Ajokortin hinta nousi yli kolmeen tonniin

Kuluttaja
 
Milka Alanen
Espoolainen Peter Schlauf opettaa tytärtään Neaa opetusluvalla, joka haettiin vanhan ajokorttilain aikana. Schlauf laskee, että rahaa kuluu vajaat 600 euroa. Se sisältää opetuspolkimen asennuksineen, auton muuntokatsastuksen, opetusluvan sekä tyttären inssiajon ja ajokorttiin liittyvät muut viranomaismaksut.
Espoolainen Peter Schlauf opettaa tytärtään Neaa opetusluvalla, joka haettiin vanhan ajokorttilain aikana. Schlauf laskee, että rahaa kuluu vajaat 600 euroa. Se sisältää opetuspolkimen asennuksineen, auton muuntokatsastuksen, opetusluvan sekä tyttären inssiajon ja ajokorttiin liittyvät muut viranomaismaksut. Kuva: Milka Alanen

Autokoulussa B-kortista saa pulittaa pääkaupunkiseudulla nyt kalleimmillaan yli kolme tonnia, selviää HS:n vertailusta. Suhteellisesti enemmän, jopa tonnin nousi opetuslupakortin hinta. Muutokset johtuvat ajokorttilain uudistuksesta.

Autokoulut nostivat roimasti hintojaan, kun uusi ajokorttilaki tuli voimaan 19. tammikuuta. Ajokortti suoritetaan nyt kolmessa vaiheessa entisen kahden sijasta. Uudistusta perustellaan sillä, että nuorten kuljettajien taitoja halutaan parantaa ja siihen tarvitaan lisäopetusta.

HS:n vertailussa henkilöauton B-kortti autokoulussa maksaa nyt 2 343–3 183 euroa. Mukana on 13 autokoulua Helsingistä, Espoosta ja Vantaalta. Moni niistä kuuluu ketjuun, joten yhteensä vertaillaan parinkymmenen toimipisteen hintoja.

Vertailussa selvitetään kolminvaiheisen opetuksen normaalihinta ja ratamaksut. Kokonaiskulut saadaan ynnäämällä mukaan viranomaiskulut, 169 euroa.

 Pelkkä perusvaihe maksaa 1 699–2 309 euroa. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan ennen uudistusta perusvaihe maksoi eri paikkakunnilla keskimäärin 1 600–1 800 euroa. LVM arvioi hintojen nousevan uudistuksessa 300 eurolla.

Opetuslupaopetuksen taloudelliset edut romahtivat uudistuksessa kuin linnakkeet Angry Birds -pelissä. Kaikissa vertailun kouluissa ei anneta yhteisopetusta opetuslupalaisille. Niissä, joissa annetaan, opetus maksaa 1 170–1 450 euroa.

Jotta kokonaishinta saadaan selville, on mukaan laskettava muun muassa viranomaiskulut, auton jarrupoljin asennuksineen ja muutoskatsastus, arviolta 530–730 euroa. Näin hinta nousee jopa yli kahteen tonniin.

Ministeriö ennusti opetuslupaopetuksen kallistuvan 350–400 euroa. Kun mukaan lasketaan liukkaan kelin ajo-opetus ja autokoulun arviointijakso, nousuksi arvioitiin 590–640 euroa.

HS-vertailusta selviää, että hinnat ovat nousseet jopa tonnilla aiempaan verrattuna.

Korotus tietää suurta lisälaskua etenkin monilapsisille perheille, joissa vanhempi opettaa lapset. Ennen kolme lasta saattoi kouluttaa opetusluvalla vaikkapa 1 350 eurolla. Rahaa kului vain yhteen jarrupolkimeen asennuksineen ja viranomaismaksuihin. Nyt pelkän ajolupaopetuksen kulut nousevat jopa 4 350 euroon. Jos kolme lasta hankkii ajokortin autokoulussa, kukkaro kevenee helposti yli 9 000 eurolla.

Etukäteen olisi hyvä tietää, kuinka paljon rahaa pitää olla kasassa, jotta kaikki vaiheet saa käytyä läpi ja rahaa riittää vielä tutkintomaksuihin. Autokoulujen hinnoittelu on kuitenkin kirjavaa, ja vertailu siksi vaikeaa.

Moni koulu ilmoittaa epämääräisesti, että perusvaiheen lisäksi peritään "muita kuluja". Ne voivat sisältää rata- tai viranomaismaksuja. Joissakin auton käyttöä ajokokeessa ei lasketa perusvaiheen hintaan. Tai ratamaksut eivät sisälly hintoihin, koska "niistä perityt rahat tilitetään ratayhtiöille".

Hintaero opetuslupa- ja autokouluopetuksen välillä on kaventunut. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan hinnankorotus tappaa opetuslupaopetuksen kokonaan. Autokoululiiton toimitusjohtaja Seppo Asikainen taas uskoo, että suosio voi jopa kasvaa, kun kaikkea ei tarvitse opettaa itse.

OIKAISU: Tiistaina 5. helmikuuta sivulla B11 oli virhe hintavertailutaulukossa. Espoolaisen autokoulu Safiirin perusvaiheen hinta on 1695, eikä 1792 euroa. Ajokortin kokonaishinta on näin 2605 euroa. 

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi