Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Junamatkailun suosio kasvaa – tämä reitti vie Euroopan laidalta toiselle

Junasta Euroopan kokee aivan eri tavalla kuin lentokoneesta.

Matka
 
Maaria Drake
James Hardy
Berliinin päärautatieasema eli Hauptbahnhof avattiin käyttöön vuonna 2006. Sen kautta kulkee päivittäin parituhatta junaa.
Berliinin päärautatieasema eli Hauptbahnhof avattiin käyttöön vuonna 2006. Sen kautta kulkee päivittäin parituhatta junaa. Kuva: James Hardy
Fakta

Euroopan junia

 Transeuropean Expressillä pääsee yöjunalla Pariisista Moskovaan.

 City Night Line -junat kuljettavat matkustajia yöjunilla Euroopan suurimpien kaupunkien välillä.

 Deutsche Bahnin nopeat junat Intercity Express (ICE) ja Eurocity (EC) kulkevat Saksasta sen naapurimaiden isoihin kaupunkeihin. Lähtöjä on tiuhaan, jopa tunnin välein kohteesta riippuen.

 Euroopan junayhteyksiä voi etsiä osoitteesta fi.rail.cc. Sivustolta pääsee kunkin maan omille junasivustoille, joilta lippuja voi varata ja ostaa.

 Euroopan maiden rautatieaikatauluja on myös Saksan rautateiden (Deutsche Bahn) ylläpitämässä aikatauluhaussa bahn.de.

Nyt kannattaa hypätä junan kyytiin ja antaa raiteiden kuljettaa. Juna on yhä suositumpi muoto reissata ympäri Eurooppaa, ja reittivaihtoehtoja seikkailuun on melkein rajattomasti.

Euroopassa ostetaan vuosittain junalippuja noin 35 miljardin euron edestä, kertoo matkailualan tutkimusta tekevän Phocuswrightin selvitys.

Suosion ovat huomanneet myös matkanjärjestäjät. Esimerkiksi verkkomatkatoimisto Expedia tuo junamatkat valikoimiinsa. Pian sen kautta on mahdollista ostaa ja varata junamatkoja samalla tavalla kuin lentoja ja hotelleja.

Palvelu aukeaa ensimmäisenä Britanniassa syksyllä, ja muutaman vuoden kuluessa se laajenee muuallekin Eurooppaan.

Junamatkustus on lisääntynyt Euroopan unionin alueella kahdessakymmenessä vuodessa selvästi. Euroopan komission mukaan junamatkustus on kasvattanut suosiotaan muihin liikennemuotoihin verrattuna erityisesti Britanniassa, Ruotsissa, Ranskassa ja Belgiassa.

Interrail-kortit ovat vanha mutta edelleen suosittu ja elämyksellinen tapa matkustaa junilla Euroopassa. Suomalaiset ostavat niitä vuosittain viidestä seitsemään tuhatta, kertoo hinnoittelun ja tarjonnan jakelun päällikkö Satu Oker-Blom VR:ltä.

Suosituin Interrail-kortti viime vuonna oli Interrail Global Pass, jota voi käyttää kaikissa Euroopan 30 maassa. Global Passin vaihtoehdoista myytiin eniten korttia, joka on voimassa viitenä vapaavalintaisena päivänä kymmenen päivän sisällä.

Suomalaisten ostamien yhden maan reilikorttien suosituimmat kohteet olivat viime vuonna Saksa, Italia ja Sveitsi. Oker-Blomin mukaan Italian suosio on kasvanut merkittävästi.

Myös Suomen ja Venäjän välisten junamatkojen myynti on VR:llä kasvanut viime vuoteen verrattuna hienoisesti tämän vuoden tammi–heinäkuussa.

Siperian-radan matkoja myyvät matkatoimistot, muun muassa Kilroy ja Lähialuematkat.

VR ei myy muiden Euroopan maiden tai Venäjän rautateiden yksittäisiä matkoja. Ne kannattaa varata kunkin rautatieyhtiön omilta nettisivuilta.

”Eri palveluntarjoajien, kuten Rail Europen ja Captain Trainin, kautta voi varata eri Euroopan maiden rajoja ylittäviä junamatkoja”, Oker-Blom mainitsee.

Tässä yksi esimerkkireitti junamatkalle Eurooppaan.

Tallinna-Riika-Dünaburg-Vilna-Varsova (5 päivää)

Helsingistä lähtiessä Tallinnan-lautan jälkeen voi hypätä Virossa bussiin ja hurauttaa sillä Riikaan, josta edelleen Latvian toiseksi suurimpaan kaupunkiin Daugavpilsiin eli Väinänlinnaan. Siellä vietetyn yön jälkeen bussilla Liettuan pääkaupunkiin Vilnaan, josta pääsee edelleen Puolan Varsovaan. Suoraa junayhteyttä välille ei ole.

Toomas Volmer
Tallinnan päärautatieasema on nimeltään Balti Jaam, Baltian asema.
Tallinnan päärautatieasema on nimeltään Balti Jaam, Baltian asema.
Varsova-Budapest-Zagreb

Varsovasta matka jatkuu yöjunalla Budapestiin. Unkarin jälkeen houkuttelee Kroatian Zagreb, jonne matka kestää kuusi tuntia.

Zagreb–Milano Villachin kautta (yöjuna)

Zagrebista voi lähteä kohti Italiaa niin, että matkaa illalla Itävallan Villachiin ja jatkaa sieltä yöjunalla Milanoon. Milanosta suunnaksi voi ottaa vaikka Pariisin (8 tuntia).

Zagrebin rautatieasemalla vierailee vuosittain yli 700000 turistia.
Zagrebin rautatieasemalla vierailee vuosittain yli 700000 turistia.
Pariisi

Pariisin Gare de l’Estin rautatieasemalta pääsee junalla esimerkiksi Charles de Gaullen lentokentälle, muualle Ranskaan, Sveitsiin, Italiaan, Espanjaan ja Saksaan. Esimerkiksi Pariisi–München-väliin menee kuusi tuntia.

Juhani Niiranen / HS
Pariisin Gare de Lyonin asemalta junamatka esimerkiksi Barcelonaan taittuu vähän yli kuudessa tunnissa TGV-junalla.
Pariisin Gare de Lyonin asemalta junamatka esimerkiksi Barcelonaan taittuu vähän yli kuudessa tunnissa TGV-junalla.
München-Wien-Praha-Berliini

Münchenistä voi poiketa vielä hetkeksi itään: Itävallan pääkaupunkiin Wieniin junailee neljä tuntia.

Wienistä lähdetään ylöspäin Tšekin puolelle Prahaan, taas on luvassa nelisen tuntia junassa istumista. Prahasta palataan takaisin Saksaan, tällä kertaa Berliiniin. Matka kestää neljä ja puoli tuntia.

Berliini–Hannover–Amsterdam (6 tuntia)

Berliinin päärautatieasemalla pysähtyy päivittäin lähes kaksituhatta junaa. Hauptbahnhof on melko tuore tapaus, se avattiin käyttöön vuonna 2006. Asemalta pääsee lähtemään sekä muualle Saksaan että naapurimaihin.

Kalle Koponen
Currywurst on alun perin berliiniläinen herkku, mutta sitä saa nykyisin muualtakin Saksasta.
Currywurst on alun perin berliiniläinen herkku, mutta sitä saa nykyisin muualtakin Saksasta.

Berliinistä Amsterdamiin kannattaa junailla Hannoverin kautta. Matkaevääksi voi napata asemalta vaikka berliiniläisherkun currywurstin, jossa makkara ui curryllä maustetussa tomaattisoseessa.

Amsterdam–Hampuri–Kööpenhamina (10 tuntia)

Amsterdamista Tanskaan kannattaa matkata Pohjois-Saksan Hampurin kautta. Hortonomien ja muidenkin kukkien ystävien paras aika vierailla Amsterdamissa on huhti-toukokuu, jolloin tulppaanit ovat kukkeimmillaan. Kukkaviljelmillä pääsee vierailemaan toki pitkälle syksyyn asti.

Kimmo Taskinen / HS
Amsterdamin lähellä on Alankomaiden tärkein kukkasipuleiden viljelysalue Bloembollenstreek.
Amsterdamin lähellä on Alankomaiden tärkein kukkasipuleiden viljelysalue Bloembollenstreek.
Kööpenhamina–Malmö–Tukholma

Kööpenhaminasta lähtee junia Ruotsin puolelle Malmöön kymmenen minuutin välein. Melkein kahdeksan kilometrin mittaista Juutinrauman siltaa pitkin matka kestää alle tunnin – siinä ehtii jo pikaisesti kuvitella olevansa keskellä tanskalais-ruotsalaista menestyssarjaa Siltaa, jossa ajetaan tiuhaan juuri Juutinrauman siltaa pitkin. Malmöstä matkaa voi jatkaa vaikka Tukholmaan, Osloon tai Ruotsin Lappiin saakka. Tukholmaan Malmöstä pääsee esimerkiksi yöjunalla.

JUHAPEKKA TUKIAINEN
Juutinrauman silta avattiin liikenteellä heinäkuussa 2000.
Juutinrauman silta avattiin liikenteellä heinäkuussa 2000.
Erikoisreittejä
Glacier Express

Seitsemän tunnin mittainen maisemajunareitti Sveitsissä. Rata kulkee Zermattista St. Moritziin, ja matkalla voi ihailla Alppien vuoristomaisemaa.

Italo-luotijuna

Ferrarin entisen johtajan perustama yksityinen junayhtiö, jonka punaiset junat kulkevat 300 kilometrin tuntivauhtia. Junat liikennöivät Italian suurimpien kaupunkien välillä, esimerkiksi Venetsiasta Roomaan ja Milanosta Firenzeen. Junat ovat hyvin energiatehokkaita, ja ne on valmistettu 98-prosenttisesti kierrätettävästä materiaalista.

Train Jaune, Keltainen juna

Pyreneiden vuoriston kupeessa Etelä-Ranskassa lähellä Espanjan rajaa puksuttaa Keltainen juna on lähes aina täyteen pakattu. Lähtöasema on Villefranche-de-Conflent, jota lähin suuri kaupunki on Perpignan. Maisemarata on avattu jo vuonna 1903. Se on hieman yli 60 kilometrin mittainen, ja matka kestää suuntaansa päästä päähän kolmisen tuntia.

Reitin varrella on 22 asemaa, joista osalla ehtii jaloitella hetken. Matkan varrelle voi myös jäädä ja jatkaa seuraavalla vuorolla matkaa – junia kulkee suuntaansa muutama per päivä. Yksi radan varren asemista on Euroopan korkeimmalla, 1 600 metrin korkeudessa, sijaitseva juna-asema Bolquère-Eyne.

Juna kulkee nopeimmillaan 55 kilometriä tunnissa. Suosituimpia kesäkuukausina ovat avoimet, ikkunattomat vaunut. Niihin päästäkseen on syytä olla ajoissa laiturilla.

Juttua muokattu Vilna-Varsova-yhteyden ja Italo-junien osalta 22.8. klo 14.50. Oikaisu 24.8. klo 12.50: Tallinnasta Riikaan ja Daugavpilsistä Vilnaan korjattu junayhteydet busseiksi. Pariisin lähtöasema korjattu Gare de Lyonista Gare l’Estiksi.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!