Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Jos oppilaat meluavat, vika voi olla opettajassa

Jarno Paalasmaa on historianopettaja Vantaan seudun steinerkoulussa. Hän on äskettäin julkaissut teoksen Aktivoi oppilaasi.

Jarno Paalasmaa on historianopettaja Vantaan seudun steinerkoulussa. Hän on äskettäin julkaissut teoksen Aktivoi oppilaasi.

Anni Koponen
Kyösti Niemelä
Tiede Julkaistu 8.3. 14:29

Koulun työrauhaongelmiin pitää puuttua tekemällä opetuksessa mielekkäämpää, väittää opettaja Jarno Paalasmaa.

"Ei hiljaisuutta tarvitse opiskella yhdeksää vuotta, ei se auta työelämässä. Eihän työhaastattelussa kukaan sano, että osaan olla tosi hyvin hiljaa.

Luokkahuoneesta voi lähteä monenlaista ääntä. Se voi olla epämiellyttävää hälyä tai innostunutta tekemisen meininkiä.

Luokassa kuuluu ääntä, kun keskustelu lähtee lentoon tai kun dramatisoidaan historian tapahtumia.

Hyvässä keskustelussa oppilas saa oivalluksen ja kertoo sen muille. En ole innostunut väittelyistä, sillä niissä helposti perustellaan vain omaa kantaa eikä kuunnella toista. Keskusteluissa kannattaa ihmetellä yhdessä. Kysymyksistä syntyy uusia kysymyksiä.

Jos opetus ei kiinnosta oppilaita, ongelmaa ei ratkaista koventamalla kuria. Opettajalla saa olla valta takavarikoida kännykät, kieltää energiajuomat tai tutkia oppilaiden kassit, mutta varsinaiset ratkaisut täytyy löytää muualta.

Suurin osa koulun työrauhaongelmista, kurinpitohaasteista ja motivaatiokysymyksistä pystytään ratkaisemaan tekemällä enemmän yhdessä. Oppisisältöjä pitäisi saada lähemmäksi oikeaa elämää.

Oppilaille tulisi tarjota konkreettisia kokemuksia. Ei työrauhaongelmia ole silloin, kun oppilaat innostuvat projektista.

Pulpetin ääreltä kannattaa lähteä välillä pois. Neljäsluokkalaisille ei tarvitse vain kertoa, kuinka paksua jää oli jääkaudella, vaan paksuus voidaan osoittaa kävelemällä puolentoista kilometrin matka. Sitten kuvitellaan ylöspäin, että näin paksu kerros jäätä oli.

Maailmassa on nykyään paljon kaikkea kiinnostavaa. Oppilaat oppivat kavereilta, netistä, harrastuksista ja kerhoista, ja koulu on vain yksi tekijä. Siksi koulun pitäisi olla aktivoivampi ja lähempänä elämää."

Omat suosikit