Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kroatia ja paikallisuus ovat nyt muotia – matkatrendien taustalla on monta syytä

Matkakohteen valintaan vaikuttaa yhä enemmän se, mitä lomalla halutaan tehdä, eikä välttämättä itse maa tai kaupunki.

Matka
 
Maaria Drake
Tarmo Poussu
Dubrovnik ja muut Kroatian kaupungit houkuttelevat myös suomalaisia matkailijoita.
Dubrovnik ja muut Kroatian kaupungit houkuttelevat myös suomalaisia matkailijoita. Kuva: Tarmo Poussu

Supersuosittu Game of Thrones -sarja houkuttelee matkailijoita Islantiin sarjan kuvauspaikoille. Barcelonasta tuli turistirysä siellä pidettyjen vuoden 1992 olympialaisten myötä.

Moni asia voi vaikuttaa siihen, miksi jokin matkakohde nousee trendikkääksi. Kansainvälinen mediahuomio on yksi iso tekijä, mutta se ei aina riitä, sanoo matkaoppaita julkaisevan Lonely Planetin toimituspäällikkö Tom Hall.

”Esimerkiksi Islanti ponnahti valokeilaan, kun siellä purkautui tulivuori juuri samaan aikaan, kun maan turismi oli kasvussa. Purkauksen herättämä huomio vain kasvatti kiinnostusta, samoin Islannissa vierailleiden kertomukset”, Hall kertoo. Vuoden 2010 tulivuorenpurkaus nostatti laajan tuhkapilven ja aiheutti tuhansia Euroopan-lentojen peruutuksia.

Tietyn maan tai alueen vetovoimaa voivat lisätä esimerkiksi elokuvat ja televisiosarjat, joiden kuvauspaikoilla fanit haluavat vierailla.

Islannille se oli Game of Thrones, Uudelle-Seelannille Taru sormusten herrasta -elokuvatrilogia.

”Vaikka sarjan tai elokuvan maisemat ovat houkutteleva kohde, ne ovat sitä yhdelle ihmiselle vain kerran. Elokuva tai sarja ei siis sinänsä lisää kestävää matkailua”, Hall sanoo.

Suurilla kansainvälisillä tapahtumilla kuten urheilukisoilla voi olla vaikutusta matkailuun, mutta ne yksin eivät takaa turismin lisääntymistä, Hall sanoo.

Vaikka esimerkiksi Barcelonasta tuli turistikohde olympialaisten jälkeen, Etelä-Afrikan suosion jatkuva kasvaminen tuskin johtuu siitä, että siellä pidettiin vuoden 2010 jalkapallon maailmanmestaruuskisat.

”Etelä-Afrikka on melko edullinen ja helpohkosti saavutettavissa oleva kohde, josta käsin voi kokea monet Afrikan kiinnostavimmat puolet”, Hall sanoo.

Suosio voi tulla ja mennä sykleissä. Tom Hallin mukaan Japani on tästä hyvä esimerkki. Sopuhintaiset lennot ja majoitusvaihtoehdot ovat lisääntyneet, joten Japani on muuttunut kalliina pidetystä, tavoittamattomissa olevasta ja eksoottisesta maasta monelle täysin mahdolliseksi matkakohteeksi.

Euroopassa trendikohteeksi on noussut Kroatia. Viime vuonna valmismatkat Suomesta Kroatiaan lisääntyivät 40 prosenttia, Suomen matkatoimistoalan liitto tiedottaa.

Kroatiassa yhdistyvät historia, hyvä ruoka, komeat maisemat ja rantaelämä. Lisäksi lentomatka on varsin lyhyt ja yhteydet Suomesta hyvät, Kroatian suosiota perustelee Inka Ikonen Aurinkomatkojen viestinnästä. Esimerkiksi Finnair lentää kesäkaudella Kroatian Dubrovnikiin, Splitiin ja Pulaan.

Myös maailmantilanne on ohjannut matkailijoita Kroatiaan varsinkin Egyptistä ja Turkista, toteaa Travellink-matkailupalvelujen maajohtaja Anne-Marjut Väänänen.

”Egypti ja Punainenmeri ovat olleet varsinkin sukeltajien suosiossa. Kroatiassa on erittäin hyvät sukellusmahdollisuudet, joten se on houkutellut sukeltajia Punaiseltamereltä.”

Matkakohteiden suosio on muoti-ilmiö siinä missä muutkin, Travellinkin Väänänen sanoo. Jokin ryhmä keksii kohteen, ja sitä suositellaan toisille. Sana kiitää nykyisin nopeasti sosiaalisen median kautta.

”Aina pitää olla jotakin uutta, mutta aika ajoin nousee pinnalle myös jotakin vanhaa. Aivan niin kuin muotitrendeissäkin.”

Globaalit trendit ohjaavat kysyntää, Inka Ikonen sanoo.

”Tämänhetkinen trendi on etsiä aitoja paikallisia kokemuksia. Yhä enemmän matkakohteen valintaan vaikuttaa se, mitä lomalla halutaan tehdä ja kokea, ei välttämättä niinkään itse maa tai kaupunki.”

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!