Valikko
Konserttiarvostelut    |   Ooppera-arvostelu

Vuonna 1890 valmistunut Kalevala-ooppera kannatti ottaa viimein tuotantoon – ”Hämmästyttävän taitava säveltäjä”

Müller-Berghausin ooppera sai kantaesityksensä 127 vuoden odotuksen jälkeen. Lopputulos oli kaiken vaivan arvoinen, kirjoittaa kriitikko Hannu-Ilari Lampila.

Klassinen

Karl Müller Berghausin ooppera Die Kalewainen in Pochjola Turun Logomossa. Kapellimestari Leif Segerstam, ohjaus Tiina Puumalainen, lavastus Teppo Järvinen, puvut Pirjo Liiri-Majava, valaistus Teemu Nurmelin, koreografia Osku Heiskanen, maskeeraus Minna Pilvinen, kuoron valmennus Märt Krell. Tuotanto Turun filharmoninen orkesteri ja Turun Musiikkijuhlat.

Karl Müller-Berghausin saksankielinen ooppera Die Kalewainen in Pochjola on saksalais-romanttinen tulkinta Suomen kansalliseepoksesta Kalevalasta. Ensimmäinen esikuva oli varmasti Richard Wagner ja toinen ehkä Carl Maria von Weber.

Müller-Berghaus (1829–1907) toimi 1886–95 Turun soitannollisen seuran kapellimestarina ja kiinnostui tänä aikana suomalaisesta kansanmusiikista ja kansanrunoudesta.

Kalevala kiehtoi Müller-Berghausia niin suuresti, että hän sävelsi aiheesta oopperan, joka valmistui 1890. Kantaesitystään sen piti odottaa 127 vuotta.

Nyt sopii kysyä, oliko Kalewainen sen komeaan, täysimittaiseen suurtuotantoon käytetyn työn ja vaivan arvoinen.

Vastaus on ehdoton kyllä!

Müller-Berghaus osoittautui hämmästyttävän taitavaksi säveltäjäksi. Oopperan vuolasta ja lämminsointista, suurelle orkesterille kirjoitettua sävelromantiikkaa oli joka hetki ilo kuunnella Leif Segerstamin mestarillisesti johtamassa esityksessä.

Kapellimestarina Müller-Berghaus tunsi erityisen hyvin saksalaisen 1800-luvun ohjelmiston ja tiesi, miten orkesterille kirjoitetaan hyvin soivaa ja värikästä musiikkia.

Müller-Berghaus osasi käsitellä taitavasti myös lauluääniä. Päähenkilöillä on pitkiä vuodatuksia, joissa he purkavat erilaisia perustunteita rakkaudesta vihaan.

Hetkeäkään ei syntynyt vaikutelmaa, että tunteenpurkaukset olisivat käyneet laulajien voimille. Päin vastoin, jokainen tuntui nauttivan niistä.

Tunteet ovat tosin kaavamaisia, vailla psykologista herkkyyttä. Soolot jatkuvat joskus turhan pitkään ja saattavat vesittyä venyessään.

Kunnon oopperadraamaa F.W.O. Spenglerin librettoon perustuvasta Kalewaisesta ei synny. Alaotsikkona onkin sattuvasti: suomalaisia myyttejä neljässä kuvaelmassa.

Oopperan neljännessä näytöksessä saadaan vihdoin viimein aikaan hyvä konflikti, kun kalevaiset ja Pohjan väki taistelee Sammon omistuksesta.

Kalewainen on seisoskeluooppera, joka lähestyy usein romanttista uskonnollista oratorioita. Müller-Berghaus käyttää oopperassaan neljää suomalaista hengellistä sävelmää, jotka luovat oopperaan lempeän harrasta, luterilaisiin koraaleihin pohjautuvaa tunnelmaa.

Onpa Kalewaisessa yksi suomalainen runosävelmäkin, jota Wäinämöinen laulaa oopperan lopussa. Romanttinen soinnutus saa senkin kuulostamaan uskonnolliselta. Wäinämöisen musiikkiin ilmaantuu jo aikaisemmin kristinuskon Jumalan viittaavia hymnimäisiä piirteitä.

Sibeliuksen Kalevala-aiheisen musiikin arkaainen muinaissuomalainen sävel puuttuu Müller-Berghausin musiikista. Müller-Berghausin Kalevala-kuva on romanttisen sentimentaalinen.

Romanttista sadunomaisuutta Müller-Berghaus taikoo viehättävästi aina, kun libretto antaa siihen luvan.

Kalewaisen vaikuttavin kohta on toisen näytöksen loppu, jossa Ilmarinen takoo Sampoa.

Lavastuselementin kootaan taikaympyräksi, jonka sisällä naiskuoro laulaa heleästi erilaisten hengettärien runollisia loitsuja. Ilmarinen ja Louhen tytär Ismo julistavat rakkauttaan kultaisessa valonsäteilyssä.

Sammon taonnasta kasvaa suuri ja kaunis, tunteisiin vetoava rakkauden ylistysrituaali. Sitä voisi esittää irrallisena numerona.

Kuten Wagnerin Nibelungin sormuksessa myös Kalewaisessa taistellaan maailman vallasta. Kalewainen on pehmoversio tästä aiheesta, vailla Wagnerin vision myyttistä hehkua, vallankumouksellisuutta ja julmuutta.

Ohjaaja Tiina Puumalainen on yhdessä tiiminsä kanssa rakentanut isoon Logomo-halliin suurista liikuteltavista elementeistä rakentuvan näyttämökuvan. Teemu Nurmelinin hieno valodramaturgia on vahva tunnelmatekijä.

Tyylittelyastetta olisi voinut viedä pitemmälle Wagner-oopperoiden nykyohjausten tyyliin.

Solisteilla on silmiinpistävän koreat asut, jotka markkeeraavat heidän myyttistä hohdettaan ja mahtiaan. Ne näyttävät kovin vanhanaikaisilta ja viitannevat Kalewaisen syntyaikaan. Modernimpi muoti olisi tehnyt hahmoista kiinnostavampia ja vähemmän patsastelevia.

Toimintaan Kalewaisessa ei ole viimeistä näytöstä lukuun ottamatta paljon mahdollisuuksia. Tilaisuuden tullen Puumalainen ja koreografi Osku Heiskanen elävöittävät tarinaa kuoron rituaalimaisille liikkeillä.

Solisteilta kuullaan loistosuorituksia. Pääpaino on laulussa, sillä stereotyyppiset roolit antavat mahdollisuuden vain melko yksiulotteisiin tulkintoihin.

Logomossa on pakko käyttää sähköistä äänenvahvistusta, jonka ansiosta jokaisen laulu kuuluu yhtä hyvin.

Soopraano Johanna Rusanen-Kartano on upea Louhi, yhtä väkevä niin murehtiessaan kuin suuttuessaan. Tenori Christian Juslinin Achti on Kalewaisen sotaisin luonne, taistelunhalussaan rajusti iskevä.

Basso Petri Lindroos on sangen jyhkeä ja isällinen vaka vanha Wäinömöinen, baritoni Tommi Hakala miehekkään lämminsointinen Ilmarinen, mezzosopraano Anna Danik dramaattisesti hehkuva Luonnotar.

Kaisa Ranta loihtii kauniilla lyyrisellä sopraanollaan tähtiloistoa Ismon rooliin.

Innokkaan mieskuoron ääniryhmä hajosivat, naiset pysyivät yhtenäisempinä ja lauloivat somasti.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ooppera
  • Ooppera-arvostelut
  • Klassinen musiikki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Ennuste: Ranskan vaaleissa toiselle kierrokselle menevät EU-myönteinen Macron ja oikeistopopulisti Le Pen

    2. 2

      Köyhät, rikkaat ja maahanmuuttajat asuvat yhä useammin omilla alueillaan – asuinalueet eriarvoistuvat erityisesti Turussa

    3. 3

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    4. 4

      Munkkiniemessä odotettiin postia kaksi viikkoa, tärkeä lasku maksamatta – jakeluongelmat jatkuvat Helsingissä

    5. 5

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    6. 6

      Onnen päivät -sarjan ”pikkuriiviö” kuoli – Erin Moran oli lapsitähti, jonka tragediaksi koitui rooleitta jääminen aikuisena

    7. 7

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    8. 8

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    9. 9

      Poliisi etsii kaksi lasta kellarivarastoon lukinnutta miestä Kuopiossa

    10. 10

      Putkiremontti ei ollut keneenkään hallussa, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja – näin pelätty remontti sujuu Helsingin seudulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    2. 2

      Kieltäytyikö isoisä puhumasta sodasta? Vanhemman sukulaisen vaiheista talvi- ja jatkosodassa saa selville yllättävän paljon netissä

    3. 3

      Facebook valtasi Suomen 10 vuotta sitten ja muutti meitä ihmisinä – vaikutus on tutkijan mukaan ”järisyttävän iso”

    4. 4

      Lapsitähden jäähyväiset – ”Oli pakko antaa periksi, jouduin tekemään kuntoliikkujan treenejä”

    5. 5

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    6. 6

      Kela ja VR noudattivat Antti Tuiskun ohjetta – mutta jokin tässä tökkii

    7. 7

      Onnen päivät -sarjan ”pikkuriiviö” kuoli – Erin Moran oli lapsitähti, jonka tragediaksi koitui rooleitta jääminen aikuisena

    8. 8

      54-metrinen purjevene hämmästytti kansaa Pohjanmaan teillä – video näyttää lajissaan maailman suurimman veneen kuljetuksen

    9. 9

      Sekä kuljettaja että matkustaja simahtivat ”Haagan jättiläiseen” – sekavat miehet oli Helsingin poliisin mukaan pakko pitää sidottuina vielä sairaalassakin

    10. 10

      Munkkiniemessä odotettiin postia kaksi viikkoa, tärkeä lasku maksamatta – jakeluongelmat jatkuvat Helsingissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä tuotteet katoavat kauppojen hyllyistä varkaiden taskuun – kauppa päätyi piilottamaan jopa 1,30 euron kurkumapurkit palvelutiskin taakse

    2. 2

      Maailman vaarallisin tulivuori oireilee uhkaavasti – Kun Campi Flegrei taas räjähtää, vaarassa on miljoonia ihmisiä

    3. 3

      Ammattikoulutuksen tila on kelvoton – poikani lukujärjestys on tyhjä ja hän joutuu lorvimaan kotona

    4. 4

      16 tutkijaa loi ennusteen: Tällaista on suomalaisten arki 25 vuoden päästä

    5. 5

      Moni helsinkiläis­nainen pelkää liikkuessaan kaupungilla – miksi siitä ei puhuta enempää?

    6. 6

      Oudot tuntemukset juoksulenkillä paljastuivat syöväksi – Entinen huippu-urheilija Kirsi Valasti uskoo, että liikunnan tuoma kehotietoisuus pelasti hänet

    7. 7

      Bostonin maratonin voittajan uurteiset reisilihakset hämmästyttävät: ”En ole nähnyt koskaan mitään vastaavaa”

    8. 8

      Gynekologian ohittaminen on kultakaivos työterveyshuollon palveluita tuottavalle yritykselle

    9. 9

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    10. 10

      Ravitsemusterapeutti kärsi vuosia kipeästä vatsasta ja ilmavaivoista – Sitten ystävä kertoi ruokavaliosta, joka toi helpotuksen

    11. Näytä lisää