapa näistä otteista huomaa. Ensimmäisessä itse Arturo Toscanini johtaa alkusoittoa 1940-luvulla:

Ja tässä otteessa oopperan ehkä tunnetuin hitti soi Baijerin valtionoopperan uudessa, modernissa produktiossa:

Otteistakin kuulee kypsän Verdin tunnusmerkit: musiikki on vuoroin voimakasta ja herkkää.

Tampereen esityksessä korostui voima. Santtu-Matias Rouvali oli musiikin kuumeisissa ja kiihkeissä hetkissä kotikentällään. Herkkiä pyhyysvaikutelmia hän ei välittänyt vielä yhtä uskottavasti. Vahva oopperanäyttö silti vain 30-vuotiaalta kapellimestarilta.

Sama heijastui laulajissa. Volyymiä riitti valtavasti niin Johanna Rusanen-Kartanolla, Mika Pohjosella kuin inhan kostajaveljen roolin laulaneella Kiril Manolovilla. Miehitys oli muutenkin varsin laadukas Giorgi Kirofin isä Guardianosta Niina Keitelin sodasta ja lemmestä syttyvään Preziosillaan.

Ensi-illan paineet tuntuivat paikoin turhan paineistettuna äänenkäyttönä. Rusanen-Kartano muisti sentään pari kertaa laulaa myös hivelevän hiljaisia sävyjä, kuten Verdi paikoin edellyttää. Vastaavia hetkiä toivoo esitysten karttuessa kaikille lisää, samoin oliivinöljyisempää italialaissointia.

Jos musisointi oli laadukkuudessaankin hitusen yksioikoista, niin suuremmaksi ongelmaksi jää kuitenkin libretto. Se ei ole mestarillisen musiikin tasolla. Uskomattomia yhteensattumia riittää, eivätkä ihmiskohtalot pääse kehittymään kaikkein kiehtovimmin.

Pahan ”kunniamurhaajan” rooli istui kyllä Manolovin massiiviselle lavahahmolle, ja Pohjonenkin pääsi näyttelijänä turhasta jäyhyydestä empiessään uskonnollisen kutsumuksen ja viimeisen kaksintaistelun välillä.

Hyvien suoritusten ohella ensi-illassa sattui kaikkea pientä. Tekstitys putosi välillä minuuteiksi pois, ja seuraava repliikki ”antakaa ruokaa” ilmestyi tekstityslaitteeseen minuutteja etuajassa, mikä aiheutti huvittuneet väliaplodit.

Kokonaisuutena esitys oli kuitenkin ihailtavan ehjä, ja suosionosoitukset hyvinkin innokkaat.

Loppukohtauksen valinta vie ajatukset takaisin nykypäivään.

Alkuperäisversion viimeisillä minuuteilla rakastaja murhaa rakastettunsa veljen, joka ehtii kuitenkin ”kunniamurhata” siskonsa, minkä jälkeen rakastaja kiroaa ihmiskunnan ja tappaa itsensä. Musiikki päättyy samaan synkeään e-nuottiin, jolla koko ooppera alkoi. Se sinetöi koston kierteen loputtomuuden.

Mutta tämä oli jopa päähenkilöitään mieluusti massamurhanneelle Giuseppe Verdille liikaa, ehkä onneksemme.

Tänä vastakkainasettelujen aikana tarvitaan Verdin vähemmän rajua myöhäisempää versiota, jossa edes yksi päähenkilöistä pelastuu ja musiikki hiipuu kauniiseen duurisointuun.

Tampereen esitys teki tuon dramaturgisen kompromissin ja toi armoa aikamme armottomuuden keskelle.

Kohtalon voima esitetään Tampere-talossa viisi kertaa. Viimeinen esitys on 27. helmikuuta

Kohtalon voima

Säveltäjä: Giuseppe Verdi

Esittäjä: Tampereen ooppera

Laji: Ooppera

Paikka: Tampere-talo

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ooppera

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää

    Luetuimmat

    1. 1

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    2. 2

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    3. 3

      Tutkijat vertaavat Sipilän johtamistapaa Trumpiin ja Berlusconiin – johtajuutta on kunnioitettava kyseenalaistamatta

    4. 4

      Iran aikoo teloittaa miljardöörin – korkein oikeus piti kuolemantuomion voimassa

    5. 5

      Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

    6. 6

      Vanha SS-sotilas jätti perintönsä ”kiltille” skotlantilaiskylälle, jossa oli sotavankina

    7. 7

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    8. 8

      Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

    9. 9

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    10. 10

      Lontoolaiskaupan vartijasta tuli 22 vuotta hallinneen itsevaltiaan syrjäyttäjä ja Afrikan muutoksen keulakuva – ”Tämä on uusi Gambia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    2. 2

      Viisikymppinen mies ryhtyi kasvissyöjäksi – hän huomasi olevansa hyvin trendikäs ja alkoi myös lihoa

    3. 3

      Satavuotiaan Suomen juhlalikööriksi valittiin virolainen Vana Tallinn – Alkon hallintoneuvoston johto parahti: ”Ei voi olla totta”

    4. 4

      Toimittaja Ilkka Malmberg on kuollut

    5. 5

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    6. 6

      Teillä kulkee kymmeniätuhansia kolariautoja – näin tunnistat kolarikorjatun auton

    7. 7

      Ylen päätoimittaja Atte Jääskeläinen myönsi tehneensä virheen Sipilä-asiassa – Ruben Stiller: ”Ylessä on paljon pelkoa”

    8. 8

      HS seurasi pikkujoulujen viettoa Tallinnan-laivalla: ”Mennään hyttiin pussailemaan?” – ”Mennään vaan”

    9. 9

      Lapsiperheen arki kuihdutti seksielämän ja vei läheisyyden – pelkään parisuhteeni puolesta

    10. 10

      Eläkekeskustelussa kytee sukupolvien sota – Katso HS:n laskurista, paljonko kukin ikäpolvi on säästänyt eläkettä ja paljonko sitä on luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen meni kauneusklinikalle Helsingissä – päätyi öisen autokyydin jälkeen leikattavaksi omakotitaloon Viron Pärnussa

    2. 2

      Susanne Päivärinta ja Jan Andersson kiistävät päätoimittaja Atte Jääskeläisen väitteet: Ylen linjausta perusteltiin ”muilla syillä”, juontajat sanovat

    3. 3

      Kymmenien suomalaisten kauneusleikkaukset ovat menneet pieleen – Cheyenne Järvisen rintoihin jäi rujot jäljet

    4. 4

      Sanna-Mari Paakki aloitti kampanjan tissien puolesta ja joutui Ylilaudalta nousseen vihakampanjan kohteeksi – ja se kertoo siitä, mikä internetiä nyt riivaa kaikkialla

    5. 5

      Ylen päätoimittajan mukaan ohjaaja Susanna Kuparinen loukkasi Sipilän vaimoa – Kuparinen: ”Järkytyin ihan hirveästi”

    6. 6

      Ruben Stiller kertoo HS:lle saamastaan varoituksesta ja Ylen kovista vaatimuksista Sipilä-asiassa: ”Olen hiiri ja minua pelotti”

    7. 7

      Ylen juontaja tenttasi päätoimittajaa suorassa lähetyksessä – ja hukkuu nyt kiittävään palautteeseen

    8. 8

      Miten elämäsi sujuu muihin verrattuna? Lue sinulle räätälöity juttu perheestä, terveydestä, työstä ja onnesta

    9. 9

      Pidimme kaksi viikkoa uutta päiväkirjamaista kalenteria, jota hehkutetaan maailmalla – näin se toimii

    10. 10

      Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin taidemuseon äänin 53–32

    11. Näytä lisää